Innowacje w firmach – czy to się opłaca? www.pwc.pl Innowacje w firmach – czy to się opłaca? Prezentacja wyników raportu „Najlepsze praktyki działalności innowacyjnej firm w Polsce”
Wszyscy wiemy, że wydatki na badania i rozwój w Polsce należą do najniższych w Europie… Źródło: Eurostat maj 2013
Postanowiliśmy poznać ich doświadczenia dotyczące: My chcieliśmy przyjrzeć się doświadczeniom 51 firm, które pomimo tego, że pochodzą w dużej części z tradycyjnych sektorów, prowadzą działalność badawczo-rozwojową znacznie przekraczającą polską przeciętność… Postanowiliśmy poznać ich doświadczenia dotyczące: zarządzania działalnością badawczo-rozwojową współpracy z innymi instytucjami stymulowania własnych pracowników do proponowania nowych rozwiązań finansowania działalności badawczo-rozwojowej zagadnień prawnych dotyczących ochrony własności intelektualnej Źródło: Badanie własne PwC maj 2013
Badane przez nas firmy charakteryzują się dużym udziałem nowych produktów w sprzedaży… Źródło: Badanie własne PwC maj 2013
Oraz wysokim odsetkiem wdrożeń rozpoczętych projektów innowacyjnych… Źródło: Badanie własne PwC maj 2013
Wyniki te osiągają dzięki zaangażowaniu zarządu w działalność innowacyjną i dobrej obserwacji rynku… Źródło: Badanie własne PwC maj 2013
Dzięki temu innowacyjność jest nieodłącznym elementem strategii firm… Źródło: Badanie własne PwC maj 2013
I jak wszystkie elementy strategii posiada odpowiednie mierniki osiągania celów… Źródło: Badanie własne PwC maj 2013
Sukces innowacyjny nie jest możliwy bez otwartości na współpracę z innymi podmiotami… Źródło: Badanie własne PwC maj 2013
Firma innowacyjna musi odpowiednio motywować swoich pracowników… Źródło: Badanie własne PwC maj 2013
Dla skutecznego wdrażania innowacji konieczna jest zdolność do pozyskania finansowania zewnętrznego… Źródło: Badanie własne PwC maj 2013
W tym pomocy publicznej… W różnych schematach dostępnych dla przedsiębiorców w 2013 roku zaplanowano budżet ponad 2 mld PLN Będzie to, jak dotąd, najlepszy rok dla projektów B+R przedsiębiorstw! Dotacje europejskie już się niemal skończyły – intensyfikuje się wsparcie z budżetu krajowego. Czego zmiana sytuacji wymaga od przedsiębiorców: Zmiany myślenia z oczywistych grantów inwestycyjnych na bardziej złożone dotacje na B+R Przygotowania wewnętrznego do odpowiedniego definiowania projektów Umiejętności określania kosztów, które mogą być kwalifikowane do dotacji Dlaczego warto? Aktualny system odzwierciedla ogólne założenia co do dystrybucji środków w latach 2014 – 2020 – „ustawia” więc przedsiębiorstwa na kolejne 7 lat. maj 2013
Na co dotacja Etapy realizacji projektu Przykładowe programy R&D wraz z budową prototypu Przygotowanie do wdrożenia Pilotaż/ demonstracja Wdrożenie wyników R&D GEKON Działanie 4.4 PO Innowacyjna Gospodarka Innowacyjne inwestycje INNOTECH Innolot Innomed DEMONSTRATOR+ Blue Gas LIFE+ Programy uruchomione po raz pierwszy w 2013 r. maj 2013
Główne kryteria oceny – innowacyjność tylko jednym z wielu… DEMONSTRATOR + max. 75 pkt. GEKON max. 28 pkt. 1. zasadności kosztów - 20 pkt. 2. potencjale wykonawców i sposobie zarządzania projektem - 20 pkt. strukturze projektu (trafność naukowa, zasadność zadań, efektywność ekonomiczna, ryzyka i innowacyjności) - 20 pkt. W tym innowacyjność tylko 4 pkt. 4. ostatni obszar związany z celami projektu i ich uzasadnieniem - 15 pkt. Realność założeń projektu (technologiczna, potencjał rynkowy, potencjał organizacyjny podmiotu) – 20 pkt. innowacyjność rozwiązania – 3 pkt. efekt ekologiczny – 3 pkt. Wdrażalność – 1 pkt Komercjalizacja – 1 pkt. Program INNOTECH max. 35 pkt. innowacyjność rozwiązania będącego rezultatem projektu – 5 pkt. wartość naukowa projektu - 5 pkt. dorobek wykonawców - 5 pkt. planowana współpraca przy wdrożeniu projektu między jednostkami naukowymi i przedsiębiorcami - 5 pkt. efekty ekonomiczne – 5 pkt. potencjał komercjalizacyjny – 5 pkt. wkład własny - 5 pkt.
Podsumowując, kluczowymi czynnikami sukcesu w obszarze innowacyjności są: Kluczowe kwestie: Sformalizowany system zarządzania innowacjami z naciskiem na rolę zarządu Aktywna współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie badań i rozwoju oraz tworzenia innowacji (m.in. open innovation) Stymulowanie innowacji poprzez dobrze dobrane metody motywowania pracowników, jak również pozyskiwanie pomocy publicznej SUKCES STRATEGII INNOWACYJNEJ Decyzyjność w Zarządzie Open Innovation Stymulowanie innowacji maj 2013
Kontakty do ekspertów PwC Michał Mazur Dyrektor, Zespół Doradztwa Strategiczno- Operacyjnego M: +48 502 184 684 E: michal.mazur@pl.pwc.com Beata Tylman Dyrektor, Zespół Pomocy Publicznej M: +48 519 506 527 E: beata.tylman@pl.pwc.com Mateusz Walewski Ekonomista M: +48 519 506 956 E: mateusz.walewski@pl.pwc.com maj 2013
Dziękujemy Spotkanie prasowe 9 kwietnia 2013 r.