Metody komunikacji Dawniej i dziś
Etapy rozwoju komunikacji
Era znaków i sygnałów Rozpoczęła się wraz z pojawieniem się protoludzi, prehumanodiów. W porozumiewaniu się rolę odgrywały jedynie instynktowne lub genetycznie nabyte reakcje na sygnały (dźwięki, zapachy, obrazy), gdzie element uczenia się był minimalny
Sygnały dymne Jedną z ciekawych metod wysyłania informacji w odległych czasach były sygnały dymne. Za pomocą ognisk i koców ludzie wysyłali do siebie informacje w postaci chmur dymu, których częstotliwość wzlatywania w górę oraz ich wielkość określały pewne słowa. Znaki dymne były najczęściej stosowane przez Indian na polach bitew. Znaki dymne były widoczne nawet z kilku kilometrów. Często znaki dymne były szyfrem, który był ciężki do odczytu przez wrogów lub intruzów. Znaki dymne są dość ciekawym rodzajem przekazu informacji, lecz aby informacja była odczytywalna musi być spełnionych kilka warunków. Najważniejszym jest na pewno siła i kierunek wiatru oraz gęstość powietrza. Kolejnym ważnym warunkiem jest gęstość i kolor dymu, gdyż dym o jasnym kolorze nie ma takiego zasięgu jak dym w kolorze czarnym.
Sygnały dymne wysyłane przez Indian
Sygnały ogniowe 150 p.n.e. Grecy, a później również Rzymianie wykorzystywali do komunikacji system wież, na których palono ogniska.
Telegraf Morse’a 1837 Samuel Morse opracował urządzenie oraz kod (Morse’a) – kamień węgielny współczesnej komunikacji.
Pocztówka 1869 Zwana także widokówką, kartą pocztową lub odkrytką po raz pierwszy została wprowadzona do obiegu pocztowego na terenie Monarchii Austro-Węgierskiej
Telefon 1876 Już w 1850 roku prowadzono eksperymenty nad przesyłaniem mowy przez przewody elektryczne, jednak dopiero Alexander Graham Bell stworzył w pełni funkcjonalne urządzenie.
Autotelefon 1958 Ogólnodostępna sieć mobilnych radiotelefonów będących poprzednikami komórek – urządzenia ważyły wówczas 16 kilogramów
E-mail 1971 Ray Tomlinson stworzył pierwszego klienta poczty elektronicznej po cichu w swoim miejscu pracy – zajęło mu to dwa tygodnie.
Usenet 1979 Przodek wszystkich list mailingowych służył z początku ograniczonemu gronu naukowców i miał stanowić alternatywę dla Arpanetu – poprzednika internetu.
Faks Poczta oficjalnie wprowadziła usługę wysyłania faksów, jednak podstawowym wyposażeniem biur urządzenia tego typu stały się dopiero we wczesnych latach 90 Ray Tomlinson
Mobilny telefon 1983 DynaTAC zaprojektowany przez Motorolę w 1973 roku dopiero 10 lat później pojawił się w sprzedaży. Kosztował 4000 dolarów.
IRC/Chat 1988 Student Jarkko Olkarinen przeniósł ideę czatu z sieci naukowych do internetu.
SMS 1992 Operatorzy chcieli za pośrednictwem SMS-ów przekazywać abonentom krótkie informacje. Usługa szybko stała się przebojem rynkowym.
Skype 2003 Pojawiła się wersja beta komunikatora, który stał się symbolem bezpłatnych rozmów VoIP.
Portale społecznościowe 2004 Pojawił się Facebook – dostęp do największej obecnie sieci społecznościowej na początku mieli jedynie studenci Uniwersytetu Harvarda.
Mikroblog 2006 Początkowo Twitter miał służyć za internetowy dziennik, jednak szybko stał się nowym kanałem wymiany wiadomości. Wpisy można zamieszczać przez stronę internetową, SMS lub email.
Google Wave 2009 Po raz pierwszy możliwe jest umieszczanie w czasie rzeczywistym dowolnych treści multimedialnych – takich jak tekst, obrazy i filmy – w jednej „fali” wiadomości.
TREND Aby użytkownicy nie musieli logować się osobno do każdej usługi, np. u dostawcy poczty elektronicznej, na Twitterze i Facebooku, powstają specjalne strony umożliwiające dostęp do wszystkich kanałów wymiany informacji jednocześnie. A nowe wiadomości możemy odczytywać na ekranie komórki, e-booka lub telewizora.
KONIEC! Prezentację wykonała: Magdalena Kras, kl. 1d