Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w zakresie organizacji Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Dziecko przewlekle chore w przedszkolu/ szkole - aspekty prawne
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
MONITOROWANIE I EWALUACJA DZIAŁAŃ W ZAKRESIE IPET I PDW
Plan Działań Wspierających w praktyce.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
DZIAŁALNOŚĆ PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNYCH W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH POZNAŃ, 18 listopada 2010 r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
BYTOM, 15 GRUDNIA 2010 R. NOWE REGULACJE PRAWNE W ZAKRESIE PRACY Z UCZNIEM ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI ROK SZKOLNY 2010/2011 DELEGATURA W.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Szczecin, 4 października 2012 r.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne, rola psychologa,
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w zakresie organizacji Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej

Zadania poradni psychologiczno- pedagogicznej Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie ramowego statutu poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych,

Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Rozporządzanie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U z 2010 r. nr 228, poz. 1487).

Rozporządzenia MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach , szkołach i oddziałach oraz ośrodkach, w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych lub integracyjnych, w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na: rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia, rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, które mogą wynikać z: z niepełnosprawności; z niedostosowania społecznego; z zagrożenia niedostosowaniem społecznym; ze szczególnych uzdolnień; ze specyficznych trudności w uczeniu się; z zaburzeń komunikacji językowej; z choroby przewlekłej; z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; z niepowodzeń edukacyjnych; z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi; z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą

Potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne dziecka są podstawą dla nauczyciela w zakresie objęcia takiego dziecka pomocą psychologiczno- pedagogiczną a tym samym dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.

Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Udzielana jest: Uczniom Rodzicom Nauczycielom Udzielana jest przez: Nauczycieli Specjalistów Pracowników PPP, Organizacje pozarządowe

Zakres pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla ucznia Funkcjonowanie percepcyjno- poznawcze Funkcjonowanie zdrowotne Funkcjonowanie społeczne

Nauczyciele uczący ucznia, wychowawca i specjaliści tworzą Zespół.

Działania placówki krok po kroku Zgłoszenie do Dyrektora placówki konieczności podjęcia działań związanych z pomocą psychologiczno- pedagogiczną ( lista uczniów) Powołanie zarządzeniem Dyrektora zespołów ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej, wyznaczenie koordynatorów Koordynator wyznacza termin spotkania Zespołu Dyrektor / koordynator zawiadamia rodziców o terminie spotkania, Spotkanie zespołu ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej Pisemne powiadomienie rodziców o ustalonych formach pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla ucznia /zadanie dyrektora? W spotkaniach zespołu może uczestniczyć : na wniosek dyrektora przedstawiciel Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej na wniosek rodzica - inne osoby

Dokumenty Lista uczniów zgłoszonych do pomocy psychologiczno- pedagogicznej Zarządzenie dyrektora dot. powołania Zespołów Zawiadomienie rodziców o zaleceniach Zespołu KIPU, PDW, IPET Oświadczenie o zgodzie i rezygnacji rodziców z pomocy psychologiczno- pedagogicznej Wniosek dyrektora do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w sprawie wydania opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu /na poziomie gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej/

Dyrektor organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną: Zadania Dyrektora Dyrektor organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną: tworzy Zespół w skład, którego wchodzą nauczyciele uczący ucznia, wychowawcy i specjaliści, wyznacza koordynatora, osobę koordynującą pracę Zespołu, prace kilku Zespołów może koordynować jedna osoba, na podstawie zaleceń Zespołu ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane (z uwzględnieniem godzin wynikających z art. 42 KN),

Dyrektor organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną: Zadania dyrektora w obszarze udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole Dyrektor organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną: informuje na piśmie rodziców ucznia (albo pełnoletniego ucznia), o ustalonych dla ucznia formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiarze godzin, decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania uczniowi danej formy pomocy na podstawie wcześniejszej oceny efektywności tej pomocy, dokonanej przez Zespół, informuje rodziców o terminie spotkania zespołu, wyznacza w przypadku braku doradcy zawodowego, nauczyciela planującego i realizującego zadania w tym zakresie.

Zadania nauczycieli, specjalistów, wychowawców   rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia oraz planują sposób ich zaspokajania, dokonują obserwacji mających na celu rozpoznanie u uczniów na pierwszym etapie edukacyjnym, ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, rozpoznają zainteresowania i uzdolnienia uczniów oraz planują wsparcie ich rozwoju, informują dyrektora o uczniu, który wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej, prowadzą doradztwo edukacyjno – zawodowe (w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej).

Zadania koordynatora zespołu Prowadzi spotkanie, kieruje pracami zespołu Przedstawia dyrektorowi zalecane przez zespół formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej Wspólnie z członkami zespołu wypełnia kartę indywidualnych potrzeb ucznia, tworzy PDW, IPET Zwołuje zebrania zespołu, podając cel spotkania Nawiązuje kontakty z innymi specjalistami, PPP, organizacjami pozarządowymi

Zadania zespołu ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej

Do zadań zespołu należy ustalenie zakresu w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej, zakładanie i prowadzenie Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia. określenia zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy, planowanie działań z zakresu doradztwa edukacyjno –zawodowego i sposobu jego realizacji, opracowanie dla ucznia, na podstawie ustalonych przez dyrektora form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy oraz wymiaru godzin poszczególnych form pomocy, Planu Działań Wspierających, lub w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego,

Do zadań zespołu należy dokonanie oceny efektywności pomocy psychologiczno - pedagogicznej udzielanej uczniowi, efektywności realizowanych zajęć po zakończeniu jej udzielania, w danym roku szkolnym – przed opracowaniem arkusza organizacji na rok następny, dokonanie wcześniejszej oceny efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej na wniosek rodziców ucznia lub pełnoletniego ucznia, nauczyciela prowadzącego zajęcia, a w przypadku klasy terapeutycznej – wychowawcy tej klasy, sformułowanie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z uczniem, form, sposobów, okresów udzielania uczniowi dalszej pomocy, podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,

Zespoły opracowują następujące dokumenty KIPU – na podstawie orzeczenia ( z wyjątkiem orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego), opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej lub poradni specjalistycznej, diagnozy szkolnej PDW – na podstawie orzeczenia ( z wyjątkiem orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego), opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej lub poradni specjalistycznej, diagnozy szkolnej IPET - na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (uczniowie z upośledzeniem w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, niedostosowani społecznie , zagrożeni niedostosowaniem społecznym)

Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka Druga część spotkania poświęcona będzie pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w zakresie dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka zarówno posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, kształcenia specjalnego, opinie PPP oraz dziecka które takiego dokumentu nie posiada a które zdaniem nauczyciela wymaga objęcia pomocą psychologiczno- pedagogiczną.

Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia Imię i nazwisko ucznia Nazwa szkoły, Oznaczenie grupy, oddziału Informacje dotyczącą: Orzeczenia o potrzebie: indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania, Opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym specjalistycznej (Należy podać numer i datę wystawienia orzeczenia/opinii) Diagnozę medyczną, Rozpoznanie dokonane przez Zespół wskazujące na objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną.

Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia Po każdym spotkaniu przedstawia się dyrektorowi. Dołącza się ją do dokumentacji badań i czynności uzupełniających zgodnie z rozporządzeniem o dokumentacji przebiegu nauczania. Po zakończeniu uczęszczania ucznia do szkoły oraz w przypadku przejścia ucznia do innej szkoły rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń otrzymują oryginał karty, a w dokumentacji przebiegu nauczania pozostaje kopia. Za zgodą rodziców lub pełnoletniego ucznia kopia karty jest przekazana do szkoły, do której uczeń został przyjęty.

Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia Zakres, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej, obszary, w których uczeń wymaga wsparcia, zdolności i umiejętności ucznia, Zalecane przez zespół formy sposoby i okresy udzielania pomocy, Ustalone przez dyrektora formy, sposoby, okresy udzielania pomocy oraz wymiar godzin, (wpisuje dyrektor szkoły co potwierdza własnoręcznym podpisem) Ocenę efektywności udzielonej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, Terminy spotkań Zespołu, Podpisy osób biorących udział w spotkaniach Zespołu.

Plan Działań Wspierających Plan Działań Wspierających konstruuje się dla ucznia w przypadku posiadania przez ucznia innego niż orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego orzeczenia lub opinii, na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb ucznia. Dla ucznia zakłada się Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia.

Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego Zespół Analizuje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, Dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Opracowuje IPET

IPET Indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny konstruowany jest dla ucznia posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na podstawie rozpoznania przeprowadzonego przez Zespół. Rozpoznanie powinno mieć formę wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego nie zakłada się Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia.

IPET określa Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów Formy i metody pracy z uczniem Formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiar godzin Działania wspierające rodziców ucznia, zakres współdziałania z PPP, innymi placówkami Zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne oraz inne Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami uczniów w realizacji zadań

IPET zawiera: Metryczkę z danymi ucznia Rozpoznanie wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego Opracowane wyniki rozpoznania z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia Rodzaj i zakres działań nauczycieli i specjalistów Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych- sposób realizacji programu nauczania lub jego elementów na podstawie analizy przewidywanych osiągnięć zawartych w programie Dostosowanie sposobów sprawdzania wiadomości i oceniania Formy i metody pracy z uczniem- procedury osiągania celów Formy, sposoby oraz wymiar godzin udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej ustalonej przez dyrektora (np. wykaz zajęć nadobowiązkowych) Działania wspierające rodziców Uwagi dodatkowe Sposoby monitoringu i ewaluacji programu oraz informacje na temat modyfikacji IPET Informacje o zatwierdzeniu IPET-u przez Zespół

Plan działań wspierających Może być opracowany dla grupy uczniów mających jednorodne indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne Określa cele do osiągnięcia Formy i sposoby pomocy psychologiczno- pedagogicznej Metody pracy z uczniem Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych Działania wspierające rodziców ucznia Zakres współdziałania z PPP, innymi placówkami

Formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej

Klasy Terapeutyczne Uczniowie wykazują jednorodne lub sprzężone zaburzenia wymagające dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specyficznych potrzeb. posiadają opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym specjalistycznej, zalecającą objęcie ich nauką w tej klasie. Zajęcia prowadzą nauczyciele właściwych zajęć edukacyjnych. Metody i formy realizacji programów nauczania są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i psychofizycznych uczniów. Maksymalna liczba uczniów – piętnastu. Klas terapeutycznych nie organizuje się w szkołach specjalnych.

Zajęcia rozwijające uzdolnienia Organizowane są dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Podczas zajęć nauczyciele powinni stosować aktywne metody nauczania. Liczebność grupy maksymalnie osiem osób. Czas trwania zajęć – 45 minut.

Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze Organizowane są dla uczniów mających trudności w nauce i problemy z opanowaniem wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego. Liczebność grupy do ośmiu uczniów. Czas trwania zajęć – 45 minut.

Zajęcia logopedyczne Zajęcia organizowane są dla uczniów z zaburzeniami mowy. Liczba uczestników do 4 uczniów. Czas trwania – 60 minut.

Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne Organizowane są dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczebność grupy nie powinna być większa niż 5 uczniów. Czas trwania zajęć – 60 minut.

Zajęcia socjoterapeutyczne i inne o charakterze terapeutycznym Organizowane są dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników do 10 uczniów. Czas trwania zajęć - 60 minut.

Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu Organizowane są w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. Zajęcia powinny być prowadzone z wykorzystaniem aktywnych metod pracy.

Porady i konsultacje Prowadzone są dla uczniów, rodziców i nauczycieli przez innych nauczycieli, wychowawców i specjalistów.

do 31 marca 2012 r. Dyrektor musi powołać Zespoły, które ustalą zakres pomocy psychologiczno – pedagogicznej, określą zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy, uwzględniając zaspokojenie indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych ucznia i rozpoznanie jego indywidualnych możliwości psychofizycznych. W przypadku uczniów, którzy już byli objęci pomocą psychologiczno – pedagogiczną, zespoły najpierw powinny dokonać oceny efektywności udzielonej pomocy.

do 30 kwietnia 2012 r. Dyrektor musi ustalić formy, sposoby, okresy udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin poszczególnych form pomocy, na podstawie zaleceń wypracowanych przez Zespoły.

do 30 września 2012 r. Zespoły opracują dla uczniów Plany Działań Wspierających.

Działania poradni psychologiczno - pedagogicznej

Diagnoza : badania psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne, neuropsychologiczne, Konsultacje lekarskie Orzecznictwo : Zespoły orzekające w Poradni

Dokumentacja wydawana przez Zespoły Orzekające Poradni Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, zagrożonej niedostosowaniem społecznym, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metody pracy Orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowanie przedszkolnego, Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, zwane dalej „opiniami”

Zespoły ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej Udział w Zespołach działających w placówkach oświatowych, Konsultacje dla nauczycieli, Konsultacje dla koordynatorów, Konsultacje dla nauczycieli prowadzących różne formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej, Konsultacje dla rodziców

Szkolenia, warsztaty dla Rad Pedagogicznych (wybrane przykłady) Pomoc psychologiczno- pedagogiczna Jak radzić sobie z prowokacyjnymi zachowaniami uczniów? Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami uczniów? Gotowość szkolna Dostosowanie wymagań edukacyjnych Motywowanie uczniów do nauki Budowanie autorytetu nauczyciela Odpowiedzialność prawna nauczyciela Praca z uczniem zdolnym Jak współpracować z rodzicami Ocena opisowa Ocenianie kształtujące Jak analizować opinie i orzeczenia Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej

Szkolenia, warsztaty dla rodziców (wybrane przykłady) Gotowość szkolna Przygotowanie dziecka do przedszkola Jak motywować dziecko do samodzielnej nauki Kary i nagrody Problemy wieku dorastania Co robić, aby zapobiegać zachowaniom trudnym u mojego dziecka?

Zajęcia dla uczniów

„Jak radzić sobie ze stresem” Prowadząca: Dominika Wołek - psycholog

Techniki uczenia się Prowadząca: Elżbieta Rosińska

Wszystko o tolerancji Prowadząca: Dominika Wołek

Ruch rozwijający W. Sherborn’e Prowadzący: Monika Gromadzińska- Miszczak Agnieszka Galas

Muzykoterapia Prowadzący: Monika Gromadzińska- Miszczak

Twórcze myślenie Prowadzący: Monika Gromadzińska- Miszczak

Szkoła dla Rodziców i Wychowawców Realizatorzy: Małgorzata Skulska- pedagog Anna Podrażka- psycholog

„Słyszę …” Realizator: Janina Tomczyk - logopeda

Platforma badań zmysłów Realizator: Janina Tomczyk - logopeda

Badania przesiewowe dotyczące mowy dzieci rozpoczynających naukę w szkole Prowadzący: Janina Tomczyk Agnieszka Karbowiak

EEG-Biofeedback Prowadzący: Maja Przyborska – Olech - pedagog Anna Podrażka - psycholog

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Małego Dziecka Realizatorzy: Monika Gromadzińska- Miszczak – oligofrenopedagog Janina Tomczyk- logopeda Agnieszka Karbowiak- logopeda

Praca w Interdyscyplinarnym Zespole ds Praca w Interdyscyplinarnym Zespole ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie Realizator: Maryla Żywiałkowska - psycholog

Terapia rodzinna, terapia indywidualna Prowadzący: Agnieszka Wierzejska

Art. Terapia Prowadzący: Agnieszka Galas Dominika Wołek

Praca z uczniem zagrożonym uzależnieniem Prowadzący: Agnieszka Galas Dominika Wołek UZALEŻNIENIOM

Praca z uczniem z problemami emocjonalnymi Prowadzący: Monika Kiczyńska - pedadog Piotr Hryniewicz – psycholog

Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne Prowadzący: Małgorzata Skulska Maja Przyborska- Olech Monika Gromadzińska- Miszczak

Interwencje kryzysowe w placówkach

Porady i konsultacje