WYMAGANIA BANKÓW Środowisko. WB IFC (International Finance Corporation) EBRD.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Projekt: INCOWATRANS E!3065
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Hotel Courtyard – Warszawa
BADANIA SOCJO - EKONOMICZNE w ENERGETYCE
Grażyna Henclewska Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 1 lutego 2013 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
POMCERT Pomorskie Centrum Badań i Technologii Środowiska Pomeranian Centre for Environmental Research & Technology Centrum Zaawansowanych Technologii POMORZE.
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
DREWNO W GOSPODARCE UE I POLSKI
Zasady skutecznego aplikowania o dotacje z Funduszy Strukturalnych Iwona Czaplikowska Katowice, 13 stycznia 2005.
Warszawa, 16 września 2008 roku
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
7 Program Ramowy UE Warszawa ; NCP FP7 EU 1 Priorytet 6. Środowisko w 7 Programie Ramowym UE Maria Antosiewicz Jolanta Wolska.
CENTRUM TECHNOLOGII PRÓŻNI
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
System zarządzania środowiskowego
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Nowe wytyczne raportowania – GRI G4
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
POLITYKA EKOLOGICZNA POLSKI NA RZECZ ZDROWIA ŚRODOWISKOWEGO
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
BUDOWNICTWO PRZYSZŁOŚCI BUDOWNICTWO ZRÓWNOWAŻONE
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Katarzyna Stankiewicz Starszy Inspektor Departament Ochrony Klimatu Wydział Systemu Zielonych Inwestycji.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Prace nad nową normą ISO (PN-EN ISO 14001)
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
Zarządzanie ryzykiem w projekcie
TURYSTYKA ZRÓWNOWAŻONA
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
1 Środowisko Europy PLAN 1.Wprowadzenie 2.Rozwój gospodarczy i związane z nim presje na środowisko 3.Kierunki rozwoju środowiska 4.Podsumowanie.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Wpływ zanieczyszczeń powietrza na stan zdrowia
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Standard świadczenia usług za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
2015 Wymagania dot. świadczenia usług za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych Agnieszka Popławska Warszawa, r.
Polityka klimatyczno-energetyczna w latach : propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia r.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
Kompleksowa Gospodarka Odpadami - Przykład m.st. Warszawy Program ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata z perspektywą do 2023 r. Urząd.
SUSTMAN Przedsiębiorczość, zrównoważony rozwój i produkcja dla studentów PWSZ w Koninie SEMINARIUM PODSUMOWUJĄCE WARSZTATY Prezentacja podręcznika 8 grudnia.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja
Kryteria wyboru projektów 10. 3
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
FACULTY OF ENGINEERING MANAGEMENT
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

WYMAGANIA BANKÓW Środowisko

WB IFC (International Finance Corporation) EBRD

Polityka środowiskowa instytucji finansujących WB Guidelines Equator Principles (branżowe i ogólne – wspólne z WB i IFC, zrewidowane w 2006 i 2012 roku) IFC (8 Performance Standards on Social and Environmental Sustainability) i przewodniki sektorowe (EHS Guidelines) oraz przewodnik ogólny (General EHS Guidelines) EBRD – Performance Standards 2014 (dla projektów po 7 listopada 2014 (Pierwsza Polityka 1991, zrewidowane m.in. w 2003 r., 2008 r i 2014 r.)

Struktura Polityka środowiskowa i społeczna Polityka udostępniania/przejrzystości Procedury weryfikacji Wymagania w stosunku do klienta Standardy Wyjaśnienia: Guidance Note Przewodniki „techniczne”: EHS Guidelines

POLITYKI Equator Principles, IFC Environmental and Social Policies (branżowe i ogólne – wspólne z WB i IFC, zrewidowane w 2006 i 2012 roku) EBRD: Environmental and Social Policy 2003 zrewidowane w 2008 i 2014 roku

IFC Performance Standards 2012 Performance Standard 1: Assessment and Management of Environmental and Social Risks and Impacts Performance Standard 2: Labor and Working Conditions Performance Standard 3: Resource Efficiency and Pollution Prevention Performance Standard 4: Community Health, Safety, and Security Performance Standard 5: Land Acquisition and Involuntary Resettlement Performance Standard 6: Biodiversity Conservation and Sustainable Management of Living Natural Resources Performance Standard 7: Indigenous Peoples Performance Standard 8: Cultural Heritage

IFC: Performance Standards on Social and Environmental Sustainability 8 „standardów” 2008 Performance Standard 1: Ocena społeczna i środowiskowa i systemy zarządzania społecznego i środowiskowego ( Social and Environmental Assessment and Management Systems); Performance Standard 2: Praca i warunki pracy (Labor and Working Conditions); Performance Standard 3: Zapobieganie i ograniczanie zanieczyszczenia (Pollution Prevention and Abatement); Performance Standard 4: Zdrowie publiczne, bezpieczeństwo społeczne i publiczne (Community Health, Safety and Security); Performance Standard 5: Pozyskiwanie terenów i przymusowe wysiedlenia (Land Acquisition and Involuntary Resettlement); Performance Standard 6: Zachowanie bio-różnorodności i zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi (Biodiversity Conservation and Sustainable Natural Resource Management); Performance Standard 7: Grupy etniczne Indigenous Peoples; Performance Standard 8: Dziedzictwo kulturalne Cultural Heritage.

IFC: PS1 i Guidance note 1: ocena społeczna i środowiskowa oraz systemy zarządzania Cele zidentyfikowanie i ocena oddziaływania na społeczeństwo i na środowisko (zarówno oddziaływania pozytywne i negatywne) Unikanie, a tam gdy to niemożliwe – minimalizowanie, ograniczanie lub kompensowanie oddziaływań niekorzystnych Zapewnienie, ze społeczności które mogą podlegać niekorzystnym oddziaływaniom są wystarczająco włączone w proces towarzyszący działaniom, które potencjalnie mogą na nie oddziaływać Promowanie lepszego funkcjonowania przedsiębiorstw pod względem społecznym i środowiskowym przez skuteczne stosowanie systemów zarządzania System zarządzania społecznego i środowiskowego jest częścią systemu zarządzania Projektem prze klienta.

IFC: PS3 i Guidance note 3: zapobieganie i ograniczanie zanieczyszczenia Cele Unikanie lub minimalizowanie negatywnych wpływów na zdrowie ludzi i na środowisko poprzez unikanie lub minimalizowanie zanieczyszczeń związanych z funkcjonowaniem Projektu Promowanie redukcji emisji przyczyniających się do zmian klimatu (CO2, CH4, N2O, HFCs, PFCs, SF6) Stosowalność tego standardu określana jest w trakcie przeprowadzonej oceny (społecznej i środowiskowej), podczas gdy wdrożenie działań koniecznych do spełnienia jego wymagań jest zadaniem systemu zarządzania społecznego i środowiskowego (wymaganego w PS1)

Określenie braków i pominięć Dostosowanie dokumentacji do wymogów Banków Ew. powtórzenie niektórych etapów Uzupełnienie konsultacji społecznych Działania „ratunkowe”: gap analysis

Dodatkowe dokumenty (EBRD) PCDP – Public Consultation and Disclosure Plan  Stakeholder analysis  Grievance mechnism  Disclosure plan  Consultation Action Plan UWAGA: dotyczy całego cyklu Projektu a nie tylko pozwoleń (przynajmniej jak długo beneficjent jest związany z Bankiem umową) (F)RAP – (Framework) Resettlement Plan UWAGA: Dotyczy również przesiedleń ekonomicznych NTS – Non Technical Summary UWAGA: zdecydowanie inny dokument niż streszczenie w języku nietechnicznym w ramach raportu OOŚ

Wymagania techniczne Guidance documents Horyzontalne Np.; jakość powietrza, hałas, składowanie Branżowe Specyficzne dla branż przemysłu lub działalności (produkcja stali, bezpieczeństwo zapór, …)