Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!. Integracja jest fundamentem uczenia się takiego świata, jakim on rzeczywiście jest. U podstaw tworzenia otaczającej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Program wychowawczy szkoły
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Szkoła Podstawowa im. Ryszarda Wyrzykowskiego w Bełdowie
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WITAMY W ZESPOLE SZKÓŁ PUBLICZNYCH NR 3 Szkoła Podstawowa Gimnazjum Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W MYSZKOWIE.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Działać z pasją różnorodne formy oddziaływań edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających rozwojowi ucznia. Grażyna Bednarska SP 23 Gdynia Nauczyciel Roku.
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
z Oddziałami Integracyjnymi
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Innowacja pedagogiczna
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Edukacja chrześcijańska
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
WIZJA Stworzenie dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom dydaktycznym, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
INTEGRACYJNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 67 im. Janusza Korczaka w ŁODZI, UL. MARATOŃSKA 47b Tel./Fax:
Regionalizm poprzez emocjonalny kontakt z „małą ojczyzną” pozwala zbliżać to co nasze i małe, ku temu, co wielkie...” (ks. Janusz St. Pasierb)
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Marii Kownackiej w Łodzi w Łodzi Rok szkolny 2009/ Łódź, ul. Hufcowa 20A, tel
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
placówka przyjazna uczniom
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
7 Nawyków – mapa wdrożenia
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE im. Jana Karskiego W WIŚNIOWEJ GÓRZE
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Rok szkolny 2018/2019.
Kształcenie specjalne
Szkoła Podstawowa nr 236 z Oddziałami Integracyjnymi im
Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!

Integracja jest fundamentem uczenia się takiego świata, jakim on rzeczywiście jest. U podstaw tworzenia otaczającej nas rzeczywistości leżą więzi pomiędzy wszystkimi osobami, które biorą udział w jej budowaniu. Więzi i relacje w co- dziennych sprawach ujawniają niezli- czone i twórcze uzdolnienia każdej osoby, w tym niepełnosprawnej.

Oddziały integracyjne liczą od uczniów, w tym od 3-5 uczniów niepełnosprawnych Dodatkowo w takiej klasie do dyspozycji uczniów jest nauczyciel specjalista z przygotowaniem pedagogicznym Szkoła realizuje zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego Uczniowie i nauczyciele mają zapewnione odpowiednie warunki do pracy

osoby z niepełnosprawnością sensoryczną – niewidome i słabo widzące, głuche i słabo słyszące osoby z niepełnosprawnością fizyczną – uszkodzenia narządu ruchu oraz przewlekłe schorzenia narządów osoby z niepełnosprawnością intelektualną osoby z zaburzeniami osobowości i zachowania osoby z niepełnosprawnością złożoną (sprzężoną)

Wspólny temat dnia i lekcji łączy działania wszystkich uczniów w klasie i nauczycieli. Tworzymy jednolite integralne ciągi sytuacyjne dla działań i przeżyć ucznia. Planujemy tak pracę ucznia, aby cele były realizowane w sposób aktywny. Opieramy na scalaniu treści i celów nauczania oraz wychowania.

Oligofrenopedagodzy Surdopedagodzy Tyflopedagodzy Pedagodzy specjalni

Socjoterapia Punkt konsultacyjny poradni psychologiczno -pedagogicznej przeznaczony dla rodziców i ich dzieci oraz nauczycieli Logopeda Rewalidacja Terapia pedagogiczna

Uczniowie z klas integracyjnych biorą niezwykle czynny udział w życiu szkoły i gminy przede wszystkim poprzez angażowanie się w : coroczne dzieło Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy wielka orkiestra Ś wiatecznej pomocy wszystkie ważniejsze szkolne akademie, przedstawienia dla rodziców oraz szkoły, m. in. Pinokio

Opracowujemy programy nauczania dostosowane do indywidualnych możliwości i potrzeb każdego ucznia. Takie programy nauczania mamy przygotowane na wszystkich poziomach edukacyjnych (nauczanie zintegrowane, klasy IV - VI, klasy I – III gimnazjum). Dokumenty te tworzone są one na bazie programu ułożonego dla całej klasy, ale zawiera treści, które dany uczeń jest w stanie sobie przyswoić.

Corocznie pod koniec roku szkolnego w naszej szkole odbywa się Dzień Integracji. Jest to zazwyczaj całodzienna impreza organizowana poza murami szkoły. Klasy I - III szkoły podstawowej spędzają ten dzień często w Szkole Leśnej na Barbarce. Barbarka jest uroczym zakątkiem Torunia o bogatej historii i ciekawych walorach przyrodniczych. Uczniowie pod opieką nauczycieli mogą wyszaleć się na nowoczesnym placu zabaw, a także upiec kiełbaski przy wspólnym ognisku. Podczas zabawy mają okazję poznać kolegów z innych klas i w bardzo miłej atmosferze spędzić razem czas.

Nic tak nie pomaga integracji, tworzeniu więzi wewnątrz grupy, ale także między uczniami i nauczy- cielami, budowaniu atmosfery zaufania i wiary we własne siły oraz rozbudzaniu w dzieciach i młodzieży pasji poznawczej, jak wspólne wyjazdy i wycieczki. Temu służyła m. in. Zielona szkoła na Kaszubach Wycieczka na Podlasie i do Warszawy Wyjazd do Małopolski

Nauczyciele specjaliści opracowali dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego na I, II, i III etap edukacyjny innowację pedagogiczną pt. Dziedzictwo kulturowe regionu. Jest ona uzupełnieniem obowiązujących programów nauczania o te treści i metody, które dla dziecka z orzeczeniem są uporządkowaniem i scaleniem poznanych zjawisk, procesów, zależności występujących we własnej miejscowości, regionie. Realizowana innowacja rozwija poczucie więzi z otoczeniem i buduje świadomość własnych korzeni. Celowym założeniem innowacji jest wprowadzenie jej już w klasie pierwszej szkoły podstawowej i systematyczne poszerzanie zakresu treści dotyczących własnego regionu. Uczeń po zrealizowaniu całego cyklu zajęć (realizacja I, II, i,III etapu edukacyjnego) posiada niezbędną wiedzę z zakresu dziedzictwa kulturowego regionu i jest pełnoprawnym członkiem środowiska lokalnego.

Cele edukacyjne Zapoznanie z najbliższym regionem Uwrażliwienie na wartość dziedzictwa kulturowego własnego regionu Dostrzeganie specyfiki przyrodniczej i kulturowej najbliższej okolicy Budzenie zainteresowania historią i kulturą własnego regionu Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, społecz- ności szkolnej, środowiska lokalnego i regionalnego Rozwijanie wrażliwości estetycznej i artystycznej Umożliwienie kreatywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturowych Uświadomienie znaczenia zachowania i poszanowania dzie- dzictwa kulturowego jako wartości materialnej i duchowej

Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych i lokalnych, w tym: zwyczajów, obyczajów, rzemiosła Kształtowanie szacunku wobec dorobku minionych pokoleń Zapoznanie z ważnymi wydarzeniami regionu Rozwój wyobraźni i fantazji oraz ekspresji artystycznej w różnych dziedzinach i dyscyplinach kultury Kształtowanie postawy lokalnego patrioty i Polaka, a także Europejczyka Zapoznanie z symbolami narodowymi i regionalnymi Rozwijanie orientacji na mapie Wyrabianie określonych umiejętności: organizacyjnych, plastycznych, stylistycznych, współpracy w zespole, organi- zacji pracy, odpowiedzialności

Nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego z nauczy- cielem jako warunek efektywnej pracy Rozwijanie satysfakcjonujących więzi społecznych Wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągnięcia sukcesu Wdrażanie do samodzielności Zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i przynależności do grupy ocenianie i podkreślanie nawet najdrobniejszych sukcesów ucznia Ogólne cele terapeutyczne

Wyniki egzaminu gimnazjalnego Dzięki zapewnieniu przez szkołę optymalnych warunków do pracy i wszechstronnego rozwoju uczniowie klas integra- cyjnych odnoszą sukcesy nie tylko na polu artystycznym czy towarzyskim. Osiągają także bardzo wysokie wyniki na egzaminach gimnazjalnych, które podsumowują wiedzę i umie- jętności zdobyte przez uczniów podczas wszystkich trzech etapów edukacyjnych. Wyniki z egzaminu gimnazjalnego kwiecień 2008 (rok szkolny 2008/2007) część humanistyczna Wyniki z egzaminu gimnazjalnego kwiecień 2008 (rok szkolny 2008/2007) część matematyczno-przyrodnicza

Za uwagę dziękuje Zespół Szkół nr 1 w Lubiczu, a zwłaszcza autorki niniejszej prezentacji: Alicja Regent Justyna Zawadza Karolina Kilanowska Kształcenie integracyjne - formą organizacyjną wspólnej edukacji uczniów Wykorzystano fragmenty prezentacji multimedialnej Haliny Regent i Doroty Ratkowskiej pt. Kształcenie integracyjne - formą organizacyjną wspólnej edukacji uczniów Maria Lamparska