W większości krajów europejskich kryteria klasyfikacji, odnoszące się do ucznia, który określony jest mianem uzdolnionego, dotyczą zarówno wyników testów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Dr doc. Krzysztof Skalik
Alternatywne formy zajęć wychowania fizycznego organizowane w Publicznym Gimnazjum im. Kazimierza Górskiego w Zespole Szkół w Widuchowej Widuchowa 2010.
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Zespół Szkół w Nowym Folwarku
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Metody przygotowujące do nauki matematyki
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
PROGRAM PRZEDMIOTU KIERUNKOWEGO W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO TRYB, ROK STUDIÓW STACJONARNE, I ROK, SEMESTR II Wykład nr 2 WROCŁAW 2015.
Treści kształcenia.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

W większości krajów europejskich kryteria klasyfikacji, odnoszące się do ucznia, który określony jest mianem uzdolnionego, dotyczą zarówno wyników testów i sprawdzianów potencjalnych zdolności, jak i aspektów interpersonalnych, umysłowych, psychomotorycznych czy artystycznych.

Uczeń uzdolniony ruchowo to taki, który charakteryzuje się jednocześnie wysokim potencjałem rozwojowym zdolności motorycznych i umiejętności ruchowych oraz zdecydowanie wyższym niż rówieśnicy poziomem kompetencji poznawczych.

O tym, że dziecko może być uważane za uzdolnione ruchowo decydują proporcje i interakcje pomiędzy tymi komponentami. Ważne są też takie cechy, jak:  Pamięć,  Wyobraźnia ruchowa,  Poczucie szybkości, rytmu,  Trwałość uczenia się.

Praca z uczniami zdolnymi może być prowadzona w różnych strukturach organizacyjnych: szkoły/klasy dla uczniów uzdolnionych, specjalne programy, indywidualny tok pracy, wielopoziomowe nauczanie w tradycyjnych zespołach klasowych. Rozpoczynając pracę z uczniami zdolnymi, należy wstępnie rozpoznać ich potrzeby, a następnie ustalić wspólny plan działania. Należy w odpowiedni sposób dobrać styl nauczania oraz metody i formy pracy.

Improwizacja ruchowa, charakterystyczna dla tej metody, pozwala na pobudzanie uczniów do samodzielnego wyboru rozwiązania i wykonania postawionego zadania ruchowego zgodnie z własną inwencją twórczą. Charakterystyczną cechą jest brak schematu zajęć, a większość ćwiczeń odbywa się w ustawieniu – rozsypka. Zajęcia takie nie są prowadzone według tradycyjnego toku lekcyjnego, odbywają się jednak zgodnie z zasadami: wszechstronności, stopniowania wysiłku, przemienności pracy mięśniowej.

Zajęcia prowadzone metodą Ruchowej Ekspresji Twórczej dotyczą następujących tematów: - wyczucie (świadomość) własnego ciała - wyczucie ciężaru ciała - wyczucie przestrzeni - rozwijanie wyczucia płynności ruchu, ciężaru ciała, przestrzeni, czasu - kształtowanie umiejętności współdziałania z partnerem, zespołem - użycie własnego ciała jako urządzenia w różnych czynnościach utylitarnych - rozpoznawanie i doskonalenie podstawowych rodzajów czynności ruchowych - kształtowanie wyczucia rytmu pracy.

Jest znana w pedagogice wychowania muzycznego, ale ma także zastosowanie w wychowaniu fizycznym. Metoda zakłada, iż kulturę fizyczną dziecka należy rozwijać w ścisłej korelacji z kulturą rytmiczno – muzyczną oraz z kulturą słowa. Szeroko rozbudowany i wciąż otwarty repertuar ćwiczeń i zabaw daje okazję do rozwijania swoich zdolności zarówno dzieciom bardzo utalentowanym, jak i zaniedbanym, które mają szansę wyrównać swoje braki.

Nauczyciel stwarza sytuację zadaniową, polegającą na wywołaniu u dzieci chęci naśladowania określonego przedmiotu czy zjawiska ( naśladowanie – wg. własnego wyobrażenia i inwencji ).

Dzieci stawiane są w sytuacji zadaniowej, polegającej na podaniu przez nauczyciela fabuły zabawy lub przepisów gry i podjęciu odpowiednich czynności organizacyjnych (przygotowanie trenu zabawy, przyborów). Zachowanie uczniów jest swobodne i samodzielne, jedynymi ograniczeniami są fabuła i przepisy.

Stosuje się ją w pracy na początkowych etapach edukacji (przedszkolna, wczesnoszkolna) wykorzystując zestaw 94 piłek edukacyjnych z nadrukowanymi literami, cyframi, znakami interpunkcyjnymi.

W metodzie tej chodzi o stworzenie uczniom możliwości planowania, organizowania, selekcjonowania informacji oraz rozwijania kreatywności i samodzielności w rozwiązywaniu problemów (zadań), przy jednoczesnej pracy w zespole oraz indywidualnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Metoda szczególnie sprzyjająca rozwijaniu potencjału uczniów uzdolnionych ruchowo i sprawnych organizacyjnie. Ze względu na dużą skalę trudności rzadko wykorzystywana.

 Jedna z metod pokrewnych, które także warto wprowadzać.  Metoda, w której rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności za efekt końcowy spoczywa bardziej na uczniu/uczniach niż nauczycielu.  Fazy realizowania nauczania metodą problemową:  1.dostrzeganie problemu  2.analiza sytuacji problemowej  3.wytwarzanie pomysłów rozwiązania  4.weryfikacja pomysłów

Polega na zabawie w małych zespołach uczniów o zróżnicowanym poziomie umiejętności i wyznaczaniu dla nich różnorodnych zadań. Najlepszy przykład to zadanie, w którym każdemu z członków grupy przydziela się inny fragment całości zadania.

Doskonała do stymulowania dalszego rozwoju uczniów najbardziej uzdolnionych, aby nie spoczywali na laurach, ale starali się doskonalić swój potencjał. Pytania mogą być zadawane na początku lub w trakcie realizacji procesu nauczania, powinny zmierzać w kierunku rozwinięcia logicznego rozumowania i praktycznego aplikowania umiejętności w grze.

Stosuje się ją czasami z uczniami szczególnie uzdolnionymi, chcąc osiągnąć postęp w opanowaniu techniki danej dyscypliny sportowej. Polega na pozornie chaotycznie wykonywanych czynnościach odbiegających od „utartych” schematów tak długo, aż uzyskany zostanie efekt w postaci oczekiwanego lub nowego, lepszego rozwiązania.

Metoda ta zakłada, że najefektywniejsze i trwałe jest uczenie się tego samego zadania ruchowego, ale w zmieniających się wciąż warunkach. Zmusza to ucznia do poszukiwania lepszych, bardziej precyzyjnych sposobów rozwiązania nowych zadań.

 Wśród wykorzystywanych sposobów ( form ) pracy na lekcjach wychowania fizycznego istnieje kilka, które można zastosować w pracy z uczniem zdolnym.

Podstawowe założenia: - Zespół podzielony na mniejsze grupy - Grupy mogą zmieniać stanowiska o zmiennym stopniu trudności - Można wykorzystać zastępy sprawnościowe ( trudność zadania w danej grupie) - Nauczyciel więcej uwagi poświęca grupie z trudniejszymi lub nowymi zadaniami

Podstawowe założenia: - Takie jak w pracy w grupach, ale uzupełnione o dodatkowe formy aktywności, realizowane w trakcie oczekiwania na zadanie główne - Sposób organizacji uatrakcyjniający, likwidujący „martwe punkty” lekcji, rozwijający inicjatywę ucznia zdolnego (uczeń sam może zaproponować ćwiczenie) - Głównie dla II –VI etapu - edukacyjnego

Podstawowe założenia: - Zespół podzielony na małe grupy - Określony jest czas ćwiczeń i przerw - Liczba stacji zależy od bazy i możliwości sprzętowych, liczby uczestników i celu zadań - Na każdej stacji znajdują się dwie opcje ćwiczeń: łatwiejsze i trudniejsze, uczeń zdolny ruchowo wybiera opcję trudniejszą - Głównie dla III – IV etapu edukacyjnego

Podstawowe założenia: - Uczniowie pokonują różne przeszkody - Duża liczba kombinacji pokonania przeszkód (sposób trudniejszy i łatwiejszy), z użyciem różnych przyborów - Może to być forma w różnym stopniu intensyfikująca dla różnych uczniów

Podstawowe założenia: - Forma wykorzystywana najczęściej przy nauczaniu lub doskonaleniu określonego zadania ruchowego - Strukturę obwodu stanowią zadania ruchowe dążące do jednego, głównego zadania ruchowego - Na kolejnych stanowiskach występują coraz trudniejsze elementy - Uczeń może rozpocząć ćwiczenie od wybranego stanowiska (poziomu trudności) w zależności od poziomu umiejętności ruchowych, wybór jest uzgadniany z nauczycielem

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ