BUDOWANIE SZKOLNEJ SPOŁECZNOŚCI UCZĄCEJ SIĘ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
w nowej podstawie programowej
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Lev Manovich Język nowych mediów
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Z wyobraźnią socjologiczną o Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Jak projekt eTwinning pomaga nauczycielowi w jego awansie zawodowym
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
WSPÓŁCZESNE TECHNIKI INFORMACYJNE I ICH WPŁYW NA SPOSÓB KOMUNIKOWANIA
Rola e-edukacji w tworzeniu i rozwoju idei społeczeństwa wiedzy
Co to jest TIK?.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Przeobrażenia społeczne następujące pod wpływem mediów
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Technologia informacyjna
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ
TECHNOLOGIA INFORMACYJNA
Fenomen Internetu (nieprzebrane źródło informacji)
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA w PILE BIBLIOTEKA GŁÓWNA.
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.
Co to jest komunikacja ? Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Porozumiewamy się, aby zdobyć informacje, uczyć.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Metody komunikacji dawniej i dziś
Komunikacja.
METODY KOMUNIKACJI NA ODLEGŁOŚĆ BLISKĄ I DALEKĄ
METODY KOMUNIKACJI.
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
Po co sie komunikowac?  Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek nie.
Wykluczenie cyfrowe.
Metody komunikacji.
Komunikacja.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Komunikacja międzyludzka na przestrzeni wieków.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
na rzecz cyfryzacji szkół
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Multimedia w reklamie i edukacji
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

BUDOWANIE SZKOLNEJ SPOŁECZNOŚCI UCZĄCEJ SIĘ dr hab. inż. Janusz Morbitzer prof. UP Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków janmor@up.krakow.pl O potrzebie edukacji medialnej Konferencja naukowa BUDOWANIE SZKOLNEJ SPOŁECZNOŚCI UCZĄCEJ SIĘ Mielec, 8 września 2009

społeczny kontekst mediów PLAN WYSTĄPIENIA: społeczny kontekst mediów oddziaływanie mediów na człowieka i społeczeństwo istota edukacji medialnej edukacyjne konteksty mediów zagrożenia ze strony mediów refleksje końcowe

Społeczny kontekst mediów

MEDIA – wszelkie środki służące do utrwalania informacji w czasie lub przekazywania jej w przestrzeni*, a także instytucje związane z tymi procesami *T. Goban-Klas: Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja. WSiP, Warszawa 2005, s. 17

– najważniejsze media: Rozwój cywilizacji – najważniejsze media: mowa (ok. 50 tys. lat temu) pismo (ok. 5,5 tys. lat temu) druk (J. Gutenberg, 1049/1445) telegraf (S. F. B. Morse, 1837) radio (G. Marconi, 1894) telewizja (A. S. Popow, 1896/1907) komputer (1946/1981) Internet (1969/1991)

Społeczeństwo informacyjne – nowe środowisko wychowawcze: technopol triumf techniki nad kulturą (rozumem), technologiczne zniewolenie człowieka kultura prefiguratywna inwersja pedagogiczna, autorytet nauczyciela postmodernizm nieograniczona wolność, zmiany w systemie wartości, relatywizm poznawczy i etyczny kultura audiowizualna dominacja ikonosfery nad logosferą

na człowieka i społeczeństwo Oddziaływanie mediów na człowieka i społeczeństwo

My kształtujemy narzędzia, a potem one kształtują nas. Marshall McLuhan (1911-1980)

Człowiek jako twórca i użytkownik narzędzi (mediów): cele*, intencje cele**, oczekiwania człowiek – twórca człowiek – użytkownik NARZĘDZIE *najczęściej zysk lub inne korzyści **zazwyczaj inne niż u twórcy

Współcześnie zaawansowana tech-nika może istnieć obok człowieka mało wyćwiczonego i utalentowa- nego, a postęp techniczny może odbywać się bez rozwoju i dosko-nalenia człowieka, a przynajmniej bez wszechstronnego rozwoju talentów i zdolności większości ludzi. J. Bobryk: Spadkobiercy Teuta. Ludzie i media. Wydaw. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2001, s. 28

problem „luki ludzkiej” poziom rozwoju czynniki naukowo-techniczne luka ludzka czynniki humanistyczne czas XX w. XXI w.

„Luka ludzka” to dystans między rosnącą złożonością świata a naszą zdolnością do sprostania jej. Mówimy o „luce ludzkiej”, ponieważ ma ona charakter rozłamu, powstającego dlatego, iż za wzrostem tworzonych przez ludzi komplikacji nie nadąża postęp naszych umiejętności. J. W. Botkin, M. Elmandjra, M. Malitza: Uczyć się – bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”? PWN, Warszawa 1982, s. 48

Miękki determinizm medialny – media (technologie) mogą, ale nie muszą wywierać wpływu na życie społeczne; jednocześnie bez tych technologii zmiany te nie byłyby możliwe Na składa się wzajemne oddziaływanie technologii, która coś umożliwia oraz ludzi, którzy tę możliwość urzeczywistniają. miękki determinizm P. Levinson: Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej. Wydaw. Literackie „MUZA”, Warszawa 2006

technicznie zrealizować, należy moralnie zakceptować. Nie wszystko, co można technicznie zrealizować, należy moralnie zakceptować. K O N K L U Z J A: istotnym zadaniem edukacji medialnej jest kształtowanie u uczących się osób. ODPOWIEDZIALNOŚCI

Część 3. Istota współczesnej edukacji medialnej

hipermediatyzacja (zapośredniczenie) Najważniejsze konsekwencje życia w medialnym świecie (komputer, Internet, TV, tel. komórkowy): informacyjny zalew – wielość opinii, poglądów, paradygmatów, „prawd”; dominacja informacji nad wiedzą i mądrością media (Internet) jako szczególne źródła informacji i budowania światopoglądu hipermediatyzacja (zapośredniczenie) Dla 80% uczniów najważniejszym źródłem informacji jest Internet, tylko dla 7% – nauczyciel, dla 2% – książka.

pozbawia nas własnych bezpośrednich doświadczeń, oddaje nas we władzę rzeczywistości zapośredniczonej. Ma to poważne konsekwencje, gdyż każdy z nas rozumie tylko to, czego bezpośrednio doświadczył. Żadna książka […] nie może zastąpić naszego „walnięcia głową w mur”. By nauczyć się pływać, trzeba skoczyć do wody. Hipermediatyzacja G. Sartori: Homo videns. Telewizja i postmyślenie. Wydaw. Uniw. Warszawskiego, Warszawa 2007, s. 80

ma na celu przygotowanie ludzi do odpowiedzialnego, krytycznego EDUKACJA MEDIALNA ma na celu przygotowanie ludzi do odpowiedzialnego, krytycznego i roztropnego korzystania z mediów. Zajmuje się poszukiwaniem modeli interakcji mediów i człowieka. Obejmuje media w nauczaniu i wychowaniu.

Media edukacyjne – dwa nurty: media „dla szkoły” (wspieranie procesu edukacyjnego – w szkole lub poza nią) media „obok szkoły” (nurt „brudnej” edukacji medialnej – cyberprzemoc, ang. cyberbullying; nowa funkcja szkoły – detoksykacja)

Edukacyjne konteksty mediów Część 4. Edukacyjne konteksty mediów – wybrane zagadnienia

Są słowa, których nie da się zastąpić tysiącem obrazów. Jeden obraz wart jest tysiąca słów. ale... Są słowa, których nie da się zastąpić tysiącem obrazów.

Telewizja wytwarza obrazy i niszczy idee, osłabia zdolność myślenia abstrakcyjnego, a wraz z nią naszą zdolność rozumienia. WIDEODZIECKO – człowiek ukształtowany przez wideowidzenie Największym zagrożeniem dla edukacji jest telewizja. Musi zrozumieć, że ma także pełnić misję edukacyjną. K. R. Popper (1902-1994)

Niezwykłe przyspieszenie techniczne wpływa na emocjonalną strukturę ca-łego społeczeństwa, wywołując stres spowodowany nadmiarem bodźców, których nie można przyswoić, zintegro-wać z psychiką. Czy w nowej rzeczy-wistości technologicznej można ocalić resztki indywidualności i osobowości? M. McLuhan: The Mechanical Bridge: Folklore of Industrial Man. Vanguard Press, New York, 1951, s. 50

Umysł potrzebuje co najmniej pół sekundy, aby zapewnić odpowiednie zamknięcie dla złożonego bodźca (syndrom „brakującej pół sekundy”). Hertha Sturm (1925–1998), niem. psycholog, pedagogog mediów, dziennikarka radiowa H. Sturm: Wahrnehmung und Fernsehen: die fehlende Halbsekunde. „Media Perspektiven” 1984, Heft 1, s. 58-65

Stałe oglądanie telewizji działa jak narkotyk. Prowadzi do trwałych zmian osobowości, które w wypadku dzieci i młodzieży nie stymulują rozwoju, lecz [...] hamują go w bardzo zasadniczy sposób. R. Patzlaff: Zastygłe spojrzenie. Fizjologiczne skutki patrzenia na ekran a rozwój dziecka. Oficyna Wydaw. IMPULS, Kraków 2008, s. 15

homo sapiens – język abstrakcyjny homo videns – język percepcyjny homo sapiens => homo videns homo sapiens – język abstrakcyjny homo videns – język percepcyjny Poznanie koncepcyjne w całości rozpościera się poza sferą wizualności (może być wspomagane, ale nie zastępowane przez oglądanie). mundus intelligibilis <> mundus sensibilis – oglądanie nie jest poznaniem!

W I D Z I E Ć <> R O Z U M I E Ć JĘZYK a TECHNOLOGIA: język kształtuje myślenie; człowiek epoki druku myśli inaczej, niż człowiek epoki pisma obrazkowego powrót do pisma obrazkowego oznaczałby regres cywilizacyjny człowiek jest zdolny do innowacji i inte- lektualnej transgresji tak długo, dopóki istnieje alfabet w obecnej postaci W I D Z I E Ć <> R O Z U M I E Ć

cyfrowych tubylców cyfrowych imigrantów. Ze względu na sposób posługiwania się mediami amer. badacz mediów Marc Prensky dzieli społeczeństwo na dwie kategorie: cyfrowych tubylców cyfrowych imigrantów. Cyfrowi tubylcy – osoby urodzone po roku 1983, dla których świat mediów (Internet) jest naturalnym środowiskiem życia. Preferują obraz, myślenie hipertekstowe, zamiast książek – Google.

(ang. digital natives): CYFROWI TUBYLCY (ang. digital natives): nie znają świata bez komputerów, Internetu i telefonów komórkowych sporadycznie odwiedzają bibliotekę, notorycznie używają Google lub innych wyszukiwarek używają telefonów komórkowych nie tylko do telefonowania, ale też do przechowywania muzyki i filmów wideo, fotografowania i grania

(ang. digital immigrants) – osoby z epoki przedcyfrowej: CYFROWI IMIGRANCI (ang. digital immigrants) – osoby z epoki przedcyfrowej: posługują się językiem ery przedmedialnej preferują cierpliwość i systematyczność przedkładają tekst nad obraz i dźwięk preferują myślenie linearne traktują nowe technologie nieufnie

Internet powoduje zmiany w budowie i funkcjonowaniu mózgu człowieka: zmiany w mózgu jako efekt długotrwałej koncentracji na wybranej aktywności hipertekstowe umysły (nielinearność i wielowątko- wość myślenia, niezdolność do głębszej refleksji) szybkie tworzenie się nowych połączeń między neuronami podczas przeszukiwania zasobów sieci (spowalnianie procesu starzenia się szarych komórek) G. Small, G. Vorgan: iBrain: Surviving the technological alteration of the modern mind. HarperCollins, NY 2008

Przyszłość edukacji to mobilność. Cechy nowych mediów: integracja (konwergencja) kompresja czasowo-przestrzenna sieciowość globalność (deterytorializacja) decentralizacja multi- i hipermedialność interaktywność mobilność (miniaturyzacja) Przyszłość edukacji to mobilność.

Głównym zadaniem nowoczesnej edukacji medialnej jest podejmowanie działań mających na celu przekształcenie „wideodziecka” (homo videns/ludens) w pełni racjonalnego homo mediens.

Zagrożenia ze strony mediów Część 5. Zagrożenia ze strony mediów – zarys problemu

Jednym z najważniejszych w pedagogice medialnej jest: pytań, jakie stawia się w pedagogice medialnej jest: Co my robimy z mediami, co media robią z nami?

[…] nadal nie potrafimy się pozbyć złudzenia, że liczy się to, w jaki sposób medium jest wykorzystywane, a nie to, co ono czyni z nami. To dziwaczna postawa technicznego idioty. McLuhan. Wybór tekstów. Zysk i S–ka Wydawnictwo, Poznań 2001, s. 337

Zagrożeniem nie są nowe technologie przekazu, ale brak umiejętności właściwego odnoszenia się do mediów i racjonalnego korzystania z nich. J. Morbitzer: Edukacja wspierana komputerowo a humanistyczne wartości pedagogiki. Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007

– nauka o szkodliwych psychicznie skutkach cywilizacji i sposo-bach obrony przed nimi; zajmuje się ona ochroną tożsamości człowieka oraz pod-stawowych wartości ludzkich w stechnicy-zowanym świecie (twórca: Józef Bańka) EUTYFRONIKA – (gr. euthyphron = prosty) człowiek prostomyślny, łączący umiejętność posługiwania się nowymi tech- nologiami ze światem tradycyjnych wartości HOMO EUTYFRONICUS

Część 6. Refleksje końcowe

brak edukacji medialnej (sic!) Stan obecny: brak edukacji medialnej (sic!) edukacja informatyczna (podejście narzędziowe) integracja EI i EM edukacja medialna – refleksja, kultura edukacja informatyczna – narzędzie

modelu edukacji medialnej: W poszukiwaniu nowego modelu edukacji medialnej: kształtowanie nowych relacji nauczyciel – (media) – uczeń przekształcanie „wideodzieci” w pełni racjonalnych użytkowników mediów uwzględnianie aspektów aksjologicznych koncentracja na zadaniach praktycznych (learning by doing) – wzajemna edukacja

(potrzeba EM – główne przesłanki): P O D S U M O W A N I E (potrzeba EM – główne przesłanki): przygotowanie do życia w medialnym świecie zrozumienie istoty i języka mediów znajomość mechanizmów oddziaływania mediów na jednostkę i społeczeństwo przekształcenie „wideodzieci” w odpowiedzial- nych i krytycznych użytkowników mediów przygotowanie do wykorzystywania mediów w procesie kształcenia i samokształcenia świadomość i znajomość zagrożeń oraz mani- pulacji ze strony mediów (głównie TV i Internetu)

W przyszłości tylko osoby, które potrafią zrównoważyć swój rozwój społeczny i technologiczny będą mogły odnosić sukcesy w życiu oso- bistym, zawodowym i publicznym. prof. Gary Small, Uniwersytet Kalifornijski, Los Angeles, USA

Dziękuję za uwagę.