Teoria organizacji zarządzania - wykład II, temat 3, 4, 5

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
Kierowanie twórczością w organizacji
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Rachunek kosztów planowanych – zagadnienia podstawowe
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Organizacja i zarządzanie firmą
Lider- Przywódca.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
Rynek usług medycznych
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Metodyki zarządzania projektami
Pozycja lidera – kierowanie
Moja przedsiębiorczość
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Szkoła Promująca Zdrowie
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Wprowadzenie teoretyczne
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Modele zarządzania jakością
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Teoria organizacji Wykład 1.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Planistyczne działania wspierające.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Pojęcie planowania / zasady planowania.
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Proces przewodzenia i kontrolowania
Funkcja planowania.
Podstawy Zarządzania mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Teoria organizacji zarządzania - wykład II, temat 3, 4, 5 Planowanie i podejmowanie decyzji Zarządzanie przez cele Planowanie strategiczne Gra: Powrót z delegacji

Cele i korzyści Prezentacja zasad planowania Omówienie przeszkód w planowaniu Przedstawienie idei „zarządzania przez cele” Pokazanie roli strategii w zarządzaniu Znajomość etapów procesu planowania Przewidywanie trudności w planowaniu Zrozumienie istoty „zarządzania przez cele” Przygotowanie do tworzenia strategii

Istota i funkcje planowania Planowanie polega na wyznaczaniu celów oraz kierunków działania organizacji: co trzeba zrobić? kiedy to zrobić? jak to zrobić? kto ma to zrobić? „Zasięg” planowania zależy od szczebla organizacji, jej wielkości i charakteru działalności Funkcje planowania: Ułatwienie podejmowania decyzji Trafniejsza ocena zmian otoczenia Orientacja w postępie rozwoju organizacji

Etapy planowania 1. Ustanowienie celu lub zbioru celów 2. Określenie istniejącej sytuacji 3. Ustalenie, co sprzyja, a co może utrudniać realizację celów 4. Opracowanie wariantów działań, prowadzących do osiągnięcia celu (celów)

Rodzaje planów: Strategiczne (dotyczące ogólnych celów organizacji - realizacji jej misji) Operacyjne (dotyczące sposobów realizacji planów strategicznych) Podział planów operacyjnych: jednorazowe, dotyczące realizacji konkretnego celu trwale obowiązujące, (normy i procedury działań w sytuacjach typowych)

Planowanie a kontrola Kontrola polega na porównywaniu tego, co jest rzeczywiście zrealizowane z tym, co zostało zaplanowane. Reakcja na kontrolę (działania dostosowawcze): zmiana działań analiza i rewizja planów ocena instrumentów kontroli

Przeszkody w skutecznym planowaniu Niechęć do ustalania celów Niechęć do podporządkowania się planowanym zmianom

Przyczyny niechęci do ustalania celów Niechęć do rezygnowania z celów wcześniej wybranych Lęk przed niepowodzeniem Zbyt słaba znajomość organizacji Niewielka orientacja w zewnętrznym otoczeniu organizacji Brak pewności siebie, niewystarczająca wiara w możliwości organizacji i swoje własne

Przyczyny oporu wobec zmian Niepewność co do przyczyn zmian Niepewność co do skutków zmian Obawa przed utratą przywilejów Lęk przed „utratą twarzy” Świadomość słabych stron proponowanych zmian Nadmiernie wysoka pewność siebie Przekonanie o braku wystarczających zasobów

Przezwyciężanie oporu wobec zmian monitorowanie nastrojów zachęcanie do aktywności negocjowanie, przekonywanie o celowości zmian informowanie o przebiegu zmian udzielanie emocjonalnego wsparcia szkolenie, ułatwianie rozwoju kompetencji Kontrowersyjne i negatywne sposoby przełamywania oporu: manipulowanie przekupywanie najważniejszych osób opozycji wyraźne wymuszenie

Zarządzanie przez cele Peter Drucker: autor koncepcji ZPC Podobne koncepcje: zarządzanie przez wyniki kierowanie celami planowanie i kontrola pracy Zastosowanie: dowolne organizacje, także poza biznesowe, n.p. oświatowe, służba zdrowia, rządowe, religijne

Koncepcja XY McGregora - punkt wyjścia koncepcji ZPC Założenia teorii X: przeciętny człowiek nie lubi pracować, stara się unikać pracy do wysiłku trzeba pracowników zmuszać, n.p. grożąc im karą przeciętny człowiek jest mało ambitny; szuka głównie bezpieczeństwa, a nie odpowiedzialności

Koncepcja McGregora, c.d. Założenia teorii Y: ludzie lubią wysiłek fizyczny i umysłowy zaangażowanie w realizację celów jest zależne od oczekiwanych nagród pracownicy są zdolni do samokierowania i samokontroli w odpowiednich warunkach ludzie uczą się przyjmowania odpowiedzialności wielu ludzi potrafi pracować twórczo, z wyobraźnią ludzie mają niewykorzystane możliwości intelektualne

Czym jest zarządzanie przez cele? Zarządzanie przez cele polega na ustalaniu wspólnych celów przez kierowników i przez pracowników Główne obszary odpowiedzialności są określane w postaci oczekiwanych wyników (wymiernych celów) Na podstawie ustalonych celów pracownicy planują własne działania oraz kontrolują poziom wykonania swoich zadań Okresowo dokonywane są przeglądy efektywności i ocena realizacji celów

ZPC - zasady ustalania Cele każdego pracownika muszą być tak określone, by przyczyniały się do realizacji ogólnych celów firmy Cele nie mogą być narzucane; należy je uzgadniać z pracownikami ZPC dotyczy zarówno szeregowych pracowników jak i menedżerów Programy ZPC w poszczególnych firmach mogą się różnić

Sformalizowany system ZPC - wspólne elementy Zaangażowanie w proces na wszystkich szczeblach organizacji Ustalanie celów na najwyższym szczeblu w konkretny sposób Cele indywidualne powiązane z celami firmy i ustalane po konsultacji z pracownikiem Pracownicy powinni mieć znaczny stopień samodzielności ustalania celów i autonomii odnośnie sposobów ich realizacji Realizacja celów musi być systematycznie oceniana przez pracowników oraz ich przełożonych

Ocena ZPC Zwiększenie efektywności (jeśli pracownicy wierzą w realność celów) Wzrost ambicji (zwłaszcza po sukcesach) Poprawa klimatu, kontaktów z szefami Ocena ogólna: ZPC stała się obecnie jedną z najbardziej popularnych technik zarządzania

Zalety ZPC Każdy pracownik wie, czego się od niego oczekuje Kierownicy muszą rzetelnie planować pracę Poprawia się komunikacja pracowników i szefów Pracownicy lepiej rozumieją cele organizacji Pracownicy mogą trafniej ocenić swoje wyniki i swój udział w osiągnięciach organizacji

Słabe strony ZPC Metoda wymaga znacznych nakładów czasu i wysiłku Nie wszystkie wyniki pracy można określić ilościowo i zmierzyć Nadmierna koncentracja na ustalonych celach ZPC nie rozwiązuje wszystkich istotnych problemów firmy, natomiast wymaga spełnienia wielu „warunków wstępnych”, jeśli program ma być skuteczny

Determinanty skuteczności ZPC Decentralizacja kierowania i odejście od autorytarnego stylu (teoria XY) Gotowość do zmian Umiejętności interpersonalne Wypracowanie zakresu obowiązków Ustalenie oraz koordynacja realizacji celów Dobra współpraca między poszczególnymi działami firmy Zaangażowanie w innowacje i zmiany

Determinanty skuteczności ZPC Zaangażowanie kierownictwa (także naczelnego) Ciągle kształcenie kierowników oraz pracowników Jasne formułowanie celów Zapewnienie dobrego przepływu informacji o wynikach Zachęcanie do uczestnictwa (między innymi przez nagradzanie oraz delegowanie władzy)

Planowanie strategiczne Strategia: ogólny, średnio- lub długookresowy program realizacji celów firmy, zawierający wybór metod działania obserwowane w dłuższym okresie czasu sposoby reagowania przez organizację na jej otoczenie

Cechy strategii - co trzeba uwzględnić Horyzont czasowy (odległy) Efekty (mierzalne) Koncentracja wysiłków na określonym zbiorze sposobów działania Spójność zbioru metod działania Konsekwentne wsparcie dla realizacji celów firmy Wszechobecność w działaniu firmy

Sposoby opracowania strategii wg Mintzberga „Jeśli ogólna strategia walki jest poprawna, to mimo popełnienia wielu błędów taktycznych można odnieść sukces” amerykański generał Rober E. Wood Style tworzenia strategii: przedsiębiorczy dostosowawczy planowy

Style tworzenia strategii Styl przedsiębiorczy wybierany przez silnych przywódców, oparty jest na ich doświadczeniu, intuicji, gotowości podejmowania ryzyka, ukierunkowaniu na ciągły wzrost firmy, poszukiwaniu nowych okazji. Styl dostosowawczy polega na obronie przed działaniami konkurentów, reagowaniu na wymogi otoczenia, posuwaniu się do przodu ostrożnymi, drobnymi krokami

Style tworzenia strategii Styl planowy polega na silnym dążeniu do wytyczonego kierunku, według przyjętych procedur, planowo, systematycznie, zgodnie z racjonalną oceną własnego potencjału oraz sytuacji zewnętrznej Wybór strategii zależy od: wielkości organizacji siły lidera kondycji organizacji struktury Możliwa jest synteza tych trzech podejść, zależnie od sytuacji

Czym jest strategiczne planowanie? Jakie są jego cechy? Strategiczne planowanie jest sformalizowanym procesem długofalowego planowania, stosowanego do określania i realizacji celów organizacji. Cechy: zajmuje się podstawowymi zagadnieniami stwarza ramy codziennych decyzji jest długookresowe ułatwia koncentrację energii i innych zasobów angażuje najwyższe kierownictwo

Zalety strategicznego planowania Konsekwentne ukierunkowanie działalności Ułatwienie podejmowania decyzji i oceny ryzyka Zmniejszenie groźby popełnienia błędów Jeśli chcesz działać strategicznie, umieść sobie n.p. w szufladzie biurka karteczkę z pytaniem: Czy to co robię lub chcę zrobić, przybliża mnie do moich celów? ( Robert Townsend, „AVIS”)

Wady sformalizowanego planowania strategicznego Zagrożenie biurokracją, „pokusa” nadmiernego sformalizowania systemu planowania Zagrożenie dla władzy lidera ze strony zespołów planistycznych Możliwe spowolnienie i usztywnienie działania Pomijanie atrakcyjnych okazji Koszty (konsultanci, planiści, sztabowcy)

Cztery podejścia do sformalizowanego planowania strategicznego „Z dołu do góry”: strategia firmy jako wypadkowa (synteza) planów opracowanych przez mniejsze jednostki firmy „Z góry do dołu”: strategia jako wynik inicjatywy top managementu Podejście interaktywne: strategia opracowana wspólnie przez kierowników różnych szczebli Podejście dwupoziomowe: mniejsze jednostki tworzą plany dostosowania się do sytuacji, zarząd firmy koncentruje się na ogólnych celach