Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,21.09.2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Dr Aldona Kopik DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECI SZEŚCIOLETNICH Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach.
informacje i wskazówki dla rodziców
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
SZEŚCIOLATKI IDĄ DO SZKOŁY
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
KLOCKOMANIA.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Motywacja do nauki.
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Izabela Modzelewska mgr psychologii
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
Rozwój dziecka 6-cioletniego „Mój 6-ciolatek idzie do szkoły”
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Kiedy dziecko dojrzewa do pójścia do szkoły?
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,

Terminy DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA GOTOWOŚĆ SZKOLNA PRZYGOTOWANIE DO SZKOŁY Rożne ujęcia procesu dojrzewania i roli uczenia się w procesie rozwojowym.

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Osiągniecie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym i opanowanie treści programowych klasy pierwszej. Wincenty Okoń

KRYTERIA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ Pojęcie dojrzałości szkolnej (gotowości ) szkolnej dotyczy relacji między środowiskiem szkolnym, rodzinnym a dzieckiem.

DOJRZAŁOŚĆ SZKOŁY Osiągnięcie przez szkołę takiego poziomu wrażliwości na dziecko, jego potrzeby, oczekiwania, uczenie się i możliwości rozwojowe jaki stanowi o modyfikacji, kierunku i dynamice zmian programowo- organizacyjnych oraz zmian w procesie nauczania-uczenia się. B. Wilgocka - Okoń

DOJRZAŁOŚĆ RODZINY ?

KRYTERIA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ Zainteresowanie dziecka uczeniem się. Długotrwałość zainteresowania, pomimo trudności. Osiąganie postępów w uczeniu się. E.B. Hurlock

KRYTERIA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ Wrażliwość na naukę szkolną ( zainteresowanie szkołą, wiadomościami, umiejętnościami). Podatność na nauczanie ( to czego dziecko się uczy jest dla niego przystępne i zrozumiałe). S. Szuman

KRYTERIA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ Umiejętność pokonywania trudności Samodzielność Przygotowanie do nauki, pisania i matematyki. E. Gruszczyk-Kolczyńska

WSKAŻNIKI DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ wg. W. Brejnaka CZY DZIECKO POTRAFI : 1. Korzystać z przyborów do rysowania, pisania ? 2. Lepić z plasteliny, modeliny? 3. Grupować przedmioty według barw, kształtu, wielkości? 4. Wymienić różnice w pozornie podobnych przedmiotach, obrazkach?

Cd. 5.Dobrać w pary obrazki z uwzględnieniem cechy wspólnej ? 6.Odróżnić z otoczenia dźwięki różnych zwierząt, instrumentów, itp. ? 7.Wyróżnić głoskę na początku i na końcu wyrazu?

Cd. 8.Odtworzyć prosty układ rytmiczny ? 9.Rozwiązywać proste zagadki ? 10.Swobodnie liczyć kolejno do 20, dodawać i odejmować z przekroczeniem progu dziesiątkowego ?

C.d. 11. Wykonywać proste ćwiczenia gimnastyczne ? 12. Odróżnia lewą stronę ciała od prawej ? 13. Samo zapinać guziki, założyć buty i zawiązać sznurowadło ? 14. Zgodnie bawić się w grupie ? 15. Przez dłuższą chwilę uważnie słuchać opowiadania, bajki, muzyki ?

C.d. 16. Opowiadać rozwiniętymi zdaniami, prawidłowo wymawiając głoski ? 17. Podporządkować się poleceniem słownym ? 18. Podać ile ma lat, gdzie mieszka, czym zajmują się rodzice ? 19. Pogodnie rozstać się z rodzicami i nawiązać kontakty ? 20. Być swobodne, szybkie i samodzielne w działaniu ?

. „GOTOWOŚĆ” NIE JEST STANEM, NA KTÓRY WYSTARCZY PO PROSTU CZEKAĆ, ALE TRZEBA JĄ WYKSZTAŁCAĆ.  B.Wilgocka-Okoń

. DOJRZAŁÓŚĆ SZKOLNA ZALEŻY OD WARUNKÓW BYTOWYCH DZIECKA, WYKSZTAŁCENIA RODZICÓW, WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO, ZDOLNOŚCI DZIECKA I JEGO ZDROWIA.

. WIEK W JAKIM DZIECKO POWINNO ROZPOCZYNAĆ NAUKĘ W SZKOLE ZALEŻY OD WARUNKÓW, W JAKICH PRZEBYWA DZIECKO W OKRESIE PRZEDSZKOLNYM, ORAZ OD ORGANIZACYJNEJ STRUKTURY SZKOŁY, JEJ PROGRAMU I STOSOWANYCH METOD DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZYCH.

ZADANIA DLA NAUCZYCIELI Konstruowanie wartościowych ofert edukacyjnych Wspomaganie rozwoju dziecka i budowanie gotowości do przyjmowania tych ofert Pomoc w dopasowaniu ofert edukacyjnych do poziomu gotowości osób i grup. A.Brzezińska

. Dziękuję za uwagę.