Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
Terminy DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA GOTOWOŚĆ SZKOLNA PRZYGOTOWANIE DO SZKOŁY Rożne ujęcia procesu dojrzewania i roli uczenia się w procesie rozwojowym.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Osiągniecie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym i opanowanie treści programowych klasy pierwszej. Wincenty Okoń
KRYTERIA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ Pojęcie dojrzałości szkolnej (gotowości ) szkolnej dotyczy relacji między środowiskiem szkolnym, rodzinnym a dzieckiem.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOŁY Osiągnięcie przez szkołę takiego poziomu wrażliwości na dziecko, jego potrzeby, oczekiwania, uczenie się i możliwości rozwojowe jaki stanowi o modyfikacji, kierunku i dynamice zmian programowo- organizacyjnych oraz zmian w procesie nauczania-uczenia się. B. Wilgocka - Okoń
DOJRZAŁOŚĆ RODZINY ?
KRYTERIA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ Zainteresowanie dziecka uczeniem się. Długotrwałość zainteresowania, pomimo trudności. Osiąganie postępów w uczeniu się. E.B. Hurlock
KRYTERIA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ Wrażliwość na naukę szkolną ( zainteresowanie szkołą, wiadomościami, umiejętnościami). Podatność na nauczanie ( to czego dziecko się uczy jest dla niego przystępne i zrozumiałe). S. Szuman
KRYTERIA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ Umiejętność pokonywania trudności Samodzielność Przygotowanie do nauki, pisania i matematyki. E. Gruszczyk-Kolczyńska
WSKAŻNIKI DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ wg. W. Brejnaka CZY DZIECKO POTRAFI : 1. Korzystać z przyborów do rysowania, pisania ? 2. Lepić z plasteliny, modeliny? 3. Grupować przedmioty według barw, kształtu, wielkości? 4. Wymienić różnice w pozornie podobnych przedmiotach, obrazkach?
Cd. 5.Dobrać w pary obrazki z uwzględnieniem cechy wspólnej ? 6.Odróżnić z otoczenia dźwięki różnych zwierząt, instrumentów, itp. ? 7.Wyróżnić głoskę na początku i na końcu wyrazu?
Cd. 8.Odtworzyć prosty układ rytmiczny ? 9.Rozwiązywać proste zagadki ? 10.Swobodnie liczyć kolejno do 20, dodawać i odejmować z przekroczeniem progu dziesiątkowego ?
C.d. 11. Wykonywać proste ćwiczenia gimnastyczne ? 12. Odróżnia lewą stronę ciała od prawej ? 13. Samo zapinać guziki, założyć buty i zawiązać sznurowadło ? 14. Zgodnie bawić się w grupie ? 15. Przez dłuższą chwilę uważnie słuchać opowiadania, bajki, muzyki ?
C.d. 16. Opowiadać rozwiniętymi zdaniami, prawidłowo wymawiając głoski ? 17. Podporządkować się poleceniem słownym ? 18. Podać ile ma lat, gdzie mieszka, czym zajmują się rodzice ? 19. Pogodnie rozstać się z rodzicami i nawiązać kontakty ? 20. Być swobodne, szybkie i samodzielne w działaniu ?
. „GOTOWOŚĆ” NIE JEST STANEM, NA KTÓRY WYSTARCZY PO PROSTU CZEKAĆ, ALE TRZEBA JĄ WYKSZTAŁCAĆ. B.Wilgocka-Okoń
. DOJRZAŁÓŚĆ SZKOLNA ZALEŻY OD WARUNKÓW BYTOWYCH DZIECKA, WYKSZTAŁCENIA RODZICÓW, WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO, ZDOLNOŚCI DZIECKA I JEGO ZDROWIA.
. WIEK W JAKIM DZIECKO POWINNO ROZPOCZYNAĆ NAUKĘ W SZKOLE ZALEŻY OD WARUNKÓW, W JAKICH PRZEBYWA DZIECKO W OKRESIE PRZEDSZKOLNYM, ORAZ OD ORGANIZACYJNEJ STRUKTURY SZKOŁY, JEJ PROGRAMU I STOSOWANYCH METOD DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZYCH.
ZADANIA DLA NAUCZYCIELI Konstruowanie wartościowych ofert edukacyjnych Wspomaganie rozwoju dziecka i budowanie gotowości do przyjmowania tych ofert Pomoc w dopasowaniu ofert edukacyjnych do poziomu gotowości osób i grup. A.Brzezińska
. Dziękuję za uwagę.