Wymiar miejski polityki spójności:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
Advertisements

Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Związku Miast Polskich
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Nowa Perspektywa finansowa
WPR po 2013 – stan bieżący, przygotowania oraz perspektywy
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Koncepcje Komisji Europejskiej wdrażania funduszy po 2013 roku Zespół ds. opracowania ramowego zintegrowanego programu regionalnego, 7 listopada, 2011.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
System ewaluacji NPR i NSRO
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Rozwój miast w polityce spójności UE Jan Olbrycht Poseł do Parlamentu Europejskiego Sopot,
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
„Środa z Funduszami dla… społeczności lokalnych”
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Programowanie perspektywy finansowej
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Partnerstwo: Forma zarządzania RPO WP Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). Michał Glaser Dyrektor Biura Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k.
Zapis prezentacji:

Wymiar miejski polityki spójności: Śląski Związek Gmin i Powiatów Wymiar miejski polityki spójności: 2014 -2020 Katowice, dn. 21 października 2011 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Jaka jest wizja Europy w roku 2020? U podstaw strategii Europa 2020 mają leżeć trzy priorytety: – rozwój inteligentny – rozwój gospodarki opartej na wiedzy i innowacji; – rozwój zrównoważony – wspieranie gospodarki efektywniej korzystającej z zasobów, bardziej przyjaznej środowisku i bardziej konkurencyjnej; rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu – wspieranie gospodarki charakteryzującej się wysokim poziomem zatrudnienia i zapewniającej spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną. Trzy powyższe priorytety są ze sobą wzajemnie powiązane; dają one obraz europejskiej społecznej gospodarki rynkowej w XXI w. Strategia EUROPA 2020 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów Strategia EUROPA 2020 UE powinna uzgodnić ograniczoną liczbę wymiernych celów na rok 2020. Cele te powinny: wpisywać się w motyw przewodni, jakim jest inteligentny i zrównoważony rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu; powinny być one mierzalne, odzwierciedlać różnorodność sytuacji, w jakich znajdują się państwa członkowskie, - opierać się na wystarczająco wiarygodnych danych do celów porównawczych. 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów Strategia EUROPA 2020 Na tej podstawie wybrano następujące cele – od ich osiągnięcia zależeć będzie sukces do roku 2020: – zwiększyć stopę zatrudnienia osób w wieku 20-64 lat z obecnych, 69% do co najmniej 75%; – osiągnąć poziom inwestycji w działalność badawczo-rozwojową równy 3% PKB, przede wszystkim poprzez poprawę warunków inwestowania w B+R przez sektor prywatny i opracowanie nowego wskaźnika umożliwiającego śledzenie procesów innowacji; 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów – ograniczyć emisję dwutlenku węgla, co najmniej o 20% w porównaniu z poziomem z 1990 r. lub, jeśli pozwolą na to warunki, o 30%; zwiększyć udział odnawialnych źródeł energii w naszym całkowitym zużyciu energii do 20% oraz zwiększyć efektywność wykorzystania energii o 20%; – ograniczyć liczbę osób przedwcześnie kończących naukę szkolną do 10% z obecnych 15% oraz zwiększyć odsetek osób w wieku 30-34 lat posiadających wyższe wykształcenie z, 31% do co najmniej 40%; – ograniczyć liczbę Europejczyków żyjących poniżej krajowej granicy ubóstwa o 25% poprzez wydobycie z ubóstwa 20 mln osób. Strategia EUROPA 2020 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Wymiar miejski polityki spójności dotychczas wymiar miejski do 2006: Inicjatywa Wspólnotowa URBAN Efekty URBANA: Acquis URBAN wymiar miejski 2007-2013: mainstreaming (włączenie do głównego nurtu polityki) z czego wynika potrzeba wymiaru miejskiego: głosy w dotychczasowej debacie 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Wymiar miejski polityki spójności 2014-2020 wymiar miejski 2014 – 2020: nareszcie został wyklarowany, stworzono pewne konkretne instrumenty i elementy rozwiązań finansowych ALE pozostają niejasności w sferach: A. programowania B. systemu implementacji zagrożenia dotyczące dalszego procesu centralizacji brukselskiej 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Wymiar miejski polityki spójności dla zrozumienia nowego ujęcia wymiaru miejskiego kluczowe znaczenie mają pojęcia: integrated urban development znaczenie podejścia zintegrowanego (integrated approach) – Acquis URBAN oczywiście w ramach paradygmatu rozwoju zrównoważonego co oznacza pojęcie „Podejście Zintegrowane”?: Jan Olbrycht: 3 elementy: 1. podejście wielosektorowe i wielowymiarowe – szeroki sens; 2. Multilevel Governance (MLG) 3. aktywne uczestnictwo i partnerstwo z udziałem wszystkich aktorów. ogromny problem w Polsce – brak współpracy i brak zintegrowanego rządzenia 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Wymiar miejski polityki spójności znaczenie zintegrowanych strategii / koncepcji rozwoju miejskiego / rewitalizacji i rozwoju co oznacza jednak „integracja” w tym kontekście ? (czy na poziomie koncepcji rozwoju czy na poziomie projektu?) co to są zintegrowane projekty ? (różne aspekty) znaczenie podejście typu bottom-up – Acquis URBAN kwestia Grantu Globalnego 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Wymiar miejski polityki spójności dla zrozumienia nowego ujęcia wymiaru miejskiego kluczowe znaczenie mają pojęcia: programy wielofunduszowe - multi-fund programme (również możliwość zastosowania podejścia LEADER, zwłaszcza dla rewitalizacji dzielnic miejskich community-led local development - rozwój lokalny zaplanowany i realizowany z udziałem partnerów społecznych akcje innowacyjne zintegrowane inwestycje terytorialne (integrated territorial investments) idea inteligentnej specjalizacji (smart specialisation) 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów Co budzi wątpliwości ? tematyczna koncentracja priorytety inwestycyjne (art. 5 projektu rozporządzenia w.s ERDF) „zielona ideologia” brak „miejskiego paradygmatu rozwoju” jako generalnej filozofii rozwoju wystąpienie Briana Fielda z EBI: „We must promote urbanism, celebrate urban tradition” brak adekwatnego ujęcia kwestii przestrzeni miejskiej - opartej na idei Compact Cities - rozwój miejski o wysokiej relatywnie gęstości, np. przeciwdziałanie Urban Sprawl kwestia 5 % (wystąpienie Paula Bevana, Eurocities) kwestia crossfinancingu (ERDF i ESF) – uwagi Marszałka Hetmana 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów ERDF EFRR wspiera rozwój obszarów miejskich w ramach programów operacyjnych poprzez wdrażanie strategii określających zintegrowane działania („integrated actions”) na rzecz sprostania wyzwaniom ekonomicznym, środowiskowym, klimatycznym i społecznym w obszarach miejskich (art. 7 prj. rozp. ERDF) każde państwo członkowskie powinno ustalić w swojej umowie partnerskiej wykaz miast (!), w których mają być wdrażane zintegrowane akcje na rzecz zrównoważonego rozwoju miejskiego oraz indykatywną alokację roczną na poziomie narodowym z przeznaczeniem na te akcje 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego W projekcie rozporządzenia określono pułap w ramach środków, które mają zostać przeznaczone na zrównoważony rozwój obszarów miejskich oraz na utworzenie platformy na rzecz rozwoju obszarów miejskich mającej sprzyjać wymianie doświadczeń między miastami 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Co najmniej 5% środków EFRR na poziomie narodowym jest przydzielane na zintegrowane działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich delegowane do miast (w ramach zarządzania poprzez Integrated Territorial Investments, o których mowa w artykule 99 Rozporządzenia (UE) nr 2011/0276 (COD) Grant Globalny ? 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Integrated Territorial Investments, o których mowa w artykule 99 Rozporządzenia (UE) nr 2011/0276 (COD) Artykuł 99 Zintegrowane inwestycje terytorialne W przypadku gdy strategia rozwoju obszarów miejskich bądź inne strategie lub pakty terytorialne, zgodnie z definicją w art. 12 ust. 1 rozporządzenia w sprawie [EFS] wymagają zintegrowanego podejścia obejmującego inwestycje w ramach więcej niż jednej osi priorytetowej jednego lub kilku programów operacyjnych, działania są przeprowadzane w postaci zintegrowanej inwestycji terytorialnej („inwestycje ITI”) 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów Priorytety inwestycyjne Artykuł 5 projektu rozporządzenia w.s EFRR: pkt (6) ochrona środowiska i zapewnienie efektywności (wykorzystania) zasobów: ppkt (e) działania w celu poprawy stanu środowiska miejskiego, włącznie z rewitalizacją terenów poprzemysłowych (brownfield sites) i ograniczenie zanieczyszczenia powietrza pkt (9) promowanie włączenia społecznego oraz walka z biedą: ppkt (b) wsparcie na rzecz fizycznej i ekonomicznej rewitalizacji zdegranych wspólnot miejskich i wiejskich ulokowanie rewitalizacji obszarów zurbanizowanych w kryzysie w ramach promowania włączenia społecznego etc. może wywoływać duże wątpliwości 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Platforma Rozwoju Miast Ustanowiona przez Komisję Europejską w celu promowania zdolności organizacyjnych i współpracy (sieciowania) między miastami i wymiany doświadczeń na temat polityki miejskiej na poziomie UE w dziedzinach związanych z priorytetami inwestycyjnymi EFRR oraz zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Platforma Rozwoju Miast Każde państwo członkowskie tworzy listę miast, w których będą realizowane zintegrowane działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Platforma Rozwoju Miast  KE przyjmuje listę miast do udziału w platformie (na podstawie listy sporządzonej w umowach o partnerstwie – „Partnership Contract”) Wykaz zawiera maksymalną liczbę 300 miast max. 20 miast na państwo członkowskie 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Platforma Rozwoju Miast Miasta powinny być wybrane w oparciu o następujące kryteria: (a) ludność, z uwzględnieniem specyfiki krajowych systemów miejskich (?); (b) istnienie strategii zintegrowanych działań na rzecz rozwiązania istniejących wyzwań ekonomicznych, środowiskowych, klimatu i społecznych w obszarach miejskich. 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Platforma Rozwoju Miast Platforma wspiera także sieć wszystkich miast, które zobowiązują się podjąć innowacyjne działania, z inicjatywy KE Platforma Rozwoju Miast nie eliminuje istnienia w przyszłości sieci tematycznych (i grup roboczych ?) w ramach kolejnej edycji programu URBACT 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów Działania innowacyjne w dziedzinie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich W ramach wsparcia EFRR platforma może wspierać sieciowanie między miastami podejmującymi działania innowacyjne (badania i projekty pilotażowe) w zakresie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich, z inicjatywy Komisji Europejskiej z zastrzeżeniem pułapu w wysokości 0,2% całkowitej rocznej alokacji EFRR art. 8 ust. 3 projektu rozporządzenia w. s ERDF 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Akcje Innowacyjne w dziedzinie równoważonego rozwoju miejskiego Innovative Actions Art. 9 projektu rozporządzenia w/s ERDF Akcje innowacyjne powinny obejmować studia i projekty pilotażowe realizowane w celu wskazania lub testowania nowych rozwiązań problemów dotyczących zrównoważonego rozwoju miejskiego posiadających znaczenie z punktu widzenia poziomu unijnego Akcje innowacyjne mogą wspierać wszelkie działania niezbędne do osiągnięcia celów tematycznych wskazanych przez UE i odpowiednich priorytetów inwestycyjnych 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów Co z tym dalej robimy? Czy chcemy aby miasta woj. śląskiego znalazły się: na wykazie miast (!), w których mają być wdrażane zintegrowane akcje na rzecz zrównoważonego rozwoju miejskiego wraz z indykatywną alokację roczną ? w europejskiej platformie rozwoju miast (max. 20 na MS) ? czy chcemy otrzymać środki na zintegrowane działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich delegowane do miast (w ramach zarządzania poprzez Integrated Territorial Investments) – Grant Globalny? Czy chcemy prowadzić akcje innowacyjne ? Czy Związek ma podjąć akcję lobbyingową ? 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów

Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów Dziękuję za uwagę Dr Ferdynand Morski www.silesia.org.pl 2017-03-24 Copyright by Śląski Związek Gmin i Powiatów