form kształcenia ustawicznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
PlacówkI doskonalenia nauczycieli
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
DZIAŁALNOŚCI EDUKACYJNEJ DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Edukacja dla bezpieczeństwa
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
KONFERENCJA DYREKTORÓW PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI I PEDAGOGICZNYCH BIBLIOTEK WOJEWÓDZKICH WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Gdańsk, 27 sierpnia 2008 r. Kuratorium.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Kontekst prawny innowacyjnej działalności nauczyciela
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
do szkół ponadgimnazjalnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Centra kształcenia ustawicznego
Zmiany w ramowych statutach: 1
Baza Usług Rozwojowych
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Przykładowy model podziału środków
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
Zapis prezentacji:

form kształcenia ustawicznego Akredytacja form kształcenia ustawicznego zasady przyznawania Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki Kuratorium Oświaty w Poznaniu

Priorytety w kształceniu ustawicznym Podnoszenie jakości kształcenia ustawicznego - stworzenie systemu akredytacji instytucji prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, przy założeniu dobrowolności poddawania się postępowaniu akredytacyjnemu; - wzmocnienie skuteczności nadzoru nad placówkami oświatowymi prowadzącymi kształcenie ustawiczne;

Priorytety w kształceniu ustawicznym Współdziałanie i partnerstwo […] Szczególnie istotne jest włączenie w proces kształcenia ustawicznego pracodawców, którzy coraz częściej dostrzegają, że efektywność i konkurencyjność funkcjonowania ich firm zależy od wiedzy i umiejętności pracowników. Tworzenie zasobów informacyjnych w zakresie kształcenia ustawicznego i rozwój usług doradczych

Akredytacja szansą na poprawę jakości stosowanie jawnych, jednakowych procedur oceny wobec wszystkich podmiotów prowadzących działalność szkoleniową, niezależnie od podstawy prawnej ich funkcjonowania i organu rejestrującego (możliwość poznania podstawowych standardów jakości pracy, stanowiących warunek uzyskania akredytacji)

Akredytacja szansą na poprawę jakości włączenie do uczestnictwa w procedurach akredytacji specjalistów spoza nadzoru pedagogicznego i spoza systemu oświaty (pełniejsza, bo uwzględniająca różne punkty widzenia ocena działalności szkoleniowej) upublicznianie przez wszystkie kuratoria i resort elektronicznej informacji placówek posiadających akredytację (ułatwienie wyboru klientom, ważny element presji na organizatorów szkoleń)

Akredytacja szansą na poprawę jakości Stworzenie, w możliwie jak najkrótszym czasie, systemu monitorowania pracy placówek, które uzyskały akredytację, co zmusi je do utrzymywania wysokiego poziomu kształcenia

Akredytacja placówek prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych Podstawa prawna: Art. 68b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)

Akredytacja placówek prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 roku w sprawie akredytacji placówek i ośrodków prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 227, poz. 2247, z późn. zm.) Termin wejścia w życie: 1 stycznia 2004 r.

Zasady akredytacji zewnętrzność (instytucji akredytującej w stosunku do ubiegającej się) dobrowolność ubiegania się o akredytację nieograniczony termin na jaki jest udzielana przejrzystość procedur

Potencjalne korzyści dla akredytowanej placówki poprawa jakości świadczonych usług – budowanie systemu zapewniania jakości, poszukiwanie potwierdzeń jakości: certyfikaty, znaki jakości zwiększenie konkurencyjności na rynku usług edukacyjnych wzrost zaufania do placówki i jej usług zwiększenie motywacji pracowników do podnoszenia kwalifikacji wzrost prestiżu placówki

Potencjalne korzyści dla klientów akredytowanej placówki korzystanie z wysokiego poziomu usług edukacyjnych zwiększenie szansy zatrudnienia otrzymanie świadectwa wydanego przez wiarygodną placówkę możliwość zaliczenia wyników ukończonych form edukacyjnych przy podejmowaniu nauki w szkołach dla dorosłych prowadzących kształcenie zawodowe możliwość spełniania obowiązku nauki w formach pozaszkolnych

Warunki do spełnienia przez placówkę ubiegającą się o akredytację Art. 68b ust. 3 ustawy o systemie oświaty: Akredytację może uzyskać placówka lub ośrodek, które: zapewniają bazę wyposażoną w środki dydaktyczne, zatrudniają wykwalifikowaną kadrę, opracowują i udostępniają materiały metodyczno- dydaktyczne.

Warunki do spełnienia przez placówkę ubiegającą się o akredytację prowadzenie kształcenia w danej formie co najmniej rok czas trwania danej formy obejmuje nie mniej niż 30 godzin wdrażanie i upowszechnianie nowatorskich rozwiązań programowo-metodycznych i organizacyjnych

Warunki do spełnienia przez placówkę ubiegającą się o akredytację Rozporządzenie z dnia 20 grudnia 2003 r. …: § 4. Placówka może uzyskać akredytację, jeżeli: zapewnia bazę wyposażoną w środki dydaktyczne zatrudnia wykwalifikowaną kadrę opracowuje i udostępnia materiały metodyczno-dydaktyczne wdraża i upowszechnia nowatorskie rozwiązania metodyczno-organizacyjne służące podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia

Obszary oceny wg arkusza oceny Dokumentacja przebiegu kształcenia Baza dydaktyczno-lokalowa Kadra dydaktyczna Obszary oceny wg arkusza oceny materiały metodyczno- dydaktyczne (w tym programy) Organizacja i realizacja kształcenia

I. BAZA DYDAKTYCZNO – LOKALOWA Pomieszczenia dydaktyczne Wyposażenie dydaktyczne Biblioteka (medioteka) Zaplecze socjalne

II. KADRA DYDAKTYCZNA Kwalifikacje kadry Ocena kadry Doskonalenie kadry

III. MATERIAŁY METODYCZNO-DYDAKTYCZNE Materiały metodyczno-dydaktyczne własne lub/i pozyskane Programy kształcenia Elementy programu kształcenia Ewaluacja

IV. ORGANIZACJA I REALIZACJA KSZTAŁCENIA Nowatorskie rozwiązania metodyczno-organizacyjne

V. DOKUMENTACJA PRZEBIEGU KSZTAŁCENIA Prowadzenie, przechowywanie i archiwizowanie

Etapy w procesie akredytacji dokonanie samooceny działalności złożenie wniosku (z załącznikami) ocena formalna wniosku ewentualne uzupełnienia wniosku powołanie zespołu akredytacyjnego postępowanie akredytacyjne analiza dokumentów wizyta akredytacyjna decyzja kuratora o przyznaniu lub nieprzyznaniu placówce akredytacji

Etapy w procesie akredytacji Załączniki do wniosku: akt założycielski placówki publicznej albo zaświadczenie o wpisie placówki niepublicznej do ewidencji placówek niepublicznych prowadzonej przez jst., a w przypadku działalności oświatowej, o której mowa w art. 83a ust. 2 ustawy – zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców statut placówki/informacja o organizacji i zakresie działalności własna ocena działalności placówki w ostatnim roku (zał. nr 2 rozp.) dowód wniesienia opłaty

Elżbieta Powierza, Kuratorium Oświaty w Poznaniu Dziękuję za uwagę (w prezentacji wykorzystano materiał opracowany przez KOWEZiU w Warszawie) Elżbieta Powierza, Kuratorium Oświaty w Poznaniu