ZENKO ------------------------------------------------- MiFID najważniejsze informacje o dyrektywie Unii Europejskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowanie Barbara Trybuchowska
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Organizacje pozarządowe
DROGA SPÓŁKI NA GIEŁDĘ załącznik nr 1 do scenariusza lekcji Droga spółki na Giełdę Papierów Wartościowych.
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Od ogłoszenia do zamówienia
MiFID Best Execution Konrad Makowiecki KBC Securities N.V. (Oddział w Polsce) Krynica, 16 Marca 2007.
MiFID R elacje z Klientami. Krynica Zdrój, 17 marca 2007 · page 2 Zakres prezentacji Warunki ogólne dot. informacji Informacje nt. firmy inwestycyjnej.
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
jako forma organizacyjna
POJĘCIE I FUNKCJE FINANSÓW
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Prawo finansów publicznych
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Wytyczne Dyrektywy MiFID Maria Dobrowolska Prezes Zarządu.
1. 2 ZMIANY W PRZEPISACH regulujących warunki finansowania przez pracodawcę szkoleń pracowników Andrzej Lech Warszawa, 25 lutego 2010r. Wszelkie prawa.
Udział grup inwestorów w obrotach giełdowych – rok 2003 Warszawa,
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Źródła prawa podatkowego
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Tworzenie i organizacja banków
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
Rynek kapitałowy katalizatorem rozwoju MSP
Pieniądz Elektroniczny
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Manfaktura Łódź. Praktyczna wiedza o NewConnect – oferta prywatna versus oferta publiczna. Dostęp inwestorów do rynku pierwotnego i rynku wtórnego.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Ustawa z dnia 16 listopada 2000 r.
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Regionalny Program Operacyjny
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Perspektywa praktyka małej firmy audytorskiej nowa Dyrektywa 34/2013/WE ws sprawozdawczości zmiany Dyrektywy 43/2006/WE ws badań ustawowych nowe Rozporządzenie.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
DOPUSZCZANIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH W ASPEKCIE MODERNIZACJI TABORU KOLEJOWEGO Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Łukasz Ziarko Zmiany w procedurze zlecania usług kolejowego transportu pasażerskiego w świetle nowelizacji rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Łódź, 26.
Konkurencja a polityka konkurencji
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Konstytucyjny system źródeł prawa
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Co się zmienia w systemie ochrony danych osobowych w świetle RODO
W kształtowaniu instrumentów rynku pracy
Konflikt interesów.
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

ZENKO ------------------------------------------------- MiFID najważniejsze informacje o dyrektywie Unii Europejskiej

ZENKO ------------------------------------------------- Co to jest MiFID ? Nazwa MiFID pochodzi od skrótu Markets in Financial Instruments Directive (Dyrektywa w sprawie rynków instrumentów finansowych). Dyrektywa ta umożliwia firmom inwestycyjnym świadczenie usług inwestorom na terenie całej Unii bez konieczności spełniania dodatkowych wymogów lokalnych. Pozwala też korzystać z usług inwestycyjnych na ujednoliconych zasadach obywatelom Unii we wszystkich krajach. Celem dyrektywy jest przede wszystkim zwiększenie konkurencji na rynku usług inwestycyjnych. Dyrektywa reguluje m.in. obrót instrumentami poza rynkami publicznymi, co stwarza nowe możliwości rozwoju rynku jako całości. Ma również za zadanie zwiększenie przejrzystości działania firm inwestycyjnych, procesów obsługi klientów, oraz zapewnienie zgodności transakcji ze zleceniami złożonymi przez Klientów

ZENKO ------------------------------------------------- Podstawy prawne MiFID MiFID I. Dyrektywa 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 kwietnia 2004 roku w sprawie rynków instrumentów finansowych (MiFID) okreslająca szczegółowy zakres przepisów. MiFID II. Dyrektywa Komisji 2006/73/WE z 10 sierpnia 2006 roku wprowadzająca środki wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwa inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy (akt wykonawczy). Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1287/2006 z 10 sierpnia 2006 roku wprowadzające środki wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do zobowiązań przedsiębiorstw inwestycyjnych w zakresie prowadzenia rejestrów, sprawozdań z transakcji, przejrzystości rynkowej, dopuszczenia instrumentów finansowych do obrotu oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy (akt wykonawczy). Dnia 29.09.2009 Prezydent RP podpisał ustawę Ustawę z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta dostosowuje krajowy porządek prawny do wymagań MIFID’u i zobowiązuje przedsiebiorstwa finansowe do wprowadzenia tych regulacji. 

W jakim celu wprowadzono MiFID? ZENKO ------------------------------------------------- ZENKO W jakim celu wprowadzono MiFID? Głównym celem dyrektywy jest ochrona klientów. Przedsiębiorstwa inwestycyjne zobowiązane są działać uczciwie, sprawiedliwie i profesjonalnie, zgodnie z najlepiej pojętymi interesami klientów. Informacje kierowane przez przedsiębiorstwo inwestycyjne do klientów powinny być rzetelne, niebudzące wątpliwości i niewprowadzające w błąd. Ponadto informacje dotyczące instrumentów finansowych oraz proponowanych strategii inwestycyjnych powinny obejmować stosowne wytyczne oraz ostrzeżenia o ryzyku związanym z inwestycjami w takie instrumenty. W celu zapewnienia i ujednolicenia ochrony interesów inwestorów nałożono na podmioty oferujące usługi inwestycyjne szereg rygorów, w tym: - klasyfikacji klientów i stosowania środków ochrony klienta właściwej dla danej kategorii, badania odpowiedniości usługi i/lub instrumentów dla danego klienta, - spełnienia określonych obowiązków informacyjnych, - zarządzania konfliktem interesów, w szczególności w celu zapobiegania przypadkom ‘missellingu’.

Co to jest misselling i misadvising ZENKO ------------------------------------------------- ZENKO Co to jest misselling i misadvising Misseling to nic innego jak zespół wątpliwych pod względem prawnym i etycznym zachowań i procedur nastawionych na sprzedaż produktu finansowego. Przykładem może być sprzedaż dokonana przez agenta ubezpieczeniowego czy pracownika banku, który świadomie lub nieświadomie wprowadza konsumenta w błąd co do mechanizmu funkcjonowania oferowanego produktu, jego funkcji i zastosowania, w czego konsekwencji konsument decyduje się na przystąpienie do umowy. Aczkolwiek, jest to odrobinę nietrafne określenie, albowiem umacnia ono wyobrażenie, iż zjawisko to zachodzi jedynie w trakcie procesu sprzedaży. W rzeczywistości, za misseling oprócz błędnego procesu sprzedaży mogą zostać uznane działania marketingowe mające na celu wprowadzenie konsumenta w błąd, na przykład, reklamę manipulującą informacjami nt. danego produktu finansowego lub ulotkę informacyjną zatajającą jego istotne cechy. W Polsce misseling jest koncepcją abstrakcyjną z racji braku ram prawnych (nie istnieje model sprzedaży regulowanej) i doktrynalnych (doktryna mówi jedynie o sprzedaży agresywnej). Koncepcja ta jest szeroko rozwinięta w jurysdykcjach anglosaskich, skąd wywodzi swój rodowód. Tam, misseling traktowany jest bardzo poważnie - posiada status quasi-oszustwa lub naruszenia zasad rynkowych i jest objęty sankcją.

Zakres przedmiotowy MiFID ZENKO ------------------------------------------------- ZENKO Zakres przedmiotowy MiFID Zakres normowania MiFID wyznaczają dwa pojęcia zdefiniowane w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi: usługi inwestycyjne instrumenty finansowe

Prawny obowiązek klasyfikacji klientów ZENKO ------------------------------------------------- ZENKO Prawny obowiązek klasyfikacji klientów Każdy Klient przed zawarciem pierwszej umowy o świadczenie jednej z usług inwestycyjnych powinien zostać sklasyfikowany poprzez przypisanie jednej z następujących kategorii: Klient Detaliczny Klient Profesjonalny Uprawniony Kontrahent

ZENKO ------------------------------------------------- Klient detaliczny Kategorię klienta detalicznego stosuje się wobec Klientów, którym nie może być przypisana żadna z dwóch pozostałych kategorii.

ZENKO ------------------------------------------------- Klient profesjonalny Kategoria przyznana ustawowo: Duża korporacja spełniająca dwa z poniższych wymogów suma bilansowa min. 20 mln euro, wartość przychodów ze sprzedaży min. 40 mln euro kapitał własny lub fundusz własny min. 2 mln euro Instytucja finansowa Organ publiczny, jednostka administracji samorządowej Inwestor instytucjonalny Kategoria przyznana na własne żądanie: o ile spełnia dwa z poniższych wymogów: zawierał transakcje o wartości stanowiącej równowartość w złotych co najmniej 50.000 euro każda, na odpowiednim rynku, ze średnią częstotliwością co najmniej 10 transakcji na kwartał w ciągu czterech ostatnich kwartałów; wartość portfela instrumentów finansowych Klienta łącznie ze środkami pieniężnymi wchodzącymi w jego skład, wynosi równowartość w złotych co najmniej 500.000 euro; pracuje lub pracował w sektorze finansowym przez co najmniej rok na stanowisku, które wymaga wiedzy zawodowej dotyczącej transakcji w zakresie instrumentów finansowych lub usług maklerskich, które miałyby być świadczone przez firmę inwestycyjną na jego rzecz na podstawie zawieranej umowy.

Uprawniony kontrahent ZENKO ------------------------------------------------- ZENKO Uprawniony kontrahent Klientom spełniającym kryteria ustawowe uznania za Klientów Profesjonalnych banki przyznają kategorię Uprawnionego Kontrahenta, o ile zawierają z tymi Klientami transakcje lub pośredniczą w ich zawieraniu w ramach następujących usług inwestycyjnych: - wykonywanie zleceń, - przyjmowanie i przekazywanie zleceń, - nabywanie lub zbywanie instrumentów finansowych na własny rachunek. W przypadku zamiaru przypisania kategorii Uprawnionego Kontrahenta jednostkom administracji samorządowej albo dużym korporacjom konieczne jest uzyskanie wyraźnej zgody Klienta.

Prawny obowiązek badania odpowiedniości ZENKO ------------------------------------------------- ZENKO Prawny obowiązek badania odpowiedniości Podmiot oferujący obowiązany jest przed zawarciem umowy o świadczenie usług inwestycyjnych, przeprowadzić test i ocenić czy: dany instrument finansowy, który ma być przedmiotem usługi świadczonej na podstawie umowy lub sama usługa inwestycyjna są odpowiednie dla Klienta biorąc pod uwagę jego indywidualną sytuację.

ZENKO ------------------------------------------------- Dziękujemy za uwagę.