Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0
Jak zmienił się Internet? źr.:
Media tradycyjne vs. nowoczesne
Web 1.0Web 2.0 OfotoFlickr Britannica OnlineWikipedia osobiste strony internetowe blogowanie publikowanieuczestnictwo systemy zarządzania treściąwiki katalogowanie (taksonomia) tagowanie (folksonomia)
Pojęcie Web 2.0 Serwisy internetowe, w których działaniu zasadniczą rolę odgrywa treść tworzona przez użytkowników danego serwisu. Cechy: – generowanie treści przez użytkowników, – współtworzenie i współdzielenie treści – tworzenie się wokół serwisów rozbudowanych społeczności, – wykorzystanie otwartych licencji, jak Creative Commons – niskie koszty – duża szybkość
Narzędzia Web 2.0 Blogi Wiki Podkasty Serwisy społecznościowe
Niekorzystne cechy Jakość i wiarygodność materiałów/ treści Chaos i rozproszenie Prywatność Ochrona danych Bezpieczeństwo
Wyzwania Odpowiedniość treści – zapewnienie kontroli nad treścią Poziom językowy uczniów Umiejętności techniczne Warunki techniczne i dostęp do sieci Ocenianie – jakie kryteria: poprawność, spójność, istotność, ewentualnie wygląd, efektywne wykorzystanie elementów wizualnych, ogólna prezentacja; długość postów, świadomość publiczności.
Istotne Polityka szkoły w zakresie bezpieczeństwa internetowego Zgoda uczniów, rodziców, dyrekcji szkoły Prawa autorskie Dobrze jest dostarczyć uczniom model - oczekiwany poziom językowy, wygląd, treści
Wartości pedagogiczne Autentyczność Aktualność informacji Narzędzia dyskusji, burzy mózgów, rozwiązywania problemów Motywacja do krytycznego i analitycznego myślenia, formułowania poglądów w sposób przemyślany i jasny Wsparcie pracy grupowej - uczenie się we współpracy Aktywność w grupie, wspólnota celów, wymiana doświadczeń, dyskusje, wspólne rozwiązywanie problemów, zadania mające określony rezultat Zarządzanie wiedzą Budowanie kontaktów pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego Możliwość kontaktu z uczniami z innych krajów
Umiejętności XXI wieku Rozwiązywanie problemów Krytyczne myślenie Efektywna komunikacja Skuteczna współpraca Umiejętność uczenia się Motywacja wewętrzna Alfabetyzm informacyjny Innowacyjność Świadomość globalna Globalne obywatelstwo