EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Kompetencje kluczowe w edukacji zawodowej
Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
Wsparcie szkół skoncentrowanych na skutecznym uczeniu się uczniów
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Program edukacji ekonomicznej realizowany od 1 grudnia 2012.
Indywidualne plany rozwoju edukacji uczniów.
Kształtowanie kompetencji kluczowych w procesie dydaktycznym
dr Anna Okońska-Walkowicz
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Metoda projektu w praktyce szkolnej Dorota Kulesza
ETwinning naturalny program zmieniającej się edukacji Aleksandra Bek.
Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Co to jest TIK?.
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Edukacja pozaformalna Edukacja nieformalna
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
TIK w szkole podstawowej
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Wizja i misja Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Obrońców Lubaczowa
„Kompetencje zawodowe”
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
niewiele poniżej 40 % – wykształcenia średniego drugiego stopnia,
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Szkoła Kluczowych Kompetencji luty 2009 rok – grudzień 2012 rok. Zespoły Szkół Ponadgimnazjalnych w Lipsku i Siennie.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
SZKOŁA SUKCESU – SZKOŁĄ WSZYSTKICH UCZNIÓW Projekt „ SZKOŁA SUKCESU ” wsp ó łfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
INSPIRACJE UCZNIA W WIRTUALNYM ŚWIECIE
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Uniwersalizm i wielowymiarowość kompetencji kluczowych w kontekście edukacji dr Anna Szymczak, prof. nadzw.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Europejskie Kompetencje Kluczowe
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE DROGĄ DO SUKCESU UCZNIA, NAUCZYCIELA I SZKOŁY

GENEZA EKK Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie – europejskie ramy odniesienia załącznik do zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 30 grudnia 2006 (2006/962/WE)

Uczenie się przez całe życie Powód opracowania EKK Uczenie się przez całe życie stało się w społeczeństwie opartym na wiedzy koniecznością dla każdego człowieka

Definicja kompetencji kluczowych wg Dziennika Urzędowego UE „Połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji”. „Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 2006/962/WE”

Czym są EKK? Umiejętności ponadprzedmiotowe Umiejętności kluczowe Wyposażenie człowieka uczącego się Cel i narzędzie uczenia się i rozwoju

Komu i czemu służą EKK? Samorealizacji Integracji społecznej Aktywnej postawie obywatelskiej Uzyskaniu szans na rynku pracy

Europejskie Kompetencje Kluczowe porozumiewanie się w języku ojczystym; porozumiewanie się w językach obcych; kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; kompetencje informatyczne; umiejętność uczenia się; kompetencje społeczne i obywatelskie; inicjatywność i przedsiębiorczość; świadomość i ekspresja kulturalna. Europejskie Kompetencje Kluczowe

Fundamentalna kompetencja „Ten wie wystarczająco, kto wie, jak się uczyć” Henry Brooks Adams

Tradycyjna triada pytań w dydaktyce Czego uczymy? Jak uczymy? Po co uczymy?

Odpowiedzi Dawniej Dziś Kształcenie człowieka innowacyjnego. Cel: zdobywanie wiedzy. Wzorzec osobowy: sprawca przekształcający informację w toku myślenia twórczego nad rozwiązywaniem problemów. Najwyższe znaczenie przypisuje się wiedzy proceduralnej typu wiem, jak. J. Kozielecki, Koncepcje psychologiczne człowieka, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2000 Kształcenie człowieka oświeconego. Cel: przekazywanie gotowej wiedzy. Wzorzec osobowy: odbiorca kodujący informację (człowiek to pamięć człowieka). Najwyższe znaczenie przypisywano wiedzy deklaratywnej typu wiem, że. J. Kozielecki, Człowiek wielowymiarowy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1998

Osiąganie kompetencji jako proces Nieświadoma niekompetencja Świadoma niekompetencja Świadoma kompetencja Nieświadoma kompetencja Uniwersalne etapy procesu uczenia się M. Taraszkiewicz,Jak uczyć lepiej?..., Warszawa 1996

Osiąganie kompetencji jako proces Kompetencje Odpowiedzialność Refleksja Świadomość Przekonanie Swoboda Pewność Doświadczenie Umiejętności

W szkole nie ma nic stałego oprócz stałych zmian Po co EKK w szkole? W szkole nie ma nic stałego oprócz stałych zmian

EKK z 18 XII 2006 Podstawa programowa kształcenia ogólnego 1) czytanie - rozumiane zarówno jako prosta czynność, jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy, rozwój emocjonalny, intelektualny i moralny oraz uczestnictwo wżyciu społeczeństwa; 2) myślenie matematyczne - umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych; 3) myślenie naukowe - umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa; 4) umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w języku obcym, zarówno w mowie, jak i w piśmie; 5) umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji; 6) umiejętność uczenia się jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji; 7) umiejętność pracy zespołowej. porozumiewanie się w języku ojczystym; porozumiewanie się w językach obcych; kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; kompetencje informatyczne; umiejętność uczenia się; kompetencje społeczne i obywatelskie; inicjatywność i przedsiębiorczość; świadomość i ekspresja kulturalna.

„Non scholae, sed vitae discimus” Seneka Młodszy

Dlaczego szkoła musi się zmieniać ? Uczenie się jako proces Lawinowy przyrost informacji Agresja i tyrania masowej kultury Nowe techniki badań Nowy paradygmat poznania Umysł + intuicja Szybka dezaktualizacja wiedzy Zagrożenia ekologiczne Psychologia uczenia się Odkrycia naukowe Wojny Dlaczego szkoła musi się zmieniać ? Pobudzanie i wspieranie rozwoju Problemy cywilizacji Motywacja wewnętrzna Technologia informacyjna Problemy społeczno - ekonomiczne Globalizacja Aktywne uczenie się Oczekiwania i wymagania rynku pracy Samodzielne poszukiwanie i odkrywanie Demokratyzacja

Dlaczego należy wdrażać i promować EKK w KSP? Kto odniesie korzyści? Kto na tym straci? Jakie nastąpią zmiany?

Jeżeli na tym świecie coś rzeczywiście może być nazywane własnością człowieka, to z pewnością są to rezultaty jego umysłowej aktywności. A. Schopenhauer

Dziękuję za uwagę!