Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PAT WSPÓLNE PASY I PRZYSTANKI AUTOBUSOWO-TRAMWAJOWE W WARSZAWIE
Advertisements

Opracowanie: zespół WIM, WI, ZDiUM, WTR pod przewodnictwem POKE marzec 2010 r. Obsługa komunikacyjna UEFA EURO 2012 TM.
Projekt CiViTAS CARAVEL w Krakowie
Wybrane inwestycje infrastrukturalne w zakresie transportu szynowego w województwie wielkopolskim Janusz Górny Polityka przestrzenna a transportowa.
Katedra Budownictwa Drogowego Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy WYKONANIE OBLICZEŃ SYMULACYJNYCH ROZKŁADU RUCHU ORAZ ANALIZ NATĘŻEŃ
Budowa centralnego odcinka II linii metra
Strategia działania KZK GOP na lata
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
Alternatywa dla samochodu. Transport publiczny i rowerowy.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA RUCHEM w WARSZAWIE
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Komunikacja i Turystyka
Parkowanie we Wrocławiu. Podstawowy cel analizy Spowodowanie lepszej dostępności miejsc parkingowych w centrum Wrocławia.
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 – 2013.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce
MODEL ZARZĄDZANIA DROGAMI NA POZIOMIE LOKALNYM
Dla Związku Komunikacyjnego Komunikacja Międzygminna w Chrzanowie Katowice, sierpień 2011 r.
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
BARIERY TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Politechnika Warszawska, 6 grudzień 2007
MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM
STREFY RUCHU USPOKOJONEGO I PIESZEGO W ŚRÓDMIEŚCIU KRAKOWA Andrzej RUDNICKI (Politechnika Krakowska) Andrzej KOLLBEK (GDDKiA.
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Planowanie i wdrażanie inteligentnych systemów transportowych w Polsce
ŚRÓDMIEŚCIE OLSZTYNA KOMUNIKACJA W ZINTEGROWANYM PROGRAMIE ROZWOJU PRZESTRZENNEGO ŚRÓDMIEŚCIA OLSZTYNA WYDZIAŁ ROZWOJU MIASTA, MARZEC 2014.
Przebudowa torowisk TRAMWAJOWych wraz z siecią trakcyjną w Szczecinie w ciągu komunikacyjnym na odcinku od ul. Energetyków poprzez ul. Gdańską, do.
Wstępne studium wykonalności dla projektu „Budowa nowej linii kolejowej w relacji Modlin – Płock” Prezentacja wyników prac.
Poprawa bezpieczeństwa na drogach. Sieradz ul. Henryka Sienkiewicza.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
INFORMACJA W ZAKRESIE UTRUDNIEŃ W ORGANIZACJI RUCHU DROGOWEGO
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Tramwaje Warszawskie przyjazne ludziom i miastu
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
REWITALIZACJA A ROZWÓJ LOKALNY Katowice r. Katowice r.
Kierunki rozwoju usług monitorowania Outsourcing stacji monitorowania Optymalizacja kosztów.
Eye-tracking Nowoczesne metody badania zachowań wzrokowych
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem w Trójmieście TRISTAR
ITS Lublin Projekt Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem
Komisja Torowa IGKM „Techniczne i środowiskowe aspekty rozwoju tramwaju i metra w Warszawie” System monitorowania zwrotnic tramwajowych sterowanych automatycznie.
Komisja Zasilania IGKM „ Nowoczesne rozwiązania rozdzielnic prądu stałego i średniego napięcia dla elektrycznej trakcji miejskiej” r. Konin.
Wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR w Gdańsku, Gdyni i Sopocie dr inż. Jacek Oskarbski Gdynia
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU NA LATA DYSKUSJA PUBLICZNA Gdańsk r. Tomasz Budziszewski Biuro.
Zasady naboru wniosków dla Działania 9.1. Transport miejski w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym Organizacja ruchu podczas budowy centralnego odcinka II linii metra przy rondzie Daszyńskiego.
CELE STRATEGICZNE Gospodarki Komunalnej Miasta Poznania.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Prezentacja projektu Usytuowanie inwestycji: Lokalizacja inwestycji: Przebieg trasy: Os. Lecha – ul. Piaśnicka – Centrum Handlowe M1- pętla Franowo.
Zmiany w strefie płatnego parkowania
Projekt STARGARDZKI INTERNET SZEROKOPASMOWY planowany do realizacji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na.
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Prezentacja projektu. Usytuowanie inwestycji: Lokalizacja inwestycji: Przebieg trasy: Rejon nad ulicą Libelta – Rondo Kaponiera – Dworzec Zachodni -
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Szczecińska Kolej Metropolitalna
Krótsze podróże z Opola do Kędzierzyna Koźla i Katowic
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Działalność Naukowo –Badawcza
ALMADA – dobre praktyki transportowe
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
WROCŁAWSKI PROGRAM TRAMWAJOWY
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
przejazdów kolejowo-drogowych
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Zapis prezentacji:

Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy dr inż. Jacek Chmielewski inż. Damian Iwanowicz Katedra Budownictwa Drogowego Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy Sesja: Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2

Projekt ITS, krótki wstęp… Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Projekt ITS, krótki wstęp… 1. miejsce na liście rankingowej 8.3 POIiŚ Rozwój ITS Partner naukowy: Zamawiający: Wykonawca: Wartość projektu: 53 984 700,00 zł brutto Uruchomienie systemu: styczeń 2015 r. dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz

Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Miasto Bydgoszcz dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz Rys. 1. Mapa Bydgoszczy Źródło: Opracowanie własne na podstawie [1], [2]

Obszar systemu: podstawowe korytarze transportowe Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Obszar systemu: podstawowe korytarze transportowe T1 N2 E2 W1 T0 dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz E3 S2 Rys. 2. Obszar ITS Źródło: Opracowanie własne na podstawie [3], [5]

Główne segmenty systemu Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Główne segmenty systemu Obszarowe sterowanie ruchem z monitoringiem wizyjnym Zarządzanie transportem publicznym wraz z dynamiczną informacją pasażerską Dynamiczna informacja podobszarów parkowania Naprowadzanie kierowców na drogi alternatywne dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz

Sterowanie ruchem drogowym Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Sterowanie ruchem drogowym Sterowanie obszarowe systemem SCATS 45 sygnalizacje świetlne (ze 118 istniejących) + 7 nowych Zbieranie danych  Tworzenie planów sterowania wspieranych dynamicznym modelu ruchu  Optymalizacja przepływu pojazdów z oceną sterowania dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz CSR Rys. 3. Wizualizacja zbierania danych o ruchu drogowym Źródło: Opracowanie własne na podstawie [3]

Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Monitoring wizyjny Analiza sytuacji na ulicach w czasie rzeczywistym (CCTV – 40 szt.) Wsparcie dla operatorów sterowania ruchem Zbieranie danych dot. cech pojazdów (ANPR – 50 szt.) Pomiar natężenia ruchu drogowego / klasyfikacja rodzajowa pojazdów Uzyskanie informacji o przybliżonym czasie przejazdu proponowanych tras  predykcja czasu przejazdu w prognozach 3-5 minut  przekazywanie danych do tablic zmiennej treści VMS dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz

Monitoring obszarowy (CCTV) Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Monitoring obszarowy (CCTV) dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz Rys. 4. Proponowane lokalizacje kamer CCTV Źródło: Opracowanie własne na podstawie [3], [5]

Rejestracja cech pojazdów (ANPR) Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Rejestracja cech pojazdów (ANPR) dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz Rys. 5. Proponowane lokalizacje kamer ANPR Źródło: Opracowanie własne na podstawie [3], [5]

Stacje meteorologiczne Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Stacje meteorologiczne dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz Rys. 6. Proponowane lokalizacje pętli systemowych oraz stacji meteo Źródło: Opracowanie własne na podstawie [3], [5]

Naprowadzanie na trasy alternatywne Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Naprowadzanie na trasy alternatywne Przekazywanie informacji graficznej kierowcom o: możliwych trasach i czasach przejazdu, wypadkach lub utrudnieniach w ruchu, ostrzeżenia pogodowe itp. Baza danych z kamer ANPR Portal internetowy  Łącznie 32 tablice VMS dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz Rys. 7. Przykładowe treści tablic VMS Źródło: [5]

Tablice zmiennej treści Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Tablice zmiennej treści dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz Rys. 8. Proponowane lokalizacje tablic VMS Źródło: Opracowanie własne na podstawie [3], [5]

Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Transport publiczny Montaż 180 tablic LCD dynamicznej informacji przystankowej Integracja z istniejącym systemem „Mały ITS” Instalacja 20 nowych kiosków informacyjnych (automat biletowy) Montaż automatyki rozjazdów torowych Priorytety dla ruchu pojazdów szynowego transportu publicznego Instalacja 80 nadajników radiowych w tramwajach Uprzywilejowanie w korytarzach T0 i T1 kosztem ruchu samochodowego dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz

Uprzywilejowanie ruchu tramwajowego Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Uprzywilejowanie ruchu tramwajowego 400 – 500 m Przystanek A Przystanek B dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz Sterownik sygnalizacji Rys. 9. Wizualizacja przydzielania priorytetu Źródło: Opracowanie własne na podstawie [3]

Informacja parkingowa Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Informacja parkingowa Cel: informacja o zajętości stref płatnego parkowania (obszar Śródmieścia) Instalacja 101 nowych parkomatów Instalacja 26 tablic wyświetlających informacje o dostępie wolnych miejsc Podział na mniejsze podstrefy parkowania Określenie odpowiednich wskaźników rotacji i zajętości Zbieranie on-line danych o liczbie wykupionych biletów Estymacja poziomu zajętości danego obszaru Uwzględnienie wskaźników korygujących Przekaz danych na wyświetlacz tablicy parkingowej System będzie określał procentowo zajętość ciągów danej ulicy dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz

Informacja parkingowa Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Informacja parkingowa Lipowa Śniadeckich Matejki Parking P Mała zajętość Duża zajętość ` Nieczynny dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz Rys. 10. Informacja o zajętości strefy parkingowej Źródło: Opracowanie własne na podstawie [3], [5], [6]

Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Podsumowanie Prognozuje się względne oszczędności czasu: Przejazdu samochodem w rejonie funkcjonującego systemu ITS na poziomie 6,03% Podróży środkami szynowego transportu zbiorowego w obszarze systemu ITS na poziomie 8,33% dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz

Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Korzyści Poprawa komfortu i efektywności podróży transportem indywidualnym i zbiorowym  skrócenie czasu podróży Lepsze wykorzystanie dostępnej infrastruktury drogowej poprzez dynamiczne naprowadzanie kierowców na ciągi alternatywne Lepsze warunki pracy inżynierów ruchu za pomocą dedykowanych narzędzi Powstanie bazy danych o warunkach ruchu drogowego, będącej podstawą do dalszych działań optymalizacyjnych dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz

Systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym w miastach cz. 2 Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy Bibliografia [1] BIURO INŻYNIERII TRANSPORTU; PRACOWNIE PROJEKTOWE: Studium wykonalności projektu: "Inteligentne systemy transportowe w Bydgoszczy". Poznań 2010 [2] FUNDACJA „ROZWÓJ UTP”: Studium transportowe miasta Bydgoszczy wraz z oceną stanu bezpieczeństwa ruchu miejskiego – TOM I: Stan systemów transportowych Bydgoszczy. Bydgoszcz 2012 [3] SPRINT S.A.: Koncepcja projektu Inteligentnych Systemów Transportowych w Bydgoszczy. Bydgoszcz 2013 [4] SZCZURASZEK T., KEMPA J., BEBYN G., CHMIELEWSKI J.: Kompleksowe badania i analizy niezbędne do wyznaczania kierunków rozwoju sieci drogowej miasta. Transport Miejski i Regionalny 10/2007 [5] ZARZĄD DRÓG MIEJSKICH I KOMUNIKACJI PUBLICZNEJ W BYDGOSZCZY: Specyfikacje techniczne; Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy – załącznik nr 3. Bydgoszcz 2012 [6] Express Bydgoski: Infografika – strefy płatnego parkowania w Bydgoszczy. http://www.expressbydgoski.pl dr inż. J. Chmielewski inż. D. Iwanowicz