Uczniowie, Nauczyciele, Rodzice

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TUTORING W PRACY NAUCZYCIELA
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Marcin Szala wicedyrektor Szkół ETE im. Alberta Schweitzera
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Jak projekt eTwinning pomaga nauczycielowi w jego awansie zawodowym
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli i dyrekcji (razem 16 ankiet)
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Gnieźnie
Koncepcja pracy szkoły
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
Szkolny system wychowawczy
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
IM. IZABELI Z CZARTORYSKICH
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Niniejsza prezentacja została zredagowana przez zespół Instytut Tutoringu Szkolnego. Stanowi własność intelektualną Instytutu i jest adresowana wyłącznie.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Szkoła z mocą zmieniania świata!
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
SZACUNEK+ZUFANIE.  Dobro ucznia jest dla nas najważniejsze, a tutoring pozwala na budowanie szczególnej więzi z uczniem.  Szukamy narzędzi, metod.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Uczniowie, Nauczyciele, Rodzice TOWARZYSTWO EDUKACJI OTWARTEJ Kolegium Tutorów „ALA” Autorskie Licea Artystyczne i Akademickie Tutoring Szkolny nowa jakość w relacjach Uczniowie, Nauczyciele, Rodzice Mariusz Budzyński

starogreckie słowo „schole” odpoczynek duchowy, polegający na przebywaniu wśród ludzi, którzy wzajemnie są sobie życzliwi, na wspólnym poszukiwaniu prawdy, dzieleniu się nią oraz radowaniu się z jej znalezienia prof. Jacek Salij OP materiały po konferencyjne Rzecznika Praw Obywatelskich „Strategia wychowania do odpowiedzialności za siebie i społeczeństwo” Warszawa wrzesień 2004

Trzy podmioty działań szkolnych: Uczniowie Nauczyciele Rodzice U-N-R - trzy środowiska pozbawione wzajemnego zaufania?

Ten sam cel i podobne oczekiwania - „żeby uczeń sensownie ukończył szkołę” Oczekiwania (wobec siebie nawzajem): Szacunku Współpracy Zrozumienia

Trzy światy? świat uczniów, świat nauczycieli, świat rodziców trudny świat dzisiejszy: „W przeciwieństwie do zwierząt, żadne instynkty nie mówią człowiekowi co musi, a w przeciwieństwie do człowieka wczorajszego, żadne tradycje nie mówią człowiekowi dzisiejszemu co powinien. Wobec tego, nie wiedząc, co musi i nie wiedząc, co powinien, wydaje się, jakby często w ogóle nie wiedział, czego w gruncie rzeczy chce.” (V. Frankl)

RELACJE !!!! Oprócz wspólnego celu i podobnych oczekiwań jest jeszcze coś co te światy łączy (albo dzieli) to relacje

Relacja Pedagogiczna Współobecność wywołująca pozytywną, długotrwałą zmianę u uczestników spotkania

Uwarunkowania relacji pedagogicznej Szacunek Partnerstwo Zaufanie Otwartość Zaangażowanie

J. Piaget – budowanie relacji proces dialogu C (A) W (A) S (B) Pz (A) Pz (B) S (A) W (B) C (B) Ca – osoba A podejmująca czynność (działanie) będące wartością Wa skierowaną do osoby B, osoba b odczuwa Satysfakcję Sb i rodzi się Poczucie zobowiązania Pzb rodzi się w niej potrzeba rewanżu (o równoważnej wartości) tego powodu osoba B podejmuje działanie- czynność Cb będące wartością Wb skierowaną na osobę A która wskutek tego odczuwa satysfakcję Sa, która rodzi poczucie zobowiązania Pza i zatem potrzebą rewanżu i koło się zamyka,ale toczy się dalej. Ale schemat działa również przy wartości zero lub ujemnej rodząc u osoby B poczucie frustracji i chęć rewanżu wartością zerową (dialog pozorny) lub ujemną (agresja itp.) lub skutkuje ucieczką i być może agresją skierowaną na osobę trzecią. Jaro Krivohlavy „Ja a Ty – o stosunkach międzyludzkich” B. Śliwerski „Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania”

oddziaływanie przez dialog wg Jeana Piageta Dialog – to wymiana nie tylko słów-znaczeń, ale również emocji, czynów oraz „innych środków” mogących nadać lub odebrać poczucie godności Prawie zawsze wychowanek doświadczający szacunku i w ten sposób wzmacniany w swoim poczuciu godności, w odpowiedzi będzie postępował podobnie – oddając niejako ten szacunek wychowawcy, budując jednocześnie w sobie „jego godny obraz”

Zasada obowiązująca każdego wychowawcę „Zawsze postępuj tak, aby działania twe przyczyniały się do wychowania człowieka mądrego” prof. Kazimierz Szewczyk „Wychować człowieka mądrego - zarys etyki nauczycielskiej” Warszawa 1999

„Człowiek mądry jest bezpieczny” Lucius Annaeus Seneca. tutus – [łac „Człowiek mądry jest bezpieczny” Lucius Annaeus Seneca tutus – [łac.] bezpieczny, pewny tutor – [łac.] opiekun, obrońca

Tutoring szkolny (wrocławski) to forma pracy pedagogicznej realizowana w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie z uczniem, ze szczególnym uwzględnieniem: godności ucznia i wychowawcy wypływającej z faktu ich człowieczeństwa inter i intra-akcyjności procesu wychowawczego jego osadzenia w konkretnej rzeczywistości życiowej Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej. Wrocław 2009

czym nie jest tutoring szkolny Nie jest szczególną formą wsparcia psychologiczno-pedagogicznego Nie jest metodą pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym Nie jest metodą pracy z uczniem o specyficznych trudnościach …………………………………………………………………………….. Tutoring szkolny jest formą współpracy z każdym uczniem

Cele tutoringu szkolnego: Zadbać o poczucie bezpieczeństwa ucznia w szkole. Przy czym poczucie bezpieczeństwa to również poczucie sensu tego, co się w szkole robi. zadbać o ogólny rozwój ucznia - odkrycie jego talentów i mocnych stron rozwinąć umiejętność rozeznania dobra i zła pomóc w konstruowaniu swojej drogi życia.

W jaki sposób ten cel osiągać W jaki sposób ten cel osiągać? Jak i czego uczyć się, aby tę drogę zrealizować? Budowanie świadomości ucznia w zakresie „zadania szkolnego” w taki sposób żeby uczeń sam odkrył sens „chodzenia do szkoły” i przyjął, jako swoje zadanie. 2. Pomoc w planowaniu zadań i przyjmowaniu strategii ich realizacji Kształtowanie umiejętności dokonywania wyborów podejmowania decyzji 4. Odkrywanie i budowanie systemu wartości.

Czy to co robię ma sens?

TUTOR nauczyciel-pedagog dbający o pełne wykorzystanie potencjału podopiecznego, motywujący go do refleksji nad własnym rozwojem i wspierający go swoim doświadczeniem. Tutor swoją rozmową i obecnością służy podopiecznemu w poszukiwaniu i zastosowaniu rozwiązań nadających sens życiu. Tutor współpracuje z rodzicami uzgadniając linię światopoglądową, linię postępowania itp…

Tutor – jako zwornik trzech środowisk Tutor powinien być rzecznikiem: Ucznia wobec nauczycieli i rodziców Nauczycieli wobec ucznia i rodziców Rodziców wobec ucznia i nauczycieli

Tutor - współpraca z rodzicami Na każdym etapie inaczej: Szkoła podstawowa Gimnazjum Szkoła ponadgimnazjalna Praca pozaszkolna

TUTORIAL – rozmowa tutorska   Zasady: - każdy uczeń posiada talenty, zasoby > naszym zadaniem jest je odkryć - wierzymy, że nasz uczeń jest dobry, twórczy i mądry > naszym zadaniem jest to wydobyć - uczeń jest naszym pełnoprawnym partnerem w działaniach i rozmowie - nasza rozmowa i działanie to: otwartość, szczerość, zaufanie, 100% obecność i zaangażowanie - prowadząc rozmowę wykorzystujemy nasza wiedzę i doświadczenie, ale nie dyktujemy rozwiązań, poszukujemy ich wspólnie - naszą wiedze i doświadczenie prezentujemy (jeżeli jest taka potrzeba nie w formie „instrukcji”, ale poprzez dzielenie się jego przeżyciem (świadectwo). - tutor jest mistrzem i przewodnikiem, ale coraz bardziej przyjacielskim przewodnikiem

Tutoring wychowawczy ma zastosowanie w szkole lub placówce, w której realizowany jest program wychowawczy. Tutor poprzez indywidualną pracę z podopiecznym, nawiązanie relacji opartej na zasadach „dialogu personalnego” oraz zastosowanie nowych narzędzi pracy pedagogicznej (Tutorial, planowanie zadań krótko i długoterminowych, osobowa relacja, zaufanie, oddawanie decyzji) wypełnia zadania przewidywane dotychczas dla wychowawcy wobec całej klasy, oddziału czy grupy. Tutor realizuje program wychowawczy szkoły. Podopieczny z zasady zobowiązany jest do spotkań ze swoim tutorem. W tutoringu wychowawczym zawierają się też wszystkie elementy tutoringu rozwojowego.

Tutoring rozwojowy ma zastosowanie w szkole, w której zachowano tradycyjny system wychowawstwa klasowego. Realizowany jest wobec uczniów wyrażających potrzebę i chęć takiej współpracy. Tutor w swojej pracy w zasadzie może pomijać problemy związane z rozwiązywaniem tzw. „problemów wychowawczych” i koncentrować się wyłącznie nad odkrywaniem i wykorzystaniem potencjału podopiecznego. Tutoring rozwojowy - może mieć szerokie zastosowanie w pracy pozaszkolnej.

Dialog wychowawczy, a może tutorial naukowy – tak naprawdę trudno to rozdzielić…

tutoring naukowy (dydaktyczny) jest formą pracy dydaktycznej realizowanej indywidualnie lub w małych grupach, proces edukacyjny polega na rozwijaniu ciekawości poznawczej ucznia, kreatywnego i krytycznego myślenia oraz pasji odkrywania i poprawiania świata.

Najważniejsza jest pasja poszukiwania, odkrywania i poprawiania …

tutoring artystyczny pozwala uczniowi na poszukiwanie własnego, swoistego warsztatu i środków wypowiedzi w wybranej dziedzinie sztuki, zachowując dbałość o zdobywanie sprawności w posługiwaniu się klasycznymi środkami wyrazu.

Zajęcia artystyczne to też dialog, ale w trochę innym wymiarze …

metoda pracy tutorskiej nauczyciel tutor coach wie X nie wie mówi pyta

www.ala.art.pl www.tutoring.pl Dziękuję za uwagę Mariusz Budzyński