Konferencja „TACY SAMI”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O co tak naprawdę chodzi?
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Metoda kierowanego nauczania
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
Dojrzałość szkolna dziecka
Biofeedback, biologiczne sprzężenie zwrotne – dostarczanie człowiekowi informacji zwrotnej („feedback”) o zmianach jego stanu fizjologicznego. Zmiany.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego - Grupa 6 „Zajęcia dodatkowe dziś- szansą na lepsze jutro” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
EEG Biofeedback.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Rozwój kompetencji językowych uczniów z uszkodzonym słuchem Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
BIOFEEDBACK EEG.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
ZASADY DZIAŁANIA METODY EEG BFB ORAZ MOŻLIWOŚCI JEJ ZASTOSOWANIA
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
EEG Biofeedback.
ZAJĘCIA MUZYCZNO – RUCHOWE DLA DZIECI.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dzieciństwo jest snem rozumu
Dydaktyka ogólna.
Integracja sensoryczna
Prezentacja multimedialna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Trening metodą Warnkego
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Dom Pomocy Społecznej os. Sportowe 9 Kraków Nowa Huta
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Dojrzałość szkolna dziecka
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
DYSLEKSJA.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Konferencja „TACY SAMI” projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – poddziałanie 9.1.2

TACY SAMI Cele projektu to: podniesienie poziomu wiedzy i kompetencji uczniów, a tym samym zmniejszenie dysproporcji w ich osiągnięciach szkolnych. zwiększenie odporności emocjonalnej, podniesienie samooceny promowanie innowacyjnych, nowoczesnych metod nauczania.

Grupowy trening inteligencji emocjonalnej Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

„Panując nad emocjami, panujesz nad swoim życiem.” Stefan Konrad, Claudia Hendl „Inteligencja emocjonalna” Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Trening inteligencji emocjonalnej Co to jest inteligencja emocjonalna? Inteligencja emocjonalna to zdolność rozumienia siebie i własnych emocji, kierowanie i kontrolowanie ich, zdolność motywowania się, empatia oraz umiejętności o charakterze społecznym. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Trening inteligencji emocjonalnej Cele do osiągnięcia: podniesienie poziomu umiejętności społecznych i emocjonalnych rozpoznawanie uczuć panowanie nad emocjami Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Trening inteligencji emocjonalnej Kręgi tematyczne: Mam świadomość siebie. Kontroluję swoje emocje. Podejmuję decyzje. Kontroluję stres. Postrzegam siebie samego. Jestem odpowiedzialny. Uczę się komunikacji. Ja w grupie. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Trening inteligencji emocjonalnej Wysoka inteligencja emocjonalna jest niewątpliwym atutem w dzisiejszym świecie. Wpływa na relacje z innymi, satysfakcję z życia i umiejętność radzenia sobie ze stresem. Pomaga w lepszym funkcjonowaniu w społeczeństwie i podnosi jakość kontaktów towarzyskich. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Metoda integracji sensorycznej (SI) Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Metoda integracji sensorycznej „Nie ma nic w umyśle, czego by nie było wcześniej w zmysłach” Arystoteles

Metoda integracji sensorycznej Nowy kierunek w diagnozie i usprawnianiu dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Co oznacza termin Integracja Sensoryczna? Metoda integracji sensorycznej Co oznacza termin Integracja Sensoryczna? Proces odbierania i przetwarzania przez układ nerwowy informacji ze wszystkich zmysłów (z ciała i środowiska) pozwalający na wykorzystanie ich np. podczas nauki, zabawy, czynności dnia codziennego, w stosunkach międzyludzkich. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Na czym polega terapia SI? Metoda integracji sensorycznej Na czym polega terapia SI? Zespół działań leczniczych (zwykle aktywności ruchowej całego ciała) mających na celu poprawę sposobu przetwarzania i organizowania przez mózg docierających do niego doznań sensorycznych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Czynniki wskazujące na dysfunkcje SI Metoda integracji sensorycznej Czynniki wskazujące na dysfunkcje SI nadmierna wrażliwość na bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe oraz ruch zbyt mała wrażliwość na stymulację sensoryczną zbyt wysoki lub niski poziom aktywności ruchowej trudności z koncentracją, impulsywność Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Czynniki wskazujące na dysfunkcje SI cd. Metoda integracji sensorycznej Czynniki wskazujące na dysfunkcje SI cd. problemy z koordynacją opóźnienie rozwoju mowy, rozwoju ruchowego oraz trudności w nauce słaba organizacja zachowania niskie poczucie własnej wartości Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kogo dotyka problem zaburzeń SI Metoda integracji sensorycznej Kogo dotyka problem zaburzeń SI Dzieci niepełnosprawne intelektualnie Dzieci z MPD Dzieci z autyzmem Niektóre dzieci w normie intelektualnej Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Jak terapia może pomóc dziecku? Metoda integracji sensorycznej Jak terapia może pomóc dziecku? Poprawia koordynację ruchową w zakresie dużej i małej motoryki Poprawia reakcje na bodźce sensoryczne Poprawa zachowania Poprawia poczucie własnej wartości Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Jak rodzice mogą wspomagać rozwój procesów SI u swojego dziecka? Metoda integracji sensorycznej Jak rodzice mogą wspomagać rozwój procesów SI u swojego dziecka? Najważniejsza jest świadomość rodziców na temat SI i jej roli w rozwoju dziecka Aranżowanie otoczenia dziecka w taki sposób aby dostarczać mu bodźców sensorycznych Zrozumienie, że każde dziecko jest inne i ma indywidualne potrzeby zainteresowania oraz reakcje Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Terapia EEG Biofeedback Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Terapia EEG Biofeedback Podstawowe informacje Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Co to jest EEG Biofeedback ? Terapia EEG Biofeedback Co to jest EEG Biofeedback ? EEG-Biofeedback to rodzaj terapii, dzięki której dziecko, w sposób świadomy, uczy się zmieniać wzorzec wytwarzanych fal w mózgu, tak by mózg pracował wydajniej i szybciej. Sygnał z wybranego punktu na głowie ucznia jest przetwarzany przez system EEG na zrozumiałą dla niego formę graficzną (wykresu, animacji bądź gry wideo). Dzięki temu sprzężeniu zwrotnemu, uczeń wie, kiedy jest skoncentrowany a kiedy przestaje się koncentrować. Pozwala to nauczyć się reakcji własnego mózgu, a dzięki temu tak zmodyfikować jego pracę, aby funkcjonował efektywnie.

Terapia EEG Biofeedback Trening EEG BIOFEEDBACK stanowi nową skuteczną pomoc w zwiększeniu możliwości naszego umysłu. Pesymiści mówią, że z możliwości mózgu wykorzystujemy 10 - 20% - trening EEG BIOFEEDBACK zwiększa szybkość myślenia, kreatywność i pamięć o 25 – 30 %.

Terapia EEG Biofeedback EEG-Biofeedback to profesjonalny trening mózgu. Uczeń nie musi używać klawiatury. Informacja o stanie umysłu dochodzi do niego za pośrednictwem sygnału EEG.

Widok ekranu terapeuty – wykresy fal mózgowych

Przykładowe gry

Gabinet terapii metodą EEG Biofeedback Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Terapia EEG Biofeedback Wskazania dla dzieci : zaburzenia pamięci i koncentracji uwagi poprawa szybkości uczenia się nadpobudliwość psychoruchowa ( ADHD) problemy szkolne dysleksja, dysortografii trema, reakcje stresowe, agresja chęć poprawy wyników w dziedzinach wymagających koncentracji ( sport, muzyka)

Terapia zajęciowa

Czym jest terapia zajęciowa? Terapia zajęciowa – leczenie pracą, celowe organizowanie zajęć wytwórczych za pomocą prostych narzędzi i materiałów w celu przyspieszenia powrotu utraconych funkcji i sprawności, a w przypadkach zmian nieodwracalnych wyrobienie funkcji zastępczych. Terapia zajęciowa wzmacnia także psychikę.

Cele i zadania terapii zajęciowej Terapia zajęciowa Cele i zadania terapii zajęciowej Cele terapii zajęciowej w odniesieniu do poszczególnych osób powinny być zawsze określane indywidualnie. Terapia zajęciowa z punktu widzenia potrzeb podopiecznego może spełniać następujące zadania: 1. usprawniać fizycznie, 2. usprawniać psychicznie, 3. usprawniać społecznie, w tym dawać wytyczne do wyboru zawodu.

Formy organizacji zajęć terapii zajęciowej: Terapia zajęciowa Formy organizacji zajęć terapii zajęciowej: grupowa indywidualna

Rodzaje terapii zajęciowej: Terapia zajęciowa Rodzaje terapii zajęciowej: Ergoterapia – terapia pracą, terapia poprzez zajęcia manualne Socjoterapia – terapia zaburzeń zachowania i zaburzeń emocjonalnych w toku spotkań grupowych, towarzyskich Arteterapia – terapia sztuką, kontakt bierny lub czynny ze sztuką i kulturą

Metody stosowane w poszczególnych rodzajach terapii zajęciowej: Terapia zajęciowa Metody stosowane w poszczególnych rodzajach terapii zajęciowej: Ergoterapia: dziewiarstwo, hafciarstwo, tkactwo, krawiectwo, kaletnictwo, metaloplastyka, stolarstwo, ogrodnictwo, wikliniarstwo, garncarstwo i ceramika. Socjoterapia: ludoterapia/zabawoterapia, terapia ruchem, trening umiejętności społecznych, rekreacja. Arteterapia: rysunek, malarstwo, grafika, rzeźba, sztuki użytkowe, zdobnictwo i dekoratorstwo, muzykoterapia, biblioterapia, filmoterapia, teatroterapia, choreoterapia.

Terapia metodą Tomatisa Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kim był Alfred Tomatis? Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Terapia metodą Tomatisa Rola narządu słuchu Narząd słuchu pozwala na komunikowanie się z otoczeniem. To, co słyszymy wpływa na kształtowanie się naszego głosu, mowy i języka. Profesor Tomatis dowiódł, że sposób działania słuchu ma również wpływ na przyswajanie sobie umiejętności czytania, pisania, a nawet na postawę ciała, koordynację ruchów i stany emocjonalne. Terapia metodą Tomatisa Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Terapia metodą Tomatisa Uwaga słuchowa, czyli czym różni się słyszenie od słuchania? Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Terapia metodą Tomatisa Lateralizacja słuchowa – czy prawe ucho słucha inaczej niż lewe? Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Terapia metodą Tomatisa Co to jest Metoda Tomatisa (stymulacja audio-psycho-lingwistyczna) i na czym polega terapia tą metodą? Metoda Tomatisa polega na usprawnianiu czynnego słuchania. Oznacza to, że u osób, u których stwierdza się zaburzenia uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej, istnieje możliwość ich poprawienia. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Terapia metodą Tomatisa Komu może pomóc metoda Tomatisa? Najczęstsze zastosowania Metody Tomatisa: u dzieci: - zaburzenia mowy (jąkanie, opóźniony rozwój mowy, wady wymowy, - zaburzenia głosu, - dysleksja, - autyzm, - adhd, - trudności szkolne, - zaburzenia koncentracji, wspomagająco podczas nauki języków obcych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Terapia metodą Tomatisa u dorosłych: - zaburzenia mowy, - zaburzenia głosu spowodowane niewłaściwym używaniem głosu, np. u śpiewaków i aktorów, - stres (Metoda Tomatisa ze względu na efekt w postaci zmniejszenia napięcia, lęku i wzrost kreatywności jest stosowana jako wspomaganie walki ze stresem).

Indywidualna terapia logopedyczna Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Indywidualna terapia logopedyczna „Chodzi mi o to, aby język giętki powiedział wszystko co pomyśli głowa…” (J.Słowacki, Beniowski)

Indywidualna terapia logopedyczna Terapia logopedyczna – dla uczniów z autyzmem, niedosłuchem, rozszczepem podniebienia, upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, opóźnionym rozwojem mowy.

Indywidualna terapia logopedyczna Główny cel zajęć to stymulacja rozwoju mowy oraz umiejętności komunikowania się werbalnego. Istotnym elementem terapii jest podnoszenie poziomu motywacji dziecka do pracy nad poprawnością wymowy oraz odczuwania radości i satysfakcji z efektów swojej pracy.

Indywidualna terapia logopedyczna Gabinet logopedyczny wyposażony jest w programy komputerowe  do diagnozy i terapii mowy oraz w serię programów do wczesnej terapii zaburzeń funkcji poznawczych i percepcyjno – motorycznych oraz wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci.

Zajęcia wyrównawcze