Charakterystyka źródeł informacji i procesów w zarządzaniu informacją

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak szukać potrzebną pozycję w „Programie Mol”
Advertisements

Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Jak korzystać z literatury popularnonaukowej
Klasyfikacja źródeł informacji
Dokumentalne źródła informacji
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Infobrokerstwo jako trend w informacji naukowej. Definicja? Infobrokerstwo jako trend, odpowiedź na kryzys zawodu bibliotekarza Infobrokerstwo wymaga.
Jak pisać pracę dyplomową?
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Wyszukiwanie informacji
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
PODSTAWOWE ŹRÓDŁA INFORMACJI W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
WARSZTAT INFORMACYJNY BIBLIOTEKI
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
ODDZIAŁ INFORMACJI NAUKOWEJ
Technologia informacyjna
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Poszukiwanie informacji w bibliotece oprac. Iwona Basak
Technologia informacyjna
Biblioteka szkolna wspomaga Twoją naukę
Biblioteka to nie tylko lektury
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Encyklopedie i słowniki w bibliotece szkolnej
Droga poszukiwań informacji na dany temat oprac. M. Tofil Napisanie referatu, przygotowanie maturalnej prezentacji, wymaga zgromadzenia odpowiedniej ilości.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Rodzaje dokumentów.
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Encyklopedie i słowniki jako źródła informacji
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
Umiejętność obserwacji.
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
Encyklopedie i słowniki jako podstawowe źródło informacji Oprac
Procesy informacyjne w zarządzaniu
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
METODY KOMUNIKACJI.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
M e t o d y k o m u n i k a c j i Izabela Stróż I g.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Komunikowanie siĘ.
Wyszukiwanie informacji na dany temat w oparciu o warsztat informacyjny Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Warszawie (materiały pomocnicze do.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
Komunikacja.
Metody komunikacji.
Aleksandra Kiełbania I G
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Definicja oraz metody komunikowania się.  Komunikacja ( łac. communicatio) – jest to wymiana informacji między jej uczestnikami. Do komunikacji służyć.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka
Warsztat informacyjny Biblioteki Szkolnej Zespołu Szkół w Gogołowej
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Charakterystyka źródeł informacji i procesów w zarządzaniu informacją WYKŁAD 1 Rodzaje źródeł informacji Temat: Charakterystyka źródeł informacji i procesów w zarządzaniu informacją

Charakterystyka źródeł informacji i procesów w zarządzaniu informacją Najważniejsze określenia informacja - zespół wiadomości przyswajanych przez odbiorcę w procesie komunikacji językowej, wzrokowej i słuchowej. zarządzanie informacją - Metody przetwarzania, zbierania, przechowywania i udostępniania informacji. Sprawne zarządzanie informacją powinno korygować i eliminować błędy powstałe w wyniku jej przetwarzania i pozyskiwania. źródło informacji – każdy obiekt zaspokajający nasze potrzeby informacyjne.Źródłami informacji mogą być dokumenty, osoby, instytucje itp.

Charakterystyka źródeł informacji i procesów w zarządzaniu informacją Klasyfikacja źródeł informacji Źródła informacji ( podział ze względu na sposób utrwalenia) pierwotne wtórne pochodne piśmiennicze niepiśmiennicze Dokumentalne Niedokumentalne instytucjonalne osobowe Podział ze względu na stopień przetworzenia Podział ze względu na formę przekazu

Charakterystyka źródeł informacji i procesów w zarządzaniu informacją Klasyfikacja źródeł informacji Źródła informacji ( podział ze względu na zawartą informację) Wydawnictwa Informacji pośredniej bibliografie poradniki bibliograficzne katalogi księgarskie Katalogi wydawnicze Przeglądy dokumentacyjne Informacja ekspresowa Informacji bezpośredniej encyklopedie ogólne specjalne słowniki językowe rzeczowe leksykony informatory przewodniki poradniki roczniki kalendarze atlasy książki adresowe, telefoniczne rozkłady jazdy

Informacja Wykorzystanie informacji Charakterystyka źródeł informacji i procesów w zarządzaniu informacją Procesy w zarządzaniu informacją Źródła informacji Czynniki mające wpływ na sposób zarządzania informacją. wiedza, doświadczenie, umiejętności osób oraz komunikacja technologia informacyjna motywacja osób zarządzających informacją interpretacja i zniekształcenia informacji Procesy w zarządzaniu informacją wyszukiwanie informacji selekcjonowanie informacji gromadzenie danych przechowywanie danych przetwarzanie informacji upowszechnianie lub niszczenie informacji wymiana, dystrybucja, udostępnianie informacji Informacja Wykorzystanie informacji

Wady i zalety poszczególnych źródeł informacji WYKŁAD 1 Rodzaje źródeł informacji Temat: Wady i zalety poszczególnych źródeł informacji

Wady i zalety poszczególnych źródeł informacji Przykłady źródeł informacji Dokumentalne źrodła informacji Niedokumentalne źródła informacji Biblioteki, czytelnie Radio : publiczne i prywatne, radio w edukacji, język radia, programy Polskiego Radia Wystawy, targi: książki, edukacyjne, techniczne, rolnicze Telewizja: publiczna i komercyjna, język telewizji, rodzaje programów telewizyjnych, telewizja w edukacji, reklama Archiwa, składnice, urzędy Internet: E-mail, www, grupy dyskusyjne, reklama, zakupy, operacje finansowe, edukacja na odległość, Internet w szkole, etyka internautów, korzystanie z baz danych Galerie, muzea Teatr: rodzaje teatru i sztuk telewizyjnych, teatr TV, teatr w edukacji Instytucje naukowe: Koncerty: muzyka w edukacji, subkultury muzyczne, gatunki muzyki Odczyty, spotkania, dyskusje, sesje, konferencje: sesje popularnonaukowe, festiwale nauki, prezentacje wyników realizacji projektów, kluby dyskusyjne Turystyka, kontakty osobiste

Wady i zalety poszczególnych źródeł informacji Komunikacja interpersonalna  KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA, psychol. proces, dzięki któremu jednostka przekazuje i otrzymuje informacje w bezpośrednim kontakcie z inną osobą; dokonuje się za pomocą przekazu werbalnego (wypowiedzi) i niewerbalnego, na który składają się m.in. mimika, gesty, pozycja ciała, przestrzenne stosunki między komunikującymi się osobami, wysokość i natężenie głosu itp.

Wady i zalety poszczególnych źródeł informacji Komunikacja niewerbalna – mowa ciała Komunikacja niewerbalna może być rozumiana w dwojaki sposób. W ujęciu szerszym oznaczać będzie wszelki niewerbalny przekaz informacji. W ujęciu węższym natomiast obejmuje niewerbalny przekaz informacji występujący w kontakcie społecznym, a więc kiedy na przykład rozmawiają ze sobą dwie osoby.  Na mowę ciała składają się gesty dotyczące następujących kategorii: sygnały wzrokowe, otwartość i uczciwość, współpraca, sympatia, pewność siebie, ocena, obrona, podejrzliwość, niepewność, gniew i agresja, samokontrola, znudzenie, okłamywanie, dominacja.

Wady i zalety poszczególnych źródeł informacji Komunikacja niewerbalna - funkcje Wyróżnia się pięć zasadniczych funkcji komunikacji niewerbalnej: informacyjna, wspieranie przekazów słownych, wyrażanie postaw i emocji, definiowanie relacji, kształtowanie wrażenia.

Wady i zalety poszczególnych źródeł informacji Komunikacja werbalna Komunikacja werbalna to przekazywanie informacji za pomocą wyrazów. Dużą rolę odgrywają tu takie czynniki, jak: akcent (badania dowiodły, że jest ważniejszy niż treść wiadomości!) stopień płynności mowy (świadczy o kompetencji i odpowiedzialności) zawartość (treść) wypowiedzi; jest uzależniona od władzy oraz związków międzyludzkich, uzależnionych od przyjętego systemu kulturowego

Wady i zalety poszczególnych źródeł informacji Informacja tekstowa Alfabetyzm to umiejętność przetwarzania informacji w zakresie czytania, pisania i liczenia, konieczna do korzystania z materiałów drukowanych Cechy charakterystyczne dla tekstów niebeletrystycznych: Dominująca funkcja: poznawcza Jest obojętny emocjonalnie Im bardziej naukowy lub specjalistyczny tekst, tym większą rolę odgrywa naukowa terminologia wykluczająca dowolność interpretacji Język tekstów: jednoznaczny (brak wieloznaczności i archaizmów) Język tekstów dąży do uproszczenia składni

Wady i zalety poszczególnych źródeł informacji Informacja tekstowa cd. Cechy charakterystyczne dla tekstów niebeletrystycznych: Posiada stałe elementy: Definicje Przykłady, wyjaśniające abstrakcyjne koncepcje Klasyfikacje, czyli grupowanie obiektów podobnych ( często z wykorzystaniem elementów graficznych) Relacje przyczyna, skutek ( często w podręcznikach) Spotyka się w nim dużą liczbę skrótów Sekwencyjność tzn. przedstawienie teorii, przykłady, problemy, podsumowanie Posiada pis treści, indeksy, erraty, mapy, ilustracje, tablice, wykresy, bibliografie itp.

Wady i zalety poszczególnych źródeł informacji Informacja tekstowa cd. Wskazówki dla czytających teksty nieliterackie Opanowanie, w stopniu co najmniej dostatecznym specjalistycznego języka (terminologii) danej dziedziny naukowej lub dziedziny wiedzy Posiadanie minimalnej wiedzy potrzebnej do znalezienia wspólnych elementów pomiędzy treścią tekstu, a wiadomościami czytelnika, czyli zrozumienie Ustalenie , czego oczekuję od konkretnego tekstu tj. postawienie pytania na które będziesz szukał odpowiedzi w konkretnym tekście

Wady i zalety poszczególnych źródeł informacji Informacja tekstowa cd. Wskazówki dla czytających teksty nieliterackie Wstępne przejrzenie tekstu, dla ustalenia zakresu treści i struktury organizacyjnej Zastanowienie się nad tytułem Sposób czytania: W kolejności w jakiej został napisany Selektywny tj. np. konkretny fragment, rozdział uwzględniając akapity Zwracaj uwagę na spójniki sterujące tj. także, natomiast, a zatem...

Wady i zalety poszczególnych źródeł informacji Informacja tekstowa cd. Wskazówki dla czytających teksty nieliterackie Nie przechodź do następnej części, jeśli nie zrozumiałeś poprzedniej ( czytaj analitycznie i dogłębnie) Nie opuszczaj niezrozumiałych pojęć i słów Porównuj uzyskiwanie informacje z wiadomościami pochodzącymi z innych źródeł Po przeczytaniu tekstu zrób podsumowanie , odpowiedz na zadane wcześniej pytania ( najlepiej pisemnie)

Wady i zalety poszczególnych źródeł informacji Informacja tekstowa cd. Wskazówki dla czytających teksty nieliterackie Nie bądź mędrcem na podstawie lektury jednej książki, szukaj materiałów uzupełniających Rób notatki