dr inż. Tomasz Kowalak, Dyrektor Departamentu Taryf Krajowa Platforma Technologiczna Energetyki, Gdańsk, 7 września 2010 r. Smart community – - wykorzystanie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Advertisements

z uwzględnieniem zastosowania jej dla usług pozaenergetycznych
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
@-mail: POLSKA IZBA BIOMASY ul. Smocza tel: (22)
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
OFERTA DLA PRZEMYSŁOWEGO ODBIORCY ENERGII ELEKTRYCZNEJ CENTROZAP S.A. Biuro Energetyki Ul. Wańkowicza Katowice Tel. +48(32) Fax. +48(32)
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Marian Babiuch Prezes PTEZ
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Efektywność Energetyczna
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Wdrożenie inteligentnych sieci Case study
Smart grid w regionie – nowy element lokalnej polityki energetycznej
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
PLANOWANIE ENERGETYCZNE W GMINIE
Foto. W. Gorgolewski VII Forum Energetyczne, Sopot r.
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
1 Konferencja Czysta energia – zdrowe powietrze. Zrównoważony Rozwój Energetyczny Miasta Częstochowa. Częstochowa 12 czerwiec 2007 Sławomir Pasierb Fundacja.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Warunki i możliwości rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE) ze szczególnym uwzględnieniem farm wiatrowych (EW)
ZINTEGROWANE PLANOWANIE ENERGETYCZNE Adriana Maszkiewicz - Kobacka
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Szanse i zagrożenia rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce
Katarzyna Michałowska-Knap, Marcin Włodarski, Dawid Dietrich Instytut Energetyki Odnawialnej Contact:
Energetyka rozproszona i prosumencka
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Modele energetycznego zaopatrzenia gmin w kontekście rozwoju biogazowni Mariusz Kostrzewa Rada Główna Polska Izba Biomasy Członek Zarządu BBI ZENERIS NFI.
O PTYMALIZACJA JAKO ELEMENT SMART GRID Błażej Olek, Michał Wierzbowski Instytut Elektroenergetyki Politechnika Łódzka.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Smart System Management narzędziem wspomagania bezpieczeństwa systemu elektroenergetycznego Tomasz Kowalak – Departament Taryf Nowy Przemysł – 2 czerwca.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Badania i analizy oraz rozwój technologii energetycznych Żanna.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Moc zainstalowana OZE Rodzaj OZE Moc zainstalowana [MW] wg stanu * MW Biogaz103,487131,247162,241188,549212,497217,996.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Wyspy energetyczne Gdańsk, 28 września 2016 DEPARTAMENT ROZWOJU GOSPODARCZEGO Urząd Marszałkowski województwa Pomorskiego, ul. Okopowa 21/27, Gdańsk.
Barbara Adamska ADM Poland
„Żywiecka Energia Przyszłości”
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
Lokalne Klastry Energii
E - Urząd POWIATOWE CENTRUM OBSŁUGI TELEINFORMATYCZNEJ CZYNNIKIEM WSPOMAGAJĄCYM FUNKCJONOWANIE ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ.
Klastry energii w praktyce: czy spełnią oczekiwania branży?
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Zarządzanie energią w rozproszonej strukturze WYTWARZANIA
Ogólnopolskie Porozumienie Klastrów Energii „KlasGRID”
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Program „Czyste Powietrze”
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Zadania gmin w obszarze zarządzania energią
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Strategia rozwoju gminy Nieporęt
Zapis prezentacji:

dr inż. Tomasz Kowalak, Dyrektor Departamentu Taryf Krajowa Platforma Technologiczna Energetyki, Gdańsk, 7 września 2010 r. Smart community – - wykorzystanie przez gminę potencjału Smart Grids

3 Agenda: Gmina jako planista rozwoju infrastruktury Gmina jako podmiot odpowiedzialny za zaopatrzenie w energię Gmina jako kreator rozwoju gospodarczego w wymiarze lokalnym Gmina jako aktywny odbiorca energii Dlaczego Smart Grid jest szansą w wymiarze lokalnym (regionalnym) ? Przykładowa lokalna kompozycja biznesowa

Perspektywa utraty pewności zasilania z systemu scentralizowanego (pomimo ponoszonych kosztów) Perspektywa wzrostu kosztów zaopatrzenia w energię (konieczność zrealizowania programu inwestycji odtworzeniowych i rozwojowych z zachowaniem wymogów środowiskowych) Dlaczego Smart Grid jest szansą w wymiarze lokalnym (regionalnym) ?

Perspektywa utraty pewności zasilania z systemu scentralizowanego (pomimo ponoszonych kosztów) Perspektywa wzrostu kosztów zaopatrzenia w energię (konieczność zrealizowania programu inwestycji odtworzeniowych i rozwojowych z zachowaniem wymogów środowiskowych) Dlaczego Smart Grid jest szansą w wymiarze lokalnym (regionalnym) ?

Perspektywa utraty pewności zasilania z systemu scentralizowanego (pomimo ponoszonych kosztów) Perspektywa wzrostu kosztów zaopatrzenia w energię (konieczność zrealizowania programu inwestycji odtworzeniowych i rozwojowych z zachowaniem wymogów środowiskowych Dlaczego Smart Grid jest szansą w wymiarze lokalnym (regionalnym) ?

Perspektywa utraty pewności zasilania z systemu scentralizowanego (pomimo ponoszonych kosztów) Perspektywa wzrostu kosztów zaopatrzenia w energię (konieczność zrealizowania programu inwestycji odtworzeniowych i rozwojowych z zachowaniem wymogów środowiskowych Dlaczego Smart Grid jest szansą w wymiarze lokalnym (regionalnym) ? Perspektywa rozwoju źródeł energii w mikroskali, pozwalająca przełamać monopol sektora w wydaniu tradycyjnym

Perspektywa utraty pewności zasilania z systemu scentralizowanego (pomimo ponoszonych kosztów) Perspektywa wzrostu kosztów zaopatrzenia w energię (konieczność zrealizowania programu inwestycji odtworzeniowych i rozwojowych z zachowaniem wymogów środowiskowych Dlaczego Smart Grid jest szansą w wymiarze lokalnym (regionalnym) ? Perspektywa rozwoju źródeł energii w mikroskali, pozwalająca przełamać monopol sektora w wydaniu tradycyjnym

Scenariusze skrajne: - zapaść ekonomiczna z powodu kosztów do poniesienia prze gospodarkę i skutków niepewności zasilania lub Dlaczego Smart Grid jest szansą w wymiarze lokalnym (regionalnym) ? - wyłamanie się odbiorców spod aktualnego reżimu technologicznego i przejście na samowystarczalność w zakresie pokrywania potrzeb energetycznych W obydwu przypadkach: katastrofa ekonomiczna sektora energetycznego, pozostawionego ze stranded costs

Alternatywa: - Wykorzystanie źródeł rozproszonych w sposób zintegrowany Dlaczego Smart Grid jest szansą w wymiarze lokalnym (regionalnym) ? - Radykalna poprawa efektywności wykorzystania zasobów energii pierwotnej i energii użytecznej Realizacja: Poprzez wdrożenie filozofii Smart Grid do szeroko rozumianej praktyki i wykorzystanie zasobów sieciowych jako integratora

Gmina odbiorcą sygnałów z infrastruktury Smart Grid stworzonej przez OSD Inwestycje w gminie, oparte na infrastrukturze Smart Grid centrum zarządzania energią w gminie wewnętrzna platforma komunikacyjna liczniki i człony wykonawcze wewnątrz obiektów gminnych Infrastruktura Smart Grid w instalacjach gminnych (HAN w skali obiektów gminnych) bieżąca informacja o zapotrzebowaniu na moc, zużyciu energii i jej jakości sygnał cenowy z rynku komendy operatorskie w zakresie DSM w obiektach gminnych na terenie gminy Gmina jako użytkownik technologii smart grid

Zarządzanie poborem energii w obiektach podległych gminie Skonsolidowany zakup energii z wykorzystaniem TPA Optymalizacja poziomu mocy umownej Koordynacja wzajemna poboru mocy (strażnik mocy) Zarządzanie wykorzystaniem mocy umownej w obiektach podległych gminie Audyt energetyczny i termorenowacja Optymalizacja poboru energii (np.: dynamiczne stopniowanie liczby czynnych punktów świetlnych, redukcja poboru w odpowiedzi na zmiany cen) prognozowanie profilu zapotrzebowania aktywna redukcja niezbilansowania Gmina jako aktywny odbiorca energii

Art. 19 uPe: obowiązek opracowania przez wójta projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczna i paliwa gazowe i uchwalenia założeń do planu przez radę gminy Art. 20 uPe: obowiązek opracowania przez wójta i uchwalenia przez radę gminy planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe w przypadku, gdy plany przedsiębiorstw energetycznych nie zapewniają realizacji założeń, o których mowa w art. 19 ust. 8 uPe Art. 16 uPe: obowiązek współpracy przedsiębiorstw energetycznych z gminami celem zapewnienia spójności między planami rozwoju przedsiębiorstw i planami (założeniami) opracowywanymi przez gminy Obowiązki nałożone przez prawo: Gmina jako planista rozwoju infrastruktury

14 Smart Grid źródłem informacji o: bieżącym stanie i potrzebach rozwojowych w zakresie: Gmina jako planista rozwoju infrastruktury lokalnej sieci oraz instalacji odbiorczych skuteczności / efektywności inwestycji już zrealizowanych

2. 2. Niezakłócone funkcjonowanie organów gminy oraz służb podległych: Niezakłócone funkcjonowanie instytucji i przedsiębiorstw świadczących usługi dla ludności : służba zdrowia szkolnictwo służby publiczne, w tym porządkowe sygnalizacja uliczna … Oświetlenie uliczne Odpowiedzialność gminy: kasy fiskalne dystrybutory paliw windy w budynkach wodociągi … Gmina jako podmiot odpowiedzialny za zaopatrzenie w energię 15

16 Odpowiedzialność gminy: ogrzewanie oświetlenie łączność ze światem zaopatrzenie w wodę i żywność bezpieczeństwo zdrowia i mienia … Gmina jako podmiot odpowiedzialny za zaopatrzenie w energię Zapewnienie komfortu życia mieszkańców / wyborców: źródło podatków lokalnych (przychody do budżetu gminy) determinanta sytuacji na rynku pracy (wydatki z budżetu gminy) źródło zamożności mieszkańców (wyborców) … Zapewnienie stabilnych warunków funkcjonowania i rozwoju biznesu na terenie gminy

Technologie utylizacji odpadów: Rozwój e-transportu i poprawa płynności ruchu drogowego: zapewnienie minimalnego poziomu zasilania w warunkach krytycznych ograniczenie kosztów korzystania z sieci KSE Rozproszone źródła energii elektrycznej: Preferowane formy inwestowania w sieć na obszarze gminy: oszczędność energii zużywanej na ten cel poszerzenie zasobu lokalnych nośników energii porządkowanie środowiska (ekologia i zdrowie) redukcja zapotrzebowania na paliwa redukcja emisji spalin obniżeniekosztów transportu (własnych i mieszkańców) Gmina jako kreator rozwoju gospodarczego w wymiarze lokalnym Technologie zarządzania zapotrzebowaniem na energię: redukcja zapotrzebowania na energię i moc (koszty) opcja świadczenia usług systemowych dla OSD (przychody)

18 ~ Wychwyt metanu Pasza Biomasa Generator biogazu Nawozy Zbiornik biogazu Turbina gazowa Akumulator ciepła E-transport mleka Solar Produkty mleczne Energia, usługi systemowe El. wiatrowa Zakład mleczarski Energia elektryczna Ciepło/chłód Przykładowa lokalna kompozycja biznesowa

dziękuję za uwagę tel: +48 (22) fax: +48 (22)