Kwestia pozycji państwa i perspektyw rozwoju gospodarki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.
Polityka fiskalna budżet państwa i dług publiczny
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Istota i funkcje podatku
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
POJĘCIE I FUNKCJE FINANSÓW
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Źródło: Ciak J. Polityka budżetowa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Źródła wzrostu gospodarczego
Budżet państwa.
Charakterystyka finansów publicznych
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Dochody budżetu państwa
Finanse Zbigniew Kuryłek
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Czynniki zmian czyli, co od czego zależy. Co wpływa na wyniki spzoz? 1/2 1. Czynniki ekonomiczne 2. Czynniki polityczne, prawne i fiskalne 3. Czynniki.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Pojęcie i zasady funkcjonowania publicznego systemu finansowego
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Makroekonomia I Ćwiczenia
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
1.
Finanse publiczne.
Systemy ekonomiczne; Gospodarka CENTRALNIE PLANOWANA.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Polityka fiskalna państwa
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Dobroczynność centralnie planowana czy planowo skuteczna?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Euro w Polsce: szansa, czy zagrożenie?. Szanse +
Jerzy Hausner Gospodarka, rozwój, państwo. Na początek: trochę optymizmu.
PROJEKT. Teza: Istnieje silny związek pomiędzy jakością edukacji ekonomicznej, a rozwojem gospodarczym Polski  Obywatele powinni posiadać wiedzę na temat.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Wprowadzenie euro w Polsce – możliwe konsekwencje dla gospodarki Agata Książek, Publiczne Gimnazjum nr 9 Dwujęzyczne w Opolu Opiekun: mgr Arkadiusz Wickiewicz.
Temat: Ingerować, czy nie? Ile państwa w gospodarce.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
Zapis prezentacji:

Kwestia pozycji państwa i perspektyw rozwoju gospodarki Jerzy Żyżyński Finanse publiczne. Kwestia pozycji państwa i perspektyw rozwoju gospodarki

Finanse publiczne to: procesy związane z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowaniem, a w szczególności: 1) gromadzenie dochodów i przychodów publicznych; 2) wydatkowanie środków publicznych; 3) finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa; 4) finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego; 5) zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne; 6) zarządzanie środkami publicznymi; 7) zarządzanie długiem publicznym; 8) rozliczenia z budżetem Unii Europejskiej.

Podmioty finansów publicznych: Organy władzy publicznej, Organy administracji rządowej, Organy kontroli państwowej i ochrony prawa, Sądy i trybunały, Jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, samorząd województwa) i ich związki Jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych Fundusze celowe (parabudżetowe) np. fundusz ubezpieczeń społecznych Uczelnie publiczne Jednostki badawczo-rozwojowe Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej Państwowe lub samorządowe instytucje kultury Zakład Ubezpieczeń Społecznych i KRUS Narodowy Fundusz Zdrowia Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne i inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.

Poprzez finanse publiczne realizowane są publiczne funkcje i zadania szeroko rozumianego państwa, czyli zbioru instytucji, które regulują funkcjonowanie społeczeństwa, jako zbiorowości żyjącej w ramach jego terytorialnych granic. Finanse publiczne stają się w tym procesie narzędziem regulującym pozyskiwanie i rozdysponowanie środków na realizację tych zadań i funkcji.

Państwo funkcjonuje w otoczeniu rynkowym. Instytucje publiczne muszą więc: - płacić ceny rynkowe za pozyskiwane dobra i usługi niezbędne dla swego funkcjonowania, - konkurować o zasoby z sektorem rynkowym.

Koncepcja „taniego państwa”, które nie jest w stanie opłacić rachunków wystawionych przez sektor rynkowy i przegrywa w konkurencji o zasoby, a w rezultacie nie jest w stanie realizować swych funkcji, to niebezpieczeństwo kryzysu zarówno w obszarze finansów publicznych, jak i sferze społecznej i sferze politycznej. Taki kryzys to zatem nie tylko kryzys finansów publicznych, to także kryzys państwa, kryzys demokracji, kryzys polityki.

Co to jest kryzys finansów publicznych. prawda medialna prawda polityczna prawda ekonomiczna

Przejawem kryzysu finansów publicznych jest wzrost deficytu i długu publicznego. Skrajne tezy: - od hipotezy Roberta Barro, który stwierdził, że nie ma różnicy między finansowaniem zwiększonych wydatków budżetowych przez wzrost opodatkowania a pożyczaniem pieniędzy poprzez sprzedaż papierów skarbowych, - po drugi skrajny pogląd, że wszelki dług jest złem, życiem na koszt przyszłych pokoleń, że państwo, jak gospodarstwo domowe dobrej gospodyni, powinno wydawać tylko tyle, ile pozyskuje dochodów;

Teza: Sektor finansów publicznych prawidłowo funkcjonuje tylko wtedy, gdy część swych wydatków zaspokaja poprzez zaciąganie długu. Po pierwsze, że dla społeczeństwa stanem negatywnym jest stan nadwyżki finansów państwa (bo wtedy państwo więcej zabiera społeczeństwu w formie podatków, tych niezwracalnych danin, niż oddaje w formie swych wydatków) Po drugie, że stan idealnej równości dochodów i wydatków mógłby prowadzić do ciągłych wahań wydatków w sytuacji, gdy dochody z różnych powodów są zmienne, niestabilne. Deficyt jest zatem elementem stabilizującym budżet i gospodarkę jako całość, Jest korzystny także dla sektora rynkowego, przedsiębiorców, gdyż stabilizuje popyt.

Teza: Istnieje pewien optymalny poziom deficytu, Za taki optymalny poziom można uznać 3% wyznaczone przez kryteria z Maastricht, ale tak naprawdę optymalna stopa deficytu zależy od konkretnych warunków gospodarczych. Granica, jakiej ten punkt optymalny nie powinien przekroczyć, jest wyznaczona przez tak zwany deficyt pierwotny, ten zaś zależy od stopy procentowej.

Deficyt prowadzi oczywiście do narastania długu Czy w nieskończoność? gdzie: F – dług publiczny; Y – PKB; α – deficyt budżetowy (udział w PKB); γ – tempo wzrostu gospodarki.

Dezawuowanie deficytu budżetowego i postulowanie w sytuacji kryzysowej obniżania go - jest swego rodzaju dywersją gospodarczą i wprowadzaniem w błąd opinii publicznej. Bo oczywiście Keynes się nie mylił, w kryzysie deficyt budżetowy może i powinien rosnąć, Podstawowy wniosek z tej formuły: trzeba zwiększać mianownik, czyli tempo wzrostu, a nie zmniejszać deficytu, bo to osłabia koniunkturę gospodarczą. Tzw. konserwatyzm fiskalny szkodzi gospodarce. Redukowanie deficytu może doprowadzić do rzeczywistego kryzysu finansów publicznych, bowiem rezultatem będzie niedofinansowanie wielu dziedzin odpowiedzialności państwa.

Ważny wniosek: Relacja długu do PKB to kwestia aktualnych warunków gospodarczych. Kwestia długu zagranicznego: co dzieje się z długiem zagranicznym w wyniku zmian kursu walutowego. Wniosek: Pojawia się ryzyko walutowe, zmiany kursu walutowego mogą zasadniczo zburzyć ład gospodarczy. Teza: Konstytucja i ład państwa nie mogą zależeć od tak efemerycznych czynników jak rynkowe zmiany kursu walutowego.

Kwestia dochodów towarzystw emerytalnych. Problem finansów publicznych musi być postrzegany w szerokim kontekście funkcji publicznych państwa i systemowo złożonego układu instytucji, które te funkcje realizują, także instytucji pozabudżetowych, które z budżetu państwa zostały wyłączone, ale stanowią istotną część sektora publicznego i stanowią niezbywalny element odpowiedzialności państwa. Kwestia dochodów towarzystw emerytalnych.

Dochody to kwestia podatków Dochody to kwestia podatków. Obiegowym i medialnym poglądem, co do istoty kryzysu finansów publicznych, jest twierdzenie, że mamy bardzo wysokie podatki, ktoś nawet pisał, że mamy najwyższe podatki. To jest oczywiście nieprawda.

Nie mamy wysokich podatków – ale mamy złe podatki; mamy wadliwy, zepsuty system podatkowy … i mamy niskie dochody – to jest problem, bo niskie podatki to nie tylko nasza bieda, ale i biedne państwo o anemicznym budżecie. W skali europejskiej nasze społeczeństwo jest bardzo biedne

podatki - cena za istnienie państwa Niska cena - kiepski produkt, tandeta, bubel. Podobnie jest z państwem: za niską cenę, jaką godzimy się płacić - państwo niskiej jakości Podatki - przykład, że: bardzo łatwo jest coś zepsuć, wprowadzić wadliwy system, chory mechanizm, ale naprawić go jest bardzo trudno.

„Płacili 4 tysiące złotych, teraz muszą 150”. Sfera podatków wymaga bardzo wielu zmian, które wymagałyby właściwie rozpoczęcia prac od nowa nad spójnym i racjonalnym systemem. Ponosimy konsekwencje chaotycznego lobbingu ze strony różnych grup interesu, różnych grup eksperckich czy pseudoeksperckich, konsekwencje doktrynerstwa i krótkowzroczności. Problemy są w sferze tworzenia, poboru, kontroli i konstrukcji całego systemu. „Płacili 4 tysiące złotych, teraz muszą 150”. . „Janosikowe” - Państwo nie może niszczyć podatnika, Opodatkowanie przychodów niepieniężnych

progresja podatku - podstawowy atrybut racjonalności systemu podatkowego. Progresja służy temu, by biedniejszy płacił mniej. Nie, by bogaty płacił więcej, lecz by biedniejszy płacił mniej. Zwiększa ich siłę nabywczą Pozwala zmniejszyć koszty pracy przy zachowaniu siły nabywczej. Progresja podatkowa ma sens tylko wtedy, gdy współgra z nią system racjonalnie skonstruowanych ulg podatkowych Waga ulg podatkowych: ulgi podatkowe - tax incentives

Ulga - wesprzeć i pobudzić pewne decyzje ekonomiczne służące rozwojowi budowa, remont domu, inwestycje, badania nad nowymi technologiami – ulga ma skompensować ryzyko. Ulga dostosowuje obciążenie do skutków, jakie w budżecie podatnika wywołują pewne działania gospodarcze, na przykład inwestycja pozbawia go płynności. Dobrze skonstruowane ulgi nie zawężają bazy podatkowej, ale wspierają jej zwiększanie obecnie lub w przyszłości, służą państwu i gospodarce. Źle skonstruowane ulgi - takie, które bazę podatkową zawężają, które dają przywileje. Ulga nie powinna być przywilejem!!!

Ulgi prorodzinne: dzieci, mieszkanie, zdrowie i starość. Zmniejszają ciężar wydatków na te cele, lub ryzyko związane z tymi wydatkami Ulgi prorodzinne to podstawa państwa demokratycznego, konstytuują podstawowy atrybut demokracji: to, że państwo jest dla obywatela, a nie obywatel dla państwa To długookresową racjonalność ekonomiczna: dzieci to nasza ekonomiczna przyszłość, jako kapitał ludzki

Mit podatku liniowego Tylko jeden walor. Umożliwia szybką akumulację kapitału przez wąską grupę. Buduje klasę kapitalistów Zwiększa nierówności – nierówności są immanentną i niezbędną cechą gospodarki kapitalistycznej, ale zbyt duże nierówności są dla gospodarki szkodliwe

Kwestia VAT - podatek ekonomicznie wadliwy, aczkolwiek korzystny i wygodny fiskalnie. Szkodliwy, bo zmniejsza dochody realne, zwłaszcza w sytuacji, gdy polityka dochodowa i pieniężna państwa hamują wzrost wynagrodzeń. Jest to podatek silnie degresywny, to znaczy bardziej obciąża biednych, czyli zwykłych pracowników – i ten degresywny charakter powinien być kompensowany przez progresję podatkową – to jest też ważny powód odrzucenia podatku linowego. Jest to podatek rodzący pokusę nadużycia

Co jest tak naprawdę przejawem słabości i kryzysu finansów publicznych? Czy deficyt i dług, czy może niezdolność państwa do realizacji swych funkcji? Informacja z prasy: „Sypią się bezcenne zabytki w Łazienkach Królewskich” Pałac Na Wodzie, Myślewicki i Biały Dom wymagają pilnego remontu. W złym stanie są też m.in. Świątynia Diany i Amfiteatr. Dyrekcja Łazienek na ich ratowanie potrzebuje 200 mln zł. Zdecydowana większość zabytkowych budynków popada w ruinę – alarmuje dyrektor Łazienek Królewskich. O fatalnym stanie cennych obiektów w dawnej królewskiej rezydencji poinformował wczoraj senatorów z komisji kultury.

Fragment wywiadu George'a Charpaka (laureata nagrody Nobla z fizyki w 1992 roku) z dnia 17.X.1997: ".... kiedy zwiedzałem laboratoria na Uniwersytecie Warszawskim, pewna rzecz bardzo mnie uderzyła. Dowiedziałem się, że Polacy przeznaczają 0,5% swojego dochodu narodowego na badania naukowe i pomyślałem sobie, że musicie być chyba niespełna rozumu. My wydajemy 2,5% i twierdzimy, że to skandal. Niemcy 3,5%. Wiem, że jesteście dużo biedniejsi od Francji i Niemiec, ale przecież Japończycy, którzy wyszli z wojny zupełnie zrujnowani, wydawali na naukę 3,5% dochodu. Wasze 0,5% to dywersja. Przeciw Polsce i przeciw jej talentom. To zbrodnia." (według: http://oto-polska.blogspot.com)

ZDROWE FINANSE PUBLICZNE to takie finanse, które zapewniają instytucjom publicznym dostateczne środki, by mogły właściwie realizować swoje cele w warunkach konkurencji o zasoby z przedsiębiorstwami rynkowymi. Zatem zdrowe finanse publiczne powinny umożliwiać państwu sprawne, zgodne z oczekiwaniami społecznymi pełnienie swych funkcji. Kwestia koncepcji transformacji, w której zapomniano o konieczności zmiany struktur, kształtowania ich tak, aby służyły zarówno gospodarce, jak i lepszemu wypełnianiu przez państwo swych funkcji.

Czy to państwo ma się podporządkować finansom publicznym, czy finanse publiczne powinny być podporządkowane państwu, jego roli w gospodarce? Reforma finansów publicznych powinna iść w kierunku, który doprowadzi do umocnienia państwa i umocnienia pozycji obywatela w tym państwie. Obywatel ma się lepiej w silnym państwie, które dobrze realizuje swe funkcje, a nie w państwie słabym.

Rys. 2. Poziom PKB w cenach stałych (PKB w roku 1990 = 100) i relatywne zmiany nakładów na wybrane działy wydatków budżetowych Źródło: opracowanie własne

Kultura i sztuka, nauka, oświata, bezpieczeństwo – obszary, po których oceniamy nasze państwo. Co zdecyduje o naszej przyszłości, o miejscu Polski w Europie? Rozwój, przyszłość i miejsce w Europie - inwestycje w edukację, w naukę, ale też w zdrowie, infrastrukturę. (Od 2003 r. liczba inwestycji wieloletnich finansowanych z budżetu spadła z 46 do 11, wartość środków z budżetu 5-krotnie!) Na ograniczaniu wydatków rozwoju się nie buduje. Kardynalnym błędem polskiej transformacji, był brak programu strukturalnych zmian w wydatkach budżetowych na ukazane tu kierunki rozwojowe.

Potrzebna KOTWICA ROZWOJOWA. Państwo funkcjonuje w otoczeniu rynkowym własnego kraju, ale i w otoczeniu innych, bogatszych krajów Unii Europejskiej. Musi z nimi konkurować o zasoby na rynku unijnym, w którym obowiązują cztery wolności: przepływu dóbr, usług, kapitału i pracy. W tym najważniejszy zasób: kapitału ludzkiego. Czy Polskę stać na to, by tracić najzdolniejszy: młodych lekarzy, inżynierów, naukowców? Czy możemy pozwolić sobie na politykę, która SPYCHA NAS W PERYFERYJNOŚĆ? Potrzebna KOTWICA ROZWOJOWA. Polski nie tylko nie stać na ograniczanie wydatków w tych dziedzinach, ale i nie stać jej na utrzymywanie ich pozycji strukturalnej na takim poziomie, jaki był ustanowiony w latach socjalistycznej gospodarki planowej, gdy powszechnie przyznawano, że wydatki te są za niskie.