Czy da się rozwinąć pasję?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RODZICE W SZKOLE.
Advertisements

Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Kierowanie twórczością w organizacji
Prezentacja badań Johna Hattiego
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
„Zero” tolerancji dla przemocy
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Dobrostan w pracy.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Szkoła Współpracy.
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Szkoła Promująca Zdrowie
Co chcieliśmy osiągnąć?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Ocenianie holistyczne
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 221 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. BARBARY BRONISŁAWY CZARNOWSKIEJ W WARSZAWIE.
7 nawyków lidera.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Co chcieliśmy osiągnąć?
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Czy da się rozwinąć pasję? dr Jacek Gralewski & prof. M. Karwowski [duchem ;-) ]

Agenda Dlaczego pasja ma znaczenie? Motywacja samistna czy celowa? Czy tylko zainteresowania – poziom zdolności i trudności zadania? Pasja w szkole – rola przywództwa nauczyciela? Pasja w szkole – rola klimatu?

Pasja niejedno ma imię

Wyróżniki geniuszu Wybitny intelekt Pasja i zainteresowanie Wytrwałość i ciężka praca

Model zdolności Josepha Renzulliego

Romantyzm czy pozytywizm Motywacja wewnętrzna versus zewnętrzna Motywacja samoistna versus celowa

O wadze kryterium podziału Umiejscowienie czynników motywacyjnych vs. znaczenie celu Typy motywacji Samoistna Celowa Wewnętrzna (1) Uczę się bo ten przedmiot mnie fascynuje (2) Uczę się, żeby nauczyciele i koledzy mnie podziwiali Zewnętrzna (3) BRAK TAKIEJ KATEGORII (4) Uczę się, bo rodzice podwyższą mi kieszonkowe, gdy będę miał(a) wyższą średnią 7

O rehabilitacji nagrody Czy w szkole jest miejsce na motywację wewnętrzną / samoistną? – spory Amabile i Eisenbergera O rehabilitacji nagradzania

Synergia motywacyjna Próba pogodzenia perspektyw – hipoteza synergii motywacyjnej (Amabile, 1996) Motywacja celowa sprzyja efektywności wtedy, gdy motywacja samoistna jest wysoka – co pokazuje, że te typy motywacji nie muszą się wykluczać! Potwierdzona w polskich badaniach w odniesieniu do cech osobowości twórczej (Karwowski & Gralewski, 2011) Praktyczne potwierdzenie powiedzenia – znajdź coś co kochasz, później uczyń to swoją pracą.

Hipoteza synergii motywacyjnej (1) Badanie 3. Próba N=591, uczniowie liceów delegatury warszawskiej Model regresyjny z interakcjami 10

Hipoteza synergii motywacyjnej (2) Badanie 3. Próba N=591, uczniowie liceów delegatury warszawskiej Model regresyjny z interakcjami Motywacja samoistna 11

Czy samo zainteresowanie wystarczy? Przepływ, uniesienie, bycie na fali Stan między nudą a lękiem Łączy ze sobą dwa poziomy analizy: poziom trudności zadania i kompetencje Analiza wywiadów z wybitnymi twórcami wskazująca na odczuwanie rożnych emocji związanych z procesem rozwiązywania problemu

Przepływ Lęk Pobudzenie Przepływ Niepokój Kontrola Apatia Nuda Relaks

Model przywództwa transformacyjnego – jak nauczyciele mogą wpływać na motywację uczniów Bernard Bass Bruce Avolio ZIDEALIZOWANY WPLYW INSPIRUJACA MOTYWACJA STYMULACJA INTELEKTUALNA INDYWIDUALNE TRAKTOWANIE Zachowuje się w sposób zgodny z wyrażanymi przez siebie wartościami Wyznacza wysokie oczekiwania i standardy Zachęca nas do myślenia nad problemami, których inni nie podejmowali Traktuje mnie bardziej jako indywidualność, niż członka grupy Zajmuje stanowisko w złożonych / trudnych sytuacjach Dostarcza ciągłego wsparcia Kwestionuje typowe sposoby rozwiązywania problemów Uczy mnie jak rozpoznawać potrzeby i możliwości innych Tłumaczy nam jak nasze wzajemne zaufanie może pomóc pokonywać trudności Skupia moja uwagę na tym, co trzeba zrobić, żeby osiągnąć sukces Budzi we mnie odwagę do wyrażania moich pomysłów i opinii Obdarza szczególna uwaga tych, którzy są w gorszej sytuacji w grupie

Krótka Skala Nauczycielskiego Przywództwa Uważnie wysłuchuję uwag uczniów Podpowiadam uczniom nowe sposoby spojrzenia na problemy Okazuję wiarę, że uda się im osiągnąć wspólne cele Staram się być przekonujący poprzez swoje ideały, przekonania i wartości Dostarczam uczniom ciągłego wsparcia Gdy rozwiązujemy problem zwracam uwagę uczniów na różne punkty widzenia Budzę w uczniach odwagę do wyrażania pomysłów i opinii Zachęcam uczniów do patrzenia na problem z różnych perspektyw Wspieram pracę nad sobą (samorozwój) uczniów Zachowuję się w sposób zgodny z wyrażanymi przez siebie wartościami

Wpływ nauczycieli na motywację Uczniowie szkół ponadpodstawowych Dzielnicy Ursus Wpływ nauczycieli na motywację Transformacyjne przywództwo (NAJLEPSZY NAUCZYCIEL) 0,35 Motywacjasassamoistna 0,19 R2=0,13 Motywacja celowa R2=0,05 0,12 Transformacyjne przywództwo (PRZECIĘTNY NAUCZYCIEL) Na osiach standaryzowane wagi β w wielokrotnej analizie regresji

Nauczycielskie przewodzenie a orientacje motywacyjne uczniów Powiedziałbym, że model bierze się z biznesu, ale przekłada się na edukację – jest coraz bardziej popularny. Istota transformatywności – pobudzanie motywacji samoistnej poprzez zarażanie pasją…

Rola nauczyciela – kreowanie klimatu (1) Badanie 1. Próba N=1722, uczniowie gimnazjów i liceów, próba ogólnopolska Model mediacyjny z wykorzystaniem z Sobela 18

Rola nauczyciela – kreowanie klimatu (2) Badanie 1. Próba N=1722, uczniowie gimnazjów i liceów, próba ogólnopolska Model mediacyjny z wykorzystaniem z Sobela 19

Motywacja a klimat w klasie (1) Badanie 2. Próba N=450, uczniowie szkół dzielnicy Ursus, N=450 Rezultaty analizy regresji z interakcjami 20

Motywacja a klimat w klasie (2) Badanie 2. Próba N=450, uczniowie szkół dzielnicy Ursus, N=450 Rezultaty analizy regresji z interakcjami 21

Dziękuję za uwagę Polecam i dziękuję