Wyniki egzaminów zewnętrznych w szkołach województwa kujawsko-pomorskiego Rok szkolny 2014/2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Statystyka szkolna wskaźniki efektywności nauczania
Informacje ogólne Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2013r
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu żnińskiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów przy uwzględnieniu wyników.
Warlubie, r.. Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu świeckiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego 2012
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Egzamin gimnazjalny Wyniki egzaminów w Gimnazjum nr 14 w Olsztynie Edukacyjna wartość w naszej szkole Opracował mgr K.Gremblewski.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Opracowanie: Miejski Zarząd Oświaty, październik 2014r. Wyniki egzaminów zewnętrznych za rok szkolny 2011/2012.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2014r. uczniów szkó ł w gminie Mas ł ów.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2014 GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W BOGUSZYCACH.
Opracowanie: Miejski Zarząd Oświaty, październik 2014r. Wyniki egzaminów zewnętrznych za rok szkolny 2013/2014.
INFORMACJE O SPRAWDZIANIE SZÓSTOKLASISTY. Sprawdzian szóstoklasisty jest egzaminem powszechnym i obowiązkowym. W roku 2015 sprawdzian w klasie VI szkoły.
Informator dla rodziców
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Sprawdzian po klasie szóstej INFORMACJE W PIGUŁCE Do rozwiązania było 26 zadań z języka polskiego i matematyki Maksymalnie można było uzyskać 40.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
ANALIZA WYNIKÓW NAUCZANIA
1 kwietnia 2015 roku odbył się kolejny ogólnopolski sprawdzian dla uczniów klas szóstych szkoły podstawowej. Został on zorganizowany i przeprowadzony na.
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
1 kwietnia 2015 roku odbył się kolejny ogólnopolski sprawdzian dla uczniów klas szóstych szkoły podstawowej. Został on zorganizowany i przeprowadzony na.
I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika – najlepsza szkoła ponadgimnazjalna w powiecie żywieckim I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Żywcu.
ANALIZA WYNIKÓW MATUR 2014 Liceum Ogólnokształcące w Krościenku n. D.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Sprawozdanie za rok szkolny 2014/2015. Wyniki ogólne- Egzamin 2015 Język polski Historia i wiedza o społeczeństwie Matematyka Przedmioty przyrodnicze.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016/17 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE.
1 1 Podsumowanie egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w 2016 roku w województwie pomorskim Wrzesień 2016 roku.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Matura 2016 Analiza wyników.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Podczas sprawdzianu badano umiejętności z następujących obszarów:
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego
Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2019
Zapis prezentacji:

Wyniki egzaminów zewnętrznych w szkołach województwa kujawsko-pomorskiego Rok szkolny 2014/2015

Układy odniesienia Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy Organy prowadzące szkoły i placówki Instytucje wspomagające (Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli, Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne, Biblioteki Pedagogiczne) Dyrektorzy szkół i placówek Nauczyciele

Sprawdzian po szkole podstawowej

Zespół ds. Poprawy Jakości Kształcenia: Działania Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy w kontekście niskiego wyniku Sprawdzianu w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. Poprawy Jakości Kształcenia: współpraca z instytucjami wspomagającymi w ramach wsparcia dla szkół o niskich wynikach (bezpośrednia pomoc dla 94 szkół podstawowych) Diagnoza obszarów pracy szkół i placówek wymagających poprawy i wsparcia Określanie celów i kierunków doskonalenia jakości kształcenia i wychowania w wybranych obszarach Inspirowanie i współpraca z instytucjami wspomagającymi szkoły i placówki województwa kujawsko-pomorskiego w procesie poprawy efektów kształcenia Gromadzenie i analiza efektów podejmowanych działań

Dobra lekcja - analiza procesu edukacyjnego na podstawie obserwacji lekcji i odpowiedzi uczniów w ankietach ,,Mój dzień”, ,,Moja szkoła” Dobre praktyki – Wymagania ewaluacyjne spełniane na poziomie A Rekomendacje wypracowane przez rady pedagogiczne – obszary wymagające wsparcia Art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) Polecenie opracowania programu poprawy efektywności kształcenia Opracowanie listy szkół podstawowych o niskim wyniku Sprawdzianu 2014 (stanin 1-2), monitorowanie działań w celu poprawy efektów kształcenia oraz organizacja i koordynowanie działań ze strony instytucji wspomagających 41 szkół podstawowych otrzymało polecenie z art. 34 ust. 2 53 szkoły podstawowe o niskich wynikach (stanin 1-2) – monitorowanie działań i efektów w ciągu roku szkolnego

Wyniki Sprawdzianu poprawiła zdecydowana większość szkół podstawowych objętych w województwie kujawsko-pomorskim wspomaganiem. W roku szkolnym 2015/2016 programem wsparcia będą objęte wszystkie szkoły podstawowe, które uzyskały wynik sprawdzianu 2015 na poziomie 1-2 stanina.

Efekty wspomagania Zestawienie 94 szkoły podstawowe objęte wspomaganiem Wyniki szkół 72 szkoły – wynik lepszy niż w roku 2014 11 szkół - wynik bez zmian 11 szkół - wynik niższy

Sprawdzian 2015 Wynik średni województwa na tle innych województw Wynik ogółem – j.polski i matematyka

Język polski

Matematyka

Język angielski

Wyniki sprawdzianu w województwie kujawsko-pomorskim i w kraju z uwzględnieniem lokalizacji szkół (różnica w %) Szkoły wiejskie Szkoły w miastach poniżej 20 tys. Szkoły w miastach od 20 tys. do 100 tys. Szkoły w miastach powyżej 100 tys. Ogółem cały sprawdzian Wynik ogółem (język polski i matematyka) -2 -3 -5

Wyniki sprawdzianu w województwie kujawsko-pomorskim i w kraju z uwzględnieniem lokalizacji szkół Szkoły wiejskie Szkoły w miastach poniżej 20 tys. Szkoły w miastach od 20 tys. do 100 tys. Szkoły w miastach powyżej 100 tys. Ogółem cały sprawdzian Język polski -2 -3 -4

Wyniki sprawdzianu w województwie kujawsko-pomorskim i w kraju z uwzględnieniem lokalizacji szkół Szkoły wiejskie Szkoły w miastach poniżej 20 tys. Szkoły w miastach od 20 tys. do 100 tys. Szkoły w miastach powyżej 100 tys. Ogółem cały sprawdzian Matematyka -1 -2 -6 -3

Wyniki sprawdzianu w województwie kujawsko-pomorskim i w kraju z uwzględnieniem lokalizacji szkół Szkoły wiejskie Szkoły w miastach poniżej 20 tys. Szkoły w miastach od 20 tys. do 100 tys. Szkoły w miastach powyżej 100 tys. Ogółem cały sprawdzian j.angielski -2 -3 -4

Sprawdzian 2015 Najlepiej opanowane umiejętności Relatywnie najlepsze wyniki osiągnęli uczniowie ze szkół wiejskich Uwzględniając lokalizację najniższe wyniki osiągnęli uczniowie miastach powyżej 100 tys. mieszkańców Uczniowie z województwa kujawsko-pomorskiego dobrze poradzili sobie z zadaniami z języka polskiego wymagającym i wyszukania w tekście informacji wyrażonych wprost i pośrednio (ukrytych) Z matematyki wykazali się między innymi umiejętnością opisywania części danej całości za pomocą ułamka na podstawie informacji przedstawionej graficznie. Uczniowie przystępujący do sprawdzianu z języka angielskiego i niemieckiego najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu

Umiejętności, które uczniowie klas szóstych szkoły podstawowej opanowali słabiej Trudność sprawiło uczniom zadanie z języka polskiego z zakresu świadomości językowej sprawdzające rozpoznawanie formy przypadka wyrazu użytego w wypowiedzi. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie, które wymagało umiejętności mnożenia oraz dzielenia ułamków dziesiętnych. W językach angielskim i niemieckim najtrudniejszym dla szóstoklasistów okazało się oparte na tekście zadanie sprawdzające umiejętność stosowania środków językowych.

Egzamin gimnazjalny 2015

Język polski 2015

Historia i WOS 2015

Matematyka 2015

Przyroda 2015

Język angielski 2015

Umiejętności uczniów woj Umiejętności uczniów woj. kujawsko-pomorskiego opanowane w stopniu wysokim: j.polski: umiejętności analizy i interpretacji tekstu kultury historia: umiejętność wyszukiwania i porównywania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł matematyka: umiejętność odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku biologia: umiejętność interpretacji i wyjaśniania zależności między organizmami j. obce rozumienie ze słuchu, znajomość funkcji językowych rozumienie tekstów pisanych;

Umiejętności uczniów woj Umiejętności uczniów woj. kujawsko-pomorskiego opanowane w stopniu niskim: j.polski: funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej historia: zadania dotyczące chronologii historycznej matematyka: ocena prawdziwości przybliżeń dwóch pierwiastków na podstawie podanej informacji chemia: rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. języki obce: poprawne stosowanie środków językowych umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej

Wyniki egzaminu gimnazjalnego w województwie kujawsko-pomorskim i w kraju z uwzględnieniem lokalizacji szkół

Wyniki egzaminu gimnazjalnego w województwie kujawsko-pomorskim i w kraju z uwzględnieniem lokalizacji szkół Szkoły wiejskie Szkoły w miastach poniżej 20 tys. Szkoły w miastach od 20 tys. do 100 tys. Szkoły w miastach powyżej 100 tys. Ogółem cały sprawdzian język polski -1 -2 -4

Wyniki egzaminu gimnazjalnego w województwie kujawsko-pomorskim i w kraju z uwzględnieniem lokalizacji szkół Szkoły wiejskie Szkoły w miastach poniżej 20 tys. Szkoły w miastach od 20 tys. do 100 tys. Szkoły w miastach powyżej 100 tys. Ogółem cały sprawdzian historia i wos -1 -3 -2

Wyniki egzaminu gimnazjalnego w województwie kujawsko-pomorskim i w kraju z uwzględnieniem lokalizacji szkół Szkoły wiejskie Szkoły w miastach poniżej 20 tys. Szkoły w miastach od 20 tys. do 100 tys. Szkoły w miastach powyżej 100 tys. Ogółem cały sprawdzian matematyka -1 -3

Wyniki egzaminu gimnazjalnego w województwie kujawsko-pomorskim i w kraju z uwzględnieniem lokalizacji szkół Szkoły wiejskie Szkoły w miastach poniżej 20 tys. Szkoły w miastach od 20 tys. do 100 tys. Szkoły w miastach powyżej 100 tys. Ogółem cały sprawdzian przedmioty przyrodnicze -1 -3

Wyniki egzaminu gimnazjalnego w województwie kujawsko-pomorskim i w kraju z uwzględnieniem lokalizacji szkół Szkoły wiejskie Szkoły w miastach poniżej 20 tys. Szkoły w miastach od 20 tys. do 100 tys. Szkoły w miastach powyżej 100 tys. Ogółem cały sprawdzian język angielski -4 -1 -2 -6

Podsumowanie Wynik egzaminu porównywalny z rokiem 2014 Największa poprawa z matematyki – z 14 miejsca na 9 w kontekście innych województw, w pozostałych częściach egzaminu wyniki na zbliżonym poziomie. Lepiej wypadła część matematyczno-przyrodnicza Mniejsza różnica między wynikiem średnim naszego województwa a średnią krajową (jedynie z języka angielskiego różnica powiększyła się) W zależności od lokalizacji szkoły relatywnie lepsze wyniki w szkołach wiejskich i miastach do 20 tys. Wyniki zdecydowanie niższe od średniej krajowej we wszystkich kategoriach egzaminu gimnazjalnego dla miast powyżej 100 tys. Mieszkańców 21 gimnazjów objętych wspomaganiem Wyniki 14 gimnazjów – wynik lepszy 7 gimnazjów – wynik bez zmian

Matura 2015 Technika Stara matura

Zdawalność matury (%)

j.polski zdawalność

j.polski wynik średni

Matematyka zdawalność

Matematyka wynik średni

j.angielski zdawalność

j.angielski średni wynik

Wyniki egzaminu maturalnego województwa kujawsko-pomorskiego i kraju – stara matura (technika) Kategoria woj. kujawsko-pomorskie kraj zdawalność 67 64 Język polski - zdawalność 98 Język polski – wynik średni 55 54 Matematyka - zdawalność 71 70 Matematyka – wynik średni 44 43 Język angielski - zdawalność 91 90 Język angielski – wynik średni 62 63

Matura nowa formuła

Zdawalność (%)

j.polski zdawalność

j.polski wynik średni

Matematyka zdawalność

Matematyka wynik średni

j.angielski zdawalność

j.angielski wynik średni

Wyniki egzaminu maturalnego województwa kujawsko-pomorskiego i kraju – nowa matura (licea ogólnokształcące) Kategoria woj. kujawsko-pomorskie kraj zdawalność 78 80 Język polski - zdawalność 98 Język polski – wynik średni 65 66 Matematyka - zdawalność 79 82 Matematyka – wynik średni 52 55 Język angielski - zdawalność 96 97 Język angielski – wynik średni 75 77

Podsumowanie W kontekście wyników innych województw lepiej maturę napisali uczniowie techników, słabiej wypadła nowa matura pisana przez uczniów liceów ogólnokształcących. Uczniowie lepiej napisali egzamin z języka polskiego.

Wnioski z analizy ORGANIZACJI PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOŁACH WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO

Źródło informacji moduł statystyczny na www.seo2.npseo.pl; dane zebrane w ramach przeprowadzonych od 1.09.2014 r. do 15.06.2015 r. ewaluacji zewnętrznych arkusze obserwacji lekcji; ankiety dla uczniów „Moja szkoła” i „Mój dzień”; wywiad z nauczycielami po obserwacji lekcji

CELE przygotowanie danych umożliwiających porównanie wyników uzyskanych w województwie z wynikami powiatów i gmin; określenie mocnych i słabych stron w organizacji procesów edukacyjnych; informacja nt. potrzeb w zakresie doskonalenia procesów edukacyjnych w szkołach i kierunków rozwoju;

Nauczyciele potrafią zainteresować mnie tematem lekcji Źródło: ankieta dla uczniów „Moja szkoła”

Dostałam/em dzisiaj od nauczyciela wskazówkę, która pomogła mi się uczyć. Źródło: ankieta dla uczniów „Mój dzień”

Jak często na lekcji masz możliwość korzystania z tego, czego nauczyłaś/eś się na innych przedmiotach lub poza szkołą Źródło: ankieta dla uczniów „Moja szkoła”

REKOMENDACJE Rozwijać systemowe wspomaganie szkół, które osiągają niskie wyniki sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych, wykorzystując w tym celu działalność placówek doskonalenia nauczycieli W szczególności wspierać szkoły w zakresie nabywania umiejętności jakościowych analiz wyników egzaminów/sprawdzianów zewnętrznych i osiągnięć uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania umiejętności; formułowania wniosków z prowadzonych analiz, planowania działań adekwatnych do zdiagnozowanych problemów wdrażania zmian w realizacji procesu dydaktycznego.

Inspirować szkoły do rozwijania pracy zespołowej nauczycieli w procesie dydaktycznym, szczególnie w zakresie dokonywania analizy skuteczności prowadzonych działań oraz współpracy nauczycieli w dokonywaniu ewaluacji własnej pracy i sposobu formułowania wypływających z niej wniosków. Dokonać oceny warunków dla rozwijania aktywności edukacyjnej ucznia, poszukiwania rozwiązań, kreatywności oraz możliwości współpracy – w tym umożliwiania wpływania na organizację procesów edukacyjnych.

Opracowano na podstawie danych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie oraz informacji zamieszczonych na stronach okręgowych komisji egzaminacyjnych: OKE Gdańsk: www.oke.gda.pl OKE Jaworzno: www.oke.jaworzno.pl OKE Kraków: www.oke.krakow.pl OKE Łomża: www.oke.lomza.pl OKE Łódź: www.komisja.pl OKE Poznań: www.oke.poznan.pl OKE Warszawa: www.oke.waw.pl OKE Wrocław: www.oke.wroc.pl