PROJEKT SZKOLENIA KADRY CENTRUM NAUCZYCIELSKIEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jerzy Jarosz Instytut Fizyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
Stowarzyszenie Rodziców na Rzecz Pomocy Szkołom Przyjazna Szkoła.
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
w nowej podstawie programowej
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
im. ks. J. Popiełuszki we Włocławku
INTERBLOK Łukasz Słoniowski Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt Innowacyjny w ramach.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Szkoła nie musi być zamknięta. Realizacja polityki oświatowej w Opolu. Centrum Nauk Przyrodniczych przy PG nr 6, jako przykład zagospodarowania budynku.
Wirtualne Koła Naukowe – środowisko uczenia się w wirtualnej przestrzeni. Henryk Szaleniec.
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Koncepcja pracy szkoły
PROGRAM COMENIUS Dobre Szkoły dla Młodych Europejczyków/Edukacja Społeczna i Uczenie się Metodą Projektów Good Schools for European Juniors/Social.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Publiczne Gimnazjum Nr 2 im. F. D. Kniaźnina w Puławach
Klasa biologiczno - chemiczna
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Gimnazjum Nr 1 w projekcie „Mały Archimedes”
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Elementary School Vaterstetten, Gluckstraße Integracja ucznów osiągających słabe wyniki w nauce 1.Pomysł 1.Pomoce Pomoce naukowe Materiały instruktażowe.
Nasza szkoła znajduje się w Olsztynie, stolicy Warmii i Mazur, krainy tysiąca jezior w samym jej sercu – dorzeczu Łyny i Pasłęki – naszej Małej ojczyzny.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
KOŁO KOMPUTEROWE KLAS I-III
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
Nauczyciel Wykonali: Jakub P. Seweryn S. Dominik Z.
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
SZKOŁA PODSTAWOWA W TEMPLEWIE. TEMPLEWO- wieś w gminie Bledzew, w powiecie międzyrzeckim, w województwie lubuskim. To wieś sołecka położona 8 km na pd.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Fundacja Pracownia Nauki i Przygody. O Fundacji Działamy od 17 stycznia 2012 r. Naszą inspiracją była wiara w edukacyjną i wychowawczą siłę natury i przygody.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Zapis prezentacji:

PROJEKT SZKOLENIA KADRY CENTRUM NAUCZYCIELSKIEGO Maria L. Ekiel-Jeżewska IPPT PAN, Warszawa Prezentacja projektu w Instytucie Nowoczesnej Edukacji Warszawa, 22.01.2007 www.ippt.gov.pl/~mekiel/EDU/CN

Autorzy projektu 2 3 1 4 1 dr hab. Maria L. Ekiel-Jeżewska, IPPT PAN 2 prof. dr hab. Stanisław D. Głazek, Instytut Fizyki Teoretycznej UW 3 dr hab. Magdalena Skompska, Wydział Chemii UW 4 dr Adam Smólski, I Społeczne LO, Bednarska

Plan prezentacji ▪ Misja Centrum Nauczycielskiego ▪ Wizja Szkolenia kadry Centrum Nauczycielskiego ▪ Geneza projektu ▪ Zarys projektu 2000 r. ▪ Aktualizacja

Misja Centrum Nauczycielskiego Rozwijanie i wspieranie trwałych kontaktów i współpracy między nauczycielami przedmiotów przyrodniczych a pracownikami naukowymi. Zakres współpracy: nauki przyrodnicze, metodyka ich nauczania. Cel nadrzędny: stworzenie uczniom w szkole warunków skutecznego uczenia się.

John Dewey: jak uczyć? → Edukacja = proces ,,wydobywania’’ czegoś educo – kształcę, wychowuję; e – z (czego); duco – prowadzę, wiodę Przykład: wpływ nauczyciela na wyobrażenia siedmioletniego dziecka obserwacja drzew → rysowanie z natury po przed J. Dewey, ,,Szkoła a społeczeństwo’’, University of Chicago Press, 1899 rozdział ,,Szkoła a życie dziecka’’

Misja Centrum Nauczycielskiego S. D. Głazek

Wizja projektu Szkolenie kadry Centrum Nauczycielskiego Cel: Utworzenie Centrum Nauczycielskiego i wystąpienie do MEN o jego akredytację utworzenie = ? zespół + misja + wartości + procesy badawcze + środowisko oddziaływanie trójstronne: uczeni i studenci – nauczyciele – młodzież szkolna + rodzice

Geneza projektu ▪ Jak uczy się w szkole MOJE DZIECKO?! ▪ Koledzy-fizycy, UW i PAN: jak się uczyć? ▪ Wilson i Głazek, którzy ,,wiedzą jak'' ▪ Procesy: Wilson, Daviss, Redesigning education (jak elektrownie, samoloty, komputery) ▪ Strategia działania: Project Discovery (4300 nauczycieli) Physics by Inquiry (zespół McDermott, 20 lat) Noblista mistrzem uczonego Uczony mistrzem nauczyciela Nauczyciel mistrzem ucznia ▪ My też spróbujmy! Rodzice dbają o edukację dzieci Zajęcia pozalekcyjne Osobiste kontakty i zaufanie

Klub Odkrywców 1995-2000 Cel: pomóc uczniom zrozumieć pojęcia i prawa fizyki Metoda: uczniowie wykonują proste doświadczenia i dyskutują wyniki 7 instruktorów: dr, nauczyciel, fizycy, chemik (UW, PAN) 100 dzieci + 23 dorosłych: nauczyciele, rodzice, studenci, naukowcy 400 godzin zajęć z fizyki (UW, PTF, szkoła, obozy naukowe) Cykle tematyczne: właściwości materii, temperatura i termometry, astronomia gołym okiem, obwody elektryczne, optyka, magnesy, masa i równoważenie, prawo Archimedesa, E=mc2 Materiały do zajęć: McDermott dla nauczyciela → tekst dla ucznia doświadczenia przy użyciu prostych przyrządów

Nasze materiały dla ucznia → Podręcznik dla nauczyciela Adaptacja dla ucznia Zespół McDermott M. L. Ekiel-Jeżewska + M. Skompska 2000 r.

Czy obie wagi dobrze ważą? Doświadczenie Aby sprawdzić, wychylamy w dół prawe ramię wagi Ramię wraca do poziomu Ramię nie wraca do poziomu NIE! Dlaczego waga jest zepsuta? TAK

Klub Odkrywców PRZYJEMNOŚĆ WSPÓŁPRACA SAMODZIELNOŚĆ ZROZUMIENIE SKUPIENIE

WSPÓŁPRACA Podobało mi się to, że uczestnicy uzgadniali ze sobą w grupie sposoby rozwiązywania problemów.     Matka ucznia Klubu Odkrywców, 1997

SKUPIENIE Najważniejsze było to, że zajęcia pozwoliły mi na uniknięcie strachu przed niepowodzeniami, dodały odwagi i wiary we własne siły, a dzięki temu mogłam skupić się na właściwym zagadnieniu.   Nauczycielka fizyki i chemii, 1997

PRZYJEMNOŚĆ Zajęcia Klubu Odkrywców kojarzą mi się z fajną zabawą, dzięki której fizyka z czarnej magii przerodziła się w najprostszą naukę świata. Razem z przyjaciółką budowałyśmy różne urządzenia śmiejąc się przy tym i żartując z instruktorami. Tylko jedna rzecz pozostała dla mnie tajemnicą. Kiedyś nasz kolega Maciek, śmieszny okularniczek, zbudował elektrownię z cytryny. Do tej pory nie wiem, jak on to zrobił...     Kasia, VII klasa, 1999

ZROZUMIENIE Która sztabka metalu jest namagnesowana: ta z czerwonymi paskami czy ta zardzewiała? Uczeń znalazł odpowiedź porównując wyniki obu pokazanych doświadczeń.

Ja nie szukam, ja znajduję. Pablo Picasso SAMODZIELNOŚĆ Zajęcia Klubu Odkrywców uświadomiły mi, w jak niedoskonały sposób do tej pory uczyłem swoich uczniów. Nauczyciel ↓ Ja nie szukam, ja znajduję. Pablo Picasso

Centrum Nauczycielskie: jak uczyć? → ? Nie umiem... Umiem!

Centrum Nauczycielskie: strategie doskonalenia samodzielności

Dlaczego lewa waga działa, a prawa nie?

Szukam i znajduję: wieszak ●

Szukam i znajduję: momenty sił rF1 > rF2 wychylenie maleje rF1 < rF2 wychylenie wzrasta r F1 F1 ● r r ● r F2 F2

Szkolenie kadry Centrum Nauczyczycielskiego Zarys projektu 2000 r. www Szkolenie kadry Centrum Nauczyczycielskiego Zarys projektu 2000 r. www.ippt.gov.pl/~mekiel/EDU/CN/SKCN.pdf Rok 1 1) Kurs 3 godz./tydzień, Właściwości materii, Obwody elektryczne, Astronomia gołym okiem wg McDermott + własne badania 4 instruktorów kadry dla 24 nauczycieli i pracowników nauki 2) Letni obóz naukowy 10 dni, Astronomia gołym okiem, 1 instruktor kadry dla 8 absolwentów kursu + 30 dzieci => 8 osób nowej kadry Rok 2 8 instruktorów nowej kadry dla 32 nauczycieli i pracowników nauki 2) Organizacja Centrum, szkolenie 2 osób w USA

Aktualizacja projektu 2000 → 2007 ▪ Nowe wyniki autorów ▪ Propozycja rozszerzenia projektu ▪ Koszty projektu Szkolenie kadry CN ▪ W poszukiwaniu stabilnych źródeł finansowania Centrum Nauczycielskiego

Przykłady wyników w edukacji tłumaczenie na polski podręcznika L.C. McDermott W poszukiwaniu praw fizyki (KB,MEJ,SG,PR,MS,2000) materiały do samodzielnej nauki podczas zajęć interakcyjnych dla uczniów, studentów, pracowników nauki (MEJ,SG,PR,MS,AS) artykuły (MEJ,SG,AS) podręcznik szkolny (AS,2000) - internetowy katalog podręczników szkolnych (SG,MaK,JM,2001) internetowy program do nauki teorii względności (SG,MiK,2003) prace dyplomowe (np. DD,MaK,MiK) kierowanie Zakładem Dydaktycznym Chemii Fizycznej UW (MS) - polsko-ukraiński konkurs fizyczny Lwiątko (AS, od 2003) S. Głazek, S. Sarason, Productive Learning: Science, Art, and Einstein’s Relativity in Educational Reform, Corwin Press, 2006 KB = K. Bajer, DD = D. Drążyk, MaK = M. Kisiel, MiK = M. Kulik, JM = J. Młynik, PR = P. Rączka

Rozszerzenie projektu ▪ Poznawanie skutecznych systemów/projektów edukacyjnych ▪ Osobisty kontakt kadry ze światowymi znawcami edukacji ▪ Uczony + nauczyciel + dziecko + szkoła + rodzice 2 lata → 3 lata ▪ Szkolenie kadry w 6 wiodących ośrodkach za granicą (każda z 12 osób kadry wyjeżdża po 2 miesiące/3lata) ▪ Przyjazdy ekspertów do Polski (12 osób po 2 tygodnie/3lata) ▪ Trzeci rok: nauczyciele prowadzą zajęcia dla dzieci w szkole przy współudziale uczonych + weneckie okno i dyskusja

Zagraniczne wzorce 1. Physics Education Group, Department of Physics, University of Washington, USA, Summer Institutes 2. Reading Recovery Council of North America, Worthington, OH, USA (weneckie okno) 3. The Big Picture Company, Providence, RI, USA 4. Success for All Foundation and Johns Hopkins University, Baltimore, MD, USA 5. Edison Schools, Essex, Wielka Brytania 6. La main à la pâte, Montrouge, Francja 7. Learning by redesign, Granville, OH, USA (Discovery)

Przykład La main à la pâte Francuska reforma systemu edukacji: 6-11 letnie dzieci uczą się przyrody w przedszkolu i szkole, własnoręcznie wykonując doświadczenia. Dyskusja, opisywanie i prezentowanie wyników pomagają im w opanowaniu sztuki pisania, argumentowania i pracy zespołowej. Nauczycielom pomaga środowisko naukowe. F. Liska-Baptiste Nauczycielka fizyki z Warszawy: ,,Uczniowie nie umieją czytać, rozmawiać i precyzować myśli. Jak to zrobić, żeby dziecko odczuwało przyjemność ucząc się w szkole?’’

Koszty projektu SKCN 140 000 euro 270 000 euro Rewaloryzacja 2000→2007: × 2, USD→euro 2000 2005 Przeciętne mies. wynagrodzenie w gosp. narod. PLN 1924 2380 Kurs USD 4.6 3.1 Minimalny koszt (2 lata): 140 000 euro Koszt rozszerzonego projektu (3 lata): + 70 000 euro trzeci rok (szkoła + dzieci) + 60 000 euro kontakty ze światowymi ekspertami 270 000 euro

Źródła finansowania CN SKCN: kadra 12 osób, 32 nauczycieli z 16 szkół = 90 000 euro/rok fizyka → fiz + chem + mat + bio, SKCN → 4 × SKCN CN: kadra 50 osób, 130 nauczycieli z 65 szkół = 360 000 euro/rok + stały personel, wyposażenie, letnie szkolenia, rozwój, × 2 130 nauczycieli z 65 szkół ~ 15 000 uczniów (50 euro/ucznia/rok) Skąd wziąć dochód 700 000 euro/rok? Koszty CN: 700 000 euro/rok