Dyscyplina w szkole – jak to widzą nauczyciele?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Konferencja – Gdańsk, Stan kształcenia zawodowego w przededniu projektowanych zmian Klasy przysposabiające do pracy Organizatorzy: Sekcja Oświaty.
Testy semestralne w naszej szkole!
Beata Kosek KrDzTo 1013 a.
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wiedza i opinie Polaków na temat wyborów do Parlamentu Europejskiego
Matematyka znajomość i ocena reklam zachęcających do nauki matematyki
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
realizacja VIII punktu
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
,,A kiedy powiem Ci, że chce coś zmienić… Apropos samorządności i angażu w życie szkoły…
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Ramy formalne Badania zrealizowano w ramach projektu nr 1.R.06 pt.:
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA II
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Problemy wychowawcze dzieci
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Analiza ankiety dla uczniów klas V.
„Ortograffiti w mojej szkole”
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Wyniki ankiet uczniów, rodziców i nauczycieli podsumowujące 2-letni Projekt Comenius Projekt: „Przedsiębiorczy może być każdy”
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
Raport z badań Diagnoza potrzeb podnoszenia kwalifikacji wychowawczych organizacji obywatelskich w zakresie prowadzenia Placówek Wsparcia Dziennego oraz.
Szkolny system wychowawczy
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
System edukacji w Polsce
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli pt.: Akcja KŁADKA
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
Szkoła bez przemocy.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Szkolny plan zachowania
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Imię i nazwisko nauczyciela
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
Imię i nazwisko nauczyciela
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Dyscyplina w szkole – jak to widzą nauczyciele? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Dyscyplina w szkole – jak to widzą nauczyciele? Cytowanie dozwolone tylko z podaniem źródła, nazwiska autora, nazwy grantu i instytucji Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy Katedra Pedagogiki Specjalnej Uniwersytet Łódzki IV Konferencja OSKKO, Miętne, 17 luty 2007

Informacje podstawowe dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Informacje podstawowe Badanie wykonano w ramach dotacji na działalność statutową IMP 8.3/2006 Wybrane obciążenia psychospołeczne nauczycieli jako przesłanka konstruowania programów prozdrowotnych dla tej grupy zawodowej Kierownik pracy: dr n. hum. Jacek Pyżalski dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

Dyscyplina– temat trudny dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Dyscyplina– temat trudny Obciążenia wynikające z relacji z uczniami łamiącymi dyscyplinę stanowią poważny stresor zawodowy Nie wiadomo jednoznacznie, gdzie się kończą typowe, codzienne działania wychowawcze, a zaczyna się resocjalizacja terapia i leczenie dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

Dyscyplina – temat trudny dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Dyscyplina – temat trudny Badania empiryczne nie są łatwe Głównie badania uczniów Mocno działa zmienna aprobaty społecznej – trudno przyznać się do braków Łatwo jest poruszać się w obszarze ogólnych zaleceń – interakcja wychowawcza jest jednak zawsze inna dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

Metodologia Nowe badania - 2006 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Metodologia Nowe badania - 2006 Reprezentatywna losowa próba (N=429) 85% kobiety Zwrotność 55% woj. łódzkie, szkoły podstawowe, gimnazja, licea, technika, zespoły szkół „Ulepszana” metodologia/procedura badawcza – badania kwestionariuszowe ze wcześniejszym pilotażem Zaangażowanie respondentów Pomoc w zbieraniu danych Sekcja Oświaty NSZZ Solidarność Ziemi Łódzkiej - dziękuję dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

Czy dyscyplina to problem? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Czy dyscyplina to problem? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

Jak nauczyciele myślą o radzeniu sobie? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Jak nauczyciele myślą o radzeniu sobie? 90 % zgadza się, że współczesna polska szkoła ma poważne problemy z utrzymaniem dyscypliny, a 92% sądzi, że uczniowie zachowują się w ostatnich latach coraz gorzej ale…. 96% uważa, ze radzi sobie dobrze lub bardzo dobrze (23%) z utrzymaniem dyscypliny dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

Co się zmienia? Od początku kariery radzę sobie: Coraz lepiej 57% dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Co się zmienia? Od początku kariery radzę sobie: Coraz lepiej 57% Coraz słabiej 7% Bez większych zmian 36% dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

Skąd się nabywa przygotowanie? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Skąd się nabywa przygotowanie? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Przygotowanie 7% zdecydowanie zgadza się, że przygotowały ich studia, 27% zdecydowanie się z tym nie zgadza 66% uważa, że o radzeniu sobie decyduje osobowość i raczej trudno się tego nauczyć dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

Jakie zachowania uczniów pojawiają się podczas zajęć? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Jakie zachowania uczniów pojawiają się podczas zajęć? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

Jakie problemy są najczęstsze? – próbka czasowa 2 tygodnie dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Jakie problemy są najczęstsze? – próbka czasowa 2 tygodnie Zachowanie Ani razu 1 raz 2-3 razy 4 razy i więcej Uczeń spóźnił się na zajęcia 12,5 47,5 23,5 16,5 Uczeń zachowywał się głośno ( rozmawiał, śmiał się, hałasował, wydawał różne dźwięki, stukał, pukał) 13 39,25 22,25 26,5 Uczeń „poszturchiwał” innych uczniów 41 38,5 7,5 Uczeń zajmował się na zajęciach innymi sprawami (czytał gazetę, bawił się telefonem, grał w karty, itp.) 47 37,5 11,5 4 Uczeń ściągał podczas sprawdzianu 53 33 9,5 4,5

Jakie problemy są najczęstsze? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Jakie problemy są najczęstsze? Uczeń jadł lub żuł gumę pomimo mojego zakazu 58 28 8 6 Uczeń używał wulgarnych słów lub gestów 60 30 6,5 3,5 Uczeń ignorował lub odmówił wykonania moich poleceń 65 29,5 4 1,5 Uczeń groził kolegom słownie 70,5 24,5 Uczeń rzucał przedmiotami po pomieszczeniu 83 14,5 2,5 Uczeń zniszczył rzeczy należące do innych uczniów 84,25 14 1,25 0,5 Uczeń niszczył mienie szkoły (np. meble, ściany) 88,5 9

Jakie problemy są najczęstsze? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Jakie problemy są najczęstsze? Uczeń pobił innego ucznia 91,25 8 0,75 Uczeń wyszedł z sali bez mojego pozwolenia 91,5 7,5 0,25 Uczeń podczas zajęć zasnął 96 3,75 Uczeń zachowywał się na lekcji jakby był pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających 96,25 3,5 Uczeń zniszczył rzeczy należące do mnie 98,75 1,25 Uczeń groził mi słownie 99,75

dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Co robią nauczyciele, gdy spotykają się z niewłaściwymi zachowaniami uczniów? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Siła? „Uczeń na kilka minut idzie do kąta. Jeśli te działania nie pomagają po skończonych zajęciach przeprowadzam rozmowę z rodzicem” (K. n. zintegrowane, 4) „Proszę by mnie zastąpił skoro ma tyle do powiedzenia (K. 24 lata stażu) „Pytam. Zwykle osoba pytana nie wie o co chodzi. Zostaje odpowiednio oceniona” (K. j. angielski, 13 ) „Biorę ucznia do odpowiedzi” (K. j. polski, 7) „Stawiam do kąta (uczeń klęczy z podniesionymi rękoma” (K. j. angielski, 4) „Uczeń wyjmuje kartkę i piesze kartkówkę z obecnej lekcji” (K., 8) dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO A może uległość ? Mam coraz więcej problemów z utrzymaniem dyscypliny, bo trafiłam do tej szkoły do tego środowiska po raz pierwszy” (K. n. zintegrowane, 14) „Stukam długopisem o stół i proszę o ciszę ale młodzież jest coraz trudniejsza” (K. j. francuski, 10 ) „Stukam palcem albo długopisem w stół – ale młodzież wymaga coraz więcej uwagi. Jest to dużym nakładem mojej pracy” (K. historia, 6) dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Ale!!!!!!!!!! Wielu nauczycieli ma też inne rozwiązania z mocno zaznaczonym aspektem wychowawczym dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

Skąd zdaniem nauczycieli biorą się niewłaściwe zachowania uczniów? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Skąd zdaniem nauczycieli biorą się niewłaściwe zachowania uczniów? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Poglądy nt. przyczyn

Poglądy na temat kary cielesnej w szkole dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Poglądy na temat kary cielesnej w szkole dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Kara cielesna?

dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Uwaga! Wiele poglądów na temat kary cielesnej wykazuje związek z poziomem stresu zawodowego mierzonego w projekcie dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

Czy ktoś wspiera nauczycieli? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Czy ktoś wspiera nauczycieli? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

Wsparcie ze strony nauczycieli dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Wsparcie ze strony nauczycieli

Wsparcie ze strony nauczycieli (początek kariery) dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Wsparcie ze strony nauczycieli (początek kariery)

Wsparcie ze strony rodziców dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Wsparcie ze strony rodziców dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

Jakie są oczekiwania nauczycieli? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Jakie są oczekiwania nauczycieli? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

Oczekiwane wsparcie instytucjonalne dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Oczekiwane wsparcie instytucjonalne

dr Jacek Pyżalski IMP 8.3/2006 - dla IV Konferencji OSKKO dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/2006 - wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Wnioski końcowe Warto integrować nurty teoretyczne Nie można rozważać radzenia sobie tylko w aspekcie pragmatycznym Warto stosować modele uwzględniające wiele aspektów sytuacji wychowawczej oraz poziom organizacyjny placówki Należy uwzględnić problem wsparcia (szczególnie na początku) oraz potrzeby nauczycieli Przeciwdziałanie problemom - najłatwiej zacząć od przygotowania profesjonalistów Emocje i panikowanie nic nikomu nie pomogą Może mentoring? – przeszkoleni specjaliści w każdej szkole Wymiana doświadczeń + znajomość prawa dr Jacek Pyżalski IMP 8.3/2006 - dla IV Konferencji OSKKO