Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BiznesKlasa UNICEF – projekt edukacji humanitarnej.
Advertisements

Realizacja w Polsce Planu działań Rady Europy w celu promocji praw i pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w społeczeństwie w obszarze edukacji.
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Dobre praktyki Centrum Edukacji Obywatelskiej
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Edukacja globalna w nowej podstawie programowej
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
Z wyobraźnią socjologiczną o Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
PRAWA CZŁOWIEKA.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Projekt Akademia Młodego Europejczyka został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Uczenie się przez całe życie.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan

Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Przedmiot: Technologia informacyjna Autor: Olga Łodyga
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
WARSZTATY GRUNDTVIG „Improvement of the Environmental Communication of Migrants” Oerlinghausen września 2009 r.
Jak przekazywać wiedzę młodym ludziom, by wzbudzić ich ciekawość?
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Postrzeganie edukacji globalnej przez nauczycieli i nauczycielki
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
 ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Projekt Comenius Regio
Aktywne szkoły na rzecz globalnej odpowiedzialności Polska Akcja Humanitarna.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Małe dziecko w systemie edukacji
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
Wychowanie ekologiczne
Dobra szkoła: uwarunkowania i mechanizmy Zakopane ( m.n.p.m.) Grzegorz Mazurkiewicz.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Bezpieczeństwo ekonomiczne
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Bezpieczeństwo ekonomiczne, ćw. 2
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
„Programowanie czas zacząć”
Liderzy edukacji na rzecz rozwoju.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Liderzy edukacji na rzecz rozwoju.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Robert Łuczak rluczak@gdrg.org.pl Warszawa, 14 września 2013 r. 26-29 maja 2013 r. Nasz świat Program warsztatów edukacji globalnej dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz pedagogów Robert Łuczak rluczak@gdrg.org.pl Warszawa, 14 września 2013 r. Projekt współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej MSZ RP 2013

Edukacja globalna Edukacja globalna: Tłumaczy jak funkcjonuje współczesny, zglobalizowany świat Pokazuje współzależności pomiędzy miejscami i ludźmi Wraz z wprowadzeniem w życie nowej podstawy programowej (od początku roku szkolnego 2009/2010) edukacja globalna stała się ważną częścią zajęć z takich przedmiotów jak geografia, historia czy wiedza o społeczeństwie. Odnajdywanie powiązań (zależności) Odnajdywanie przyczyn i konsekwencji Pokazywanie znaczenia działań jednostek Krytyczne myślenie Relatywizacja własnych doświadczeń

Edukacja globalna Edukacja globalna (definicja 1)* Edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza jego zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca. Jej celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości.* Przez współzależności rozumiemy wzajemne powiązania i przenikanie systemów kulturowych, środowiskowych, ekonomicznych, społecznych, politycznych i technologicznych. Edukacja globalna (definicja 2)** Edukacja globalna to edukacja, która otwiera ludziom oczy i umysły na świat oraz uświadamia im konieczność podejmowania działań na rzecz dążenia do większej sprawiedliwości, równości i zagwarantowania respektowania praw człowieka dla wszystkich. * Definicja edukacji globalnej wypracowana w 2010 roku przez międzysektorowy zespół złożony z nauczycieli, doradców i konsultantów metodycznych oraz przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, władz oświatowych, uczelni wyższych i organizacji pozarządowych ** Definicja edukacji globalnej według Centrum Północ-Południe Rady Europy

Środowiskowe uwarunkowania rozwoju Edukacja globalna Środowiskowe uwarunkowania rozwoju Demokracja Niedożywienie Uchodźcy Źródło: www.ceo.org.pl

Globalny t-shirt

Nasz świat Program „Nasz świat” Program warsztatów edukacji globalnej dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz pedagogów 5 interaktywnych spotkań on-line (każde trwające trzy tzw. godziny lekcyjne, czyli 2 godz. 15 minut) Spotkania raz na dwa tygodnie Każde spotkanie on-line: wprowadzenie, interakcja, zadania do wykonania (tzw. zadania cząstkowe) Zadania cząstkowe: krótkie (3-5 slajdów) prezentacie, wpis blogowy, kolaż, etc. Przygotowanie efektu końcowego: powszechnie dostępna on-line’owa tablica (media społecznościowe) Spotkanie stacjonarne w Warszawie ze wszystkimi uczestnikami projektu, którego celem będzie zaprezentowanie efektu końcowego przygotowanego przez uczestników oraz merytoryczne podsumowanie warsztatów przez prowadzącego

Nasz świat 1 Wprowadzenie – co to jest rozwój i gdzie on jest, a gdzie go nie ma? Cel: uświadomienie wielowymiarowości procesów rozwojowych oraz pokazanie zróżnicowania świata pod względem poziomu rozwoju 2 Milenijne Cele Rozwoju Cel: pokazanie czym są Milenijne Cele Rozwoju i jaki jest stopień ich realizacji 3 Postrzeganie a rzeczywistość krajów rozwijających się Cel: pokazanie jak skomplikowana jest rzeczywistość krajów rozwijających się 4 Kryzysy chodzą trójkami Cel: pokazanie wielowątkowości oraz współzależności pomiędzy poszczególnymi kryzysami, z którymi boryka się świat 5 Mapowanie Globalnego Południa Cel: wyjaśnienie niejasnych kwestii związanych z poprzednimi tematami oraz przygotowanie do wykonania końcowego efektu projektu

Nasz świat 2.10 16.10 30.10 13.11 27.11 14.12 Spotkania on-line Temat 1 2.10 Temat 2 16.10 Temat 3 30.10 Temat 4 13.11 Temat 5 27.11 Spotkanie stacjonarne 14.12 Spotkania on-line Bieżąca komunikacja on-line Zadania cząstkowe Zadanie końcowe Komunikacja

Dziękuję za uwagę Robert Łuczak rluczak@gdrg.org.pl 26-29 maja 2013 r. Dziękuję za uwagę Robert Łuczak rluczak@gdrg.org.pl Projekt współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej MSZ RP 2013