Uwarunkowania prawne rozwoju energetyki atomowej w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Gospodarka odpadami.
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Założenia do projektu ustawy
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Projekt ustawy o informacji i konsultacji z pracownikami przykładem lekceważenia zapisów Strategii Lizbońskiej.
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
ROLA PAŃSTWOWEJ AGENCJI ATOMISTYKI
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Polskie i europejskie aspekty infrastruktury informacji przestrzennej
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Energetyka atomowa dla Polski
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Zgodnie z ofertą realizacja etapu obejmuje: - rozpoznanie krajowych i unijnych uwarunkowań prawnych dotyczących stosowania OZE w budownictwie; - rozpoznanie.
Rozwiązywanie zagadnień związanych z gospodarką odpadami na poziomie gminy czy też w skali powiatu wymaga stworzenia kompleksowego i długofalowego planu.
Profesor dr hab. Andrzej Radecki – Prezes PIGEO
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Program ochrony środowiska przed hałasem dla m.st.Warszawy 1 Rozporządzenie Ministra Środowiska dotyczące Programów Ochrony Środowiska przed Hałasem RADOSŁAW.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Funkcje Państwowej Agencji Atomistyki w Programie Polskiej Energetyki Jądrowej 22 stycznia 2014, Warszawa.
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Realizacja dużych inwestycji w miastach - szanse i zagrożenia.
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
KONTRAKTY RÓŻNICOWE W POLSKIM PORZĄDKU PRAWNYM dr JERZY BAEHR
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
związane z budownictwem energooszczędnym
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Ustrój samorządu terytorialnego
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
Doświadczenia projektowe wynikające z konsultacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Wrocławia z organizacjami pozarządowymi w roku 2015 Wrocław,
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
1. Krajowy Instytut Energetyki Rozproszonej powstał jako odpowiedź na postępujący rozwój sektora energetyki odnawialnej i rozproszonej. Małe i średnie.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości.
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Przykładowy model podziału środków
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Zapis prezentacji:

Uwarunkowania prawne rozwoju energetyki atomowej w Polsce Konferencja ENERGETYKA ATOMOWA W POLSCE - CZAS NA DZIAŁANIA Piotr Woźny Wacław Knopkiewicz Warszawa, 14 października 2008 r.

I. Aktualny stan prawny

Rozproszenie regulacji W chwili obecnej problematykę związaną z prowadzeniem inwestycji w energetyce jądrowej reguluje wiele aktów prawnych, m.in.: Prawo atomowe Prawo energetyczne Prawo budowlane Prawo ochrony środowiska ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Prawo zamówień publicznych ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym prawo wspólnotowe (pierwotne i wtórne)

Rozproszenie kompetencji Różne aspekty inwestycji – od fazy lokalizacyjnej i projektowej do rozruchu i eksploatacji – wchodzić mogą w zakres właściwości wielu organów m.in.: Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki ministra właściwego do spraw środowiska ministra właściwego do spraw gospodarki Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki wojewody organów gminy

Konkluzja - niedostatek regulacji prawnych dotychczasowa rzeczywistość nie wymagała szczegółowych unormowań dotyczących energetyki jądrowej w związku z powyższym polskie prawo nie odpowiada potrzebom w tym zakresie nawet gdyby zebrać wszystkie obecne unormowania rozproszone w wielu aktach prawnych

II. Co należy zrobić?

Doprowadzić do uchwalenia ustawy: regulującej jednoznacznie, spójnie i kompleksowo zagadnienia związane z lokalizacją, projektowaniem, budową i eksploatacją elektrowni jądrowych możliwie upraszczającej i skracającej procedury prawne związane z realizacją inwestycji, zwłaszcza w sytuacjach, gdy brakuje precyzyjnych regulacji w prawie polskim o „specjalnym” charakterze, jak m.in. ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych

Pozostałe kwestie do unormowania w ustawie (1) zasady udziału Państwa przy budowie elektrowni jądrowej: zarówno w sprawach decyzji i nadzoru podejmowanych w formach władztwa publicznego jak również ewentualnego wsparcia finansowego inwestycji czy wręcz udziału w charakterze inwestora lub współinwestora kwestie utylizacji i składowania zużytego paliwa i odpadów promieniotwórczych tryb przeprowadzenia konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji

Pozostałe kwestie do unormowania w ustawie (2) zmodyfikowanie dotychczasowego lub utworzenie zupełnie nowego organu właściwego w sprawach nadzoru jądrowego ewentualne zastosowania funkcjonującego w Stanach Zjednoczonych, tzw. pozwolenia kompleksowego, obejmującego od razu etapy od projektowania po eksploatację już gotowej instalacji, zabezpieczającego inwestora przed niedopuszczeniem do eksploatacji wykonanej inwestycji

III. Najpilniejsze zadania

Proponowany harmonogram działań ustanowienie pełnomocnika Rządu do spraw wdrożenia energetyki jądrowej w Polsce opracowanie i przyjęcie przez Radę Ministrów strategii wdrożenia energetyki jądrowej w Polsce przygotowanie oraz konsultacje najpierw założeń, a następnie projektu specjalnej ustawy przeprowadzenie dalszej ścieżki legislacyjnej i uchwalenie ustawy przygotowanie i realizacja procesu inwestycyjnego w oparciu o ustawę

Dziękujemy za uwagę Piotr Woźny piotr.wozny@gwmlegal.pl Wacław Knopkiewicz waclaw.knopkiewicz@gwmlegal.pl