Paweł Walczyszyn, InicjatywaLokalna.pl

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Paczków dnia r..
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
– wybrane instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Paweł Walczyszyn, InicjatywaLokalna.pl "Każdy wygrywa lub nici z interesu" Stephen Covey „Możliwości wykorzystania funduszy zewnętrznych na rozwój turystyki wiejskiej w latach 2014-2020” spotkanie audytoryjne w ramach programu rozwoju turystyki na obszarach wiejskich w dniu 23 kwietnia 2015 r. Paweł Walczyszyn, InicjatywaLokalna.pl

„Obserwatorzy świata” zdefiniowali 3 najważniejsze trendy w zakresie pracy / życia: Co raz więcej osób pracuje i będzie pracować „projektowo / zadaniowo” – u różnych pracodawców lub u siebie … kilka tygodni, miesięcy intensywnej pracy, a później trochę wolnego czasu na regenerację / czasu na normalne życie i dalej do pracy … Praca online – świadczenie usług „przez internet” to przyszłość od której nie uciekniemy … ale to przede wszystkim równe szanse dla wszystkich … Zakupy/usługi online – chyba każdy to robi … a wszyscy robimy to na masową skalę … co roku bardzo duży wzrost wartości …

więź społeczna rodzi się w instytucjach obywatelskich rozwoju więzi gospodarczych rozwinięty system więzi społecznych im "tkanka" tych instytucji jest gęstsza, tym wyższy jest poziom udziału obywateli w małych czy większych sprawach życia publicznego

Empowerment (upodmiotowienie, uprawomocnienie, udział w decyzjach) Metoda – idea zarządzania zasobami ludzkimi Zwiększenie realnego wpływu pracowników, członków i klientów na funkcjonowanie organizacji Zachęcenie pracowników, członków i klientów do inicjowania działań projakościowych i proinnowacyjnych Zabieganie o poprawę jakości życia w miejscu pracy i poza nim

Mój PROJEKT 2016 … 2020 …2030 … 2040 … ?

Pasja i dyscyplina Trzeba mieć pasję i dyscyplinę. Pasja wystarczy do tego, żeby wystartować, a dyscyplina potrzebna jest do tego, żeby rosnąć. A kiedy już się urośnie, to znowu potrzebna jest pasja. Dopiero połączenie pasji i dyscypliny tworzy prawdziwie wygrywające strategie. To są dwie strony tej samej monety. Moneta ta nazywa się sukces.

"Rozwój jest tym, co czynią jednostki i grupy społeczne, a nie tym co jest robione dla nich"

Rozwój Społeczny jest wzrostem wolności ludzi oraz możliwości życia w taki sposób, jaki jest dla nich najlepszy, chodzi zatem o zwiększenie możliwości wyboru. Amartya Sen (1993) pisał, że rozwój społeczny tworzą dwa składniki: kreowanie nowych „możliwości” dla ludzi – takich jak poprawa zdrowia, rozwój wiedzy czy kompetencji użytek, jaki z tych nowo nabytych możliwości robią ludzie – w celach produkcji, rozrywki, uczestnictwa w kulturze, w sferach społecznych i politycznych „capabilities”/„możliwości” powinny być rozumiane jako różne kombinacje postaw i działań jednostki składającej się na to, co określa „dobre życie” z punktu widzenia jednostki, osiągalnych/dostępnych dla niej Kładąc nacisk na „możliwości”, a nie po prostu osiągnięte rezultaty, podkreślone zostaje znaczenie wolności wyboru.

Mój pomysł na obszar: Rozwiązuje realny problem Ma lidera/liderów i zespół międzysektorowy do zarządzania Jest „inny” i wzbudza zainteresowanie Pokazuje kierunek działań – postawmy na „coś” Buduje wizerunek Angażuje zasoby obszaru …

Mój pomysł a pieniądz w obiegu lokalnym Mieszkańcy Turyści Przedsiębiorcy Inwestorzy …

Miarą sukcesu dowolnego podmiotu nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego jest ilość rozwiązanych problemów. Teza ta dotyczy zarówno organizacji społecznych, jak i jednostek gospodarki, sektora prywatnego i publicznego, czy organizacji pozarządowych. Efekt, jaki wynika z przyjętych rozwiązań, uwidacznia się zaś w życiu dużych i małych społeczności; jakości ich funkcjonowania, kulturze organizacyjnej, osiągnięciach.

Czy mamy jakiś problem … ? … liczba turystów … … środki na rozwój turystyki … … projekty turystyczne … … unikatowe produkty turystyczne … …

Bardzo ważne pytania … Jakie będą trwałe efekty mojego projektu po roku od zakończenia a jakie po 2020 roku …? Jakie będą koszty utrzymania / prowadzenia projektu (na odpowiednim poziomie) po jego zrealizowaniu i czy mnie na nie stać …? Czy zrealizowałbym mój projekt z własnych środków (gdybym miał) – bez dotacji …?

Cele tematyczne UE 2014-2020 … czyli nie mówmy o turystyce, a ją rozwijajmy … wzmacnianie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji; zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK); wzmacnianie konkurencyjności MŚP, sektora rolnego oraz sektora rybołówstwa i akwakultury; wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach; promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem; zachowanie i ochrona środowiska naturalnego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami; promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej; promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników; promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją; inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie; wzmacnianie zdolności instytucjonalnych instytucji publicznych i zainteresowanych stron oraz sprawności administracji publicznej.

Turystyka 2014-2020 (www.mir.gov.pl) Propozycje rozporządzeń unijnych w zakresie Funduszy Europejskich na lata 2014-2020 wśród celów tematycznych i priorytetów inwestycyjnych nie wymieniają bezpośrednio turystyki. W związku z tym projekty turystyczne powinny być traktowane jako element lokalnych strategii rozwoju, projektów związanych z kulturą i dziedzictwem kulturowym czy przedsiębiorczością. Projekty turystyczne będą mogły być zatem realizowane w ramach celu Podnoszenie konkurencyjności mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, sektora rolnego oraz sektora rybołówstwa i akwakultury – jako przedsięwzięcia w zakresie rozwoju działalności gospodarczej w obszarze turystyki. Ponadto, elementy przedsięwzięć turystycznych mogą pojawiać się w projektach z zakresu ochrony i promocji dziedzictwa kulturowego (cel Ochrona środowiska naturalnego i wspieranie efektywności wykorzystania zasobów). Inwestycje związane z turystyką będą pojawiać się zwykle na poziomie regionalnym, jako działania wynikające z regionalnych i lokalnych strategii rozwoju, m.in. na rzecz zwiększenia dostępności i rozwoju zasobów naturalnych i kulturowych.

Kultura 2014-2020 (www.mir.gov.pl) Bezpośrednie odniesienie do kultury w propozycjach rozporządzeń unijnych na lata 2014-2020 pojawia się w Priorytecie Ochrona promocji i rozwoju dziedzictwa kulturowego i naturalnego w ramach celu Ochrona środowiska naturalnego i wspieranie efektywności wykorzystania zasobów. Wskazuje się też  na wspieranie rozwiązań informatycznych w sferze kultury (e-kultura). Na poziomie krajowym zakłada się przede wszystkim wsparcie dziedzictwa kulturowego o znaczeniu światowym i europejskim. Planuje się dofinansowanie rewitalizacji zabytków wraz z ich otoczeniem, tworzenie wirtualnych instytucji kultury (w tym konserwacja i digitalizacja), wsparcie innowacyjnych projektów zwiększających dostęp do zasobów kultury i poprawy jakości funkcjonowania instytucji kultury. Projekty kulturalne będą mogły się również pojawiać na poziomie regionalnym w ramach regionalnych i lokalnych strategii rozwoju. Wspierane będą także inteligentne projekty z zakresu kultury, budujące kreatywność, jako element działań związanych z innowacyjnością, przedsiębiorczością oraz sferą rozwoju kapitału ludzkiego. Wsparcie inicjatyw z zakresu kultury będzie możliwe również wówczas, gdy będzie się wpisywało w szerszy wachlarz działań podejmowanych na danym terytorium, mających na celu aktywizację i integrację społeczną czy wzmocnienie potencjałów poszczególnych obszarów.

Innowacyjna Turystyka 2014-2020 Na wsparcie mogą liczyć inwestycje, których celem będzie zwiększanie konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez rozwój zaawansowanych produktów i usług turystycznych. - Program Polska Wschodnia będzie wspierał przedsięwzięcia prowadzące do stworzenia konkurencyjnych i komercyjnych produktów turystycznych o charakterze ponadregionalnym. Natomiast projekty z zakresu turystyki związane z promocją gospodarczą i turystyczną regionu oraz wspierające konkurencyjność i innowacyjność sektora MŚP mogą uzyskać dofinansowanie z regionalnych programów operacyjnych. Rozwój turystyki będzie istotnym elementem projektów dotyczących ochrony i rozwoju dziedzictwa kulturowego finansowanych z Programu Infrastruktura i Środowisko, a wsparcie systemowe w zakresie promocji turystycznej Polski na rynkach zagranicznych możliwe będzie w Programie Inteligentny Rozwój. Marceli Niezgoda – Wiceminister infrastruktury i rozwoju

Rewitalizacja – co to takiego? Termin „rewitalizacja” ewoluował na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat i doczekał się wielu różnych określeń terminologicznych. Słowo to pochodzi z języka łacińskiego re + vita ‑ dosłownie oznacza przywrócenie do życia, ożywienie. REWITALIZACJA to „skoordynowany proces prowadzony wspólnie przez władzę samorządową, społeczność lokalną i innych uczestników, będący elementem polityki rozwoju i mający na celu przeciwdziałanie degradacji przestrzeni zurbanizowanej i zjawiskom kryzysowym, pobudzanie rozwoju i zmian jakościowych poprzez wzrost aktywności społecznej i gospodarczej, poprawę środowiska zamieszkania oraz ochronę dziedzictwa narodowego, przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju”. (Komitet naukowy projektu badawczego - IRM, UJ, SGH pt. „Rewitalizacja miast polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik zrównoważonego rozwoju”)

Typy rewitalizacji We wszystkich jednostkach wyróżnia się według kryterium przedmiotowego pięć typów szeroko ujętych procesów rewitalizacji, a mianowicie REWITALIZACJĘ: zdegradowanych śródmieść oraz wielofunkcyjnych przedwojennych terenów zabudowy miejskiej, obszarów poprzemysłowych, pokolejowych, powojskowych, poportowych, blokowisk mieszkalnych, w tym szczególnie wielkopłytowych, krajobrazu miasta, ze specyficznym uwzględnieniem sylwetki miasta i jego systemu przestrzeni publicznych, nieużytków miejskich. Rewitalizacją NIE są… pojedyncze działania dotyczące modernizacji infrastruktury oraz remontu pojedynczych budynków lub obiektów położonych na obszarach kryzysowych, a także na terenach dotychczas niezabudowanych !!!

Programy operacyjne W latach 2014-2020 fundusze polityki spójności zainwestujemy poprzez 6 krajowych programów operacyjnych: Program Infrastruktura i Środowisko – 27,41 mld euro Program Inteligentny Rozwój - 8,61 mld euro Program Polska Cyfrowa - 2,17 mld euro Program Wiedza, Edukacja, Rozwój - 4,69 mld euro Program Polska Wschodnia - 2 mld euro (Program ponadregionalny województw: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie) Program Pomoc Techniczna -  700,12 mln euro Oprócz wskazanych programów krajowych finansowanych z Funduszy EFS i EFRR, fundusze UE będzie można inwestować z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, którego narzędziem będzie: Program Operacyjny Rozwoju Obszarów Wiejskich - 8 598 280 814 euro

Program Infrastruktura i Środowisko Alokacja 27 513, 90 mln € Cel główny Wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej Program Infrastruktura i Środowisko został oparty na równowadze oraz wzajemnym uzupełnianiu się działań w trzech podstawowych obszarach: czystej i efektywnej energii, w tym efektywności energetycznej, ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych, rozwoju energii ze źródeł odnawialnych oraz integracji i poprawy funkcjonowania europejskiego rynku energii; adaptacji do zmian klimatu oraz efektywnego korzystania z zasobów, wzmocnieniu odporności systemów gospodarczych na zagrożenia związane z klimatem oraz zwiększeniu możliwości zapobiegania zagrożeniom (zwłaszcza zagrożeniom naturalnym) i reagowania na nie; konkurencyjności, w tym wnoszeniu istotnego wkładu w utrzymanie przez UE prowadzenia na światowym rynku technologii przyjaznych środowisku, zapewniając jednocześnie efektywne korzystanie z zasobów.

Program Inteligentny Rozwój Alokacja UE: 8 614,1 mln € Cel główny Wspieranie innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki, wyrażające się głównie zwiększeniem nakładów na B+R, poprzez: wsparcie przedsiębiorstw w obszarach innowacyjności i działalności badawczo -rozwojowej, podniesienie jakości i interdyscyplinarności badań naukowych i prac rozwojowych, zwiększenie stopnia komercjalizacji oraz umiędzynarodowienia badań naukowych i prac rozwojowych. Program Inteligentny Rozwój będzie realizowany przez 5 Osi Priorytetowych: OP I: Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa oraz konsorcja naukowo -przemysłowe. OP II: Wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach. OP III: Wsparcie otoczenia i potencjału innowacyjnych przedsiębiorstw. OP IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego. OP V: Pomoc techniczna

Program Wiedza, Edukacja, Rozwój Alokacja 4 419,20 mln € Cel główny: Wzrost poziomu zatrudnienia oraz spójności społecznej, a także poprawa funkcjonowania administracji publicznej. Program POWER będzie działał w 8 obszarach: Rynek pracy, ubóstwo, wykluczenie i integracja społeczna, adaptacyjność przedsiębiorstw i pracowników, system ochrony zdrowia, dobre rządzenie, system edukacji, szkolnictwo wyższe, osoby młode. Cel główny będzie osiągany przez interwencję w ramach 5 Osi Priorytetowych. PO WER będzie finansowany z EFS oraz w ramach specjalnej linii budżetowej – Inicjatywy na rzecz zatrudnienia osób młodych (YEI).

Na sukces realizacji planowanych w ramach PO WER działań, oraz osiągnięcia założonych celów musi złożyć się właściwe zaprogramowanie wykorzystania środków pochodzących z EFS z udziałem wywodzących się z różnych środowisk partnerów społecznych, w tym partnerów społeczno-gospodarczych oraz organizacji pozarządowych.

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Alokacja: 2 117,2 mln € Cel główny: Wzrost konkurencyjności i innowacyjności makroregionu Polski Wschodniej PO PW jako dodatkowy instrument wsparcia finansowego rozwoju gospodarczego i społecznego dedykowany jest wyłącznie 5 województwom Polski Wschodniej, tj. lubelskiemu, podlaskiemu, podkarpackiemu, świętokrzyskiemu i warmińsko-mazurskiemu, będzie wzmacniał (efekt synergii) i uzupełniał (zgodnie z zasadą interwencji) oddziaływanie wsparcia komplementarności realizowanego w ramach regionalnych i krajowych programów operacyjnych europejskiej polityki spójności, z których będą finansowane zasadnicze przedsięwzięcia rozwojowe. Program będzie realizowany przez 6 Osi Priorytetowych w ramach 4 celów tematycznych.

Program Operacyjny Rozwój Obszarów Wiejskich Alokacja 8 598 280 814 € Cel główny Poprawa konkurencyjności rolnictwa, zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi i działania w dziedzinie klimatu oraz zrównoważony rozwój terytorialny obszarów wiejskich. PROW 2014 – 2020 będzie realizował wszystkie sześć priorytetów wyznaczonych dla unijnej polityki rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014 – 2020, a mianowicie: Ułatwianie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie, leśnictwie i na obszarach wiejskich. Poprawa konkurencyjności wszystkich rodzajów gospodarki rolnej i zwiększenie rentowności gospodarstw rolnych. Poprawa organizacji łańcucha żywnościowego i promowanie zarządzania ryzykiem w rolnictwie. Odtwarzanie, chronienie i wzmacnianie ekosystemów zależnych od rolnictwa i leśnictwa. Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym, spożywczym i leśnym. Zwiększanie włączenia społecznego, ograniczanie ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich.

Regionalny Program Operacyjny Województwa … 2014-2020

Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 Cel główny RPOWŚ 2014-2020: Województwo świętokrzyskie jako region efektywnie wykorzystujący swoje potencjały rozwojowe, w oparciu o postęp technologiczny odpowiednie czerpanie z zasobów środowiska oraz budowę kapitału społecznego Cel główny będzie osiągany przez interwencję w ramach 11 Osi Priorytetowych, obejmujących 10 celów tematycznych pakietu legislacyjnego UE. RPO WŚ jako program regionalny, będzie finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego.

Najistotniejsze problemy województwa: Depopulacja mieszkańców województwa. Ubóstwo i wykluczenie wśród społeczeństwa województwa. Wysoki procent bezrobocia i niski poziom wykształcenia wśród osób bezrobotnych. Niski dostęp do opieki zdrowotnej. Niedostosowana oferta edukacyjna do realiów rynku pracy i potrzeb przyszłych pracodawców. Zbyt mała liczba przedszkoli i zbyt wysokie opłaty w placówkach istniejących. Niski poziom wykorzystania techniki informacyjnych.

SPECJALIZACJE INTELIGENTNE I HORYZONTALNE WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO Województwo świętokrzyskie posiada cztery główne inteligentne specjalizacje oraz trzy horyzontalne. Inteligentne specjalizacje to: zasobooszczędne budownictwo, przemysł metalowo – odlewniczy, turystyka zdrowotna i prozdrowotna, nowoczesne rolnictwo i przetwórstwo spożywcze. Specjalizacje horyzontalne to: technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK), zrównoważony rozwój energetyczny, branża targowo-kongresowa.

W ramach alokacji programu wyodrębniono również środki (w postaci kopert finansowych w wybranych osiach priorytetowych) dedykowane obszarom strategicznej interwencji (OSI), tj. miastom tracącym funkcje społeczno – gospodarcze i ich obszarom funkcjonalnych, które wymagają restrukturyzacji i rewitalizacji (obszary funkcjonalne Ostrowca Świętokrzyskiego, Starachowic i Skarżyska-Kamiennej), obszarom wiejskim charakteryzującym się najgorszymi wskaźnikami w dostępie do usług publicznych, obszarowi uzdrowiskowemu, obszarowi Gór Świętokrzyskich, ZIT realizowanemu na obszarze miasta wojewódzkiego i jego obszaru funkcjonalnego. Łącznie na realizację interwencji na ww. obszarach przeznaczono 221,5 mln €, w tym 143,7 mln € EFRR oraz 77,8 mln € EFS.

Inwentaryzacja, Edukacja, Partnerstwo, Planowanie, Działanie DZIĘKUJE ZA UWAGĘ Paweł Walczyszyn tel. 507 048 678, Kielce, u. Targowa 18/609 biuro@InicjatywaLokalna.pl