Z UCZNIEM SZCZEGÓLNIE UZDOLNIONYM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ocenianie i klasyfikowanie uczniów
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Program wychowawczy szkoły
Podstawy Pomocy Psychologicznej
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
UCZEŃ ZDOLNY Metody identyfikacji: Jak rozpoznawać ucznia zdolnego?
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
NIE ZAMYKAJ OCZU – RAZEM PRZECIWKO KRZYWDZENIU DZIECI
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Indywidualne nauczanie
Opracowanie: Dorota Błaszczyk
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Praca katechetyczna z uczniem zdolnym
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
IM. EDMUNDA WOJNOWSKIEGO W WĄBRZEŹNIE
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Z UCZNIEM SZCZEGÓLNIE UZDOLNIONYM MODEL PRACY Z UCZNIEM SZCZEGÓLNIE UZDOLNIONYM

Uczeń jest uznawany za zdolnego, jeśli posiada wysokie zdolności ogólne, uzdolnienia kierunkowe, predyspozycje twórcze oraz charakteryzuje się wysokim zaangażowaniem zadaniowym.

Za ucznia zdolnego można uznać takiego, który posiada co najmniej jedną z czterech wymienionych cech: wysoki poziom zdolności ogólnych, inteligencji (I. I. = 120 i więcej), wysoki poziom zdolności specjalnych uzdolnień, wysokie osiągnięcia lub możliwości takich osiągnięć w nauce bądź innych dziedzinach działalności wartościowej społecznie, osiągnięcia oryginalne i twórcze lub możliwości takich osiągnięć.

Uczniów zdolnych charakteryzuje: W sferze poznawczej ciekawość i aktywność poznawcza, dokładność, dociekliwość, umiejętność obserwacji, otwartość na nowość, umiejętność zadawania pytań, wielość zainteresowań, obszerna wiedza z rożnych dziedzin, ukierunkowane uzdolnienia i pasje; doskonała pamięć, umiejętność kojarzenia, rozumowania i wyciągania wniosków, samodzielność w zdobywaniu wiedzy, zdolność do skupienia uwagi; żywa wyobraźnia, wytwarzanie oryginalnych pomysłów, dokonywanie nietypowych skojarzeń, potrzeba ekspresji w rożnych formach; bogate słownictwo, niezależność własnych sądów;

W sferze społeczno-emocjonalnej otwartość i wrażliwość na potrzeby innych, odpowiedzialność, poczucie obowiązku; odseparowanie się od aktywności społecznej i skupienie na własnych zadaniach, brak potrzeby integracji z grupą, silna motywacja wewnętrzna, introwersja i często krytyczne nastawienie do szkolnego procesu dydaktyczno- chowawczego, wytrwałość, poczucie własnej wartości i skłonność do dominacji, bezkompromisowość, przywiązanie do własnych idei, dążenie do rozwoju własnej osobowości, trafna samoocena; specyficzne poczucie humoru, preferowanie towarzystwa dorosłych lub starszych kolegów przy równoczesnej umiejętności przystosowania się do grupy rówieśniczej.

Wysokie uzdolnienia nie są gwarancją osiągania wysokich wyników w szkole

Każdy uczeń uzdolniony jest inny i nie należy doszukiwać się w jego zachowaniu wszystkich wymienionych dotychczas cech

Jaką podstawę programową realizują uczniowie szczególnie uzdolnieni Jaką podstawę programową realizują uczniowie szczególnie uzdolnieni? Jak powinien pracować nauczyciel z uczniem szczególnie uzdolnionym?

Uczeń szczególnie uzdolniony realizuje ogół zadań wynikających z podstawy programowej

Zasady pracy z uczniem zdolnym oparte są przede wszystkim na przekonaniu o konieczności indywidualizacji procesu nauczania Plan Działań Wspierających, podobnie jak Indywidualny Program Nauczania powinien być dostosowany do potrzeb, zainteresowań i możliwości uczniów Uczniowi szczególnie uzdolnionemu udzielana jest przez szkołę pomoc psychologiczno- pedagogiczna w postaci Planu Działań Wspierających (PDW).

Zasady pracy z uczniem zdolnym: Nauczyciel powinien znać dobrze ucznia, jego możliwości i ograniczenia. Działania powinny dotyczyć wszelkich sfer jego rozwoju i funkcjonowania. Nauczyciel powinien stosować różnorodne metody pracy, unikać metod podających.

Przykładowe narzędzia diagnostyczne w pracy z uczniami szczególnie uzdolnionymi: Testy stosowane wyłącznie przez psychologów. Pedagodzy mogą prowadzić wywiady i rozmowy z uczniem i jego rodziną. W przypadku rodzin dysfunkcyjnych pomocna może być współpraca z pracownikami socjalnymi. Określenie pozycji socjometrycznej ucznia. Obserwacja postawy wobec przyrody i społeczeństwa . Obserwacja przebiegu procesu uczenia się oraz słuchania, czytania i umiejętność logicznego myślenia. Obserwacja tempa pracy, przywiązania do szczegółów, zachowania , postaw i poglądów.

Obserwując ucznia podczas pracy z zadaniem należy zwrócić uwagę na: Aspekty motywacyjne. Aspekty poznawcze. Aspekty wykonawcze.

Cechy korzystne dla rozwoju dziecka możliwości poznawcze, ciekawość, łatwość gromadzenia i przetwarzania informacji (operacje pamięciowe), twórcze podejście do zadań, aktywność, różnorodność zainteresowań, motywacja do uczenia się, łatwość wykonywania zadań. Cechy korzystne dla rozwoju dziecka

Cechy niekorzystne dla rozwoju dziecka nieadekwatna samoocena, trudności we współpracy z grupą rówieśniczą, nie zawsze korzystna sytuacja rodzinna – nieadekwatne oczekiwania wobec dziecka, nadmierne obciążanie dziecka dodatkowymi zajęciami, trudności w radzeniu sobie w sytuacjach wymagających rywalizacji, niechęć do uczenia się treści uznawanych za „nudne”, trudności w zrozumieniu ograniczonych możliwości kolegów o niższych umiejętnościach, perfekcjonizm i stałe niezadowolenie z uzyskiwanych wyników, uzależnienie od motywacji zewnętrznej (np. pochwał, wysokich ocen, wysokich not w konkursach, akceptacji grupy rówieśniczej itp.). Cechy niekorzystne dla rozwoju dziecka

Treści nauczania Treści nauczania mogą i powinny być rozszerzone o zagadnienia znajdujące się w kręgu zainteresowania ucznia. Nie należy rozszerzać treści nauczania z każdego przedmiotu.

Przewidywane osiągnięcia Należy je formułować w sposób możliwy do realizacji i weryfikacji. Warto formułować je etapowo, stopniując poziom trudności.

Procedury osiągania celów edukacyjnych i terapeutycznych W pracy z uczniem zdolnym należy stosować zróżnicowane metody dydaktyczne, unikać metod podających, wdrażać do samokształcenia. Szczególnie przydatna wydaje się metoda projektu. Należy umożliwiać uczniom zdolnym nie tylko uczestnictwo w zajęciach w systemie klasowo-lekcyjnym. Prowadząc zajęcia należy uczniom zdolnym zapewnić dostęp do wielu różnorodnych środków dydaktycznych, umożliwiających poznanie wielozmysłowe. Procedury osiągania celów edukacyjnych i terapeutycznych

M e t o d y: Metody aktywizujące Metody poszukujące Metody heurystyczne Metody rozwijające myślenie Techniki szybkiego uczenia Metody rozwijające umiejętności komunikacyjno- społeczne Metody praktyczne Dyskusje Trening twórczości Metody umożliwiające ekspresję ucznia w wybranych przez siebie dziedzinach Metody waloryzacyjne, eksponujące zarówno ekspresyjne jak i impresyjne Metody ewaluacyjne

Formy organizacyjne podczas konkretnych zajęć Zalecana jest praca grupowa w grupach jednorodnych pod względem zdolności oraz w grupach o zróżnicowanym poziomie Praca indywidualna Zaleca się ograniczenie pracy zbiorowej

Bogactwo i różnorodność środków dydaktycznych uatrakcyjnia naukę (zapobiega znudzeniu i znużeniu) oraz pozwala głębiej poznać przekazywane treści.

Zasady oceniania Uczeń zdolny podlega tym samym przepisom, co inni uczniowie Wśród ocen powinno dominować ocenianie opisowe, umożliwiające zrozumienie i korektę popełnionych w trakcie pracy i w wyniku końcowym błędów lub niedociągnięć. Należy oceniać nie tylko osiągnięcia, lecz także metody i organizację pracy, zaangażowanie, wkład własny, oryginalność rozwiązań, staranność, dopracowanie szczegółów, współpracę w grupie.

Kto pomaga, jeżeli zachodzi konieczność? Psycholog lub pedagog. Rodzice. Szkoła powinna zapewnić uczniowi możliwość indywidualnych konsultacji.

Podstawowe akty prawne dotyczące uczniów szczególnie uzdolnionych w zakresie diagnozy, nauczania i promocji (wg stanu na dzień 31.08.2010) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256,poz. 2572, z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2002 r., Nr 3, poz. 28). Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 25 marca 2010 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu i toku nauki w szkołach artystycznych nierealizujących kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 61, poz. 381). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. z 2002 r., Nr 13, poz. 125, z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r., Nr 83, poz.562, z późn. zm.). Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 2005 r. w sprawie stypendiów Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (Dz. U. 2005r., Nr 106, poz. 890). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 lipca 2002 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania klas i szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego (Dz. U. z 2002 r., Nr 126, poz. 1078). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010 r., Nr 228, poz. 1487).