Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015
Brak niektórych elementów strategii działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem wskazanych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz.U.Nr 26, poz. 226), może wynikać z niewłaściwej diagnozy potrzeb środowiska lub braku znajomości zagadnień związanych z tematyką uzależnień, w konsekwencji brak adekwatnych działań szkoły. Programy profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wczesnej interwencji, rekomendowane i oparte na naukowych podstawach, realizowane są w niewielu szkołach, co wskazywać może na nieznajomość prawa w tym zakres oraz brak skutecznych działań szkoły. System wsparcia psychologicznego dla nauczycieli w formie m.in. superwizji, coachingu, grup, występuje w niewielkim odsetku szkół, co powodować może mniejszą skuteczność działań wychowawczych, zapobiegawczych oraz interwencyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem. Prawidłowości prowadzonych przez szkołę działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem (w 121 szkołach podstawowych).
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Pojawiające się braki w wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia, w tym w zakresie określenia szczegółowej współpracy z rodzicami, mogą skutkować brakiem współpracy pomiędzy nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Zapisy statutowe dotyczące wewnątrzszkolnego systemu oceniania są niezgodne z przepisami prawa w tym zakresie, co może wynikać z niedostatecznej znajomości tych przepisów (opis warunków i trybu podwyższania oceny rocznej). Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych). Prawidłowości organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodność z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność, w szkole ogólnodostępnej (w 68 szkołach podstawowych).
Rewalidacja cd: Brak wskazania rodzajów zajęć rewalidacyjnych lub form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w części indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wynikają z braku znajomości obowiązujących przepisów i powoduje zakłócenia w prowadzeniu właściwej terapii. Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 W części przygotowanych indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych nie uwzględnia się wszystkich zaleceń zawartych w orzeczeniach wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, co powoduje, że wsparcie udzielane uczniowi nie zawsze jest zgodne z jego potrzebami i możliwościami. W szkołach ogólnodostępnych i ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, nauczyciele realizujący zajęcia rewalidacyjne nie posiadają wymaganych kwalifikacji, co świadczy o niewłaściwie prowadzonym przez dyrektora nadzorze pedagogicznym, a w konsekwencji może powodować niewłaściwe prowadzone zajęcia z dziećmi i młodzieżą.
Kontrole planowe Placówki doskonalenia nauczycieli przeprowadzono 7 kontroli w zakresie: realizacji przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli zadania polegającego na organizowaniu i prowadzeniu doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania Ustalone na rok szkolny 2013/2014 kierunki realizacji polityki oświatowej państwa zostały uwzględnione w planach publicznych placówek doskonalenia nauczycieli województwa wielkopolskiego i zrealizowane. Oferta placówek doskonalenia nauczycieli zawierała różnorodne formy: wspomaganie szkół i placówek, sieci współpracy i samokształcenia, seminaria, konferencje, wykłady, warsztaty, szkolenia i konsultacje. Największa liczba nauczycieli skorzystała ze szkoleń, a najmniejsza z wykładów.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 ODN cd: Największa liczba nauczycieli wzięła udział w różnych formach doskonalenia w zakresie podnoszenia jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Oferta placówek doskonalenia nauczycieli zawierała różnorodne formy: wspomaganie szkół i placówek, sieci współpracy i samokształcenia, seminaria, konferencje, wykłady, warsztaty, szkolenia i konsultacje. Największa liczba nauczycieli skorzystała ze szkoleń, a najmniejsza z wykładów. Rozbieżność pomiędzy realizacją planów w poszczególnych formach doskonalenia a faktycznym wykonaniem może wskazywać na zasadność przeprowadzania bardziej szczegółowej diagnozy potrzeb.
Kontrole planowe przeprowadzono w 50 poradniach psychologiczno- pedagogicznych oraz w 2 poradniach specjalistycznych w zakresie: prawidłowości wydawania przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Kontrolą objęto 1367 losowo wybranych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego wydanych w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do 31 sierpnia 2014 r. (w przypadku objęcia kontrolą mniejszej liczby orzeczeń niż 30, wizytatorzy objęli kontrolą wszystkie orzeczenia jakie poradnia wydała we wskazanym okresie.)
Większość poradni (39/50) wydaje orzeczenia niezgodnie z obowiązującym prawem, nie zawierają one wszystkich obowiązujących elementów, co utrudnia prawidłową realizację ich zapisów w szkołach i placówkach. Błędy w wydawanych orzeczeniach świadczą, że dyrektorzy poradni psychologiczno-pedagogicznych nie kontrolują wydawanych w swoich jednostkach orzeczeń pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.
Braki dotyczą: określenie w zaleceniach warunków realizacji potrzeb edukacyjnych, form stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka elementy diagnozy uzasadniające potrzebę kształcenia specjalnego: określenie w zaleceniach form pomocy psychologiczno-pedagogicznej: określenie w zaleceniach najkorzystniejszych dla dziecka form kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym: elementy diagnozy uzasadniające zalecane najkorzystniejsze formy kształcenia specjalnego: uzasadnienie zalecanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej określenie spodziewanych efektów pomocy psychologiczno-pedagogicznej: