Wprowadzenie do tematyki PPP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

Konferencja „Ppp w praktyce” 7 X 2013 r. Zagadnienia wstępne
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Omówienie biznesowych modeli PPP i możliwości współpracy pomiędzy partnerem prywatnym i podmiotem publicznym Targi PPP, Płock 9 maja 2012 r. Investment.
Organizacje pozarządowe
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Jacek Piliszek, Włodzimierz Kiernożycki Serock, 19 maja 2012 r.
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
RADY PRACOWNIKÓW Katarzyna Dulewicz Tomasz Sancewicz
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE aspekty prawne i finansowe
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Partnerstwo publiczno - prywatne
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
partnerstwa publiczno-prywatnego
PPP jako oferta inwestycyjna podmiotu publicznego
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Kwestie podatkowe w przedsięwzięciach typu Partnerstwa Publiczno –Prywatnego - jakie zdarzenia rodzą jakie konsekwencje w obszarze opodatkowania Wojciech.
Miasto publiczne – miasto prywatne
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Opodatkowanie przedsięwzięć typu PPP Partnerstwo w ramach PPP Dorota Dąbrowska doradca podatkowy Warszawa, 5 listopada 2012.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne w ochronie zdrowia
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw S.A.
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
REALIZACJA PROJEKTÓW PPP W NOWYM STANIE PRAWNYM Budowa parkingów publicznych w systemie koncesji na roboty budowlane.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Warsztaty PPP. Ścieżka dojścia - zarys 1.Identyfikacja przez podmiot publiczny potrzeb i możliwości ich zaspokojenia poprzez realizację przedsięwzięcia.
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
UNITED STATES CANADA MEXICO POLAND CHINA millercanfield.com Partnerstwo publiczno – prywatne w gospodarce odpadami. Tomasz Milewski radca prawny 11 października.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju - założenia Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
PPP UMOWA S TOPCZYK & M IKULSKI. WPROWADZENIE przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do tematyki PPP Wadim Kurpias CMS Cameron McKenna Płock, 9 maja 2012 r. Warsaw / 13888395.2

Partnerstwo Publiczno-Prywatne („PPP”) Podstawy prawne: Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z dnia 5 lutego 2009 r. Nr 19, poz. 100) - „Ustawa o PPP” Ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. z dnia 5 lutego 2009 r. Nr 19, poz. 101) - „Ustawa o koncesji” Swoboda stron w kształtowaniu partnerstwa Wyważenie i zabezpieczenie interesów obu stron umowy Współpraca obu partnerów przy realizacji inwestycji Warsaw / 13888395.2

Korzyści związane ze stosowaniem PPP Podmiot publiczny uzyskuje dostęp do prywatnego kapitału – co w warunkach ogromnych potrzeb infrastrukturalnych oraz ograniczonych zasobów własnych, umożliwia przyspieszenie nakładów na rozwój infrastruktury PPP jest tańsze niż tradycyjna forma realizacji inwestycji – PPP pozwala osiągnąć oszczędności rzędu 15-17% w porównaniu z tradycyjnym modelem realizacji inwestycji Projekty PPP są realizowane szybciej i sprawniej niż w metodzie tradycyjnej, w której jedynie 30% inwestycji zostaje ukończonych zgodnie z ustanowionym harmonogramem, a 27% zgodnie z zaplanowanym budżetem Jakość usług dostarczanych przez partnera prywatnego jest wyższa, co wynika ze zwiększonego dostępu podmiotów prywatnych do innowacyjnej wiedzy, efektów skali i doświadczeń zdobytych we wcześniejszej działalności operacyjnej o podobnym profilu Możliwość podziału ryzyk między partnera publicznego i prywatnego – każdy z partnerów odpowiada za ryzyka, z którymi sobie lepiej (taniej, wydajniej, szybciej) radzi Warsaw / 13888395.2

Liczba ofert w formule PPP wg sektorów w latach 2009 - 2010 Warsaw / 13888395.2

Ogłoszone projekty PPP w I półroczu 2010 i 2011 Warsaw / 13888395.2

Ogłoszenia o wyborze partnera / koncesjonariusza Warsaw / 13888395.2 *źródło: materiały Fundacji Centrum PPP

Realizacja PPP na podstawie Założenia umowy o PPP Strony umowy Przedmiot umowy Realizacja PPP na podstawie Podmiot publiczny Partner prywatny Wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk Umowy o PPP Spółki z udziałem partnera publicznego i prywatnego Warsaw / 13888395.2

Dwie drogi wyboru partnera prywatnego Ustawa o PPP Dwie drogi wyboru partnera prywatnego Jeżeli wynagrodzeniem partnera prywatnego jest prawo do pobierania pożytków z przedmiotu partnerstwa publiczno-prywatnego, albo przede wszystkim to prawo wraz z zapłatą sumy pieniężnej, wyboru partnera prywatnego dokonuje się stosując przepisy Ustawy o koncesji z uwzględnieniem przepisów Ustawy o PPP W innych przypadkach wyboru partnera prywatnego dokonuje się stosując przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych z uwzględnieniem przepisów Ustawy o PPP Warsaw / 13888395.2

Elementy umowy o PPP (1) Rodzaj przedsięwzięcia budowa lub remont obiektu budowlanego świadczenie usług wykonanie dzieła inne świadczenie Połączone z utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym, który jest wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia lub jest z nim związany Zasady wynagradzania partnera prywatnego opłata za dostępność Poziom wydatków ponoszonych przez partnera prywatnego lub osobę trzecią (instytucję finansową) Warsaw / 13888395.2

Elementy umowy o PPP (2) Określenie wkładu własnego wnoszonego przez partnerów w celu realizacji przedsięwzięcia w szczególności poniesienie części wydatków na realizację przedsięwzięcia, w tym sfinansowanie dopłat do usług świadczonych przez partnera prywatnego w ramach przedsięwzięcia, lub wniesienie składnika majątkowego przez podmiot publiczny Zwrot składnika majątkowego określenie stanu, w jakim znajdować ma się składnik majątkowy w momencie zwrotu na rzecz podmiotu publicznego Podział ryzyk związanych z realizacją przedsięwzięcia Warsaw / 13888395.2

Ryzyko ponoszone przez Podział ryzyk Ryzyko ponoszone przez Partner prywatny Partner publiczny Wspólne Ryzyko ukończenia ■ Ryzyko technologiczne Ryzyko eksploatacyjne Ryzyko finansowe Ryzyko konkurencyjne Ryzyko podaży Ryzyko siły wyższej Ryzyko środowiskowe Ryzyko działania władz Ryzyko polityczne Ryzyko walutowe Warsaw / 13888395.2

Elementy umowy o PPP (3) Kontrola realizacji przedsięwzięcia przez podmiot publiczny kontrola sprawowana przez Niezależnego Inżyniera Skutki nienależytego wykonania lub niewykonania zobowiązania kary umowne / zasady przyznawania punktów karnych / obniżenie wynagrodzenia partnera prywatnego Zasady wypowiadania umowy Zasady rozwiązywania ewentualnych sporów Warsaw / 13888395.2

Założenia Ustawy o koncesji Ustawa o koncesji Założenia Ustawy o koncesji Przedmiot koncesji: Umowa koncesji: Roboty budowlane, lub Usługi Zobowiązanie koncesjonariusza do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem Wynagrodzenie koncesjonariusza przy: 1) koncesji na roboty budowlane lub 2) koncesji na usługi wyłącznie prawo do korzystania z obiektu budowlanego/usługi albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy płatność koncesjodawcy na rzecz koncesjonariusza nie może prowadzić do odzyskania całości nakładów poniesionych przez koncesjonariusza związanych z wykonywaniem koncesji Warsaw / 13888395.2

Elementy umowy o koncesji (1) Wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności Kwestie wymagające uregulowania w umowie koncesji: określenie przedmiotu koncesji termin wykonania przedmiotu koncesji okres obowiązywania umowy koncesji sposób wynagrodzenia koncesjonariusza określenie płatności koncesjodawcy na rzecz koncesjonariusza wskazanie i podział ryzyka między koncesjodawcę a koncesjonariusza związanego z wykonywaniem przedmiotu koncesji normy jakościowe, wymagania i standardy stosowane przy wykonywaniu przedmiotu koncesji uprawnienia koncesjodawcy w zakresie kontroli wykonywania koncesji przez koncesjonariusza Warsaw / 13888395.2

Elementy umowy o koncesji (2) kwestie wymagające uregulowania w umowie koncesji: warunki przedłużenia lub skrócenia okresu obowiązywania umowy koncesji warunki i sposób rozwiązania umowy koncesji warunki i zakres odpowiedzialności stron z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy warunki i zakres ubezpieczeń wykonywania przedmiotu koncesji wykaz dokumentów, jakie strony umowy koncesji są obowiązane uzyskać lub dostarczyć w celu realizacji umowy wraz z podaniem terminów, w jakich powinno to nastąpić tryb i warunki rozwiązywania sporów związanych z realizacją umowy koncesji Warsaw / 13888395.2

Podstawowe maksymalne okresy obowiązywania umowy o koncesji 30 lat W przypadku koncesji na roboty budowlane 15 lat W przypadku koncesji na usługi Możliwość zawarcia umowy na okres dłuższy, ze względu na dłuższy przewidywany okres dotyczący zwrotu nakładów koncesjonariusza Warsaw / 13888395.2

Ogólna ocena Ustawy o koncesji i Ustawy o PPP Ustawa o koncesji Ustawa o PPP *źródło: Forum PPP magazyn inwestycji publicznych Warsaw / 13888395.2

Stan wiedzy urzędników na temat możliwości wynikających z PPP *źródło: Forum PPP magazyn inwestycji publicznych Warsaw / 13888395.2

Bariery w podejmowaniu inicjatyw w formule PPP *źródło: „Raport PPP – dziedziny, korzyści, bariery - oczami przedstawicieli sektora publicznego i prywatnego (2007-2011)” www.ppportal.pl Warsaw / 13888395.2

Praktyczne aspekty PPP Wiedza dotycząca realizacji projektów Wsparcie merytoryczne ze strony administracji rządowej / doradców Praktyczne doświadczenie we wdrażaniu projektów PPP Wybór modelu realizacji przedsięwzięcia Jasny podział zadań pomiędzy partnerami Wykorzystywanie pozytywnych przykładów udanej realizacji inwestycji w modelu PPP Praktyczne doświadczenia / postulowane zmiany Warsaw / 13888395.2

Zadania podmiotu publicznego na wstępnym etapie postępowania dot Zadania podmiotu publicznego na wstępnym etapie postępowania dot. projektu PPP Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za realizację przedsięwzięcia i współpracę z doradcami podmiotu publicznego, tj. w szczególności za: proces decyzyjny w zakresie postępowania kwestie prawne i proceduralne kwestie techniczne kwestie finansowe Przygotowanie dokumentacji, a także wstępne określenie trybu realizacji przedsięwzięcia oraz harmonogramu realizacji przedsięwzięcia Wybór doradców wspierających podmiot publiczny w przygotowaniu postępowania: doradcy prawnego doradcy technicznego doradcy finansowego Warsaw / 13888395.2

Zadania doradców podmiotu publicznego na wstępnym etapie postępowania dot. projektu PPP Sporządzenie analizy trybów realizacji przedsięwzięcia Podział ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym a partnerem prywatnym Przygotowanie Memorandum Informacyjnego opisującego w wyczerpujący sposób planowane przedsięwzięcie (w tym m.in. kwestie dotyczące trybu realizacji przedsięwzięcia, wynagrodzenia partnera prywatnego, finansowania przedsięwzięcia, podziału ryzyk pomiędzy partnerami, itp.) Sporządzenie projektu dokumentacji na potrzeby postępowania (w tym m.in. ogłoszenia o realizacji przedsięwzięcia, opisu potrzeb i wymagań, siwz, umowy, itp.) Warsaw / 13888395.2

Zadania partnera prywatnego na wstępnym etapie postępowania dot Zadania partnera prywatnego na wstępnym etapie postępowania dot. projektu PPP Podjęcie decyzji odnośnie formy uczestnictwa w projekcie (spółka celowa) przed przystąpieniem do postępowania Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za kontakt z podmiotem publicznym lub jego doradcami Wnikliwe zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą przedsięwzięcia oraz merytoryczne przygotowanie do spotkań z podmiotem publicznym lub jego doradcami Warsaw / 13888395.2

Pomyślna realizacja projektu PPP (1) Znany i zweryfikowany stan prawny Realna ocena możliwości finansowych stron Studium wykonalności inwestycji Profesjonalni doradcy obu stron Prawidłowa SIWZ Warsaw / 13888395.2

Pomyślna realizacja projektu PPP (2) Efektywność i przejrzystość prowadzonego postępowania Racjonalny podział ryzyk „Bankowalność” inwestycji Zamknięcie komercyjne vs zamknięcie finansowe Aktywna współpraca stron przy realizacji przedsięwzięcia Warsaw / 13888395.2

Dziękuję za uwagę Wadim Kurpias CMS Cameron McKenna Tel: +48 22 520 5555 wadim.kurpias@cms-cmck.com Warsaw / 13888395.2