„I Forum bezpośredniego dialogu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
Nowe Prawo Zamówień Publicznych w informatyce, PIIiT, Nowa ustawa stare problemy Jarosław Deminet.
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Konsekwencje zmian w prawie zamówień publicznych
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Od ogłoszenia do zamówienia
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Zamówienia publiczne a innowacje
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Niezależny Inżynier Konsultant SIDiR
Kontrakty typu „zaprojektuj i wybuduj” – prawa i obowiązki Stron
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Udział MSP w zamówieniach publicznych
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
Stowarzyszenie Doradców Gospodarczych Association of Economic Consultants in Poland Członek FEACO i ICMCI Member of FEACO & ICMCI Warszawa, 27 września.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
PROBLEM Z WŁAŚCIWYM OPISEM PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA 28 października 2005 r. ul. Nowogrodzka 31, pok Warszawa Tel. (22) ,
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2009
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Nowelizacja ustawy i jej cele
Zmiany w obszarze prawa oddziałujące bezpośrednio na zasady udzielania zamówień publicznych Akty wykonawcze do znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych.
Najczęściej popełniane błędy w zamówieniach publicznych Jawor, 12 października 2010 r. Departament Wdrażania Projektów Infrastrukturalnych Regionalnego.
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych. Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Kierunki zmian w prawie zamówień publicznych.. 2 Nowelizacja ustawy ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz.
Centrum Doskonalenia kadr Lex- Klass
Prawo zamówień publicznych Adwokat Łukasz Bochenek
BŁĘDY W POSTĘPOWANIACH O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO W RAMACH PROW
Stosowanie Ustawy Prawo zamówień publicznych w ramach PROW 2007 – kontrole administracyjne Warszawa, grudzień 2014 r. Bronisław Pietrala 1.
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Postępowania o udzielenie zamówienia publicznego Toruń, dnia r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Przetarg nieograniczony Zamówienie z wolnej ręki
USŁUGA INŻYNIERA - KRYTERIA WYBORU OFERTY NAJKORZYSTNIEJSZEJ
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
PRZETARG NIEOGRANICZONY. Przygotowanie i przeprowadzenie przetargu należy do zamawiającego, który może to zrobić samodzielnie albo zlecić własnej jednostce.
RYZYKO WYSTĘPOWANIA SPORÓW NA TLE UMÓW ZAWIERANYCH W TRYBIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Zbigniew Miczek OIRP w Krakowie 2011 rok.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Usługi leśne na 2016r. Nadleśnictwa Ustka Ustka, 16 listopada 2015.
 Klauzula społeczna to instrument polityki społecznej, który pozwala instytucjom zamawiającym określić wymagania o charakterze społecznym lub środowiskowym.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
kontrola administracyjna projektów
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Prawo zamówień publicznych – najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień w ramach projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich Gdańsk,
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

„I Forum bezpośredniego dialogu „I Forum bezpośredniego dialogu.” Zamówienia publiczne a proces inwestycyjny. Referujący: Bożena Hawrylczuk – Przewodnicząca Zachodniopomorskiego Klastra Budowlanego Północnej Izby Gospodarczej

PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH A DYREKTYWA EUROPEJSKA Ustawa Prawo Zamówień Publicznych implementuje dyrektywę europejską: DYREKTYWA 2004/18/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi.

UWAGI WYKONAWCÓW DO PROCEDUR O ZAMÓWIENIA PUBLICZNE Uwagi dotyczące aspektów praktycznego stosowania przepisów przez zamawiających Uwagi dotyczące uregulowań prawnych

UWAGI DO ZAMAWIAJĄCYCH DOTYCZĄCE PRAKTYCZNEGO STOSOWANIA PZP Niemerytoryczna i eliminująca podmioty zdolne do wykonania zamówienia konkretyzacja warunków udziału w postępowaniu 1 (opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków) - art.22 ust.1 oraz art.22 ust.4. Wadliwy sposób opisu przedmiotu zamówienia – art. 29-31 Zaniechania w zakresie żądania wyjaśnień od wykonawcy, w przypadku rażąco niskiej ceny, oraz w przypadku braku lub niewystarczających wyjaśnień zaniechanie odrzucenia oferty – art.89 ust.1 pkt 4) i art.90 ust.3 Postanowienia umowne naruszające zasadę równości stron i dobrych obyczajów.

UWAGI WYKONAWCÓW DO OPISU SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ART. 22 PZP (ART. 36UST.1 PKT 5) Zbyt wąsko określane warunki dotyczące wiedzy i doświadczenia, eliminujące z postępowania wykonawców w pełni zdolnych do wykonania zadania, lecz nie mogących wykazać się tożsamą robotą budowlaną lub usługą projektową. Zdaniem Wykonawców w większości typowych zamówień wystarczający byłby opis wymagań dot.wiedzy i doświadczenia korelujący ze specjalnościami budowlanymi określonymi w art. 14 Prawa Budowlanego.

SPECJALNOŚCI WG PRAWA BUDOWLANEGO Art. 14. 1. Uprawnienia budowlane są udzielane w specjalnościach: 1) architektonicznej; 2) konstrukcyjno-budowlanej; 2a) drogowej; 2b) mostowej; 2c) kolejowej; 2d) wyburzeniowej; 2e) telekomunikacyjnej; 3) (uchylony); 4) instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych; 5) instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych; 6) (uchylony).

PIRAMIDA WARUNKU WIEDZY I DOŚWIADCZENIA Wykonanie 2 budynków użyteczności publicznej , 4-ro kondygnacyjnych , z WINDĄ o kub.3000m3 każdy , na wartość min. 24 mln.PLN Wykonanie 2 budynków UŻYTECZNOŚCI PUBL. , 4-ro kondygnacyjnych o kub.3000m3, na wartość min. 24 mln.PLN Wykonanie 2 budynków, 4-RO KONDYGNACYJNYCH o kub.3000m3, na wartość min. 24 mln.PLN Wykonanie 2 budynków, o kub.3000m3, na wartość min. 24 mln.PLN

UWAGI DO OPISU PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA Nadużywanie wskazywania znaków towarowych Wskazanie znaku towarowego i umieszczenie klauzuli „lub równoważny” nie jest wystarczające. Zamawiający powinien wskazać w SIWZ konkretne parametry, których spełnienie przesądzi o spełnieniu warunku równoważności. Wskazywanie „wizji lokalnej” jako sposobu opisu robót budowlanych jest niedopuszczalne i nie może rodzić żadnych skutków dla wykonawcy (art.31 ust.1 opis przedmiotu zamówienia – dokumentacja projektowa oraz specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych) W zamówieniach o cenie ryczałtowej przedmiar jest jedynie elementem pomocniczym

RAŻĄCO NISKA CENA - PZP Zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę, który złożył ofertę o rażąco niskiej cenie do wyjaśnień w trybie art. 90 ust.1. Brak wyjaśnień lub gdy wyjaśnienia potwierdzają, że oferta zawiera rażąco niską cenę rodzi obowiązek odrzucenia oferty –art. 89 ust. 1 pkt 4 oraz art. 90 ust.3. Zamawiający nie wykonują swojego zobowiązania w tym zakresie.

RAŻĄCO NISKA CENA WG DYREKTYWY 2004/18/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dn. 31 marca 2004 r. Artykuł 55 Rażąco niskie oferty Jeżeli w przypadku danego zamówienia, oferty odnoszące się do świadczenia wydają się rażąco niskie, instytucja zamawiająca, przed odrzuceniem tych ofert, zwraca się na piśmie do oferenta o podanie szczegółów, dotyczących tych składowych elementów ofert, które uważa za istotne. Szczegóły te mogą dotyczyć głównie: ekonomiczności danej metody budowania, procesu produkcyjnego lub świadczonych usług; technicznych lub wszelkich wyjątkowo korzystnych warunków, którymi dysponuje` oferent, w celu realizacji robót budowlanych, dostawie produktów lub usług; oryginalności robót budowlanych, dostaw lub usług proponowanych przez oferenta; zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony zatrudnienia i warunków pracy, a także miejsca, w którym roboty budowlane, usługi lub dostawy te mają być realizowane; możliwości uzyskania przez oferenta pomocy państwowej. Przez konsultacje z oferentem instytucja zamawiająca weryfikuje składowe elementy oferty, uwzględniając dostarczone dowody.

SKUTKI ZANIECHANIA ODRZUCENIA OFERTY O RAŻĄCO NISKIEJ CENIE Niewykonanie lub nienależyte wykonanie zamówienia publicznego. Niewywiązywanie się wykonawcy ze zobowiązań wobec dostawców i usługodawców- zatory płatnicze – łańcuch upadłości Skutki społeczne - zatrudnianie na czarno - brak wpływów do ZUS – ludzie zatrudniani na czarno nie wypracowują swojego kapitału emerytalnego Udaremnianie wygrania przetargu innym podmiotom zdolnym do wykonania zamówienia – pogorszenie sytuacji ekonomicznej tych podmiotów, brak zleceń prowadzi do redukcji zatrudnienia i często do upadku dobrych przedsiębiorców. Przedsiębiorcy nie mogący wygrać kolejnych przetargów tracą z upływem czasu zdolność wykazania się doświadczeniem i wiedzą oraz odpowiednią sytuacją ekonomiczną w myśl art.22 ust.1 pkt 4) PZP

DLACZEGO ZAMAWIAJĄCY NIE ODRZUCAJĄ OFERT O RAŻĄCO NISKIEJ CENIE Obawa przed ewentualnym zarzutem o niegospodarność ze strony organów kontrolnych Brak kadry posiadającej dostateczną wiedzę i doświadczenie po stronie zamawiającego, uniemożliwiający dokonanie merytorycznego uzasadnienia odrzucenia oferty o rażąco niskiej cenie. (Porada :Można powierzyć przygotowanie i prowadzenie postępowania stronie trzeciej (art. 15 ust.2) lub powołać biegłych do komisji art.21 ust.4 ) Brak zrozumienia problemu w szerokiej społecznej perspektywie

INNE UWAGI Zachowywać zasadę równości stron w postanowieniach umownych (rażące dysproporcje np. w karach umownych) Urealnić terminy wykonania zamówienia (zbyt długi termin oceny ofert – zbyt krótki termin na realizację zamówienia) Żądanie od wykonawców, na urządzenia i materiały budowlane, gwarancji dłuższych niż udzielają producenci jest co najmniej naruszeniem dobrych obyczajów

ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dn ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dn. 30 grudnia 2009 r w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy , oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane §1.1.2) Wykaz robót budowlanych w zakresie niezbędnym do wykazania spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia, wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert (...) §1.1.3)Wykaz wykonanych dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert (...)

ŚRODKI OCHRONY PRAWNEJ ODWOŁANIE ART.180, INFORMACJA ART.181 Odwołania przy zamówieniach podprogowych (< 4 845 000 euro dla robót budowlanych) – ograniczenie zakresu przedmiotowego odwołania do: a)wyboru trybu nbo, zzwr, zoc, b) opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu c) wykluczenia odwołującego z postępowania d)odrzucenia oferty odwołującego Informacja do zamawiającego o czynności niezgodnej z przepisami lub zaniechaniu czynności art.181 Wpis od odwołania dotyczącego robót budowlanych : – 10 000,00 zł (wartości poniżej progów…) - 20 000,00 zł (równe i powyżej progów…)

Dziękuję za uwagę.