Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Gimnazjum Nr 1 im. Orląt Przemyskich w Przemyślu.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Indywidualne nauczanie
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja wspomagania szkół
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Przykładowy model podziału środków
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Bibliotek szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa

Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa Biblioteka szkolna 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, art. 67 ust. 1 pkt Do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania z: (…), 2. biblioteki, (…). 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół W załącznikach nr 2, 3, 4, 5, 5a i 5b do tego Rozporządzenia znalazły się ramowe statuty szkoły podstawowej, publicznego gimnazjum, publicznego liceum ogólnokształcącego .i profilowanego, technikum i publicznej szkoły zawodowej

Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa Zawierają one zapisy: 1. Statut szkoły określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej szkoły, w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie: 1) udostępniania książek i innych źródeł informacji, 2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną, 3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się, 4) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną. 2. Statut szkoły określa zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami.

Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa Zadania nauczycieli bibliotekarzy na etapie przygotowania projektu statutu szkoły: 1. Zadbać, by zapisy były jak najkorzystniejsze dla biblioteki, odzwierciedlały jej znaczenie i działalność, a mianowicie: - czemu służy biblioteka, - jaki jest jej cel, - z jakich pomieszczeń się składa i jakie jest ich przeznaczenie, - kto może być jej użytkownikiem, - co jest jej niezbędnym wyposażeniem, - jakie są prawa i obowiązki nauczycieli bibliotekarzy. 2. Zadbać o precyzyjne sformułowania dotyczące szczegółowych zasad funkcjonowania biblioteki w regulaminach ( np. udostępniania zbiorów) uprawomocnionych w statutach.

realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa 3.  Ustawa z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach ( Dz. U. z 2012 poz. 642 - brzmienie od 1 października 2012) art.. 22 ust. 1. Biblioteki szkolne oraz biblioteki innych placówek systemu oświaty służą realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej dzieci i młodzieży oraz kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. W tym celu w każdej szkole publicznej prowadzona jest biblioteka szkolna. ust. 3 Zasady organizowania i działalności bibliotek szkolnych i pedagogicznych określają odrębne przepisy. art.. 13 ust. 1. Organizator może dokonać połączenia, podziału lub likwidacji biblioteki. Ust. 2 – 4…… ust. 6. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do bibliotek szkolnych i pedagogicznych.

i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400) § 6. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-bibliotekarza, z wyjątkiem bibliotek pedagogicznych, posiada osoba, która: 1) ukończyła studia wyższe w zakresie bibliotekoznawstwa na poziomie wymaganym od nauczycieli danego typu szkoły lub rodzaju placówki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła: a) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie bibliotekoznawstwa lub b) pomaturalne studium bibliotekarskie. 2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-bibliotekarza w szkołach podstawowych posiada również osoba, która ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności bibliotekoznawstwo.

Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. , 30 września 2012 r., poz. 977) Ważnym zadaniem szkoły podstawowej [oraz na III i IV etapie edukacyjnym] jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów. Realizację powyższych celów powinna wspomagać dobrze wyposażona biblioteka szkolna, dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i w postaci zasobów multimedialnych. Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji.

Funkcje biblioteki szkolnej Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa Funkcje biblioteki szkolnej informacyjne, kształcące, edukacyjne (budowanie odpowiedniej kolekcji zbiorów zgodnej z potrzebami szkoły, tworzenie bogatego i sprawnie obsługiwanego warsztatu informacyjnego, kształcenie użytkowników informacji, pomoc i zachęta do rozwoju własnych zainteresowań i pasji), dydaktyczne ( realizowanie zajęć z zakresu edukacji czytelniczej, informacyjnej i medialnej, współuczestniczenie w realizacji podstawy programowej oraz wspieranie nauczycieli w pracy dydaktycznej i samokształceniu), wychowawcze, opiekuńcze, terapeutyczne (diagnozowanie potrzeb uczniów, organizowanie pomocy indywidualnej, organizowanie różnych form pracy grupowej)

Funkcje biblioteki szkolnej (c.d.) Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa Funkcje biblioteki szkolnej (c.d.) kulturotwórcze, rozrywkowe, rekreacyjne (dbanie o rozwój czytelnictwa, kształtowanie kultury czytelniczej, informacyjnej i medialnej ucznia, propagowanie różnych form spędzania czasu wolnego, inicjowanie różnych form pracy grupowej), postawotwórcze (rozwój osobowości) – biblioteka szkolna jako miejsce treningu ważnych dla przyszłości młodego człowieka umiejętności i zachowań: radzenia sobie w trudnych sytuacjach, elastyczności, przystosowania się do zmian, nabywania pewności siebie, łatwości wyrażania własnych opinii i sądów, formułowania nowych pomysłów, poszanowania cudzej własności, obrony własnego zdania, konstruktywnej krytyki, itp.. Efektem – człowiek przygotowany do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym i wiedzy, aktywny uczestnik życia kulturalnego.

Zagrożenia dla bibliotek szkolnych Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa Zagrożenia dla bibliotek szkolnych brak polskich standardów organizacji i działalności bibliotek szkolnych (ilościowych i jakościowych): obliczanie budżetu, zatrudnienia, kształtowania zbiorów, wyposażenia, osiągnięć informacyjnych uczniów), niezgodne z prawem likwidacje lub łączenie bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi przez samorządy, próba likwidacji bibliotek szkolnych przez ministra administracji i cyfryzacji Michała Boniego w projekcie ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego – pierwsza wersja projektu przewidywała możliwość „wykonywania zadań biblioteki szkolnej przez bibliotekę publiczną”; po rozpoczęciu społecznego protestu STOP likwidacji bibliotek, protestu TBSP, SBP i ZNP, zmieniono brzmienie tego punktu na „stworzenie możliwości łączenia funkcji bibliotek szkolnych i publicznych” z uzupełnieniem, że „ biblioteka publiczna będzie mogła wykonywać funkcje biblioteki szkolnej (posiadając filię w danej szkole).

Biblioteki Pedagogiczne Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa Biblioteki Pedagogiczne 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty 1) art. 2 pkt 10 System oświaty obejmuje: 10) biblioteki pedagogiczne 2) art. 71 ust 1 pkt 3 Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi w drodze rozporządzenia: 3) szczegółowe zasady działania publicznych bibliotek pedagogicznych. 3) art. 71 ust 4 Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, powinno uwzględniać realizację przez biblioteki pedagogiczne zadań w zakresie wspierania procesu kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz pomocy bibliotekom szkolnym.

2. Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa 2. Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach art. 22 ust. 2. Biblioteki pedagogiczne prowadzą działalność służącą potrzebom oświaty i wychowania, w tym kształcenia i doskonalenia kadry pedagogicznej. ust. 3  Zasady organizowania i działalności bibliotek szkolnych i pedagogicznych określają odrębne przepisy. art.. 13 ust. 1. Organizator może dokonać połączenia, podziału lub likwidacji biblioteki. Ust. 2 – 5…… ust. 6. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do bibliotek szkolnych i pedagogicznych.

i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400). § 2. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników służb społecznych, liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach, uzupełniających liceach ogólnokształcących, technikach uzupełniających i szkołach policealnych, z zastrzeżeniem § 11 ust. 1 i 2, § 12–14,16–22 i 24, posiada osoba, która ukończyła: 1) studia magisterskie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) studia magisterskie na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub 3) studia magisterskie na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w pkt 1 i 2 i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.

w sprawie ramowego statutu publicznej biblioteki pedagogicznej Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie ramowego statutu publicznej biblioteki pedagogicznej § 2. Statut biblioteki określa cele i zadania biblioteki oraz sposób wykonywania tych zadań, z uwzględnieniem w szczególności współpracy w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli ze szkołami wyższymi, zakładami kształcenia nauczycieli i placówkami doskonalenia nauczycieli oraz innymi bibliotekami. 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania bibliotek pedagogicznych

Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa Biblioteka pedagogiczna służy wspieraniu kształcenia i doskonalenia nauczycieli, wspieraniu działalności szkół, w tym bibliotek szkolnych oraz placówek oświatowych. Zadania biblioteki pedagogicznej 1) gromadzenie, opracowanie, ochrona, przechowywanie i udostępnianie użytkownikom dokumentów piśmienniczych, zapisów obrazu i dźwięku oraz zbiorów multimedialnych, obejmujących w szczególności : - literaturę z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych, - literaturę piękną, a także teksty kultury wynikające z podstawy programowej wszystkich etapów kształcenia, - piśmiennictwo z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, - podręczniki szkolne, przykładowe programy nauczania, - materiały informacyjne o kierunkach realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra edukacji narodowej, oraz wprowadzanych zmianach w systemie oświaty, - materiały, w tym literaturę przedmiotu, stanowiące wsparcie szkół i placówek w realizacji ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, - materiały, w tym literaturę przedmiotu, dotyczące problematyki związanej z udzielaniem dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa 2) prowadzenie działalności informacyjnej i bibliograficznej, 3) inspirowanie i promowanie edukacji czytelniczej i medialnej, 4) organizowanie i prowadzenie wspomagania: - szkół i placówek w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym w wykorzystaniu technologii informacyjno- komunikacyjnej, - bibliotek szkolnych, w tym w zakresie organizacji i zarządzania biblioteką szkolną. Ponadto mogą: 1) prowadzić działalność wydawniczą, 2) organizować i prowadzić działalność edukacyjną i kulturalną, w szczególności otwarte zajęcia edukacyjne, lekcje biblioteczne i spotkania autorskie.

Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa Od 1 stycznia 2016 r. obowiązkowe organizowanie i prowadzenie wspomagania uwzględniać będzie: 1) kierunki polityki oświatowej państwa oraz zmiany wprowadzane w systemie oświaty, 2) wymagania stawiane szkołom i placówkom, których spełnienie badane są przez nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, 3) realizację podstaw programowych, 4) wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego, 5) wyniki sprawdzianu i egzaminu zewnętrznego, 6) inne potrzeby, które wskażą szkoły i placówki. Wspomaganie to polegać będzie na: 1) zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań, w związku z potrzebami szkoły lub placówki, które będą miały na celu poprawę jakości ich pracy; obejmować one będą: - pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki, - ustalenie sposobów zaspokojenia tych potrzeb, - zaplanowanie form wspomagania i ich realizację, - wspólną ocenę realizacji form wspomagania i opracowanie wniosków 2) organizowaniu i prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, którzy w sposób zorganizowany współpracują w celu doskonalenia swojej pracy, szczególnie przez wymianę doświadczeń.

Dziękuję za uwagę. Małgorzata Kowzan Biblioteki szkolne i pedagogiczne w świetle obowiązujących przepisów prawa Dziękuję za uwagę. Małgorzata Kowzan