„INSTYTUT EDUKACJI OBYWATELSKIEJ”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Administracja i prawo administracyjne
Advertisements

Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Organizacje pozarządowe
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Rozwój społeczności lokalnych
Izabela Rzewuska kl.IIIc
Prawo administracyjne ćwiczenia
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
„ Z DZIEJÓW GMINY RADŁÓW”
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Administracja publiczna
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Przygotował Andrzej Potucha
Źródła prawa podatkowego
Ostrów Wielkopolski 24 listopada 2011r.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Pozyskiwanie środków na promocję produktów regionalnych Bożena Pietras-Goc FUNDACJA PARTNERSTWO DLA ŚRODOWISKA.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Temat: Pojęcie źródła prawa
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Dokładniej o demokracji
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Młodzieżowa rada miasta jest to organ samorządu terytorialnego o charakterze konsultacyjnym. Młodzieżowe rady tworzone są przez grupę.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Zdarzenie Prawne Jest to działanie ,fakt, wywołujące skutki prawne w postaci powstania, zmiany lub wygaśnięcia stosunku prawnego.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
CO TO TAKIEGO Statut?.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Ustrój samorządu terytorialnego
Organizacja prawna administracji. Ciąg dalszy.
Prawo administracyjne – źródła prawa
Ustrój administracji publicznej
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
SAMORZĄDNOŚĆ LOKALNA Wykład do wyboru II SSL, IV SSM, V SSM dr Marcin Wołek Konsultacje: wtorek, 14:45-15:30, pok. 215.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
LOGISTYKA W SEKTORZE PUBLICZNYM Moduł H 8. Dla kogo ten moduł – cele Kształcenie wyspecjalizowanych kadr zarządzających sektorem publicznym, Sektor publiczny.
Samorząd terytorialny
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
UST.
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

„INSTYTUT EDUKACJI OBYWATELSKIEJ” TYTUŁ PROJEKTU: „INSTYTUT EDUKACJI OBYWATELSKIEJ” MODUŁ: SAMORZĄD PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ

Moduł II. Samorządowy Aspekty prawne funkcjonowania JST. Samorządność i III sektor, liderstwo, przywództwo, marketing samorządowy. Rodzaje i style władzy/rządzenia. Udział w życiu publicznym. Protokół dyplomatyczny.

Aspekty prawne funkcjonowania JST. Artykuł 163 Konstytucji RP stanowi, że „Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych".

Aspekty prawne funkcjonowania JST. Samorząd terytorialny – organizacja społeczności lokalnej (gmina, powiat) lub regionalnej (województwo samorządowe) i jednocześnie forma administracji publicznej, w której mieszkańcy tworzą z mocy prawa wspólnotę i względnie samodzielnie decydują o realizacji zadań administracyjnych, wynikających z potrzeb tej wspólnoty na danym terytorium i dozwolonych samorządowi przez ustawy, pod określonym ustawowo nadzorem administracji rządowej.

Aspekty prawne funkcjonowania JST. W Polsce samorząd terytorialny (gminny) został przywrócony w 1990 r.  Natomiast trójszczeblowa struktura samorządu terytorialnego, tj.: samorząd gminny, samorząd powiatowy, samorząd województwa, obowiązuje od 1 stycznia 1999 r.

Aspekty prawne funkcjonowania JST. Podstawowe akty prawne regulujące działanie ww. samorządów to odpowiednio: Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym   Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym  Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa 

Aspekty prawne funkcjonowania JST. Obecnie (2010) w Polsce jest: 16 województw, 314 powiatów i 65 miast na prawach powiatu oraz 2478 gmin.

Samorząd to praktyczna realizacja samorządności. Samorządność to idea, która zakłada, że grupy społeczne same decydują o sobie. Samorząd to praktyczna realizacja samorządności.

III sektor. Trzeci sektor to zwrot, którym określa się ogół organizacji pozarządowych. Określenie to wywodzi się z teorii podziału nowoczesnego państwa na trzy główne sektory: państwowy, rynkowy oraz organizacji non - profit, działających pro publico bono, ale jednocześnie niezwiązanych instytucjonalnie z administracją publiczną.

Liderstwo, przywództwo. „Lider etymologiczne po angielsku to przewodnik – ktoś, kto prowadzi innych ludzi, w kierunku, w którym chcą iść, nic nie narzuca. Razem z ludźmi osiąga cel. Ma doświadczenie, wizję, wiedzę.” „…wódz to ktoś, kto ma władzę, może coś nakazać, dyscyplinować, dyrygować zespołem”. Zbigniew Pełczyński

Marketing samorządowy. Jednostki samorządu terytorialnego coraz częściej muszą działać jak specyficzne przedsiębiorstwa – znajdują się bowiem na rynku, biorą udział w procesach gospodarczych, muszą się promować. Marketing samorządowy jest doskonałym narzędziem dla samorządów, by sprawnie zarządzać danym terytorium i podejmować działania adekwatne do potrzeb, również rynkowych potrzeb swoich odbiorców.

Rodzaje i style władzy/rządzenia. Władza- szerokie znaczenie stosunków społecznych polegających na tym, ze jeden podmiot wpływa na zachowanie drugiego podmiotu, to stosunek społeczny polegający na tym, że jedna ze stron może, w sposób trwały, wymuszać na drugiej określone postępowanie, jeden podmiot może decydować o zachowaniu drugiego podmiotu, a podmiot podporządkowany gotowy jest poddać się temu kierownictwu, rodzaj relacji między podmiotami.

Rodzaje i style władzy/rządzenia. Władza może być oparta na: akceptacji przymusie, sile. Władza szeroko legitymowana - gdy jest wsparta na autorytecie, gdy poddany podporządkowuje się dobrowolnie, uznając, że władający jest należycie upoważniony do wydawani nakazów lub zakazów.

Rodzaje i style władzy/rządzenia. Jedna z pierwszych klasyfikacji stylów kierowania wyróżnia style: autokratyczny (nakazowy, narzucany przez kierownictwo), demokratyczny (zorientowany na ludzi), nieingerujący (maksimum swobody w realizacji zadań) . Charakterystyka stylów kierowania wg Lewina-Lipitta-White'a

W życiu publicznym uczestniczy każdy człowiek. Życie publiczne. Życie publiczne to ogół stosunków i relacji, jakie zachodzą pomiędzy obywatelami, organizacjami państwowymi oraz instytucjami. W życiu publicznym uczestniczy każdy człowiek.

Życie publiczne. Zagadnienia życia publicznego obejmują całość działań obywateli, ich kulturowe zainteresowania, uczestnictwo i aktywności w strukturach państwowych, organizację czasu wolnego, konflikty społeczne, kulturę polityczną, zgromadzenia i wspólnoty ludzkie. Uczestnictwo w życiu publicznym oznacza wpływ jednostki na sytuację w państwie oraz możliwość działania w rozmaitych organizacjach.

Protokół dyplomatyczny. Protokół dyplomatyczny określa reguły postępowania i zachowania dyplomaty, normy obowiązujące w kontaktach urzędowych z władzami państwa akredytacji, jak również we wzajemnych stosunkach między placówkami dyplomatycznymi innych państw w danej stolicy. Protokół dyplomatyczny reguluje także wzajemne kontakty osób reprezentujących dane państwo, jak również instytucji i urzędów.

Dziękuję za uwagę PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Biuro projektu: Fundacja „Atena Noctua” ul. Armii Krajowej 10/1, 59-140 Chocianów