Omówienie biznesowych modeli PPP i możliwości współpracy pomiędzy partnerem prywatnym i podmiotem publicznym Targi PPP, Płock 9 maja 2012 r. Investment.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konferencja „Ppp w praktyce” 7 X 2013 r. Zagadnienia wstępne
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Pro Parking podziemny pod Placem Nowy Targ (koncesja na roboty budowlane – umowa zawarta r.) Wrocław, sierpień 2011r.
Wprowadzenie do tematyki PPP
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Budżetowanie kapitałów
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Zlecenie i wybór wykonawcy
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE aspekty prawne i finansowe
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
partnerstwa publiczno-prywatnego
PPP jako oferta inwestycyjna podmiotu publicznego
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Kwestie podatkowe w przedsięwzięciach typu Partnerstwa Publiczno –Prywatnego - jakie zdarzenia rodzą jakie konsekwencje w obszarze opodatkowania Wojciech.
Planowanie i realizacja inwestycji z elementami zarządzania
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
Miasto publiczne – miasto prywatne
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Opodatkowanie przedsięwzięć typu PPP Partnerstwo w ramach PPP Dorota Dąbrowska doradca podatkowy Warszawa, 5 listopada 2012.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Budowa ogólnodostępnych parkingów podziemnych w Warszawie z udziałem partnera prywatnego For information on applying this template onto existing presentations,
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej Usługi publiczne w ramach partnerstwa publiczno- prywatnego.
Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw S.A.
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
REALIZACJA PROJEKTÓW PPP W NOWYM STANIE PRAWNYM Budowa parkingów publicznych w systemie koncesji na roboty budowlane.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Ocena projektów inwestycyjnych
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
_jarocin Informacja o prowadzonym audycie finansowo-prawnym w latach Urząd Miejski w Jarocinie Informacja o prowadzonym audycie finansowo-prawnym.
UNITED STATES CANADA MEXICO POLAND CHINA millercanfield.com Partnerstwo publiczno – prywatne w gospodarce odpadami. Tomasz Milewski radca prawny 11 października.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
Realizacja projektów subregionalnych Spotkanie Tarnowskiej Organizacji Turystycznej Brzesko, dnia
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Konsulting Fundusze UE Szkolenia Finansowanie transakcji PPP.
Jak zabezpieczyć interes Szpitala w umowie o zamówienie publiczne? Aspekty praktyczne zamawiania leków.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
PPP UMOWA S TOPCZYK & M IKULSKI. WPROWADZENIE przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Partnerstwo publiczno-prywatne jako instrument zwiększania efektywności i skuteczności w sektorze publicznym Krystian Jaszczyk.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Omówienie biznesowych modeli PPP i możliwości współpracy pomiędzy partnerem prywatnym i podmiotem publicznym Targi PPP, Płock 9 maja 2012 r. Investment Support www.inves.pl

Co to jest PPP oraz podsumowanie najważniejszych pojęć PPP to współpraca podmiotu publicznego i partnera prywatnego, która charakteryzuje się długoletnim okresem umowy (nawet dwadzieścia, trzydzieści lat), wspólną realizacją przedsięwzięcia przez strony oraz podziałem elementów ryzyka pomiędzy stronami. Umowa o PPP stanowi szczególną formę umowy o zamówienie publiczne. Po ostatniej nowelizacji (lipiec 2010 r.) praktycznie mamy do czynienia z umową o zamówienie publiczne (jeśli w tym trybie został wybrany partner prywatny) albo z umową koncesji (jeśli jest to koncesja bądź w takim trybie został wybrany partner prywatny). Długoletni okres umowy – ze względu na to, że partner prywatny musi osiągnąć godziwy zysk z przedsięwzięcia (w innym przypadku będzie wolał zainwestować np. w obligacje, niż realizować przedsięwzięcie w formule PPP; Wspólna realizacja przedsięwzięcia – zamiast zlecania wykonania prac poprzez przeprowadzenie analiz, w jakim zakresie zaangażowanie się partnera prywatnego w realizację danego przedsięwzięcia będzie opłacalne, a w jakim część obowiązków będzie musiał ponieść podmiot publicznych; Podział ryzyka pomiędzy stronami umowy o PPP – oznacza rozdzielenie odpowiedzialności za mogące wystąpić negatywne wydarzenia w zależności od tego, która ze stron sobie z tym najlepiej poradzi.

Kluczowe kwestie w modelach PPP Najważniejsze pojęcia definicyjne; Działania stron (finansowanie, zarządzania, eksploatacja, i inne); Wnoszenie i rozliczanie wkładów własnych; Finansowanie realizacji przedsięwzięcia; Kwestia podziału ryzyka; Przeprowadzenie procedury wyboru oraz negocjacje z inwestorami.

Przedmiot PPP a zadanie publiczne Przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym a partnerem prywatnym (art. 1 ust. 2); Przedsięwzięcie (definicja w art. 2 pkt 4): Budowa lub remont obiektu budowlanego, Świadczenie usług, Wykonanie dzieła, w szczególności wyposażenie składnika majątkowego w urządzenia podwyższające jego wartość lub użyteczność, lub Inne świadczenie połączone z utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym, który jest wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia publiczno-prywatnego lub jest z nim związany.

Przedmiot koncesji a zadanie publiczne Przedmiotem koncesji są (art. 2 pkt 5-7): Dostawy; Usługi; Roboty budowlane W rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych.

Przedmiot PPP/koncesji a przedmiot umowy o PPP/koncesji Przedmiot PPP –przedsięwzięcie (zaprojektowanie+budowa+zarządzanie); Przedmiot koncesji – są to roboty budowlane lub usługi; Przedmiot umowy o PPP – realizacja przedsięwzięcia; Przedmiot umowy o koncesji – wykonywanie koncesji; Koncesja – prawo do realizacji Przedmiotu koncesji.

Podział zadań w PPP Jest to jedna z głównych różnic pomiędzy PPP a zamówieniem publicznym; Podział zadań oznacza zaangażowanie partnera prywatnego w większą liczbę działań niż tylko przeprowadzenie robót budowlanych, świadczenie usługi lub dostawy (np. zaprojektowanie, budowę, eksploatację i zarządzanie) i jednoczesne podzielenie odpowiedzialności za wykonanie zadań pomiędzy podmiot publiczny i partnera prywatnego. Podstawowym „zadaniem” podmiotu publicznego będzie wniesienie wkładu własnego.

Podział ryzyk w PPP Brak definicji ryzyka w ustawie o PPP; Według Słownika języka polskiego jest to prawdopodobieństwo powstania szkody obciążające osobę poszkodowaną niezależnie od jej winy, jeśli umowa lub przepis prawny nie zobowiązały innej osoby do wyrównania szkody; Podział ryzyka ma wpływ na zaliczanie zobowiązań zaciągniętych przez podmiot publiczny w związku z umową o PPP do wskaźników zadłużenia (Eurostat).

Wkład własny w PPP (1) Zgodnie z art. 2 pkt. 5 Ustawy o PPP, wkładem własnym będzie świadczenie w postaci poniesienia części wydatków na realizację przedsięwzięcia, w tym sfinansowanie dopłat do usług świadczonych przez partnera prywatnego w ramach przedsięwzięcia lub wniesieniu składnika majątkowego. Wkład własny podmiotu publicznego nie może pokrywać w całości kosztów realizacji przedsięwzięcia.

Wkład własny PPP (2) Wkładem własnym mogą być: Dopłaty do czynszu najmu; Przeprowadzenie inwestycji; Przedsiębiorstwo (lub jego zorganizowana część); Infrastruktura lub urządzenia (np. obiekt sportowy, sieć wodociągowa); Określone prawa majątkowe.

Wkład własny PPP (3) Wniesienie wkładu własnego może odbyć się w formie, np.: Sprzedaży Użyczenia Użytkowania Najmu albo dzierżawy Darowizny Zamiany Leasingu, i innych.

Finansowanie realizacji przedsięwzięcia i wynagrodzenie partnera prywatnego (1) Zasadą jest, że partner prywatny powinien w całości lub w części ponieść wydatki na realizację przedsięwzięcia lub zapewnić ich poniesienie przez osobę trzecią. Wynagrodzenie partnera prywatnego zależy od wykorzystania i dostępności przedmiotu PPP. Jeśli wynagrodzenie pochodzi z pożytków przedsięwzięcia, albo przede wszystkim z pożytków wraz z zapłatą sumy pieniężnej – wówczas partner prywatny jest wybierany w oparciu o ustawę o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Jeśli wynagrodzenie pochodzi z zapłaty sumy pieniężnej albo przede wszystkim z zapłaty sumy pieniężnej i z pożytków – wówczas partner prywatny jest wybierany w oparciu o ustawę – Prawo zamówień publicznych.

Finansowanie realizacji przedsięwzięcia i wynagrodzenie partnera prywatnego (1) Przykładami pożytków są opłaty ponoszone przez użytkowników infrastruktury (np. opłata za przejazd koleją, za korzystanie z basenu, za udział w imprezie na stadionie sportowym, czynsz najmu). Zapłata sumy pieniężnej może przyjąć postać: Wydatku na pokrycie części kosztów realizacji przedsięwzięcia; Dopłaty do ceny; Wykupu określonych usług Zapłata sumy pieniężnej a zapłata zgodnie z ustawą – Prawo zamówień publicznych (świadczenie pieniężne, kwota brutto, rodzaj waluty, w jakiej jest płacona).

Wynagrodzenie w koncesji na roboty budowlane lub usługi W przypadku koncesji na roboty budowlane wynagrodzenie stanowi: Prawo do eksploatacji obiektu budowlanego, w tym pobieranie pożytków; albo Prawo do eksploatacji obiektu budowlanego wraz z płatnością koncesjodawcy. Płatność koncesjodawcy na rzecz koncesjonariusza nie może prowadzić do odzyskania całości związanych z wykonywaniem koncesji nakładów poniesionych przez koncesjonariusza. Koncesjonariusz ponosi w zasadniczej części ryzyko ekonomiczne wykonywania koncesji.

Wynagrodzenie a tryb wyboru partnera prywatnego (1) Zgodnie z art. 4 ustawy o PPP: Jeżeli wynagrodzeniem partnera prywatnego jest prawo do pobierania pożytków z przedmiotu partnerstwa publiczno- prywatnego, albo przede wszystkim to prawo wraz z zapłatą sumy pieniężnej, do wyboru partnera prywatnego i do umowy o PPP dokonuje się stosując przepisy ustawy o koncesjach na roboty budowlane lub usługi w zakresie nieuregulowanym w ustawie o PPP. W przypadkach innych niż określone w ust. 1, wyboru partnera prywatnego i podpisania umowy dokonuje się stosując przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych w zakresie nieuregulowanym w ustawie o PPP.

Wynagrodzenie a tryb wyboru partnera prywatnego (2) Zgodnie z art. 4 ustawy o PPP: W przypadkach, w których nie ma zastosowania ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi ani ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, wyboru partnera prywatnego dokonuje się w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej i wolnej konkurencji oraz przestrzeganie zasad równego traktowania, przejrzystości i proporcjonalności, przy odpowiednim uwzględnieniu przepisów niniejszej ustawy, a w przypadku wniesienia przez partnera publicznego wkładu własnego będącego nieruchomością, także przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Spółka PPP – uwagi podstawowe Podstawy zawarcia umowy spółki PPP; Czym się różni umowa o PPP od umowy spółki? Czas trwania spółki PPP; UWAGA: spółka PPP nie jest spółką celowa powołaną przez partnera/-ów prywatnych w celu ubiegania się o zawarcie umowy o PPP.

Klasyczne modele PPP (1) BOT (build-operate-transfer) – partner prywatny buduje infrastrukturę, zarządza nią i przekazuje podmiotowi publicznemu; DBFO (desing-build-finance-operate) – partner prywatny projektuje i buduje infrastrukturę oraz zapewnia jej finansowanie, przez okres umowy zarządza nią, a po zakończeniu umowy przedmiot PPP wraca do podmiotu publicznego; BOO (build-own-operate) – partner prywatny buduje, posiada i zarządza daną infrasturkturą; BTL (build-trasfer-lease) – partner prywatny po wybudowaniu infrastruktury przekazuje ją podmiotowi publicznemu, a sam zrządza nią na warunkach umowy dzierżawy;

Klasyczne modele PPP (2) Kontrakty na zarządzanie – umowy na kompleksowe utrzymanie, zarządzanie i eksploatację infrastruktury; Umowy o świadczenie usług – partnerzy prywatni zobowiązują się do świadczenia usług w zakresie większego przedsięwzięcia. Podział na PPP kontraktualne i instytucjonalne.

Wybór modelu realizacji Decyzja o tym, w jakiej formule realizujemy przedsięwzięcie ma wymiar polityczny. Na to wskazują fiaska większości ogłoszonych dotąd postępowań. Decyzja ta powinna wynikać z przeprowadzonych działań przygotowawczych – z analiz i konsultacji z rynkiem. W większości ogłoszonych dotąd postępowań zabrakło dobrego przygotowania. Dzięki przejściu „ścieżki dojścia” podmiot publiczny zyskuje argumentację na obronę – jeśli kiedykolwiek będzie musiał ich bronić – swoich racji. Każdy projekt będzie oceniany – przez społeczność, użytkowników, kontrolerów, inne podmioty publiczne, potencjalnych przyszłych partnerów prywatnych. Warto dobrze i w sposób partnerski przygotowywać projekty.

Model tradycyjny

Model koncesyjny

Modele finansowania w PPP Model ogólny koncesji na roboty budowlane Koncesjodawca Koncesjonariusz (Wykonawca) Użytkownicy (Usługobiorcy) Prawo do korzystania Przekazanie zwrotne obiektu Przekazanie gruntu Płatności Pożytki Usługi

Modele finansowania w PPP Model I Koncesjodawca Koncesjonariusz (Wykonawca) Prawo do korzystania (obiekt) Roboty budowlane Płatności Koncesjodawca Koncesjonariusz (Wykonawca) Prawo do korzystania (gruntu) Przekazanie obiektu po zakończeniu mowy Płatności Model II

Modele finansowania w PPP Model - PPP kontraktualne

Modele finansowania w PPP Model - PPP instytucjonalne - spółka PPP

Modele finansowania w PPP Przykładowy model PPP w trybie koncesji

Modele finansowania w PPP Przykładowy model PPP w trybie Pzp (w oparciu o opłaty za dostępność)

Przygotowanie koncepcji projektu Koncepcja i opis obiektu; Sposób finansowania przygotowania i realizacji obiektu; Zakres i skala potencjalnego rynku dla obiektu; Zbadanie potencjalnego rynku usług generowanych przez obiekt (badanie ankietowe); Analiza optymalnego zakresu przyszłych funkcji obiektu; Analiza przepływów finansowych od momentu eksploatacji obiektu; Montaż finansowy dla projektu realizacji obiektu; Analiza kosztów. 2017-03-24

Zakres analiz Koncepcja Projektu Analiza otoczenia rynkowego, badania ankietowe Wielowariantowe analizy prawno – organizacyjne Analiza finansowa (opłacalności) Przedsięwzięcia Analiza ekonomiczna Projektu Analiza wrażliwości Analiza ryzyka Pozostałe (np. wpływ na budżet Miasta) Konsultacje rynkowe Rekomendacja struktury prawno-finasowej i trybu wyboru partnera Wybór partnera prywatnego (ogłoszenie, dopuszczenie do udziału w postępowaniu, negocjacje, zaproszenie do składania ostatecznych ofert, ocena ofert i wybór najkorzystniejszej oferty, umowa)

Pozostałe analizy Analiza możliwości zaangażowania się finansowego podmiotu publicznego w przedsięwzięcie Cel przeprowadzania analizy Badanie jakie są możliwości optymalnego wykorzystania zasobów majątkowych podmiotu publicznego; Zbadanie wpływu realizacji przedsięwzięcia na deficyt budżetu; Wnioski z analizy powinny doprowadzić do zwiększenia efektywności finansów podmiotu publicznego z tytułu zaangażowania w projekt.

Przygotowanie do negocjacji z partnerem prywatnym

Zaproszenie do negocjacji Do negocjacji zapraszane są zainteresowane podmioty, które złożyły prawidłowe wnioski o zawarcie umowy o PPP/koncesji (art. 14 ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi); Sposób prowadzenia negocjacji zależy od podmiotu publicznego i jest możliwy do swobodnego zarządzania ze względu na brak zapisów w ustawie; Negocjacje mogą dotyczyć wszystkich aspektów koncesji (organizacyjnych, technicznych, finansowych, itd.); Przed zaproszeniem do składania ofert podmiot publiczny może dokonać zmiany wymagań określonych w ogłoszeniu.

Zarządzanie procesem negocjacyjnym Przygotowanie stanowiska negocjacyjnego; Przygotowanie zarządzenia o powołaniu komisji negocjacyjnej, regulaminu działania komisji negocjacyjnej, oraz zasad przygotowanie protokołów z negocjacji i dokumentów komisji; Przygotowanie harmonogramu negocjacji i aspektów poruszanych na każdym spotkaniu negocjacyjnym w ramach danej rundy.

Stanowisko negocjacyjne Dokument, który powinien zostać przyjęty przez Komisję Negocjacyjną i stanowić wytyczne do prowadzenia negocjacji; Stanowisko negocjacyjne zawiera: Określenie preferowanych warunków realizacji przedsięwzięcia; Określenie warunków brzegowych od strony organizacyjnej, finansowej, technicznej, formalnoprawnej; Określenie potencjalnych kwestii spornych przewidywanych podczas negocjacji i sposobów ich rozwiązania; Przygotowanie pytań od kandydatów i propozycji odpowiedzi; Wskazanie konsekwencji przyjęcia różnych ścieżek postępowania; Analiza SWOT dla wstępnych propozycji kandydatów; Harmonogram przeprowadzenia negocjacji z uwzględnieniem rund i liczby spotkań, a także spraw poruszanych w trakcie danej rundy.

Konsultacje z bankami przed przystąpieniem do wyboru partnera prywatnego (1) Zebrane przez IS doświadczenia w zakresie pozyskiwania finansowania przedsięwzięć PPP: Powszechne wśród podmiotów publicznych utożsamianie zdolności finansowej podmiotów dopuszczonych do postępowania na wybór partnera z gotowością zaangażowania własnych środków lub udzielenia gwarancji i poręczeń na sfinansowanie całości nakładów własnych. Powszechne wśród podmiotów prywatnych oczekiwanie zabezpieczenia przez podmioty publiczne całości lub części kredytów zaciąganych na finansowanie inwestycji (poręczenia i gwarancje lub instrumenty pozabudżetowe takie, jak np. forfaiting, umowa wsparcia, zobowiązanie do podwyższenia kapitału, opłata za dostępność pokrywająca spłaty kredytu, itp.) np. uzasadniane obniżenia kosztów finansowych.

Konsultacje z bankami przed przystąpieniem do wyboru partnera prywatnego (2) W związku kryzysem na rynkach finansowych banki z zagranicznym kapitałem wykazują awersję do zaangażowania w projekty o podwyższonym ryzyku, do jakich zaliczają projekty PPP. Dotyczy to także finansowania zagranicznych partnerów przez banki pochodzące z tych samych krajów. Banki krajowe z reguły wyrażają zainteresowanie finansowaniem przedsięwzięć PPP, stawiając jednak wobec nich wymagania identyczne jak dla typowych komercyjnych projektów inwestycyjnych, tzn. oczekiwanie zabezpieczenia kredytu w postaci hipoteki na nieruchomości oraz poręczeń i gwarancji ze strony podmiotu publicznego. Brak wypracowanych modeli finansowania przystosowanych do specyfiki przedsięwzięć PPP. Banki postrzegają projekty PPP jako niekomercyjne, niedochodowe, co uniemożliwia pozyskanie kredytu na zasadach „project finance”.

Konsultacje z bankami przed przystąpieniem do wyboru partnera prywatnego (3) Potencjalni partnerzy prywatni wykazują dużą awersję do przejęcia ryzyka popytu na usługi o charakterze publicznym, a na skutek kryzysu na rynku finansowym i nieruchomościowym wyrażają także niechęć do przejmowania ryzyka popytu na usług komercyjnych. Preferują ograniczenie ryzyka wyłącznie do ryzyka budowy i ryzyka dostępności (utrzymania) oraz finansowanie przedsięwzięcia głównie w oparciu o opłaty za dostępność.

Konsultacje z bankami przed przystąpieniem do wyboru partnera prywatnego (4) Aby zwiększyć szansę na skuteczne przeprowadzenie procedury wyboru partnera na zaprojektowanie, wybudowanie i sfinansowanie przedsięwzięcia w PPP wskazane jest, aby na etapie analiz przedrealizacyjnych podmiot publiczny skonsultował z instytucjami finansowymi możliwość i warunki zapewnienia finansowania dla projektu planowanego do realizacji na określonych oczekiwanych zasadach. W szczególności dotyczy to projektów PPP realizowanych w trybie Pzp, opartych o opłaty za dostępność. Celem konsultacji jest: weryfikacja założeń analizy przedrealizacyjnej, w zakresie parametrów finansowania, weryfikacja poprawności planowanego trybu wyboru partnera, dostosowanie treści ogłoszenia oraz opisu potrzeb i wymagań do realiów rynkowych, tak aby nie był to „strzał w próżnię” promocja projektu wśród instytucji finansowych.

Przyczyny niepowodzenia postępowań prowadzonych na zasadach partnerstwa Brak analiz ekonomiczno-finansowych i ryzyka Brak „market testingu” Nierealistyczne oczekiwania Błędnie zastosowany tryb wyboru partnera prywatnego Błędy w ogłoszeniu Niewłaściwie sformułowane kryteria Brak elastyczności w negocjacjach Niedostateczna znajomość przepisów przez partnerów prywatnych Brak zdolności finansowej podmiotu publicznego Kryzys finansowy

E-mail: kozlowska@inves.pl KONTAKT Agata Kozłowska Prezes INVESTMENT SUPPORT ul. Szpitalna 6 lok. 6/7 00-020 Warszawa Tel. 48 22 627 47 15 Fax. 48 22 827 59 30 E-mail: kozlowska@inves.pl www.inves.pl