R E F L E K S J E S U B I E K T Y W N E

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
POJĘCIE I FUNKCJE FINANSÓW
Prof. dr hab. Bogdan Nogalski
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
Charakterystyka finansów publicznych
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Finanse Zbigniew Kuryłek
Gospodarka finansowa przedsiębiorstwa
Ustawa z dnia 14 marca 2003 roku o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa.
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Wprowadzenie do mikroekonomii
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Wsparcie dla rozwoju technologii
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
Koncepcja zakładu naukowego ZARZĄDZANIE FINANSAMI.
Zmiany w rozporządzeniu dot. szczegółowego trybu przeprowadzania czynności w przewodach oraz w postępowaniu o nadanie tytułu.
Nagroda Prezesa Rady Ministrów (Rozporządzenia PRM z z dnia 27 sierpnia 2004 r. ) 1)wyróżnione rozprawy doktorskie dla osób, którym został nadany stopień.
Tryb postępowania w przewodzie habilitacyjnym. Podstawa prawna Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach i tytule naukowym z późniejszymi zmianami (Dz.U.
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
System podatkowy w UE - program zajęć 2015/2016
Wydział Zarządzania Kierunek: Finanse i Rachunkowość Biznesu Specjalność: OPERACJE FINANSOWE FUNDUSZY INWESTYCYJNYCH Koordynator: dr hab. Marta Kluzek.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Sprawy organizacyjne 1.Wzajemne przedstawienie się 2.Wytłumaczenie dlaczego w programie studiów znalazł się przedmiot „Finanse przedsiębiorstwa” 3.Omówienie.
1 Metoda oceny sposobów współpracy uczelni publicznych z otoczeniem gospodarczym w zakresie transferu wyników badań naukowych i prac rozwojowych mgr inż.
Makroekonomia Ćwiczenia nr 2. Dane kontaktowe: Strona domowa: Konsultacje: pon AB 10:20-11:50 środa B 12:00-13:30 L252B czw. A 13:40-15:10.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Finanse w ochronie zdrowia Prezentacja specjalności Katowice, r.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
I stopień Ekonomia Finanse i rachunkowość Międzynarodowe stosunki gospodarcze Zarządzanie Program of Bachelor Studies in International Business II stopień.
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Politechnika Poznańska Wydział Inżynierii Zarządzania mgr inż
Pedagogika, studia II stopnia
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Zarządzanie międzynarodowe
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Ustawa z 20 lipca 2018 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce
Studia II stopnia stacjonarne i niestacjonarne
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
Wstęp do polityki gospodarczej
ZARZĄDZANIE FUNDUSZAMI INWESTYCYJNYMI
Zapis prezentacji:

R E F L E K S J E S U B I E K T Y W N E O H A B I L I T A C J I W NAUKACH EKONOMICZNYCH: R E F L E K S J E S U B I E K T Y W N E Jan Szambelańczyk

Kontekst normatywny – stan obecny

Kontekst normatywny – stan obecny

Kontekst normatywny – projekt ustawy Art. 16 Do postępowania habilitacyjnego może zostać dopuszczona osoba, która posiada stopień doktora oraz osiągnięcia naukowe […], uzyskane po otrzymaniu stopnia doktora, stanowiące znaczny wkład autora w rozwój określonej dyscypliny naukowej lub artystycznej oraz wykazuje się istotną aktywnością naukową […].

Kontekst normatywny – projekt ustawy Art.16 Osiągnięcie o którym mowa w ust.1 może stanowić: 1) dzieło opublikowane w całości lub w zasadniczej części, albo jednotematyczny cykl publikacji; 2) Zrealizowane oryginalne osiągnięcie projektowe, konstrukcyjne, technologiczne lub artystyczne; 3) część pracy zbiorowej, jeżeli opracowanie wydzielonego zagadnienia jest indywidualnym wkładem osoby ubiegającej się o nadanie stopnia dr. hab.

Kontekst normatywny – projekt ustawy Art. 16. 4. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego określi, w drodze rozporządzenia, kryteria oceny osiągnięć osoby ubiegającej się o nadanie stopnia dr. hab., biorąc pod uwagę osiągnięcia naukowo-badawcze w dziedzinach nauki lub obszarach wiedzy, współpracę międzynarodową, dorobek dydaktyczny i popularyzatorski oraz uzyskane nagrody.

Porównanie starej i nowej regulacji … osoba, która posiada stopień doktora i uzyskała znaczy dorobek naukowy […] a ponadto przedstawiła rozprawę habilitacyjną … osoba, która posiada stopień doktora oraz osiągnięcia naukowe […]uzyskane po otrzymaniu stopnia doktora stanowiące znaczny wkład autora w rozwój określonej dyscypliny naukowej […] oraz wykazuje się znaczną aktywnością naukową

Niektóre konsekwencje definicji legalnej rozprawy doktorskiej: Rozprawa doktorska, przygotowywana pod opieką promotora, powinna stanowić oryginalne rozwiązanie problemu naukowego oraz wykazywać ogólną wiedzę teoretyczną kandydata w danej dyscyplinie naukowej a także umiejętność samodzielnego prowadzenia pracy naukowej Niektóre konsekwencje definicji legalnej rozprawy doktorskiej: udział a nawet ingerencja promotora (przyzwalająca lub zakazująca), w wybór problemu, sformułowanie tematu, opracowanie procedur badawczych itp., konsultacyjno-oceniający charakter uczestnictwa promotora w rozwiązaniu problemu,| współodpowiedzialność promotora (reputacja) za naukowy charakter zagadnienia rozwiązywanego przez doktoranta, obowiązek poznania przez doktoranta dorobku teoretycznego danej dyscypliny naukowej (egzamin doktorski), a w przypadku prac interdyscyplinarnych odpowiednich dyscyplin (obrona rozprawy), element umiejętności samodzielnego prowadzenia pracy naukowej, który zawiera w sobie swoisty odpowiednik przedsiębiorczości - oznaczający zdolność doktoranta do pokonywania przeszkód (np. znalezienie, pozyskanie lub wytworzenie odpowiednich informacji lub danych, literatury i źródeł, zmobilizowanie środków na badania (w tym: czas i fundusze), selekcja i dobór metod lub opracowanie ich odpowiedniej kompozycji, determinacja w osiąganiu celu).

Kontekst normatywny Uchwała z dnia 23 kwietnia 2010 zmieniająca uchwałę w sprawie określania dziedzin nauki i dziedzin sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych (Monitor Polski Nr 6, poz. 636) wprowadziła czwartą dyscyplinę naukową w ramach dziedziny „nauki ekonomiczne”, którą to dyscypliną są „finanse”. W każdym przewodzie doktorskim i habilitacyjnym w naukach ekonomicznych musi być określona jedna z wymienionych dyscyplin.

Kontekst normatywny - EKONOMIA Ekonomia bada zachowania ludzi oraz zachodzące między nimi interakcje w procesie gospodarowania w warunkach ograniczoności zasobów. W szczególności, do zakresu badań ekonomii należy: - analiza sektora publicznego; - analiza wzrostu, rozwoju i wahań koniunkturalnych gospodarki i jej sektorów; - funkcjonowanie rynków; - ekonomia przestrzenna; - ekonomia międzynarodowa; - teoretyczne podstawy polityki społeczno-ekonomicznej i sektorowej; - historia myśli ekonomicznej; - historia gospodarcza. Ekonomia formułuje hipotezy oraz buduje modele dotyczące zależności między zmiennymi realnymi i pieniężnymi występującymi w procesie gospodarczym oraz poddaje je testom empirycznym. Badania w zakresie ekonomii mają u podstaw fundamentalne kategorie ekonomiczne, takie jak: równowaga ekonomiczna, efektywność ekonomiczna, racjonalność zachowań, optymalność decyzji w aspekcie ogólnoekonomicznym.

Kontekst normatywny - ZARZĄDZANIE Nauki o zarządzaniu zajmują się powstawaniem, funkcjonowaniem, przekształcaniem, rozwojem oraz współdziałaniem organizacji gospodarczych, przede wszystkim przedsiębiorstw, lecz również instytucji sektora publicznego (administracji rządowej i samorządowej, instytucji naukowych, oświatowo-wychowawczych, służby zdrowia, instytucji kulturalnych i innych). Nauki o zarządzaniu obejmują zagadnienia, które mają wpływ na podejmowanie w organizacjach racjonalnych decyzji i sprawne ich funkcjonowanie, przyczyniając się do osiągnięcia ich celów. Dotyczą one sprawności działań zespołowych i do ich istoty należą problemy pracy kierowniczej.

Kontekst normatywny - FINANSE Finanse badają zjawiska związane z działalnością człowieka, w której to działalności występuje przepływ pieniądza, a więc przede wszystkim zjawiska związane ze sferą finansową gospodarki. Badania w zakresie finansów obejmują w szczególności analizę przyczyn i skutków przepływu pieniądza między podmiotami gospodarczymi. Dyscyplina finanse analizuje motywy i kryteria decyzji podejmowanych przez podmioty gospodarcze. W obszarze finansów sytuują się również badania dotyczące szeroko rozumianej sprawozdawczości finansowej, czyli przygotowania i analizy informacji finansowych na potrzeby podejmowania decyzji. W szczególności, do obszaru badań finansów należą: w ujęciu podmiotowym: finanse publiczne, finanse przedsiębiorstw, finanse osobiste i gospodarstw domowych, instytucje finansowe (w tym: banki, zakłady ubezpieczeń, towarzystwa funduszy inwestycyjnych i emerytalnych), finanse międzynarodowe; - w ujęciu funkcjonalnym: inwestowanie (zwłaszcza wtedy, gdy celem jest uzyskanie dochodu finansowego), pozyskiwanie kapitału, rynki finansowe, polityka finansowa, analiza i transfer ryzyka finansowego, redystrybucja środków finansowych (np. przez system podatkowy).

KILKA REFLEKSJI SUBIEKTYWNYCH Finanse to dyscyplina wiedzy i nauki traktującej o gospodarowaniu i zarządzaniu zasobami środków finansowych (funduszami) a także analizą ich przepływu - z uwzględnieniem zmian wartości w czasie oraz ryzyka alokacji, przy wykorzystaniu m.in. danych sprawozdawczości finansowej, dla podejmowania decyzji ekonomicznych o pozyskiwaniu, redystrybucji lub inwestycji kapitałowych.  

KILKA REFLEKSJI SUBIEKTYWNYCH W ujęciu instytucjonalnym finanse można dzielić na finanse publiczne, finanse przedsiębiorstw i instytucji, finanse gospodarstw domowych i osobiste a ponadto na segmenty pośrednictwa finansowego tj. bankowość, rynek kapitałowy (instytucje rynku kapitałowego) i ubezpieczenia.   W ujęciu funkcjonalnym do dyscypliny finanse należą m.in.: - mobilizowanie oszczędności, - kredytowanie i inne formy wspomagania finansowania (np. leasing, factoring, forthfaiting), - inwestycje kapitałowe i zabezpieczanie ryzyka inwestycyjnego, - rozliczenia, w tym rozliczenia gotówkowe, bezgotówkowe, - redystrybucja dochodów ( w tym system podatków bezpośrednich, pośrednich, lokalnych, ceł, system zabezpieczenia społecznego), - ubezpieczenia gospodarcze i społeczne (majątkowe i życiowe).

ROLA RECENZJI I RECENZENTA www.nauka.gov.pl

ROLA RECENZJI I RECENZENTA

SENS PRACY NAUKOWEJ Najważniejszym czynnikiem powstania pierwotnego materiału, na którym rodzą się pomysły jest ciekawość poznawcza.* _____________ *- W.Beveridge, Sztuka badań naukowych, PWN, Warszawa 1963, s. 88-91

Specjalizacja vs generalizacja KILKA REFLEKSJI SUBIEKTYWNYCH Dylematy obszaru poznania po doktoracie: Kontynuacja vs zmiana Specjalizacja vs generalizacja

Dylematy poznawcze: KILKA REFLEKSJI SUBIEKTYWNYCH Tworzenie lub weryfikacja a zwłaszcza falsyfikacja teorii/koncepcji. Kwestia prawomocności ustaleń empirycznych (generalizacje empiryczne lub historyczne, uogólnienia). Poznanie pośrednie (publikacje + badania własne) czy bezpośrednie (działalność w praktyce). Inwestycja w dziedzinę vs inwestycja w metodykę

Stymulanty rozwoju naukowego: KILKA REFLEKSJI SUBIEKTYWNYCH Stymulanty rozwoju naukowego: Wartość dodana z kontaktów osobistych. Współpraca z innymi ośrodkami: krajowymi i zagranicznymi. Problemy korespondencji w nauce Mobilność a dostęp do źródeł. Znajomość języków a korzyści z mobilności. Weryfikacja standardów naukowości

Koncepcja krzyża metodycznego w naukowych badaniach empirycznych KILKA REFLEKSJI SUBIEKTYWNYCH Koncepcja krzyża metodycznego w naukowych badaniach empirycznych Rola badań ankietowych

tn-k … tn-5 tn-4 tn-3 tn-2 tn-1 tn tn+1 tn+2 tn+3 tn+4 tn-k … tn-5 Dane GUS Dane GUS Dane GUS Serie danych Serie danych Serie danych Okres Okres tn-k … tn-5 tn-4 tn-3 tn-2 tn-1 tn tn+1 tn+2 tn+3 tn+4 tn-k … tn-5 tn-4 tn-3 tn-2 tn-1 tn tn+1 tn+2 tn+3 tn+4 Badania własne Badania własne Badania własne Badania własne Badania własne P r o g n o z a Za. bad. Zakres badań

Autopromocja: - prestiżowe publikacje, KILKA REFLEKSJI SUBIEKTYWNYCH Przedsiębiorczość poznawcza: - poszukiwania wielokierunkowe (czytelnia BUEP, bazy danych, prestiżowe lub celowo selekcjonowane konferencje, rozwój lub doskonalenie metodologiczne i metodyczne, poszukiwanie płaszczyzn weryfikacji własnych kompetencji w praktyce („łapanie szans”). Autopromocja: - prestiżowe publikacje, aktywny udział w konferencjach lub seminariach (poza UEP), wykorzystanie okazji do kontaktów

Linia rozwoju osobistego: KILKA REFLEKSJI SUBIEKTYWNYCH Linia rozwoju osobistego: - pedagogika, ekonomika kształcenia, polityka zatrudnienia – rynek pracy, zarządzanie kadrami/ HRM, bankowość, bankowość spółdzielcza, systemy bankowe (DGS/SGD)

Postacie kształtujące rozwój: (szczęście czy metoda) KILKA REFLEKSJI SUBIEKTYWNYCH Postacie kształtujące rozwój: (szczęście czy metoda) - J.Orczyk – życzliwy przełożony, C.Eicher – CNRS – refleksyjny patron , A.R.T. Williams – uczony-konsultant, M.Hannan – uczony ilościowiec, H.P.Bloosfeld – łowca baz danych dla weryfikacji teorii , K.Thurley – doświadczony praktyk tworzący międzynarodowe zespoły badawcze, W.Baka – prominentny decydent wykorzystujący dostęp do informacji do popularyzacji wiedzy i zmiany praktyki

Bardzo dziękuję za uwagę !