Warszawa, 25 października 2011 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Zadania Głównego Inspektora Ochrony Środowiska związane z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym Małgorzata Tomczak Główny Inspektorat.
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Planowane zmiany prawne
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
WEEE PricewaterhouseCoopers Strona 1 Luty 2006 CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Obowiązki wynikające z ustawy o WEEE i rozporządzeń wykonawczych.
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Ochrona środowiska naturalnego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Wymagania ustawy o bateriach i akumulatorach
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
Obowiązki przedsiębiorców wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005r
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
mgr inż. Adrian Kołczewiak
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
„Każdy uczeń wie, co robić z ZSEE”
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Opłata produktowa i depozytowa dr hab. inż. Janusz Mikuła
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Małgorzata Szymborska.
1. UTWORZENIE ZESPOŁU Powołanie Zespołu do przygotowania oraz wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (Zarządzenie Nr
Segreguj odpady według nowej zasady
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Aspekty gospodarcze wdrożenia dyrektywy 2000/53 ELV
PROBLEMY RECYKLINGU SAMOCHODÓW W POLSCE W ASPEKCIE OCHRONY ŚRODOWISKA I DZIAŁAŃ LEGISLACYJNYCH Beata B. Kłopotek Warszawa, 16 maja 2003 r.
System recyklingu wg propozycji FORS
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
GOSPODARUJ ODPADAMI RAZEM Z NAMI !!!
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Gmina Walim P UNKT S ELEKTYWNEJ Z BIÓRKI O DPADÓW K OMUNALNYCH W JUGOWICACH.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
podsumowanie ustawy dot. F-gazów
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Michał Korkozowicz - Prezes Zarządu REBA O.O. S.A.
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ
Zapis prezentacji:

Warszawa, 25 października 2011 r. Aspekty prawne związane z zagospodarowaniem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego Kinga Majewska Warszawa, 25 października 2011 r. Wsparcie udzielone przez Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego

Założenia dyrektywy 2002/96/WE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego Rozszerzona odpowiedzialność producenta; Projektowanie urządzeń w sposób umożliwiający ich naprawę, ponowne użycie, demontaż oraz odzysk; Ustalenie specjalnych sposobów przetwarzania zużytego sprzętu; Przekazywanie klientom informacji o sposobie gospodarowania odpadami; Osiągnięcie poziomu zbierania zużytego sprzętu z gospodarstw domowych rzędu przynajmniej 4 kg/mieszkańca/rok.

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495, z późn. zm.) Data wejścia w życie: 21 października 2006 r. Czego dotyczy: urządzeń, których prawidłowe działanie zależy od dopływu prądu elektrycznego lub obecności pól elektromagnetycznych, oraz mogące służyć do wytwarzania, przesyłu lub pomiaru prądu elektrycznego lub pól elektromagnetycznych i zaprojektowanych do użytku przy napięciu elektrycznym nieprzekraczającym 1000 V dla prądu przemiennego lub 1500 V dla prądu stałego.

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495, z późn. zm.) Określono obowiązki dla: Wprowadzających sprzęt; Użytkowników sprzętu; Zbierających zużyty sprzęt; Prowadzących zakład przetwarzania; Prowadzących recykling lub inne niż recykling procesy odzysku; Organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Definicje – wprowadzający sprzęt Przedsiębiorca, który: produkuje i wprowadza sprzęt do obrotu pod własnym oznaczeniem, wprowadza sprzęt do obrotu pod własnym oznaczeniem wyprodukowany przez innego przedsiębiorcę, importuje sprzęt z wyjątkiem przedsiębiorcy, który wyłącznie zapewnia finansowanie zgodne z warunkami określonymi w umowie finansowania.

Definicje – zbierający zużyty sprzęt prowadzący punkt zbierania zużytego sprzętu, w tym punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, punkt skupu złomu lub zakład przetwarzania, gminna jednostka organizacyjna prowadząca działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych i przedsiębiorca posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, prowadzący punkt serwisowy, sprzedawca detaliczny i sprzedawca hurtowy.

Definicje - zakład przetwarzania Zakład przetwarzania - instalacja, obiekt budowlany lub jego część, w których jest prowadzone przetwarzanie zużytego sprzętu, w tym demontaż obejmujący usunięcie z tego sprzętu składników niebezpiecznych, materiałów i części składowych tj. PCB, zewnętrzne okablowanie, lampy, wkłady drukujące itp. Przetwarzanie - wszystkie czynności podejmowane po przekazaniu zużytego sprzętu do przedsiębiorcy prowadzącego zakład przetwarzania w celu demontażu obejmującego usunięcie z tego sprzętu składników niebezpiecznych, materiałów i części składowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, pocięcie oraz przygotowanie do odzysku lub unieszkodliwiania.

Wprowadzający sprzęt Dokonanie wpisu do rejestru prowadzonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ); Umieszczanie otrzymanego od GIOŚ numeru rejestrowego na fakturach i innych dokumentach, sporządzanych w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej związanej z obrotem sprzętem elektrycznym i elektronicznym; Sporządzanie sprawozdań: - półrocznych o ilości i masie wprowadzonego sprzętu, o masie zużytego sprzętu zebranego i przetworzonego; - rocznych o osiągniętych poziomach zbierania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu i wysokości należnej opłaty produktowej;

Wprowadzający sprzęt Osiągnięcie, zależnie od rodzaju zużytego sprzętu 80 %, 75 % lub 70 % odzysku masy zużytego sprzętu oraz recyklingu 75 %, 65 % lub 50 % jego części składowych, materiałów i substancji (od 1 stycznia 2008 r.); Zapewnienie sieci zakładów przetwarzania o zdolnościach przetwórczych umożliwiających przetworzenie zebranego zużytego sprzętu.

Wprowadzający sprzęt Wprowadzający sprzęt jest obowiązany prowadzić publiczne kampanie edukacyjne. Może je prowadzić samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Wprowadzający sprzęt samodzielnie prowadząc publiczne kampanie edukacyjne: przeznacza na publiczne kampanie edukacyjne albo przekazuje, w terminie do dnia 30 czerwca następnego roku, na wyodrębniony rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - co najmniej 0,1% swoich przychodów z tytułu wprowadzenia sprzętu osiąganych w danym roku kalendarzowym.

Wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych Obowiązek organizowania i finansowania odbierania od zbierających zużyty sprzęt, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu i unieszkodliwiania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych. Obowiązek dołączania do sprzętu informacji o: zakazie umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami - znak graficzny przekreślonego pojemnika na odpady (znak ten umieszcza się na sprzęcie wprowadzonym na rynek po sierpniu 2005r.), potencjalnych skutków dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z obecności składników niebezpiecznych.

Wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych Informowanie klientów o systemie zbierania zużytego sprzętu oraz roli jaką gospodarstwa domowe spełniają w przyczynianiu się do ponownego użycia i odzysku sprzętu. Osiąganie minimalnego poziomu zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych (obecnie 35 -43%). Uwidacznianie kosztów gospodarowania odpadami dla sprzętu grup 1,2 i 4-6 (dla grupy 1 do dnia 13 lutego 2013 r., dla pozostałych do 13 lutego 2011 r.). jako składnika ceny; - nie mogą przekraczać faktycznie ponoszonych kosztów.

Wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych Obowiązek podpisania umowy z organizacją odzysku, która przejmie od niego obowiązki, lub też wniesienie zabezpieczenia finansowego.

Wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych Zabezpieczenie finansowe uiszczane jest w przypadku, gdy: brak jest zawartej umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego; umowa z organizacją odzysku wygasła lub ją rozwiązano; została otwarta likwidacja lub ogłoszono upadłość organizacji odzysku. Zabezpieczenie, wpłacane na dany rok kalendarzowy, przeznaczone jest na sfinansowanie zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu i unieszkodliwiania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych powstałego z tego samego rodzaju sprzętu, który wprowadzający umieścił na rynku.

Użytkownik sprzętu Zakaz wyrzucania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego łącznie z innymi odpadami. Obowiązek oddania zużytego sprzętu zbierającemu zużyty sprzęt.

Użytkownik sprzętu Przy zakupie można przekazać do sprzedawcy zużyty sprzęt, tego samego rodzaju (czyli np. lodówka za lodówkę) bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Informacje o istniejących punktach zbierania dostępne na stronie internetowej urzędu gminy.

Zbierający zużyty sprzęt - obowiązki Selektywne zbieranie zużytego sprzętu oraz nieodpłatne przyjmowanie zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych (sklepy w relacji 1:1). Przekazanie zużytego sprzętu do zakładu przetwarzania, wpisanego do rejestru GIOŚ. Posiadanie decyzji zezwalającej na zbieranie odpadów lub też zgłoszenie swojej jednostki do rejestru prowadzonego przez starostę.

Zbierający zużyty sprzęt Przekazanie informacji o swojej działalności wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, na terenie którego prowadzi działalność związaną ze zbieraniem zużytego sprzętu. Sporządzanie i przekazywanie do GIOŚ półrocznego sprawozdania o masie zebranego, w danym kwartale, sprzętu i przekazanego do prowadzącego zakład przetwarzania.

Zbierający zużyty sprzęt - sprzedawcy detaliczni i hurtowi sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych Informowanie osób kupujących sprzęt o wysokości kosztów gospodarowania zużytym sprzętem, w przypadku gdy wprowadzający sprzęt przekazali im taką informację. Umieszczanie w punkcie sprzedaży informacji o istniejących punktach zbierania sprzętu. Sprzedawanie sprzętu wraz z informacją o potencjalnych skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi, zakazie umieszczania zużytego sprzętu wraz z innymi odpadami.

Prowadzący zakład przetwarzania – minimalne wymagania dla miejsca magazynowania zużytego sprzętu: - nieprzepuszczalne podłoża wraz z urządzeniami do usuwania wycieków, separatorem cieczy oraz odstojnikiem i odolejaczem, o ile w czasie magazynowania może nastąpić wyciek, - zadaszenie, zabezpieczenie uniemożliwiające dostęp osobom postronnym.

Prowadzący zakład przetwarzania – minimalne wymagania dla zakładu przetwarzania: urządzenie ważące, magazyn na zdemontowane części składowe przeznaczone do ponownego użycia, pojemniki do magazynowania baterii, kondensatorów zawierających PCB oraz innych odpadów zawierających składniki niebezpieczne, o ile w procesie przetwarzania powstają takie odpady, nieprzepuszczalne podłoża wraz z urządzeniami do usuwania wycieków, separatorem cieczy oraz odstojnikiem i odolejaczem, o ile w czasie magazynowania może nastąpić wyciek, - urządzenia zapewniające oczyszczanie wód opadowych i roztopowych.

Prowadzący zakład przetwarzania Podstawowe procesy zachodzące w zakładzie przetwarzania: R14 - Inne działania polegające na wykorzystaniu odpadów w całości lub części; R15 - Przetwarzanie odpadów, w celu ich przygotowania do odzysku, w tym do recyklingu.

Prowadzący zakład przetwarzania Przekazywanie odpadów przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w zakresie recyklingu bądź innego niż recykling procesu odzysku; Wydawanie, półrocznie, przedsiębiorcy wprowadzającemu sprzęt, z którym zawarł umowę dotyczącą przetwarzania, zaświadczeń o zużytym sprzęcie; Sporządzanie półrocznych sprawozdań dla GIOŚ o masie przyjętego sprzętu oraz rodzajach i masie odpadów powstałych z przetworzonego sprzętu przekazanych do uprawnionych jednostek.

Prowadzący recykling lub inne niż recykling procesy odzysku obowiązki Posiadanie ważnej decyzji na gospodarowanie odpadami, wydanej zgodnie z przepisami ustawy o odpadach: Prowadzący recykling: metody R2 – R9; Prowadzący inne niż recykling procesy odzysku: R1 – R9; Na wniosek prowadzącego zakład przetwarzania, wydawanie zaświadczeń potwierdzających recykling, lub inny sposób odzysku. Przesyłanie do GIOŚ, raz na pół roku, sprawozdania o masie przyjętych oraz poddanych odzyskowi odpadów ze zużytego sprzętu.

Organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego Może być założona przez wprowadzających sprzęt lub reprezentujące ich związki pracodawców lub izby gospodarcze, w celu realizacji przejętych od wprowadzających obowiązków; Przedmiotem działania organizacji jest organizowanie, zarządzanie lub prowadzenie przedsięwzięć związanych ze zbieraniem, przetwarzaniem, recyklingiem i innymi niż recykling formami odzysku, unieszkodliwianiem oraz edukacja ekologiczna.

Organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego Zrównanie organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego w prawach i obowiązkach z wprowadzającym sprzęt w chwili, gdy zawierana jest pomiędzy nimi umowa. Umowa zawierana jest na konkretne grupy sprzętu.

GIOŚ użytkownik Organizacja odzysku wprowadzający sprzęt zbierający Wpis do rejestru Organizacja odzysku wprowadzający sprzęt użytkownik zbierający zakład przetwarzania recykler Zużyty sprzęt Środki finansowe

Dziękuję za uwagę