Czym jest model(własnego)-ja? Marcin Leszczyński Uniwersytet im. Adama Mickiewicza marcinl@poczta.neostrada.pl
Nauka o świadomości Dennett, Consciousness Explained Flanagan, Consciousness Reconsidered Metzinger, Being No One
Centralne Twierdzenie Ontologiczne Nie istnieje ja substancjalne; Możemy wyeliminować pojęcie ja jako teoretycznego konstruktu. To, co zwykliśmy nazywać pojęciem ja jest specjalnym rodzajem treści reprezentacyjnej (treść modelu(własnego)-ja)
W poszukiwaniu świętego Graala Od reprezentacyjnych własności modelu (własnego)-ja Do świadomego doświadczenia fenomenalnych własności siebie
Reprezentacyjny charakter modelu(własnego)-ja Model(własnego)-ja składa się jedynie ze złożonych, dynamicznych stanów systemu; Modele(własnego)-ja są przezroczystymi narzędziami systemu przetwarzającego informacje; Model może być opisywany na wielu poziomach; Poczucie substancjalności, esencjonalności, indywidualności są specjalnymi formami świadomej treści reprezentacyjnej; Reprezentacyjna struktura doświadczenia integrowana w oknie jednoczesności i rozpoznawana jako spójny model (przezroczystość).
Struktura modelu(własnego)-ja self-presentation -- komponent bottom-up poruszany przez zmysły; self-simulation -- generator hipotez o aktualnym stanie systemu; self-representation -- funkcjonalny, mniej lub bardziej adekwatny obraz systemu mojość
Mineness Charakterystyczna dla wszystkich fenomenalnych treści reprezentacyjnych związanych z systemem Funkcjonalnie orientuje model świata, który umożliwia działanie Np. „I am someone”; „I experience myself as being identical through time”
Czteropoziomowy charakter nauki o świadomości Poziom fenomenologicznego opisu Poziom analizy treści reprezentacyjnej Poziom funkcjonalnych korelatów Poziom neuronalnych korelatów
Globalność modelu Gph: X jest świadome – mam możliwość bezpośredniego reagowania na X. („Oooo Pan B. Podłożę mu nogę”) Gr: osadzenie w funkcjonalnie aktywnym modelu świata - całościowa, spójna reprezentacja realności (interakcja dwóch modeli – świat i ja) Gf: HOB (Highest-order binding); w modelu(własnego)-ja dynamiczna unifikacja; top-down i najszerszy zakres integracji Gn: potrzeba teoretycznego modelu, który pozwoli szukać neuronalnych własności mechanizmów globalnej integracji; rozproszone procesy, które będą realizacją poziomu funkcjonalnego
Przezroczystość modelu Pph: system-model ale autoepistemic closure nie pozwala poznać naszej reprezentacyjnej natury. Pr: złożony, neuronalny wzór pobudzenia; przezroczystość dostarcza niezawodnego sposobu wydobywania informacji związanej z systemem (self-object) Pf: Przezroczysty model czyni system egoistycznym. Stąd bierze się poczucie indywidualności i naiwny realizm. Pn: niewiele wiadomo. Dużo do zrobienia
Jak to działa? Syndrom Antona: uszkodzenie w płacie potylicznym uszkodzenie fenomenalnego modelu-świata wadliwe funkcjonowanie self-representation nieadekwatność modelu(własnego)-ja Syndrom Cotarda: przekonanie o własnym nieistnieniu; złudzenie utraty części ciała nieprzezroczystość modelu(własnego)-ja; uwagowa dostępność utrata przezroczystości - dezintegracja
Podsumowanie Cztery poziomy opisu Centralne Twierdzenie Ontologiczne Model(własnego)-ja Globalność, Przezroczystość jako podstawowe cechy modelu(własnego)-ja
Dziękuję za uwagę