WPROWADZENIE DO GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Handel elektroniczny - definicja
Advertisements

Zarządzanie logistyczne
Wpływ stosowania outsourcingu na wskaźniki ekonomiczno-finansowe banku
e-commerce jako efektywny rozwój dystrybucji
6. Strategie zarządzania
1 Projekt System 7/24. Białystok, 9 lipiec 2007 System 7/24 - jako przykład współpracy BIZNES - SAMORZĄD Warszawa,
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Droga innowacji mBank. Prawo Moorea Liczba tranzystorów w układzie scalonym podwaja się w ciągu 18 miesięcy Sformułowana w 1965 roku prognoza Gordona.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawowa analiza rynku
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawowa analiza rynku
Czynniki wzrostu gospodarczego w krajach Afryki
W. Bartkiewicz Biznes elektroniczny Wykład 1. Wprowadzenie.
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Koncepcja mBanku Naszym marzeniem było stworzenie oferty zmieniającej całkowicie standardy w ofercie dla klientów indywidualnych. Ludzi, którzy nie chcą.
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
P O P Y T , P O D A Ż.
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Zarządzanie projektami
Formy pracy na odległość w dobie Nowej Gospodarki dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna.
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Ogólnokrajowa karta miejska
Kluczowe czynniki sukcesu
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Planowanie przepływów materiałów
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
NASZE B2B B liżej wspólnego B iznesu. Tematy :  Konsorcjum Elmega – o nas  Projekt B2B  Założenia platformy SII  Praktyczne zastosowania SII  Korzyści.
„Nie ma nic łatwiejszego niż być zajętym i nic trudniejszego niż być efektywnym” R. Alec Mackenzie.
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Dr Małgorzata Ganczar. Przedsiębiorstwo elektroniczne Przedsiębiorstwo, które specjalizuje się w dokonywaniu transakcji kupna/sprzedaży produktów poprzez.
ENERGETYKA maja 2003 Sala Afrykańska, na terenie Międzynarodowych Targów Katowickich.
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
LOGISTYKA: sterowanie procesami przepływu wszelkich zasobów (materiałów, informacji, surowców, wyrobów gotowych, pracowników itd.) w ramach przedsiębiorstwa,
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Zarządzanie portfelem i ryzykiem Optymalizacja kosztów energii i zabezpieczanie ryzyk Ralf Höper, Senior Portfolio Manager Vattenfall Europe Power Management.
Logistyk.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Firmy globalne.
E - Urząd POWIATOWE CENTRUM OBSŁUGI TELEINFORMATYCZNEJ CZYNNIKIEM WSPOMAGAJĄCYM FUNKCJONOWANIE ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ.
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Obserwatorium kultury
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
MARKETING INTERNETOWY
Handel i zarządzanie sprzedażą
Zapis prezentacji:

WPROWADZENIE DO GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ

Program wykładów Wprowadzenie do GE Podstawy marketingu internetowego Rynki elektroniczne Płatności w Internecie Wykorzystanie GE w logistyce i transporcie

O czym dzisiaj? Społeczeństwo Informacyjne gospodarka elektroniczna rynek elektroniczny handel elektroniczny

Świat w XXI wieku kształtują postęp w technologiach informacyjnych Globalne Społeczeństwo Informacyjne globalizacja

Geneza społeczeństwa informacyjnego lata 60. – ewolucyjna teoria społeczeństwa Tadeo Umesao lata 70. – dostrzeżono rolę usług informacyjnych 1980 – książka Information Society koniec 90. – dyskusje o wpływie technologii teleinformatycznych na społeczeństwa o istotę informacji w procesie rozwoju społecznego

Problemy definicyjne

Globalne społeczeństwo informacyjne i struktur ponad-narodowych Polityka państw producenci i operatorzy IT społeczności wirtualne społeczności realne Grupy interesów: Przemiana struktur gospodarczych i biznesowych Postęp techniczny i technologiczny branży IT Społeczeństwo informacyjne

Wyznaczniki społeczeństwa informacyjnego informacja jako dobro ekonomiczne, upowszechniony dostęp do technologii informacyjnej swobodna cyrkulacja różnych kategorii informacji ok. 50% zatrudnionych w sektorze informacyjnym ok. 50% udziału sektora informacyjnego w PKB sektor informacyjny warunkuje sprawne funkcjonowanie innych sektorów i działów gospodarki specjalny status nauki i edukacji

Tempo rozprzestrzeniania technologii informacyjnych

Krzywe adaptacji różnych mediów

Gospodarka elektroniczna funkcjonuje w przestrzeni wirtualnej i jest odbiciem struktur rzeczywistych, ale działających głównie w sferze elektronicznej

Geneza gospodarki elektronicznej Gospodarka elektroniczna współczesna filozofia zarządzania udogodnienia w handlu światowym komputeryzacja

Warunki funkcjonowania gospodarki elektronicznej zharmonizowane i uproszczone procedury handlowe GOSPODARKA ELEKTRONICZNA wdrażanie ...nowoczesnych technologii bezpieczne podstawy prawne

SKŁADNIKI GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Procesy marketing, sprzedaż towarów i usług płatności, realizacja wsparcie transakcji Instytucje władze, firmy handlowe, producenci, dostawcy, konsumenci GOSPODARKA ELEKTRONICZNA Sieci korporacyjne Internet komercyjne

INFRASTRUKTURA GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Jakość procesów gospodarczych

INFRASTRUKTURA GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Jakość procesów gospodarczych Powszechny dostęp do sieci

INFRASTRUKTURA GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Jakość procesów gospodarczych Powszechny dostęp do sieci Standardy informacyjne

INFRASTRUKTURA GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Jakość procesów gospodarczych Powszechny dostęp do sieci Standardy informacyjne Bezpieczeństwo

INFRASTRUKTURA GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Jakość procesów gospodarczych Powszechny dostęp do sieci Standardy informacyjne Bezpieczeństwo Przepisy prawne

INFRASTRUKTURA GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Jakość procesów gospodarczych Powszechny dostęp do sieci Standardy informacyjne Bezpieczeństwo Przepisy prawne Przekonanie i wiedza

Struktura gospodarki elektronicznej

Różnica w układzie relacji między przedsiębiorstwem prowadzącym biznes elektroniczny i handel elektroniczny Klienci Kooperanci Centrala Dział produkcyjny Medium tradycyjne Medium komputerowe biznes elektroniczny handel elektroniczny

TECHNOLOGIE GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ WYMIANA DANYCH DOSTĘP DO DANYCH AKWIZYCJA DANYCH Elektroniczna wymiana danych (EDI) Wspólne bazy danych Kody kreskowe Poczta elektroniczna Katalogi elektroniczne OCR, OMR, DIP, RF/ID, techniki biometryczne Biuletyny elektroniczne Karty elektroniczne

KATEGORIE GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Biznes – biznes (B2B) Biznes – konsument (B2C) Biznes – instytucje publiczne (B2A) Konsument – instytucje publiczne (C2A)

KATEGORIE GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ C2A B2B B2A B2C K O N S U M E T A D I R C J FIRMA

W państwach Europy Wschodniej i Centralnej dynamika nowych kanałów jest zauważalna... Dostrzegł to zarówno sektor komercyjny... Penetracja Internetu w Polsce ... jak i publiczny Jak wskazują doświadczenia o sukcesie tego kanału decyduje użyteczność treści oraz zakres usług dodanych

OBROTY E-COMMERCE W EUROPIE ( MILIARDY $ ) 2000 2001 2002 2003 2004 1999 20 41 82 214 509 1088 INNE B2B B2B eMARKETPLACE B2C Źródło: GARTNER

Integracja biznesowa prowadzi do platform wymiany i komunikacji typu B2B Integracja pomiędzy poszczególnymi firmami Integracja strony kupującej lub sprzedającej Integracja klientów i dostawców (B2B) Integracja pomiędzy rynkami Integracja wewnętrzna - Współpraca między rynkami Integracja łańcucha dostaw Efektywność handlowa Automatyzacja Integracja klientów Osiągnięcie efektywności zewnętrznego łańcucha dostaw Osiągnięcie efektywności wewnętrznego łańcucha dostaw Główne czynniki rozwoju Zarządzanie treścią i wiedzą Rozwiązania dotyczące połączeń Rozwiązania handlowe Łączenie poprzez internet Rozwiązania sieciowe EDI ERP Technologie stymulujące rozwój 2000+ Początek 2000 Późne lata 90-te Początek lat 90-tych Późne lata 80-te Czas

Etapy rozwoju gospodarki elektronicznej okres transferu funduszy (1973 – 1984) okres rozwoju systemów EDI i poczty elektronicznej (1984 – 1991) okres dominacji Internetu w rozwoju kontaktów między przedsiębiorstwami (1992-1997) okres globalizacji handlu elektronicznego (1997 – 2000) okres totalitaryzmu handlu elektronicznego

Rozwój Internetu w Polsce eBusiness: kolejna generacja systemów SCM, CRM, ERP, Procurement FAZA IV USA Stopień zaawansowania rozwiązań internetowych Systemy transakcyjne: Koncentracja na B2B i B2C FAZA III EUROPA Marketing: Koncentracja na B2C FAZA II POLSKA Informacje o produktach FAZA I Czas

Cechy rynku elektronicznego towar kontrahenci pieniądz elektroniczny dokument elektroniczny operacja (transakcja) elektroniczna ·         towar – dobra materialne, dostępne także na rynku tradycyjnym, oraz niematerialne, np. dobra informacyjne, dostarczane najczęściej drogą elektroniczną, ·         kontrahenci – znane lub anonimowe strony transakcji elektronicznych, ·         pieniądz elektroniczny – cechujący się anonimowością, odpornością na fałszerstwa, funkcjonowaniem także off–line, możliwością rozmieniania na drobne, ·         dokument elektroniczny – poświadczenie określonej zaszłości gospodarczej w rozumieniu formalnoprawnym, operacja (transakcja) elektroniczna – procedura rozliczeniowa realizowana sieciowo, w trybie zdalnym, między kontrahentami rynkowymi.

Handel elektroniczny to wprowadzona do praktyki koncepcja opisująca proces kupna sprzedaży dostawy produktów, usług, informacji przez partnerów handlowych indywidualnych lub/i grupowych oraz przedsiębiorstwa elektroniczne na terenie tego samego kraju lub większej ich liczby zabezpieczany za pomocą środków płatności tradycyjnych i elektronicznych) dokonywany za pomocą infrastruktury techniczno-organizacyjnej, w tym głównie sieci komputerowych z Internetem włącznie

Inne definicje wszelkie formy komercyjnych transakcji z uwzględnieniem indywidualnych i instytucjonalnych podmiotów, które bazują na cyfrowym przetwarzaniu i transmisji danych biznes prowadzony w sieciach komputerowych, takich jak Internet, z uwzględnieniem pokrewnej infrastruktury produkcja, dystrybucja, marketing i sprzedaż oraz dostarczanie dóbr i usług z wykorzystaniem mediów elektronicznych

Różnice między handlem elektronicznym a handlem tradycyjnym Kryteria media elastyczność działalności logistyka działalności logistyka sprzedaży formy płatności parametry sprzedaży

Media HANDEL TRADYCYJNY komunikacja bezpośrednia, przy pomocy pośredników, bądź przy pomocy dokumentów przesyłanych tradycyjnie HANDEL INTERNETOWY kontakt przez głównie Internet, przejściowe wsparcie przez media tradycyjne

Elastyczność działalności HANDEL TRADYCYJNY niska HANDEL INTERNETOWY wysoka, wynikająca z roli pośrednika na rynku

Logistyka działalności HANDEL TRADYCYJNY towary wytwarzane na miejscu lub magazynowane, ograniczony zakres HANDEL INTERNETOWY oderwanie od procesu wytwórczego, outsourcing

Logistyka sprzedaży HANDEL TRADYCYJNY struktura pionowa, łańcuch pośredników, konieczność dotarcia klienta do punktu sprzedaży HANDEL INTERNETOWY spłaszczenie struktur, możliwość przeprowadzenia transakcji z dowolnego miejsca o dowolnym czasie

Formy płatności HANDEL TRADYCYJNY tradycyjne: gotówka, karta płatnicza, czek; anonimowość kupna i sprzedaży; powszechność użycia i akceptowalności różnych form sprzedaży; problemy z wymianą walut; akceptowalny poziom zabezpieczenia HANDEL INTERNETOWY tradycyjne: za zaliczeniem pocztowym, przekaz pieniężny, karta płatnicza odmienne od tradycyjnych: karta inteligentna, mikropłatności, pieniądz elektroniczny; wątpliwa powszechność wobec wymogu odpowiedniej infrastruktury; poziom zabezpieczeń uznawany za mniejszy od tradycyjnego

Parametry sprzedaży HANDEL TRADYCYJNY zależność pomiędzy położeniem punktu sprzedaży i gęstością realnej sieci a ceną zakupu; różnice regionalne związane z położeniem geograficznym HANDEL INTERNETOWY niewielkie różnice cenowe, niwelowane przez trudne warunki dostawy; najniższe ceny w handlu wartościami intelektualnymi (brak np. ceł, kosztów transportu)

Tradycyjny handel elektroniczny a elektroniczny handel internetowy

Wartość rynków B2C i B2B w mld USD

Źródło: BCE

Penetracja platform B2B w określonej branży zależy od skali oferowanych korzyści biznesowych Sprzęt komputerowy / elektroniczny 40% Energia, gaz i woda 26% Lotnictwo / przemysł zbrojeniowy 20% Transport / hurtownie 17% Przemysł samochodowy 14% Przemysł chemiczny 13% Przemysł farmaceutyczny 7% Papier / materiały biurowe 6% Całkowita liczba transakcji w 2003 roku (procentowo) w USA [prognoza z 2001] Dobra konsumpcyjne 4% Produkcja żywności / rolnictwo 3% Przemysł ciężki 2% Maszyny i urządzenia dla przemysłu 1% Źródło: Forrester Research

Prognozy wartości obrotów handlu elektronicznego w 2004

SZANSE I KORZYŚCI GE MOŻLIWOŚĆI DOSTAWCY Globalna obecność Zwiększona konkurencyjność Masowa analiza popytu Skrócenie łańcucha dostaw Obniżka kosztów Perspektywy innowacji KORZYŚCI DLA KLIENTA Globalny wybór Jakość usług Indywidualizacja produktów i usług Szybkie reagowanie na potrzeby Obniżka cen Nowe produkty i usługi

M. Rzewuski, Inwestowanie w technologie, PCkurier, 2003, nr 6

Wydatki na informatykę w 2003 roku w mln euro wg krajów

Odsetek kupujących w Internecie w różnych krajach

Najczęściej kupowane/sprzedawane w Internecie

Korzyści standardowe: redukcja kosztów transakcji handlowych poprawa kontaktów z klientami przewaga strategiczna zaufanie inwestorów doskonalenie jakości przepływów informacyjnych skrócenie cykli czasowych procesów handlowych eliminacja przepływów papierowych

Korzyści dla organizacji niższe koszty produkcji, przetwarzania, dystrybucji, przechowywania i uaktualniania w stosunku do informacji na nośnikach papierowych redukcja zapasów magazynowych krótszy czas zwrotu poniesionych nakładów niższe koszty telekomunikacji wyższa konkurencyjność małego biznesu w stosunku do wielkich przedsiębiorstw tańsze pozyskanie klienta możliwość poszerzenia kręgu dostawców możliwość łatwiejszego sprzedania nadwyżek lub przestarzałych produktów

Korzyści dla konsumentów większa możliwość wyboru niższa cena zakupy o każdej porze i z każdego miejsca szybsza i pełniejsza informacja możliwość udziału w aukcjach internetowych

Korzyści dla społeczeństwa praca w domu podwyższenie standardu życia przy tych samych kosztach dostęp do dóbr i usług dla osób z odległych stron

Wady i niedogodności: brak systemu bezpieczeństwa, niezawodności, standardów i protokołów komunikacji niedostateczna sieć telekomunikacyjna ciągłe ewolucje i zmiany oprogramowania trudności w zintegrowaniu różnych systemów drogi dostęp do Internetu liczne problemy prawne opory klientów niewystarczające usługi dodatkowe możliwość naruszenia tradycyjnych więzi międzyludzkich

Literatura B. Gregor, M. Stawiszyński, E-Commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2002, r. 1,2,3 M. Niedźwiedziński, Globalny handel elektroniczny, PWN, W-a 2004, r. 1, 3 M. Norris, S. West, e-biznes, WKŁ, Warszawa 2001, r. 1 źródła internetowe