Ilse Vossen University of Maastricht Przywództwo kliniczne oraz rozwój umiejętności przywódczych w Virga Jesse Hospital (Belgia) (szpital im. Różdżki Jessego) Ilse Vossen University of Maastricht
Lista zagadnień Projekt DELTAH Virga Jesse Hospital (VGJ) Program rozwoju przywództwa klinicznego (CLP) Uczenie się przez działanie (action learning) CLP i DELTAH
Projekt DELTAH DELTAH = Delivering European Leadership Through Action Learning in Healthcare (Kształtowanie Przywództwa w Europie poprzez Action Learning) Trzyletni projekt badawczy finansowany ze środków Unii Europejskiej Cel: opracowanie programu rozwoju przywództwa dla organizacji zajmującej się ochroną zdrowia w Europie
Uczestnicy projektu DELTAH Wielka Brytania University of Sheffield Primary Care Trust South-East Sheffield (grupa zakładów podstawowej opieki zdrowotnej w regionie Sheffield) Polska Uniwersytet Jagielloński, Kraków Szpital Powiatowy w Suchej Beskidzkiej Holandia / Belgia University of Maastricht (Holandia) Virga Jesse Hospital (Belgia)
Maastricht
Virga Jesse Hospital szpital ogólny niekomercyjny (non-profit) oferuje pełny zakres ogólnych usług medycznych liczne stojące na najwyższym poziomie usługi kliniczne, np. klinika kardiologii, neurochirurgii i onkologii
Struktura organizacyjna VGJ
Virga Jesse Hospital Dane statystyczne (2005): Liczba łóżek: 567 Obrót: € 153.437.332 Personel: 1.657 (1.285 etatów, bez etatów lekarskich) Lekarze: 134 stałych lekarzy (= 122 etatów) 45 stażystów i 30 lekarzy pomocniczych (40 etatów)
Virga Jesse Hospital Dane statystyczne (2005): Przyjęcia: 22.672 Łącznie: 164.301 Średnia długość hospitalizacji: 7,49 dni Usługi ambulatoryjne: 18.969 Porody domowe: 1.401
Program rozwoju przywództwa w VGJ Dyrektorzy: CIGO (program studiów magisterskich w zakresie rozwoju organizacyjnego i zarządzania zmianami) Średni szczebel administracyjny i osoby koordynujące terapię poszczególnych chorych (case managers): DELTAH Liderzy wśród personelu pielęgniarskiego: CLP Potencjalni przywódcy wśród personelu pielęgniarskiego: program rozwoju potencjału „orientacja w zakresie przywództwa”
Program przywództwa klinicznego (CLP) Opracowany w 1995 r. przez Royal College of Nursing (RCN) w Londynie (Clinical Leadership Programme) Badanie pilotażowe na temat zastosowania CLP w szitalach belgijskich (2000 r.) przeprowadzone przez Szpital Uniwersytecki w Leuven (Belgia) Wyniki: wzrost skuteczności przywództwa i poprawa wyników pracy zespołów Wdrożenie w 20 szpitalach w Belgii przy wsparciu funduszy rządowych (2003 r.)
Program przywództwa klinicznego Cel programu: rozwijanie technik przywództwa transformacyjnego wśród przywódców personelu pielęgniarskiego Szczególnie: rozwój osobisty poprawa współpracy w zespołach pacjent w centrum uwagi rozwinięcie umiejętności nawiązywania kontaktów i świadomości politycznej
Program przywództwa klinicznego Elementy programu: plan rozwoju osobistego; informacja zwrotna „360 stopni” zestawy do uczenia się poprzez działanie warsztaty szkolenie indywidualne mentoring obserwacja opieki wywiady z pacjentami
Program przywództwa klinicznego Efekty programu: podwyższenie poziomu samowiedzy i samoświadomości poprawa umiejętności komunikacyjnych i budowania relacji międzyludzkich poprawa wyników pracy i zaangażowania zespołów wdrożenie projektów poprawy jakości
Metody wykorzystywane do rozwoju umiejętności przywódczych
Uczenie się poprzez działanie Zasada: proces uczenia się przebiega najskuteczniej w kontekście, w którym pracują ludzie Polega na wspieraniu i stawianiu przed ludźmi wyzwań, aby sami rozwiązywali własne problemy, zamiast udzielania rad Grupa ludzi (zespół) zajmuje się zagadnieniem związanym z pracą poprzez refleksję oraz poszukiwanie rozwiązań
Cykl uczenia się Kolb 1984 Etap 1: Doświadczenie Etap 2: Etap 4: Analiza doświadczenia Etap 4: Planowanie kolejnych kroków Etap 3: Wyciąganie wniosków z doświadczenia Kolb 1984
Uczenie się poprzez działanie (action learning) Pięć głównych elementów: uczestnik zagadnienie (związane z pracą zawodową) grupa lub zespół prowadzący działanie i uczenie się
Uczenie się poprzez działanie: od popychania do ciągnięcia nienakazowy Słuchanie, aby zrozumieć Refleksja Parafraza Popychanie: rozwiązanie czyjegoś problemu Podsumowanie Zadawanie pytań w celu uświadomienia Przekazywanie sugestii Ciągnięcie: pomoc w rozwiązaniu problemu Informacja zwrotna (feedback) Propozycja nadzoru / treningu Dawanie rad Wydawanie poleceń Gotowe rozwiązania nakazowy
CLP i DELTAH zarówno CLP jak i DELTAH opierają się na terorii przwództwa transformacyjnego uczenie się poprzez działanie jako podstawowa metodologia rozwoju umiejętności w zakresie przywództwa transformacyjnego programy rozwoju przywództwa w opiece zdrowotnej
CLP i DELTAH CLP adresowany do przywódców w dziedzinie pielęgniarstwa prowadzony w szpitalach cel: poprawa jakości opieki zdrowotnej poprzez rozwój umiejętności przywódczych wśród personelu pielęgniarskiego DELTAH brak określonej grupy docelowej (zależy od potrzeb organizacji) realizowany w organizacjach opieki zdrowotnej Cel: rozwój zdolności przywódczych oraz umiejętności pracowników sektora opieki zdrowotnej w celu sprawnego osiągnięcia zmian organizacyjnych