Nauczanie na odległość Distance learning Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku Nauczanie na odległość Distance learning mgr inż. Katarzyna Daniewicz mgr inż. Katarzyna Rytelewska prof. dr hab. Nina Siemieniuk mgr inż. Lucyna Zapolnik mgr Bożena Ignatowska
Nauczanie na odległość Definicja Cechy charakterystyczne Historia nauczania na odległość Rodzaje nauczania na odległość Zalety i wady nauczania na odległość Efektywność nauczania na odległość Często spotykane elementy szkolenia Gotowość na e-learning Darmowe kursy dostępne on-line Przykłady kursów płatnych Uniwersytety on-line Narzędzia © WSFiZ w Białymstoku
Nauczanie na odległość Definicja Cechy charakterystyczne Historia nauczania na odległość Rodzaje nauczania na odległość Zalety i wady nauczania na odległość Efektywność nauczania na odległość Często spotykane elementy szkolenia Gotowość na e-learning Darmowe kursy dostępne on-line Przykłady kursów płatnych Uniwersytety on-line Narzędzia © WSFiZ w Białymstoku
Distance learning Nauczanie na odległość jest procesem kształcenia, w którym uczący się i nauczający są oddaleni przestrzeni Distance Learning Glossary, http://www.elearners.com/resources/glossary.asp © WSFiZ w Białymstoku
Nauczanie na odległość Definicja Cechy charakterystyczne Historia nauczania na odległość Rodzaje nauczania na odległość Zalety i wady nauczania na odległość Efektywność nauczania na odległość Często spotykane elementy szkolenia Gotowość na e-learning Darmowe kursy dostępne on-line Przykłady kursów płatnych Uniwersytety on-line Narzędzia © WSFiZ w Białymstoku
Nauczanie na odległość Cechy charakterystyczne kierowanie treści dydaktycznych do rozproszonych grup studentów wyjście poza ramy tradycyjnej klasy gdzie wymagana jest obecność wszystkich uczestników kształcenia w jednym czasie i miejscu Edustrada, Dział Metodyki Kształcenia na Odległość, sierpień 2001 http://www.edustrada.pl/index.php?section=nauczanie&sub=wprowadzenie © WSFiZ w Białymstoku
Nauczanie na odległość Definicja Cechy charakterystyczne Historia nauczania na odległość Rodzaje nauczania na odległość Zalety i wady nauczania na odległość Efektywność nauczania na odległość Często spotykane elementy szkolenia Gotowość na e-learning Darmowe kursy dostępne on-line Przykłady kursów płatnych Uniwersytety on-line Narzędzia © WSFiZ w Białymstoku
Historia nauczania na odległość Okres Kraj Wydarzenia Rok 1700 USA Pierwsze ogłoszenie prasowe z ofertą kursu korespondencyjnego, przesyłanie pocztą materiałów szkoleniowych Rok 1837 Anglia Kursy stenografii na odległość Studenci przesyłają wykładowcy do oceny fragmenty Biblii przepisane metodą stenografii Rok 1852 Kursy stenografii Rok 1873 Towarzystwo do Popierania Nauki w Domu (The Society to Encourage Study At Home) Wymiana korespondencji również między kursantami Nauczanie 24 przedmiotów Listy lektur, zestaw pytań sprawdzających Uczestniczy około 1000 studentów Rok 1886 Warszawa Uniwersytet Latający Zalegalizowany w czasie rewolucji 1905-1907 Przyjął nazwę Towarzystwo Kursów Naukowych © WSFiZ w Białymstoku
Historia nauczania na odległość Okres Kraj Wydarzenia Lata 20 XX w. Radio edukacyjne Lata 30 XX w. Australia Upowszechnienie się radia edukacyjnego Kształcenie mieszkańców z obszarów wiejskich Rok 1945 USA Telewizja Edukacyjna Przełom XIX i XX w. Polska Powstawanie towarzystw edukacji otwartej np.: Towarzystwo Kursów Akademickich dla Kobiet Powszechne Wykłady Uniwersyteckie Początek XX w Świat Powstają tzw. Otwarte Uniwersytety Umożliwiają one korespondencyjne zdobycie tytułu naukowego Krytyka umiejętności ich absolwentów Rok 1969 WB Powstaje British Open University Renoma kształcenia na poziomie akademickim © WSFiZ w Białymstoku
Historia nauczania na odległość Okres Kraj Wydarzenia Rok 1962 Przekaz satelitarny Tele- i Videokonferencje Lata 1966-1971 Polska Politechnika Telewizyjna Przygotowanie kandydatów na wyższe uczelnie Materiały pomocnicze dla studentów Trwają przygotowania do otwarcia Telewizyjnego Uniwersytetu Otwartego Od roku 1985 Uniwersytet Alaska udostępnia wiele kursów innym szkołom wyższym Lata 90-te XX w. Rozwój Internetu i multimediów Wzrost zainteresowania nauczaniem na odległość Wykorzystanie multimediów i Internetu w nauczaniu Powstanie e-learningu Polski Portal Rozwoju, http://www.pldg.pl/p/pl/TarJ/25/2 © WSFiZ w Białymstoku
Nauczanie na odległość Definicja Cechy charakterystyczne Historia nauczania na odległość Rodzaje nauczania na odległość Zalety i wady nauczania na odległość Efektywność nauczania na odległość Często spotykane elementy szkolenia Gotowość na e-learning Darmowe kursy dostępne on-line Przykłady kursów płatnych Uniwersytety on-line Narzędzia © WSFiZ w Białymstoku
Rodzaje nauczania na odległość Kolejne generacje kształcenia na odległość Galwas B.A., Nowak J., Nowak S., Pajer M., Edukacja w Internecie, MEWA nr 1/2002 © WSFiZ w Białymstoku
Rodzaje nauczania na odległość Galwas B. A., Studia w Internecie – koniec początku, MEWA nr 1/2002 © WSFiZ w Białymstoku
Rodzaje nauczania na odległość Korespondencyjne - listowne WBT (Web Based Training) – nauczanie przy wykorzystaniu stron internetowych CBT (Computer Based Training) – nauczanie za pomocą komputera Blended learning (nauczanie mieszane) – nauczanie, które wykorzystuje elementy tradycyjnego kursu (wykładu, ćwiczeń) i elementy nauczania na odległość e-learning (elektroniczne nauczanie) – nauczanie przy wykorzystaniu elektronicznych środków przekazu (komputer, Internet, urządzenia audiowizualne, itp.) m-learning (mobile learning) M - learning jest przenośnym sposobem nauczania za pomocą urządzeń PDA (Personal Digital Assistant), oraz telefonów komórkowych. © WSFiZ w Białymstoku
Rodzaje nauczania na odległość Edustrada, Dział Metodyki Kształcenia na Odległość, www.edustrada.pl, marzec 2002 © WSFiZ w Białymstoku
Dlaczego nauczanie e-learning? Nowe potrzeby nauki just-in-time poszukiwanie efektywnych metod nauczania ludzi znajdujących się w rożnych częściach świata zdobywania nowych umiejętności, dokształcania wzrost znaczenia wiedzy i umiejętności Nowe zasoby dostęp do Internetu postęp technologiczny rozwój multimediów, narzędzi komunikacji zwiększenie przepustowości łączy poprawa jakości materiałów szkoleniowych on-line standardy ułatwiające tworzenie kursów E-learning Opracowanie na podstawie: http://www.szkolenia.com/szkolenia.nsf/basic/zdjecia_cl/$FILE/8.jpg © WSFiZ w Białymstoku
Nauczanie na odległość Definicja Cechy charakterystyczne Historia nauczania na odległość Rodzaje nauczania na odległość Zalety i wady nauczania na odległość Efektywność nauczania na odległość Często spotykane elementy szkolenia Gotowość na e-learning Darmowe kursy dostępne on-line Przykłady kursów płatnych Uniwersytety on-line Narzędzia © WSFiZ w Białymstoku
Zalety nauczania na odległość (e-learningu) wolne od ograniczeń związanych z miejscem i czasem pozwala na indywidualne tempo uczenia się zmniejsza trudy i koszty podróżowania, rezerwacji sal, dopasowywania terminów szkolenia (bilety, paliwo, noclegi, diety, koszty wynajmu sali, rzutników) odpowiednio przygotowane (interaktywne i dostosowane do potrzeb) zapewniają wysoką efektywność uczenia się Galwas B. A., Współczesne systemy kształcenia ustawicznego i kształcenia na odległość, MEWA nr 1/2002 © WSFiZ w Białymstoku
Zalety nauczania na odległość (e-learningu) zapewniają dostęp do najnowszych informacji (ze względu na możliwość szybkiej aktualizacji) zapewniają możliwość powtórek, (wielokrotnego powrotu do ćwiczeń) aktywizują osoby nieśmiałe umożliwiają monitorowanie aktywności uczestników (udzielanie się na forum, rozwiązywanie testów, wykonywanie prac) stwarzają możliwość jednoczesnego przeszkolenia dużej liczby osób (od kilkudziesięciu do kilkuset) możliwość szkolenia osób oddalonych o wiele kilometrów rozwija (wymusza) znajomość obsługi komputera, aplikacji biurowych i korzystania z Internetu samodzielność w doborze materiału (wykład 1 przed wstępem) przełamanie barier społecznych - osoby niepełnosprawne, osoby wychowujące małe dzieci, pracujące etatowo i inne -dyskryminowane w dostępie do edukacji stacjonarnej większe możliwości weryfikacji trudnych pojęć © WSFiZ w Białymstoku
Zalety nauczania na odległość (e-learningu) umożliwia zdobycie wykształcenia osobom znajdujących się daleko od wymarzonej uczelni, pracującym łatwość kontroli postępów w nauce Kostecki R., E-learning w praktyce uczelni wyższej studium przypadku, e-mentor 1/2004 Centrum Edukacji „Maius college”, Innowacyjne formy nauki, http://www.maius.edu.pl/cms/index.php?id=44 © WSFiZ w Białymstoku
Wady nauczania na odległość (e-learningu) konieczny dostęp do tzw. infrastruktury (komputera, sieci - jeżeli on-line) konieczność znajomości podstaw obsługi komputera znajomość klawiatury i umiejętność pisania (w przypadku udziału w forach internetowych, rozwiązywania testów) duży koszt przygotowania pojedynczego szkolenia konieczność samodzielnej pracy, potrzeby silnej motywacji i organizacji pracy większe niż w przypadku szkoleń tradycyjnych duża procent uczestników, którzy nie kończą szkolenia w niektórych przypadkach niezbędne są zajęcia tradycyjne (kursy komputerowe, treningi empatii, umiejętności przywódczych, szkolenia wymagające praktyki) opracowanie na podstawie: Mynetwork, „Excellence in learning”, Zalety i wady e-learningu, www.mynetwork.pl Zarzadzaanie Zasobami Ludzkimi, Szkolenia e-learnigowe dla grup pracowników, http://kadry.nf.pl/artykuly/artykul_6494.htm © WSFiZ w Białymstoku
Nauczanie na odległość Definicja Cechy charakterystyczne Historia nauczania na odległość Rodzaje nauczania na odległość Zalety i wady nauczania na odległość Efektywność nauczania na odległość Często spotykane elementy szkolenia Gotowość na e-learning Darmowe kursy dostępne on-line Przykłady kursów płatnych Uniwersytety on-line Narzędzia © WSFiZ w Białymstoku
Efektywność nauczania Badania wykazały, że efektywność kursów prowadzonych „na odległość” i tradycyjnych jest podobna Coraz większą popularność zdobywają kursy prowadzone metodą blended learning, (łączenie kursów prowadzonych na odległość i tradycyjnych) Ilość czasu, którą należy poświęcić na kurs poprzez Internet wcale nie jest mniejsza niż gdybyśmy ten sam kurs odbywali metodą tradycyjną Oszczędność czasu wynika z braku konieczności dojeżdżania na spotkania i szkolenia oraz z tego, że na ogół mamy dużą swobodę dobierania godzin „przerabiania” kursu ARTHUR24, http://www.arthur.com.pl/arthur24/test/moja_gotowosc_na_e-learning.htm, maj 2006 © WSFiZ w Białymstoku
Efektywność nauczania Elementy kluczowe w nauczaniu na odległość Studenci, uczestnicy motywacja czas poświęcony na uczenie się potencjał (wiedza na początku szkolenia) umiejętność planowania nauki samodzielność dociekliwość zainteresowanie wytrwałość Instruktorzy/moderatorzy umiejętność rozwijania, podtrzymywania motywacji komunikatywność umiejętność dopasowania się do specyficznych potrzeb danej grupy Organizacja przydatność szkolenia dla firmy/organizacji współpraca między dostawcami szkolenia, moderatorami, administratorami sieci reagowanie na zakłócenia korzystanie z informacji dostarczanych przez system e-learningowy Willis B., Distance Education at a Glance, University of Idaho, http://www.uidaho.edu/eo/dist1.html, maj 2006 © WSFiZ w Białymstoku
Nauczanie na odległość Definicja Cechy charakterystyczne Historia nauczania na odległość Rodzaje nauczania na odległość Zalety i wady nauczania na odległość Efektywność nauczania na odległość Często spotykane elementy szkolenia Gotowość na e-learning Darmowe kursy dostępne on-line Przykłady kursów płatnych Uniwersytety on-line Narzędzia © WSFiZ w Białymstoku
Jak się uczyć - How to learn? http://www.learnativity.com/learn-to-learn.html © WSFiZ w Białymstoku
Jak słuchać i uczyć się wymowy? Wysłuchaj nagrania 2 razy nie patrząc na tekst i zastanów się, ile zrozumiałeś Posłuchaj angielskich objaśnień i komentarza do tekstu Przetłumacz tekst na język polski Kilkakrotnie odsłuchaj nagranie patrząc na angielski tekst Czytaj tekst wraz z lektorem, aż osiągniesz płynność czytania, następnie sam przeczytaj tekst na głos Weź kartkę i napisz ze słuchu tekst, który czyta lektor; zatrzymuj nagranie co kilka słów, abyś zdążył napisać wszystkie wyrazy; porównaj swoją wersję z oryginalnym tekstem i popraw błędy Napisz z pamięci tyle zdań z tekstu, ile zapamiętałeś; następnie porównaj z oryginałem i popraw błędy Powiedz tekst z pamięci - oczywiście na głos Język angielski Jacek Tomaszczyk, http://www.isel.edu.pl © WSFiZ w Białymstoku
Nauczanie na odległość Definicja Cechy charakterystyczne Historia nauczania na odległość Rodzaje nauczania na odległość Zalety i wady nauczania na odległość Efektywność nauczania na odległość Często spotykane elementy szkolenia Gotowość na e-learning Darmowe kursy dostępne on-line Przykłady kursów płatnych Uniwersytety on-line Narzędzia © WSFiZ w Białymstoku
Moja gotowość na e-learning - test Punktacja: odpowiedź a) – 3 pkt, odpowiedź b) – 2 pkt, odpowiedź c) – 1 pkt 1. Podczas nauki, interakcja z trenerem/nauczycielem oraz innymi uczącymi się jest dla mnie: a) niezbyt ważna b) ważna c) bardzo ważna 2. Oceniłabym siebie jako osobę, która: a) dobrze radzi sobie z wyznaczaniem priorytetów zadań i często wykonuję prace nawet przed wyznaczonym terminem i bez ponagleń wykładowcy/trenera b) nie zawsze radzi sobie z wyznaczaniem priorytetów zadań, trzeba mi czasami przypominać o terminach a prace często wykonuję w ostatniej chwili c) nie radzi sobie z wyznaczaniem priorytetów zadań, czasami zapominam o zleconych pracach, nawet jeśli mi się o tym przypomina 3. Dyskusje podczas szkoleń/wykładów są dla mnie: a) rzadko kiedy przydatne b) czasami są przydatne c) zawsze są mi przydatne 4. Kiedy prowadzący podaje instrukcję zadania, wolę: a) sama przeanalizować polecenie i ustalić co powinnam zrobić bez dodatkowych pytań b) sama przeanalizować polecenie i ustalić co powinnam zrobić, ale nie waham się zadawać pytań c) aby mi powiedziano dokładnie krok po kroku co powinnam zrobić © WSFiZ w Białymstoku
Moja gotowość na e-learning - test 5. Jestem w stanie ocenić moje postępy w nauce: a) samodzielnie, bez częstej oceny prowadzącego b) jeśli regularnie jestem oceniania przez prowadzącego, chociaż nie przeszkadza mi jeśli moja praca nie będzie sprawdzona zaraz po jej wykonaniu c) tylko jeśli prowadzący ocenia moje prace regularnie i tuż po jej zakończeniu 6. Moja potrzeba ukończenia określonego kursu/studiów za pośrednictwem Internetu jest: a) wysoka, ponieważ jest mi on potrzebny a nie mam możliwości czasowych ani finansowych aby ukończyć kurs/studia metodą tradycyjną b) średnia, ponieważ mogłabym ukończyć taki sam kurs metodą tradycyjną c) niska, ponieważ jest to ciekawostka, która może być odłożona na później 7. Biorąc pod uwagę moje życie prywatne i zawodowe sądzę, że liczba godzin które mogłabym poświęcić tygodniowo na kurs za pośrednictwem Internetu wynosi: a) 7-9 godzin b) 4-6 godzin c) 1-3 godziny 8. Kiedy muszę zastosować w moim działaniu narzędzia (e-mail, telekonferencja, itp.), których do tej pory nie używałam: a) bardzo się cieszę na możliwość zdobycia nowych umiejętności b) obawiam się, ale próbuję c) staram się tego uniknąć 9. Sądzę, że najlepiej uczę się gdy: a) przyswajam wiedzę czytając b) słucham prezentacji/wykładu c) mogę działać, eksperymentować ARTHUR24, Moja gotowość na e-learning http://www.arthur.com.pl/arthur24/test/moja_gotowosc_na_e-learning.htm, maj 2006 © WSFiZ w Białymstoku
Nauczanie na odległość Definicja Cechy charakterystyczne Historia nauczania na odległość Rodzaje nauczania na odległość Zalety i wady nauczania na odległość Efektywność nauczania na odległość Często spotykane elementy szkolenia Gotowość na e-learning Darmowe kursy dostępne on-line Przykłady kursów płatnych Uniwersytety on-line Narzędzia © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Angielski Gazeta Prawna http://www.gazetaprawna.pl/ang/index.html?lesson=1 Archibald http://archibald.pl www.hplearningcenter.com (kursy tematyczne dotyczące obsługi komputera, programów biurowych i wiele innych) BBC Polish (Your English) http://www.bbc.co.uk/polish Supermemo http://www.supermemo.net.pl/index.net About ESL http://esl.about.com © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Gazeta Prawna http://www.gazetaprawna.pl/ang/index.html?lesson=1 Dopasuj stanowisko do odpowiedniego miejsca na wykresie (wpisz cyfrę w odpowiednie pole) 1 - Personnel Manager 2 - Chief Accountant 3 - Sales Manager 4 - Human Resources (HR) Director 5 - Marketing Director 6 - Research and Development (R&D) Director 7 - Chief Executive Officer (CEO) 8 - Production Manager 9 - Finance Director 10 - Managing Director © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Archibald archibald.pl © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line BBC Polish (Your English) http://www.bbc.co.uk/polish © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line About ESL http://esl.about.com © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Time management, www.hplearningcenter.com Assignment 2: Assignments are designed to help you apply the information learned in the lessons. Create positive routines Try creating new and improved routines -- patterns of activity -- to help you stay organized, free your mind, and open up free time. Many people find that three common and valuable times of the day to analyze and improve upon are the three big daily transition periods: Morning: From waking up to getting to work, school, or first big task Later Day Transition Time: After school or work... © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line SuperMemo http://www.supermemo.pl/index1.php?op=0&did=34 © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Język angielski Jacek Tomaszczyk (przygotowanie do egzaminu TOEFL) http://www.isel.edu.pl © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line ESL Radio, MUELC English Language Bridging Program http://www.eslradio.net/radio.htm © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Język niemiecki Internet-Service für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache http://www.deutsch-als-fremdsprache.de/index.php LEARN GERMAN ONLINE - FREE INTERNET GERMAN COURSE! http://www.deutsch-lernen.com Goethe-Institut, Jetzt Deutsch Lernen http://www.goethe.de/z/jetzt/deindex.htm Passwort Deutsch http://www.passwort-deutsch.de, http://www.passwort-deutsch.de/lernen Deutsche Welle http://www.dw-world.de/ http://www2.dw-world.de/polish © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Goethe-Institut, Jetzt Deutsch Lernen, http://www.goethe.de/z/jetzt/deindex.htm http://www.goethe.de/z/jetzt/dejvideo.htm © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Internet-Service für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache http://www.deutsch-als-fremdsprache.de http://www.deutsch-als-fremdsprache.de/ctest/ctestallg.txt.php3 © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line LEARN GERMAN ONLINE - FREE INTERNET GERMAN COURSE! http://www.deutsch-lernen.com © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Passwort Deutsch http://www.passwort-deutsch.de, http://www.passwort-deutsch.de/lernen © WSFiZ w Białymstoku
Radiowe kursy języka niemieckiego Deutsche Welle http://www.dw-world.de http://www2.dw-world.de/polish http://www2.dw-world.de/polish/deutschkurs/ © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Nauka języków obcych eTandem http://www.slf.ruhr-uni-bochum.de/etandem/etindex-pl.html © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Ekonomia NBPortal.pl, Portal Edukacji Ekonomicznej http://www.nbportal.pl/pl/cw/nauka/kursy/najnowsze © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Ekonomia Akademia PARP, http://www.akademia.parp.gov.pl © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Ekonomia, Centrum Edukacyjne Szczecińskiego Parku Naukowo-Technologicznego http://www.centrumedukacyjne.pl © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Szkoła Giełdowa w Internecie http://sgi.gpw.com.pl © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Szkolenia przedsiębiorczości - Centrum Szkoleniowe „Akademia” http://biznespartner.pl/index.php?id=577 © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Wirtualna Akademia Finansowa http://www.waf.pl © WSFiZ w Białymstoku
Darmowe kursy dostępne on-line Zastosowanie komputerów, wykorzystanie technologii informatycznych, marketing, zarządzanie czasem, twórcze myślenie www.hplearningcenter.com © WSFiZ w Białymstoku
Nauczanie na odległość Definicja Cechy charakterystyczne Historia nauczania na odległość Rodzaje nauczania na odległość Zalety i wady nauczania na odległość Efektywność nauczania na odległość Często spotykane elementy szkolenia Gotowość na e-learning Darmowe kursy dostępne on-line Przykłady kursów płatnych Uniwersytety on-line Narzędzia © WSFiZ w Białymstoku
Płatne kursy dostępne on-line Wirtualna Akademia Programowania http://www.eduportal.pl/szkoly/akademia_programowania/index.asp © WSFiZ w Białymstoku
Płatne kursy dostępne on-line Wirtualna Akademia Programowania http://www.eduportal.pl/szkoly/akademia_programowania/index.asp http://moodle.come.uw.edu.pl © WSFiZ w Białymstoku
Nauczanie na odległość Definicja Cechy charakterystyczne Historia nauczania na odległość Rodzaje nauczania na odległość Zalety i wady nauczania na odległość Efektywność nauczania na odległość Często spotykane elementy szkolenia Gotowość na e-learning Darmowe kursy dostępne on-line Przykłady kursów płatnych Uniwersytety on-line Narzędzia © WSFiZ w Białymstoku
Uniwersytet on-line Polski Uniwersytet Wirtualny www.puw.edu.pl © WSFiZ w Białymstoku
Nauczanie na odległość Definicja Cechy charakterystyczne Historia nauczania na odległość Rodzaje nauczania na odległość Zalety i wady nauczania na odległość Efektywność nauczania na odległość Często spotykane elementy szkolenia Gotowość na e-learning Darmowe kursy dostępne on-line Przykłady kursów płatnych Uniwersytety on-line Narzędzia © WSFiZ w Białymstoku
Narzędzia Moodle, http://moodle.org © WSFiZ w Białymstoku
Narzędzia WBT Express firmy 4system http://www.4system.com/pl/products.html © WSFiZ w Białymstoku
Bibliografia ARTHUR - Edukacja Biznesu. http://www.arthur.com.pl/arthur24, maj 2006 r. University of Idaho Distance Education at a Glance http://www.uidaho.edu/eo/dist1.html e-sgh, Spis kursów on-line, http://www.e-sgh.pl/kursy.php MEWA, Magazyn Edukacji Wirtualnej, http://www.okno.pw.edu.pl/mewa-new/ Distance Learning Glossary, http://www.elearners.com/resources/glossary.asp Edustrada, Dział Metodyki Kształcenia na Odległość, www.edustrada.pl, marzec 2002 e-mentor, www.e-mentor.pl Mynetwork „Excellence in learning”, Zalety i wady e-learningu, www.mynetwork.pl © WSFiZ w Białymstoku