Wykłady Zofii Gołąb-Meyer „Podstawy psychologiczne nauczania fizyki”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Advertisements

X Liceum OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
Podstawy Logiki i Teorii Mnogości
Metodyka pracy umysłowej -Sporządzanie bibliografii
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Taksonomia Benjamina Blooma
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Spis pozycji literaturowych
Wyrównywanie szans edukacyjnych.
Podstawy Informatyki zajęcia dla Studentów I-go roku studiów na Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH Dr inż. Piotr Gronek Zakład Informatyki Stosowanej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Przegląd Projektu Zakres nauczania Przedział wiekowy Cele Matematyka
Powołana w 1987 roku Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych stanowi kontynuację organizowanego od 1982 roku w średnich szkołach budowlanych Turnieju.
Portale edukacyjne i strony internetowe wspierające nauczanie chemii
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
SCHOLARIS Scholaris, czyli Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, to dostępny publicznie i bezpłatny portal zawierający.
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES Od r realizowany jest w szkole projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES w ramach.
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Zadawanie pytań.
Przygotowanie dziecka do szkoły
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
Zdolni Chętni do pracy UCZNIOWIE PRZYNALEŻĄCY DO SZKOLNYCH ZESPOŁÓW KOMPETENCYJNYCH Joanna Kossowska Uniwersytet Gdański.
KATALOG KSIĄŻEK POLECANYCH DLA RODZICÓW
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Język francuski na świecie
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
Analiza matematyczna i algebra liniowa
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA ZAKŁADU DYDAKTYKI LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO.
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Ocenianie holistyczne
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Sprawdzian szóstoklasisty
im. Marii Skłodowskiej – Curie w Sopocie
Cele kształcenia.
Sporządzanie bibliografii
Wyniki diagnoz w klasach pierwszych i drugich Wrzesień 2014.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli pt.: Akcja KŁADKA
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Informator dla rodziców
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Sprawdzian szóstoklasisty
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Matematyczne domino Sprawozdanie. Z kim zrealizujesz projekt? Projekt został zrealizowany przez uczniów klasy 2B. Jest to klasa z innowacją matematyczno-informatyczną.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie studia licencjackie (I stopnia)
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Zespół matematyczno- przyrodniczo- informatyczny
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Psychologia w Zarządzaniu
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Zapis prezentacji:

Wykłady Zofii Gołąb-Meyer „Podstawy psychologiczne nauczania fizyki” Marcin MICZEK Instytut Fizyki Politechniki Śląskiej Wykłady Zofii Gołąb-Meyer „Podstawy psychologiczne nauczania fizyki” Referat z psychologii w ramach studium pedagogicznego dla nauczycieli akademickich Gliwice, 10 I 2005 r.

Praca źródłowa Dr Zofia Gołąb-Meyer (Zakład Teorii Cząstek, Instytut Fizyki, Uniw. Jagielloński, Kraków; redaktor naczelna czasopisma Foton) wykład fakultatywny pt. Podstawy psychologiczne nauczania fizyki dla studentów dowolnych kierunków studiów dostępny na stronie internetowej http://th-www.if.uj.edu.pl/ ~meyer/psychologia.html w plikach programu MS Word

Cel i zakres wykładu podstawowe wiadomości z psychologii rozwojowej (Piaget i jego kontynuatorzy, Wygotski i inni); omówienie przeszkód poznawczych u nieletnich uczniów i studentów fizyki  dobór zadań, doświadczeń i demonstracji  planowanie programu nauczania; kształcenie uczniów wybitnie uzdolnionych.

Tematyka wykładów Wykłady 1-2 Dzieło i życie J. Piageta (epistemologia rozwojowa, psychologia genetyczna, wyniki badań empirycznych). Wykład 3 Wzorce rozumowania R. Karplusa (klasyfikowanie, zachowanie wielkości fizycznych, myślenie proporcjonalne, zauważenie relacji przyczynowej, rozumowanie korelacyjne i logiczne). Wykład 4 Nauczanie odkrywające według J. Brunera. Rozwój pojęć naukowych według L. S. Wygotskiego. Przeszkody epistemologiczne. Wykłady 5-6 Trudności poznawcze (struktury nauki kontra struktury dziecka; bariera pierwszych pojęć, wrażeń i doznań). Bariera języka, rozwoju myślenia formalnego i wiedzy matematycznej. Obserwowanie przyrody (wykonywanie doświadczeń przez uczniów). Wykład 7 Przykłady przeszkód poznawczych.

Przykłady przeszkód poznawczych w nauczaniu fizyki Największa i podstawowa przeszkoda w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych Bogaty, często niespójny obraz świata tworzony przez ucznia Gotowa nauka pełna abstrakcji, matematyki, ale i uproszczeń

Przykłady przeszkód poznawczych w nauczaniu fizyki Bariera myślenia formalnego Uczyć się fizyki  tworzyć i rozumieć pojęcia, łączyć je w struktury Piaget: małoletni uczniowie nie są dojrzali do tego procesu Badania amerykańskie: studenci collegów, którzy nie uczyli się fizyki ani w wystarczającym stopniu matematyki, też nie są dojrzali do takiego procesu. Możliwa jest jednak propedeutyka fizyki oparta na myśleniu konkretnym. Bariera wiedzy matematycznej Fizyka = matematyczne modelowanie świata Braki w wiedzy matematycznej – przeszkoda nie do przebycia: mechanika: prędkość, przyspieszenie – rachunek różniczkowo-całkowy; elektromagnetyzm: pola wektorowe – geometria różniczkowa. Niezbędne duże ilości ćwiczeń rachunkowych Unikanie opisu mat. – długofalowo niemożliwe Stosowanie fałszywych uproszczeń mat. – karygodny błąd

Literatura i zasoby internetowe Z. Gołąb-Meyer: Wkład psychologii w nauczanie fizyki, Foton 43,1996. Z. Gołąb-Meyer: O przeszkodach poznawczych w nauczaniu fizyki, Foton 45, 1996. Z. Gołąb-Meyer: O rozwiązywaniu zadań z fizyki, Foton 47,1996. Z. Gołąb-Meyer: O trudnościach w rozumieniu pojęcia energii, Foton 51, 1997. J. Piaget: Narodziny inteligencji dziecka, Warszawa, 1966. J. Piaget: Psychologia i epistemologia, PWN, Warszawa, 1971. B. Inhelder, J. Piaget: Od logiki dziecka do logiki młodzieży, PWN, Warszawa, 1970. H. Aebli: Dydaktyka psychologiczna, PWN, Warszawa, 1982. L. S. Wygotski: Myślenie i mowa, PWN, Warszawa, 1989. M. Żebrowska: Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa, 1977. Archiwum J. Piageta: http://www.unige.ch/piaget/ T. Kuhn: Dwa bieguny, PWN, Warszawa, 1985. A. Sierpińska: Pojęcie przeszkody epistemologicznej w nauczaniu matematyki, Dydaktyka matematyki, 8 (1987) 103. Lekcje Marii Skłodowskiej-Curie. Notatki Isabelle Chavannes z 1907 roku, WSiP, Warszawa, 2004.