Od szkoły otwartej do szkoły = LIDERA WSPÓLNOTY LOKALNEJ Ewa Kamińska, Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. Polityki Społecznej Piotr Kowalczuk, koordynator.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

„ZDOLNY UCZEŃ I JEGO SOJUSZNICY”
Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rozwój społeczności lokalnych
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Komunikacja społeczna wspólnoty lokalnej na rzecz pożądanego rozwoju Leszek Stafiej, Stafiej Partnerzy Konferencja regionalna projektu pn. Mazowieckie.
Opracował J. Stryjkowski
„Pokój Rodzicielski” w przestrzeni szkoły
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
 Innowacyjny, nowoczesny, unikalny w skali kraju kierunek studiów społecznych  Interdyscyplinarny charakter studiów pozwalający łączyć wiedzę socjologiczną.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Wizyta studyjna w Lizbonie - projekt PL1-ESF Jakość nadzoru pedagogicznego i pracy szkoły w programie Zagraniczna Mobilność szkolnej kadry.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Małe dziecko w systemie edukacji
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Gdańska Rada Oświatowa r.. „Wysoka jakość gdańskiej edukacji odpowiadająca na wyzwanie uczenia się przez całe życie” Misja programu Gdańszczanin.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
GDAŃSK 2030 Strategia Rozwoju Gdańska Program Operacyjny EDUKACJA GRO 18 czerwca 2015.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
OBYWATELSKA POLITYKA EDUKACYJNA
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Projekty zrealizowane w ZS1
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Od szkoły otwartej do szkoły = LIDERA WSPÓLNOTY LOKALNEJ Ewa Kamińska, Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. Polityki Społecznej Piotr Kowalczuk, koordynator projektu, kierownik Referatu Komunikacji Społecznej

orientacja na partnerstwo współpraca współdziałanie współodpowiedzialność rodzina - szkoła - społeczność lokalna – media [lokalne/społecznościowe] Jakość edukacji w otwartej szkole

Analfabeta XXI wieku to nie tylko ten, kto nie potrafi czytać i pisać – ale także ten, który nie umie nabywać wiedzy, zapominać jej i uczyć od nowa. [Alvin Toffler] 1. unifikacja treści 2. instrumentalizm metodyczny 3. orientacja poprawnościowa 4. mechanizacja czynności ucznia 5. monologowość znaczeń 6. infantylizm treści 7. rywalizacyjny indywidualizm Dorota Klus-Stańska era znaków i sygnałów era mowy i języka era pisma era druku i komunikowania masowego era telekomunikacji i informatyzacji era komputera – telekomputera … Tomasz Goban-Klas Jaki nauczyciel? Jaki rodzic? Jaki model społeczności lokalnej? Jak uczę się? Ścieżka rozwoju i kariery? Szkoła?

Ze względu na rynek pracy: - umiejętności przywódcze - łatwość nawiązywania kontaktów - inicjatywa i radzenie sobie z przeszkodami - myślenie koncepcyjne i analityczne - podejmowanie efektywnych decyzji - umiejętność pracy w zespole - efektywne zarządzanie własnym czasem - łatwość i zwięzłość formułowania myśli (także na piśmie) - znajomość języków obcych - kreatywność, niekonwencjonalność rozwiązań - silna motywacja - umiejętność autoprezentacji - odpowiedzialność - odporność na stres - gotowość do ciągłego dokształcania się i podnoszenia swych kwalifikacji… Ze względu na istotę szkoły: 1 - umiejętność uczenia się 2 - umiejętność planowania swojego rozwoju i dalszej kariery edukacyjnej i zawodowej 3 - umiejętność sprawnej komunikacji 4 - współpracy z innymi

Jednym z wyzwań, które przed nami staje, jest znalezienie właściwej drogi rozwoju dla szkół w starych dzielnicach miasta. Mają one dzisiaj zbyt małą ilość uczniów, by mogły utrzymać się i rozwijać, niewykorzystane zasoby kadrowe i przestrzenne, a jednocześnie są w tych miejscach niezbędne. Ich likwidacja i włączanie dzieci do szkół sąsiednich oddalałoby miejsce podstawowej edukacji od miejsca codziennego funkcjonowania, czyniłoby swoistą „pustynię” lokalną, pozbawioną przestrzeni publicznej dla życia społecznego środowiska. Wielu NAUCZYCIELI Mało UCZNIÓW Niewykorzystana infrastruktura w starych dzielnicach Jakość edukacji? Przepisy ustawowe. Wykorzystanie potencjału kadry. Korzyści. źródła finansowania wyniki uczniów wykształcona kadra szkoła?

Celem naszego projektu jest utwierdzenie w środowiskach lokalnych szkół funkcjonujących w ich zasobach jako liderów integracji i rozwoju, jako podmiotów: - realizujących funkcje edukacyjne na poziomie dającym pełne możliwości, rozwojowe uczniom uzdolnionym i mającym specjalne potrzeby edukacyjne, - przygotowujących do kolejnych etapów edukacyjnych młodzież potrafiącą dokonać trafnych wyborów, - kształcących prospołeczne postawy, aktywność obywatelską i umiejętności pracy zespołowej, - integrujących działania społeczne i kulturalne organizacji, grup i osób wspólnoty lokalnej, - dobrze wykorzystujące zasoby kadrowe, - dbających o zasoby przyrody i materialne w środowisku i o ich rozwój.

Zaprosiliśmy do realizacji tego projektu 15 szkół podstawowych, 1 zespół szkolno-przedszkolny, 1 zespół szkół podstawowej i gimnazjum, 6 gimnazjów i dwa zespoły szkół ponadgimnazjalnych.  Wszystkie zaproszone szkoły są szkołami otwartymi.  Każda otwarta inaczej – są szkoły zaangażowane jako partnerzy w programach rewitalizacji swoich dzielnic, szkoły zaangażowane we wspólne projekty z innymi podmiotami i takie, które podejmują kolejne inicjatywy z różnymi partnerami zewnętrznymi na podstawie porozumień, koalicji.  Chcemy aby każda z tych szkół wspólnie ze swymi dotychczasowymi lub pozyskanymi partnerami ze swego środowiska przeszła z roli otwartej szkoły w rolę lidera wspólnoty lokalnej.

Ta rola wymaga otwartego zarządzania szkołą. To dyrektor i kadra tej szkoły tworzą i angażują się w realizacje programu rozwoju społeczności lokalnej. Terminarz marzec 2012 – wrzesień Spotkanie z wytypowanymi dyrektorami szkół (25 podmiotów) - Analiza zasobów wewnętrznych i przesłanie raportu z sieci współpracy - Pierwsze przekazy medialne - Odwiedziny Zastępcy Prezydenta w każdej szkole i spotkanie z podmiotami współpracującymi oraz liderami lokalnych wspólnot - Spotkanie z ekspertami zewnętrznymi - Wypracowanie modelu współpracy w każdym ze środowisk - Wdrożenie wypracowanych rozwiązań

Żadna reforma odgórna nie powiodła się w systemie oświaty. Pierwszy raz angażujemy nauczycieli, dyrektorów i liderów społeczności lokalnej do wypracowania własnych programów. Wspólnie szukamy właściwego dla danej społeczności lokalnej modelu współpracy, współzarządzania i odpowiedzialności. Zatrzymujemy wykształcone kadry, ożywiamy lokalną wspólnotę.

Ewa Kamińska autorka projektu, Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. Polityki Społecznej Piotr Kowalczuk koordynator projektu, kierownik Referatu Komunikacji Społecznej tel