dr Marek Zimnak Warszawa, listopad 2007

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Advertisements

Uniwersytet Warszawski
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
Biuro Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej EXPO 2010
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
Miejsca WSHiFM w rankingach
PREZENTACJA MOŻLIWOŚCI WSPÓŁPRACY NA PŁASZCZYŹNIE ORGANIZACJI PRAKTYK
Wizyty Studyjne Zasady udziału w wizytach studyjnych w roku szkolnym /20 10 Materiały informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nowoczesne technologie ICT w upowszechnianiu.
XIV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Problemy Społeczeństwa Informacyjnego Społeczność wirtualna obok czy zamiast realu? S Z C Z E C I N 13 maja 2011.
Misja i wizja SDSiZ RP - w poszukiwaniu strategii rozwoju poradnictwa w Polsce Wojciech Kreft Wiceprzewodniczący SDSiZ RP.
Uniwersytet Warszawski Ucz się od najlepszych!. Uniwersytet dziś czyli nasza oferta.
Krystyna Galińska Dział Rekrutacji – Dział Współpracy Międzynarodowej Trudności w rekrutacji obcokrajowców na studia Szkoła Wiosenna Study in Poland, Kraków.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Promocja Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2011 Zespół ds. promocji, popularyzacji oraz obsługi poligraficznej spisów Władysław Wiesław.
Gdzie szukać pracy???. Znajomi i rodzina Najlepiej mówić wszystkim, dookoła, że szukasz pracy. Osoby znające Cię z dobrej strony mogą udzielić Ci rekomendacji.
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
Oferta Europejskiej Rady ds. Badań European Research Council - ERC.
I Ogólnopolski Zjazd Uniwersytetów Trzeciego Wieku Ogólnopolskie Porozumienie UTW Działania UTW na rzecz budowania autorytetu w środowisku – czy i jaka.
Oferta Europejskiej Rady ds. Badań. Program Pomysły Cel: zwiększenie dynamiki, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych przekraczających.
PATENT na innowacyjny biznes
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Mariola Szyda Biblioteka Główna Politechniki Częstochowskiej.
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Zmiany w systemie stypendialnym UW 2012/ kwietnia 2012.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Fulbright programem perspektyw, możliwości i szans Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu Małgorzata Krasowska.
Seminarium Rankingowe Sesja II, cz. II Jak mierzyć warunki studiowania w tym jakość zaplecza bibliotecznego?
PROMES - PROMOCJA EKONOMII SPOŁECZNEJ II Ogólnopolskie Spotkania Ekonomii Społecznej Warszawa, października 2007 r. Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL.
Collegium Copernicanum cel spotkania: dyskusja nad powołaniem międzywydziałowego koła naukowego Wprowadzenie do dyskusji Stanisław Czachorowski Propozycja.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
1/15 EURAXESS Europejska Sieć Centrów Informacji dla Naukowców EURAXESS Portal dla mobilnych naukowców Monika Kornacka Krajowy Punkt Kontaktowy Programów.
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Język francuski na świecie
Jak robić to efektywnie?
Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kto? MNISW Dla kogo? studentów z dobrymi wynikami w nauce i posiadającymi osiągnięcia naukowe/artystyczne/sportowe/etc.
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Wspieramy budowanie marki
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Program Leonardo da Vinci Nr projektu: PL1-LEO Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
SPORT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
Nowoczesny Uniwersytet XXI wieku na Mazowszu ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński Rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
XII Sympozjum Krajowej Rady Koordynatorów Projektów Badawczych UE (KRAB) 2 grudnia 2015, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, Świerk Pozyskiwanie i realizacja.
WYDZIAŁ DZIENNIKARSTWA, INFORMACJI I BIBLIOLOGII Janusz Włodzimierz Adamowski Program wyborczy: kadencja
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Spotkanie Dolnośląskiej Sieci Biur Karier - GRUDZIEŃ Badania losów absolwentów DSWE TWP we Wrocławiu - studium przypadku.
Edukacja NBP w szkołach Liczba uczniów i nauczycieli objętych programami NBP: Szkoły ponadgimnazjalne:  Ponad 1 mln uczniów  Ponad 2,5 tys.
Tydzień Otwartej Nauki października Otwartość w działaniu.
Ogólnopolski PROGRAM stypendialny
Nowe kierunki współczesnej dyplomacji – przykłady narzędzi stosowanych przez dyplomację ekonomiczną w promocji i wsparciu polskich przedsiębiorców za granicą.
III. Wykorzystanie portalu
Badanie satysfakcji studentów PWSZ w Skierniewicach 2016
Badanie satysfakcji studentów PWSZ w Skierniewicach 2015
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
INWESTYCJA W EDUKACJĘ POLSKICH DZIECI
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Ustawa oczami praktyków
Badania losów absolwentów
Zapis prezentacji:

dr Marek Zimnak Warszawa, listopad 2007 Nowe narzędzia w promocji polskich uniwersytetów za granicą Nadzieje na kształcenie obcokrajowców czyli niezamierzona zgodność treści i formy… dr Marek Zimnak Warszawa, listopad 2007

Zawartość ankiety I o wyborze twojego kierunku studiów i tej właśnie Bliskość miejsca zamieszkania Dostęp do laboratoriów komputerowych Koszty studiowania Łatwość dostania się na studia Łatwość studiowania Moje zainteresowania Nadzieja na uzyskanie dobrych zarobków Oczekiwania co do przyszłej pracy Opinie o kadrze naukowej Opinie rodziców Opinie znajomych Popularność tego kierunku i uczelni Prestiż uczelni, jej miejsce w rankingach Przypadek Wysoka jakość kształcenia na tej uczelni Pytanie 1: Co zadecydowało o wyborze twojego kierunku studiów i tej właśnie uczelni? (oceń każdy z czynników na skali od 1 (zupełnie bez znaczenia) do 5 (miało zasadnicze znaczenie)

Zawartość ankiety II Pytanie 2: Skąd czerpałeś informacje o studiowaniu na tej właśnie uczelni? (zaznacz wszystkie opcje, które ciebie dotyczą) Ze stron WWW uczelni Z informatora uczelnianego Z informatora wydziałowego Z ogólnopolskiego informatora dla maturzystów Z targów edukacyjnych Od ludzi podczas dni otwartych Z informacji/reklam w prasie codziennej Z informacji/reklam w kolorowych czasopismach Od znajomych i rodziny Z opinii ludzi na forach internetowych

Zawartość ankiety III Pytanie 3: Jak oceniasz przydatność poniższych źródeł informacji jeśli chodzi o wybór kierunku studiów i uczelni? (oceń każdy z czynników na skali 1(zupełnie nieprzydatne) do 5 (bardzo przydatne) Strony WWW uczelni Informator uczelniany Informator wydziałowy Ogólnopolski informator dla maturzystów Targi edukacyjne Ludzie podczas dni otwartych Informacje/reklamy w prasie codziennej Informacje/reklamy w kolorowych czasopismach Znajomi i rodzina Opinie ludzi na forach internetowych

Zawartość ankiety IV Metryczka, a w niej: Wybrany wydział Wiek Płeć Miejsce stałego zamieszkania (podział na: Wrocław – Dolny Śląsk – reszta kraju) Średnia ocen na świadectwie

Wyniki badania V Wykorzystanie poszczególnych źródeł informacji

Wyniki badania VI Wykorzystanie poszczególnych źródeł informacji w zależności od płci

Wyniki badania II Waga kryteriów podejmowania decyzji w zależności od płci

Wyniki badania IV Waga kryteriów podejmowania decyzji w zależności od średniej ze świadectwa maturalnego

Wyniki badania III Waga kryteriów podejmowania decyzji w zależności od miejsca zamieszkania

Wyniki VII Wykorzystanie poszczególnych źródeł informacji w zależności od miejsca zamieszkania

Nieoczekiwany profit z ankiety Punkt w metryczce ankiety: „Miejsce stałego zamieszkania (podział na: Wrocław – Dolny Śląsk – reszta kraju)” przyniósł nieoczekiwane rezultaty 25% + 25% + 50% Pojawić się powinno pytanie o wybór strategii informacyjnej…

Niektóre wnioski I Kierowanie działań marketingowych nie tylko do przyszłych, ale i obecnych i byłych studentów, tworzących naturalną sieć agentów czy liderów opinii Weryfikacja budżetów – które media zajmują w nich pozycje centralne i porównanie tych danych z potencjalnymi zyskami, przynoszonymi przez wydatki w tych mediach

Niektóre wnioski II Intensywne wykorzystanie mediów elektronicznych (kształt i zawartość strony, aktualność i atrkacyjność podania info o rekrutracji, reklama szeptana na forach internetowych) Stopniowe obniżanie wagi materiałów drukowanych, jak informatory i reklamy w prasie Identyfikacja tytułów prasowych i programów rtv faktycznie docierających do segmentu docelowego Weryfikacja kosztów ponoszonych w związku z uczestnictwem w targach i organizacją dni otwartych Wychowywanie sobie kandydata: - Akcje ogólnopolskie („Gram o indeks” itp.) - Bliższy kontakt ze szkołami ponadgimnazjalnymi - Programy dla maturzystów typu „Studium Talent”

Plusy i minusy tych sposobów Niektóre wnioski III Trzy – nie wykluczające się – sposoby wprzęgnięcia narzędzi internetowych do rekrutacji na studia przez uczelnię: Własne rozwiązania Rozwiązania zewnętrzne Ingerencja w społeczności internetowe Plusy i minusy tych sposobów

Niektóre wnioski III

Wnioski sobie, realia sobie Ile uczelni publicznych dysponuje budżetowaną roczną kwotą na działania promocyjne? Ile uczelni ma aktywnie działające stowarzyszenia absolwentów i prowadzi wobec tej grupy celowe działania? Na ilu uczelniach rzecznik prasowy/szef promocji jest obecny przy podejmowaniu najważniejszych decyzji mających wpływ na wizerunek i rekrutację uczelni? Los przedstawionego badania: zostało przekazane rektorom, dziekanom, dziekanatom i szefom jednostek organizacyjnych uczelni nie wywołało żadnej refleksji w postaci choćby wzmianki na posiedzeniu senatu czy rady któregoś z wydziałów Dział Nauczania, odpowiedzialny za organizację targów edukacyjnych i budżety prasowe w okresie rekrutacyjnym nie zmienił nic w swoich działaniach („Tak robimy od 30. lat”) Autorka badania skonsumowała umowę o dzieło na kilka tysięcy złotych, zamawiający badanie zmienił miejsce pracy

Elementy koordynowania akcji promocji uczelni polskich za granicą: Koncepcja (kierunki geograficznie, kierunki nauczania, stosunki bilateralne?) Koordynacja (państwo, ciało niezależne, organizacja komercyjna) Środki (system zachęt dla uczelni, regulacje prawne - prawo do pracy plus wiza plus ubezpieczenie, pieniądze, kontakty) Kanały komunikacji (jednak głównie internet) Oferta – czyli najważniejsze…

Zainteresowane podmioty : Uczelnie polskie reprezentowane przez konferencje rektorów; Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego; MSZ; Inne organizacje działające w obszarze promocji edukacji (stowarzyszenia, fundacje, biznes); Czy ktoś jeszcze?

Dodatkowe uwagi Przyszłoroczne wybory rektorów (KRASP – obecnie brak w składzie Konferencji stałej Komisji zajmującej się tematyką promocji nauki, uczelni itp.); Jest „How to study in Poland in English” (baner ze strony KRASP) (warto zajrzeć); Jest „East European University Network” (baner ze strony KRASP) (proszę nie zaglądać); Jest agenda PAN-u – w Brukseli pod nazwą Polish Science Contact Agency jako Biuro Promocji Nauki Polskiej. Sekcje Passed events i Upcoming events wskazują na organizowane spotkania (głównie prezentacje naukowców poszczególnych dyscyplin). Czteroosobowy zespół (adresy mailowe belgijskie typu Onet.pl).

Meandry sieciowych poszukiwań czyli uczucie bez wzajemności…

Ocena stanu Opinia profesora Włodzimierza M. Kaczyńskiego z University of Washington (wizytujący profesor w ramach stypendium Fulbrighta w Szkole Głównej Handlowej 2007): Niewielu stypendystów polskich na uniwersytetach amerykańskich; Udział naszych naukowców w międzynarodowych projektach naukowo-badawczych fundowanych przez organizacje międzynarodowe sporadyczny; Nagrody, wyróżnienia lub cytowanie polskich autorów – nieliczne; Skromnie wyglądają zaproszenia fundowane ze źródeł polskich do wykładów lub udziału w konferencjach międzynarodowych organizowanych w Polsce dla naukowców zza Atlantyku; Praktycznie nie daje się zauważyć takich akcji, jak wystawy czy inne formy popularyzacyjne polskich uczelni w USA; Nabór studentów amerykańskich z pomocą materialną na polskie uczelnie jest nikły; Promocja polskich uczelni wśród Polonii USA i Kanady nie istnieje ; Ochrona własności intelektualnej i patentów polskich w USA słabo zorganizowana.

Propozycje Sugestie profesora Włodzimierza M. Kaczyńskiego z University of Washington (wizytujący profesor w ramach stypendium Fulbrighta w Szkole Głównej Handlowej 2007): popularyzacja programu akademickich polskich uczelni na uniwersytetach, w ośrodkach naukowych a także centrach polonijnych; organizowanie wizyt pracowników akademickich; zamieszczanie artykułów n.t. polskiego szkolnictwa wyższego w lokalnej prasie uniwersyteckiej w Kanadzie i USA; utrzymywanie kontaktów z polskimi konsulatami i innymi polskimi placówkami mających na celu promocje działalności polskich uczelni i instytucji naukowo-badawczych na kontynencie północno-amerykańskim; pomoc w stopniowym integrowaniu absolwentów i sympatyków polskich uczelni żyjących i pracujących w Kanadzie i USA i promowaniu utworzenia „Klubu Absolwentów i Sympatyków polskich uczelni”; nawiązać kontakt z konsulatami RP w USA i Kanadzie, a także z izbami handlowymi polonijno-amerykańskimi w celu mobilizowania środków finansowych na promocję współpracy z uczelniami polskimi; stworzenie list absolwentów, a także sympatyków polskich uczelni i świata naukowo-badawczego w Kanadzie i USA, do których należałoby skierować pismo sygnowane przez osoby kierujące polską nauką i zapraszające ich do współpracy

Wystawiają one jak najgorsze świadectwo polskiej nauce… Gazeta Wyborcza, 26 listopada 2007, polemika Cezary Wójcik versus Przemysław Urbańczyk …Pierwszego października 2007 roku Europejska Rada Badań Naukowych (ERC - European Research Council) opublikowała w internecie wyniki pierwszego etapu konkursów badawczych (dostępne pod adresem http://erc.europa.eu/pdf/erc-stg-statistics-stage1-20071001_en.pdf). Wystawiają one jak najgorsze świadectwo polskiej nauce…

Co można? Koordynacja działań w ramach rządu i organizacji rektorów (MSWiN, MSZ, KRASP); Utworzenie lub wybór podmiotu reprezentującego kraj (w oparciu o wzory zachodnie - Finlandia, Francja, Niemcy); Szeroki plan porządkujący sieciowy wizerunek możliwości studiowania w Polsce („sprzątanie” www, mocny portal); ale - przede wszystkim – debata publiczna, która pozwoli na opisanie ustawodawcy… …mechanizmów prawnych i finansowych, dzięki którym nasza uniwersytecka oferta edukacyjna stanie się konkurencyjna