Program: „Młodzież w działaniu”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Advertisements

Po co pomagamy- wolontariat na rzecz aktywności obywatelskiej
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Centrum Wolontariatu Wolontariat formą zdobywania doświadczenia zawodowego Dadaj, 8 czerwca 2005.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS konkurs 2010 Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
INFORMACJE DLA SZKÓŁ.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Solidarność międzypokoleniowa a aktywność społeczna osób starszych.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
COMENIUS WIELOSTRONNE PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ.
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
EWALUACJA PROJEKTU „STAŻE ZAGRANICZNE DROGĄ DO SUKCESU ZAWODOWEGO” ZSP NR 1 W JAWORZNIE wrzesień 2011 – wrzesień 2012.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
MIĘDZYNAROWY DZIEŃ WOLONTARIUSZA
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Program MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU 2007 – Młodzież w Działaniu Podstawowe informacje (1) Program Młodzież w Działaniu czerpie z doświadczeń poprzednich.
O MÓWIENIE WYNIKÓW ANKIETY EWALUACYJNEJ PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD UCZESTNIKÓW PROJEKTU „E CHA E UROPY ” ORAZ OSÓB ZAINTERESOWANYCH DZIAŁANIAMI PROJEKTOWYMI.
Michał Tuszyński-Sikora
„Zagraniczne praktyki i standardy pracy czynnikiem poprawy kompetencji zawodowych oraz zwiększenia szans na rynku pracy” Nr projektu: PL1-LEO
Zespół Nr 1 Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Ks. Jana Twardowskiego
Wolontariat-( łac. volontariaus- dobrowolny)dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa, wykraczająca poza związki.
WOLONTARIAT.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Kłanino r. Gabriela Albertin – Koordynator Projektu
EUROPEAN VOLUNTARY SERVICE (EVS) CZYLI WOLONTARIAT EUROPEJSKI
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Co to jest wolontariat? ?.
Co to jest WOLONTARIAT?.
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Młodzież Młodzież Przewodnik po programie. Cele programu: przezwyciężanie uprzedzeń i stereotypów zakorzenionych w mentalności i kulturze przezwyciężanie.
Program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
OBYWATEL EDI EDUKACJA, DZIAŁANIA INFORMACYJNE. LEKCJA 4 Wolontariat Europejski Wolontariat Europejski to forma wolontariatu zagranicznego oferowana w.
To dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa wykraczająca poza więzi rodzinno- koleżeńsko-przyjacielskie.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Szkoła Nauczycielem stoi
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Zapis prezentacji:

Program: „Młodzież w działaniu” Akcja 2 – Wolontariat Europejski

Młodzież w działaniu - informacje podstawowe To uruchomiony przez Unię Europejską program dla młodzieży. Jego celem jest stymulowanie aktywnego obywatelstwa europejskiego, rozbudzanie poczucia solidarności i tolerancji wśród młodych Europejczyków i angażowanie ich w kształtowanie przyszłości Unii. Program promuje mobilność w obrębie i poza granicami UE, edukację pozaformalną, dialog międzykulturowy, możliwości zatrudnienia, a także sprzyja integracji wszystkich młodych ludzi, niezależnie od ich wykształcenia, środowiska społecznego i kulturowego. „Młodzież w działaniu” jest programem dla wszystkich! Co roku organizatorzy składają tysiące wniosków, aby uzyskać wsparcie finansowe z programu, a w procesie selekcji do dofinansowania zatwierdzane są najlepsze projekty.

Młodzież w działaniu - informacje podstawowe Parlament Europejski i Rada przyjęły program „Młodzież w działaniu” na lata 2007-2013, który wprowadził ramy prawne umożliwiające wspieranie działań w zakresie edukacji pozaformalnej młodzieży. Program „Młodzież w działaniu” ma odpowiadać na poziomie europejskim na potrzeby młodzieży w wieku od dojrzewania do dorosłości oraz wnosić istotny wkład w nabywanie kompetencji poprzez edukację pozaformalną, a także promować aktywne uczestnictwo młodych ludzi w społeczeństwie. Ponadto program ma na uwadze nie tylko stworzenie więcej równych możliwości edukacji i zatrudnienia dla wszystkich młodych ludzi, lecz także wspieranie aktywnego zaangażowania, włączenia społecznego oraz solidarności wszystkich młodych ludzi.

Młodzież w działaniu – informacje o akcjach Akcja 1.1 – Wymiany Młodzieżowe Akcja 1.2 – Inicjatywy Młodzieżowe Akcja 1.3 – Młodzież w Demokracji Akcja 2 – Wolontariat Europejski Akcja 3.1 – Współpraca z sąsiedzkimi krajami partnerskimi Unii Europejskiej Akcja 4.3 – Szkolenie i Tworzenie Sieci osób pracujących z młodzieżą i w organizacjach młodziezowych Akcja 5.1 – Spotkania młodzieży i osób odpowiedzialnych za politykę młodzieżową

Młodzież w działaniu – cele programu: promowanie ogólnej aktywności obywatelskiej, zwłaszcza obywatelstwa europejskiego, wśród młodzieży; rozwijanie poczucia solidarności i promowanie tolerancji wśród młodzieży, w szczególności w celu wzmocnienia spójności społecznej w Unii Europejskiej; pogłębianie wzajemnego zrozumienia między młodzieżą z różnych krajów; przyczynianie się do podnoszenia jakości systemów wspierających działalność młodzieżową i rozwijania potencjału organizacji społeczeństwa obywatelskiego w zakresie problematyki i działań młodzieżowych; promowanie współpracy europejskiej w zakresie problematyki i działań młodzieżowych.

Młodzież w działaniu – priorytety Obywatelstwo europejskie Uczestnictwo młodzieży Różnorodność kulturowa Włączanie młodzieży z mniejszymi szansami

Młodzież w działaniu – edukacja pozaformalna Edukacja pozaformalna (czy uczenie się pozaformalne) oznacza uczenie się poza formalnym programem nauczania. Działania czy zajęcia w ramach uczenia się pozaformalnego angażują uczestników na zasadzie dobrowolnej i są starannie zaplanowane, aby wspierać ich rozwój indywidualny, społeczny oraz zawodowy.

Młodzież w działaniu – edukacja nieformalna Edukacja nieformalna czy uczenie się nieformalne oznacza uczenie się w ramach codziennych zajęć, w pracy, w rodzinie, w czasie wolnym itp. Jest to głównie uczenie się poprzez wykonywanie określonych czynności. W sektorze działalności młodzieżowej uczenie się nieformalne odbywa się w ramach inicjatyw młodzieżowych i przedsięwzięć w czasie wolnym, zajęć w grupach rówieśniczych i działań wolontariackich.

Młodzież w działaniu – Youthpass Każda osoba, która uczestniczyła w projekcie programu „Młodzież w działaniu” w ramach konkretnych akcji, ma prawo otrzymać certyfikat Youthpass. Certyfikat ten przedstawia i poświadcza umiejętności oraz rezultaty osiągnięte w procesie uczenia się pozaformalnego i nieformalnego w trakcie projektu. Wszystkie certyfikaty Youthpass mają wspólną strukturę oraz spójny układ graficzny i zawierają następujące informacje: dane osobowe uczestnika; ogólny opis odpowiedniej akcji programu; kluczowe informacje dotyczące projektu i działań zrealizowanych przez uczestnika; opis i ocenę efektów uczenia się osiągniętych przez uczestnika w trakcie projektu.

Jaki jest budżet programu? Łączny budżet programu na siedem lat (2007-2013) wynosi 885 milionów EURO. Roczny budżet ustala Parlament Europejski i Rada Europejska.

Co to jest „wolontariat”?

Wolontariat - definicja Wolontariat (voluntarius - dobrowolny) – dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa, wykraczająca poza związki rodzinno-koleżeńsko-przyjacielskie.

Kim jest wolontariusz? Wolontariusz to osoba pracująca na zasadzie wolontariatu. Wolontariuszem jest ten, kto dobrowolnie i świadomie oraz bez wynagrodzenia angażuje się w pracę na rzecz osób, organizacji pozarządowych, a także rozmaitych instytucji działających w różnych obszarach społecznych. .

Praca wolontariacka Określenie bezpłatna nie oznacza bezinteresowna, lecz bez wynagrodzenia materialnego. W rzeczywistości wolontariusz uzyskuje liczne korzyści niematerialne: satysfakcję, spełnienie swoich motywacji (poczucie sensu swoich działań, uznanie ze strony innych, podwyższenie samooceny itd.), zyskuje nowych przyjaciół i znajomych, zdobywa wiedzę, doświadczenie i nowe umiejętności, a w związku z tym i lepszą pozycję na rynku pracy.

Motywacja Zasadniczym pojęciem związanym z wolontariatem jest motywacja. Aby dana praca wolontariacka była pomyślna, zazwyczaj konieczne jest, aby zarówno wolontariusz, jak i organizacja z nim współpracująca były świadome motywacji wolontariusza. Najczęstsze motywacje wolontariuszy: chęć zrobienia czegoś dobrego, pożytecznego; potrzeba kontaktu z ludźmi lub nawiązania nowych znajomości; chęć bycia potrzebnym; chęć spłacenia dobra, które kiedyś od kogoś się otrzymało chęć zdobycia nowych umiejętności oraz doświadczeń zawodowych i życiowych; pobudki religijne

5 grudnia obchodzony jest

Akcja 2 Wolontariat Europejski

Wolontariat Europejski - cele Celem WE jest rozwijanie poczucia solidarności oraz promowanie aktywności obywatelskiej i wzajemnego zrozumienia wśród młodzieży.

Na czym polega projekt Wolontariatu Europejskiego? Umożliwia on młodym ludziom pracę w charakterze wolontariuszy przez okres do 12 miesięcy w innym kraju niż kraj zamieszkania. Sprzyja budowaniu solidarności wśród młodzieży i jest prawdziwie kształcącą formą pracy. Poza wykonywaniem pracy na rzecz społeczności lokalnych wolontariusze uczą się nowych umiejętności i języków, a także odkrywają inne kultury.

Wolontariat Europejski - fazy Planowanie i przygotowanie Realizacja Ewaluacja (łącznie z refleksją na temat ewentualnej kontynuacji)

Wolontariat Europejski – trzy zasadnicze elementy Praca wolontariacka Ciągłe wsparcie wolontariusza Cykl szkoleń i ewaluacji

Praca wolontariacka Wolontariusz gości u organizatora w inny kraju niż ich kraj zamieszkania i wykonuje pracę na rzecz społeczności lokalnej. Jest to praca nieodpłatna, niezarobkowa i wykonywana w pełnym wymiarze godzin. Projekt Wolontariatu Europejskiego może angażować od 1 do 30 wolontariuszy, którzy pracują indywidualnie lub w grupach.

Ciągłe wsparcie wolontariusza Organizatorzy są zobowiązani zapewnić osobiste, merytoryczne, organizacyjne i językowe wsparcie wolontariuszowi uczestniczącemu w projekcie.

Cykl szkoleń i ewaluacji Wolontariatu Europejskiego Szkolenie po przyjeździe na miejsce Ewaluacja pośrednia w połowie okresu pobytu (w przypadku pracy trwającej dłużej niż 6 miesięcy)

Czym nie jest Wolontariat Europejski Nie jest formą pracy społecznej wykonywanej okazjonalnie, w sposób niezorganizowany, w niepełnym wymiarze godzin Nie polega na odbywaniu praktyk w przedsiębiorstwach Nie jest formą pracy zarobkowej, a wolontariusze nie mogą zastępować pracowników wynagradzanych Nie jest formą turystyki czy wypoczynku Nie jest kursem językowym nie polega na wykorzystywaniu taniej siły roboczej Nie polega na odbywaniu okresu studiów lub kształcenia zawodowego za granicą

Organizacje biorące udział w projekcie: Organizacja wysyłająca Organizacja goszcząca Organizacja koorydnująca

Organizacja wysyłająca Przygotowanie: Pomaga wolontariuszowi znaleźć organizację goszczącą i nawiązać z nią kontakt Zapewnia wolontariuszowi odpowiednie przygotowanie przed wyjazdem, zgodnie z inywidualnymi potrzebami wolontariusza i jego możliwościami nauki Dba o to, by wolontariusz uczestniczył w spotkaniu przed wyjazdem, jeśli takowe będzie zorganizowane Kontakt w trakcie wykonywania pracy przez wolontariusza Utrzymuje kontakt z wolontariuszem i organizacją goszczącą w trakcie realizacji projektu

Organizacja wysyłająca Po powrocie wolontariusza: Zapewnia mu pomoc w ponownej integracji w swoim środowisku Stwarza mu możliwości wymiany doświadczeń i efektów uczenia się Zachęca go do upowszechniania i wykorzystywania rezultatów oraz efektów uczenia się Udziela wskazówek i informacji dotyczących możliwości dalszego kształcenia, szkolenia lub zatrudnienia

Organizacja goszcząca Wyznacza mentora, który ma zapewnić wolontariuszowi indywidualne wsparcie oraz wsparcie podczas procesu uczenia się i procesu wystawienia certyfikatu Youthpass Wyznacza doświadczonych pracowników, którzy nadzorują pracę wolontariusza i udzielają mu wskazówek Zapewnia indywidualne wsparcie oraz pomoc podczas procesu uczenia się i procesu wystawiania certyfikatu Youthpass Stwarza możliwość integracji w społeczności lokalnej, poznawania innych młodych ludzi, udziału w życiu towarzyskim i zajęciach w czasie wolnym Zachęca do jak najczęstszych kontaktów z innymi wolontariuszami WE

Organizacja goszcząca Musi zadbać o to, by wolontariusz uczestniczył w szkoleniu po przyjeździe na miejsce i w ewaluacji pośredniej Stwarza możliwość nauki języka Zapewnia powszechny dostęp do WE Stawarza wolontariuszowi możliwość do wykonywania jasno określonych zadań, umożliwia mu wykorzystywanie w pracy własnych koncepcji, doświadczenia Jasno określa możliwośći uczenia się, jakie stwarza wolontariuszowi

Organizacja goszcząca Zapewnia wolontariuszowi odpowiednie zakwaterowanie i wyżywienie (lub kieszonkowe na wyżywienie, również w czasie urlopu) Zapewnia wolontariuszowi możliwość korzystania z lokalnych środków transportu Co tydzień lub co miesiąc wypłaca wolontariuszowi odpowiednie kieszonkowe

Mentor Zapewnia wolontariuszowi wsparcie indywidualne i wsparcie związane z uczeniem się, procesem wystawiania certyfikatu Youthpass i ułatwia mu integrację w lokalnej społeczności. Mentor odgrywa również istotą rolę w momencie zakończenia pracy wolontariackiej, omawiając z wolonatriuszem jego osiągnięcia edukacyjne pod kątem przygotowania certyfikatu Youthpass. Wolontariusz może także zwracać się do mentora w przypadku problemów.

Szkolenie po przyjeździe na miejsce Szkolenie to odbywa się bezpośrednio po przyjeździe do kraju goszczącego. W trakcie tego szkolenia wolontariusze zapoznają się z krajem goszczącym, środowiskiem, w którym będą funkcjonować oraz innymi wolontariuszami, a także zaczyają tworzyć środowisko sprzyjające uczeniu się i realizacji własnych pomysłów w ramach projektu. Takie szkolenie trwa na ogół 7 dni.

Ewaluacja pośrednia Jest obowiązkowa wyłącznie w przypadku, gdy wolontariusze wykonują pracę przez okres dłuższy niż 6 miesięcy. Stwarza wolontariuszowi możliwość oceny i refleksji nad swoimi dotychczsowymi doświadczeniami oraz spotkania się z innymi wolontariuszami, którzy uczestniczą w różnych projektach na terenie całego kraju goszczącego.

Ubezpieczenie w ramach wolontariatu Europejskiego Każdy wolontariusz WE musi być wpisany do przewidzianego w programie „Młodzież w działaniu” planu grupowych ubezpieczeń, które stanowią uzupełnienie świadczeń zapewnianych w ramach krajowych systemów ubezpieczeń społecznych. Za wpisanie wolontariusza do takiego planu odpowiada ogranizacja koordynująca. Trzeba to zrobić przed przyjazdem wolontariusza, a ubezpieczenie musi obejmować cały okres wykonywania pracy przez niego.

Akredytacja To proces, który gwarantuje, że organizatorzy zamierzający uczestniczyć w projekcie Wolontariatu Europejskiego spełniają ustalone standardy jakościowe Akcji 2. W celu uzyskania akredytacji organizatorzy muszą wypełnić i złożyć formularz listu intencyjnego, w którym przedstawia się przede wszystkim ogólną motywację i koncepcje organizatora dotyczące działań w ramach WE.

Zasady finansowania Koszty podróży – z miejsca zamieszkania do miejsca realizacji projektu i z powrotem (jeden bilet powrotny). Korzystanie z najtańszych środków transportu (bilet lotniczy w klasie ekonomicznej, bliet kolejowy w 2. klasy) Kieszonkowe wolontariusza – na dodatkowe wydatki osobiste (wypłacane co tydzień lub co miesiąc) – 85 Euro miesięcznie

Zasady finansowania Wszystkie koszty bezpośrednio związne z realizacją projektu: Działania przygotowawcze Wsparcie merytoryczne, osobiste i językowe Koszty związane z osobą wspierającą Wyżywienie Zakwaterowanie Transport lokalny Administracja Komunikacja Wyposażenie Materiały Ewaluacja Upowszechnienie i wykorzystywanie rezultatów Działania zapewniające kontynuację projektu

Dofinansowanie Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej, w ramach Programu „Młodzież w działaniu”. Kwota dofinansowania wynosi 7860,00 EURO.

Karta Wolontariatu Europejskiego Określa najważniejsze zadania organizacji wysyłających, goszczących i koordynujących oraz najważniejsze zasady i standardy jakościowe Wolontariatu Europejskiego. Składa się z 3 głównych części: Partnerska Współpraca Zasady WE, których należy przestrzegać Standardy jakościowe WE, których należy przestrzegać

Partnerska współpraca Podstawą jest rzetelna współpraca między organizacjami wysyłającymi, goszczącymi i koordynującymi oraz wolontariuszem (zadania mu powierzone powinny być zgodne z jego profilem): Organizacja wysyłająca: przygotowuje wolontariusza i zapewnia mu wsparcie przed rozpoczęciem, w trakcie i po zakończeniu pracy wolontariackiej w ramach WE Organizacja goszcząca: zapewnia wolontariuszowi ubezpieczenie, odpowiednie warunki pracy i życia przez cały czas pracy, zapewnia wspracie indywidualne, językowe i związane z wykonywanymi zadaniami Organizacja koordynująca: ma ułatwić realizację projektu, zapewniając obsługę administracyjną i wsparcie jakościowe wszystkim partnerom oraz stwarzając dla nich warunki do współpracy

Zasady WE Należy podkreślić apsekt uczenia się pozaformalnego i uwzględnić wymiar międzykulturowy, w tym celu należy opracować jasny plan uczenia się dla wolontariusza Należy podkreślić aspekt pracy społecznej, a w tym celu jasno wskazać na niedochodowy charakter projektu i zadań wolontariusza Działania muszą przynosić korzyści społeczności lokalnej i zakaładać kontakty z lokalną społecznością WE nie może pociągać za sobą żadnych kosztów dla wolontariusza

Standardy jakościowe WE Wsparcie dla wolonatriusza należy zapewnić przed rozpoczęciem, w trakcie i po zakończeniu pracy wolontariackiej, w celu zapobiegania sytuacjom kryzysowym Należy zapewnić pomoc przy załatwianiu ubezpieczenia, wiz, zezwolenia na pobyt itp. Należy ułatwić wolontariuszowi udział w cyklu szkoleniowym WE Wszyscy partnerzy mają prawo otrzymywać pełne informacje o projekcie i muszą uzgadniać wszystkie aspekty Należy prowadzić działania zapewniające widoczność projektu, służące upowszechnianiu rezultatów i promocyjne

Informacje ogólne Tytuł projektu Echa Europy Czas trwania projektu 01. 01. 2013r. – 31. 05.2014r. Czas trwania działań wolontariackich 03. 03. 2013r. – 02. 03. 2014r.

Informacje ogólne Organizacja goszcząca i koordynująca Organizacja wysyłająca Wolontariusz Gminno Parkowe Centrum Kultury i Ekologii w Plichtowie Fundacja Zamolxes Marian Ciprian Sârbea

Główne cele projektu: Promowanie aktywności obywatelskiej młodzieży, w szczególności obywatelstwa europejskiego Rozwijanie poczucia solidarności i promowanie tolerancji wśród młodzieży, w szczególności w celu wzmocnienia spójności społecznej Unii Europejskiej Pogłębienie wzajemnego zrozumienie między młodzieżą z różnych krajów

Stałe priorytety tematyczne Obywatelstwo europejskie Różnorodność kulturowa Uczestnictwo młodzieży

Główne tematy działania Świadomość europejska Kultura i sztuka

Skąd pomysł na Wolontariat Europejski w GPCKiE? Współpraca między partnerami rozpoczęła się dzięki realizowanemu wcześniej programowi Grundtvig. Polska delegacja (młodzież oraz przedstawiciele GPCKiE), podczas wizyty partnerskiej w Rumunii miała okazję poznać kilku wolontariuszy pracujących w Fundacji Zamolxes. Tematem samej wizyty był wolontariat, w ramach którego zorganizowano warsztaty. Przybliżyły jego idee oraz główne zasady. Wolontariusze przedstawili charakter swojej pracy, działania, doświadczenie, które zdobyli dzięki prowadzeniu różnych warsztatów. W trakcie wizyty dyrektor GPCKiE spotkała się z prezesem Fundacji Zamolxes i wspólnie pomyśleli o potrzebie stworzenia projektu dla młodych ludzi. W późniejszym czasie przedstawiciele Fundacji Zamolxes gościli również w GPCKiE w podczas wizyty partnerskiej w Polsce, mieli więc okazję zobaczyć jak wygląda praca i regularne zajęcia w naszej instytucji.

Zadania wolontariusza Przygotowanie warsztatów o WE i Programie „Młodzież w działaniu” Przygotowywanie artykułów o bieżących działaniach młodzieży Praca nad książką – w trzech językach Przeprowadzenie wywiadu ze starszymi osobami Robienie zdjęć, ilustrowanie artykułów Udział w zajęciach GPCKiE i imprezach plenerowych Promocja WE Prowadzenie bloga Współprowadzenie zajęć z języka rumuńskiego „Wieczory rumuńskie” Przygotowanie wideokonferencji między organizacją wysyłającą a goszczącą (i młodymi ludźmi)

Korzyści dla wolontariusza wynikające z udziału w projekcie Zdobycie wiedzy o regionie, możliwość poznania lokalnej kultury Funkcjonowanie międzykulturowe w nowym środowisku Zyskanie nowych umiejętności technicznych Poprawa znajomości języka angielskiego, poprawa zdolności komunikacyjnych, nauka podstaw języka polskiego Nawiązanie kontaktów z innymi ludźmi, poznanie pasji i zainteresowań

Korzyści dla wolontariusza wynikające z udziału w projekcie Zwiększenie aktywności – lepszy rozwój indywidualny, społeczny i zawodowy Podniesienie kwalifikacji w zakresie redagowania artykułów Lepsze zrozumienie własnej kultury i kultury innych narodów Zmniejszenie negatywnych postaw i nieporozumień wynikających z różnorodności kulturowych Bycie bardziej wyrozumiałym i tolerancyjnym dzięki kontaktowi z różnymi grupami wiekowymi

Jak przebiega projekt „Echa Europy” w Gminno Parkowym Centrum Kultury i Ekologii w Plichtowie?

Przylot wolontariusza

Udział w „Dniu Kobiet” w GPCKiE

Szkolenie po przyjeździe na miejsce

Warsztaty wielkanocne

Wieczór Grecki

Złote Gody

Dzień Ziemi

Opublikowane artykuły: Pierwsze wrażenia o Polsce Artykuł o Łodzi 8 marca – Dzień Kobiet Dzień Kobiet w GPCKiE Szkolenie po przyjeździe na mniejsce Tradycje wiosenne Tradycje wielkanocne Bieżące działania młodzieży Wywiad przed przyjazdem do Polski Ksenofobia – artykuł tematyczny

Gdzie szukać informacji o działaniach? Strona GPCKiE w Plichtowie: http://wwww.gpckie.pl Blog wolontariusza: http://echoesofeurope.ucoz.com Strona Fundacji Zamolxes: http://zamolxes.ro/ Strona programu „Młodzież w działaniu” http://www.mlodziez.org.pl/ Działanie – Akcja 2 – Wolontariat Europejski http://www.mlodziez.org.pl/akcja-2

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ