Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
NARADA Z DYREKTORAMI SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH Radom, 4 września 2015 roku.
PODSUMOWANIE EWALUACJI ZEWNĘTRZNYCH PRZEPROWADZONYCH NA TERENIE DELEGATURY W SIEDLCACH W ROKU SZKOLNYM 2014/ Delegatura w Siedlcach.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
FORUM NAUCZYCIELI UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015

Brak niektórych elementów strategii działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem wskazanych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz.U.Nr 26, poz. 226), może wynikać z niewłaściwej diagnozy potrzeb środowiska lub braku znajomości zagadnień związanych z tematyką uzależnień, w konsekwencji brak adekwatnych działań szkoły. Programy profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wczesnej interwencji, rekomendowane i oparte na naukowych podstawach, realizowane są w niewielu szkołach, co wskazywać może na nieznajomość prawa w tym zakres oraz brak skutecznych działań szkoły. System wsparcia psychologicznego dla nauczycieli w formie m.in. superwizji, coachingu, grup, występuje w niewielkim odsetku szkół, co powodować może mniejszą skuteczność działań wychowawczych, zapobiegawczych oraz interwencyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem. Prawidłowości prowadzonych przez szkołę działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem (w 121 szkołach podstawowych).

Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Pojawiające się braki w wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia, w tym w zakresie określenia szczegółowej współpracy z rodzicami, mogą skutkować brakiem współpracy pomiędzy nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Zapisy statutowe dotyczące wewnątrzszkolnego systemu oceniania są niezgodne z przepisami prawa w tym zakresie, co może wynikać z niedostatecznej znajomości tych przepisów (opis warunków i trybu podwyższania oceny rocznej). Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych). Prawidłowości organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodność z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność, w szkole ogólnodostępnej (w 68 szkołach podstawowych).

Rewalidacja cd: Brak wskazania rodzajów zajęć rewalidacyjnych lub form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w części indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wynikają z braku znajomości obowiązujących przepisów i powoduje zakłócenia w prowadzeniu właściwej terapii. Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 W części przygotowanych indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych nie uwzględnia się wszystkich zaleceń zawartych w orzeczeniach wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, co powoduje, że wsparcie udzielane uczniowi nie zawsze jest zgodne z jego potrzebami i możliwościami. W szkołach ogólnodostępnych i ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, nauczyciele realizujący zajęcia rewalidacyjne nie posiadają wymaganych kwalifikacji, co świadczy o niewłaściwie prowadzonym przez dyrektora nadzorze pedagogicznym, a w konsekwencji może powodować niewłaściwe prowadzone zajęcia z dziećmi i młodzieżą.

Kontrole planowe Placówki doskonalenia nauczycieli przeprowadzono 7 kontroli w zakresie: realizacji przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli zadania polegającego na organizowaniu i prowadzeniu doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania Ustalone na rok szkolny 2013/2014 kierunki realizacji polityki oświatowej państwa zostały uwzględnione w planach publicznych placówek doskonalenia nauczycieli województwa wielkopolskiego i zrealizowane. Oferta placówek doskonalenia nauczycieli zawierała różnorodne formy: wspomaganie szkół i placówek, sieci współpracy i samokształcenia, seminaria, konferencje, wykłady, warsztaty, szkolenia i konsultacje. Największa liczba nauczycieli skorzystała ze szkoleń, a najmniejsza z wykładów.

Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 ODN cd: Największa liczba nauczycieli wzięła udział w różnych formach doskonalenia w zakresie podnoszenia jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Oferta placówek doskonalenia nauczycieli zawierała różnorodne formy: wspomaganie szkół i placówek, sieci współpracy i samokształcenia, seminaria, konferencje, wykłady, warsztaty, szkolenia i konsultacje. Największa liczba nauczycieli skorzystała ze szkoleń, a najmniejsza z wykładów. Rozbieżność pomiędzy realizacją planów w poszczególnych formach doskonalenia a faktycznym wykonaniem może wskazywać na zasadność przeprowadzania bardziej szczegółowej diagnozy potrzeb.

Kontrole planowe przeprowadzono w 50 poradniach psychologiczno- pedagogicznych oraz w 2 poradniach specjalistycznych w zakresie: prawidłowości wydawania przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Kontrolą objęto 1367 losowo wybranych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego wydanych w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do 31 sierpnia 2014 r. (w przypadku objęcia kontrolą mniejszej liczby orzeczeń niż 30, wizytatorzy objęli kontrolą wszystkie orzeczenia jakie poradnia wydała we wskazanym okresie.)

Większość poradni (39/50) wydaje orzeczenia niezgodnie z obowiązującym prawem, nie zawierają one wszystkich obowiązujących elementów, co utrudnia prawidłową realizację ich zapisów w szkołach i placówkach. Błędy w wydawanych orzeczeniach świadczą, że dyrektorzy poradni psychologiczno-pedagogicznych nie kontrolują wydawanych w swoich jednostkach orzeczeń pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.

Braki dotyczą: określenie w zaleceniach warunków realizacji potrzeb edukacyjnych, form stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka elementy diagnozy uzasadniające potrzebę kształcenia specjalnego: określenie w zaleceniach form pomocy psychologiczno-pedagogicznej: określenie w zaleceniach najkorzystniejszych dla dziecka form kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym: elementy diagnozy uzasadniające zalecane najkorzystniejsze formy kształcenia specjalnego: uzasadnienie zalecanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej określenie spodziewanych efektów pomocy psychologiczno-pedagogicznej: