Konwent Starostów Województwa Małopolskiego – Nowy Targ – 20 marca 2009 r. Plan wystąpienia: Informacja dotycząca postulatów przekazanych przez Wojewodę.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Funkcjonowanie szkolnictwa zawodowego w powiatach
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
FORMY SZKOLENIOWE W PUBLICZNYCH SŁUŻBACH ZATRUDNIENIA PO REFORMIE SYSTEMU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Reforma kształcenia zawodowego Zielona Góra 20 czerwca.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Kierunki rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Reforma systemu oświaty Obniżanie wieku szkolnego i upowszechnianie edukacji przedszkolnej Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Luty 2009.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Modyfikacja Mariola Przybylska
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Kształcenie dualne.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Centra kształcenia ustawicznego
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Konwent Starostów Województwa Małopolskiego – Nowy Targ – 20 marca 2009 r. Plan wystąpienia: Informacja dotycząca postulatów przekazanych przez Wojewodę Małopolskiego Ministrowi Edukacji Narodowej; Badania przeprowadzane w bieżącym roku – związane z kształceniem zawodowym i ustawicznym; Projektowane zmiany w systemie egzaminacyjnym; Zmiany związane z organizacja kształcenia zawodowego i ustawicznego, na podstawie projektowanych zmian w ustawie o systemie oświaty.

Propozycje zmian przekazane do MEN: Konwent Starostów Województwa Małopolskiego – Nowy Targ – 20 marca 2009 r. Propozycje zmian przekazane do MEN: Wprowadzenie do planu nauczania gimnazjum zajęć z doradztwa edukacyjnego i zawodowego jako zajęć dodatkowych. Dalsze zwiększenie w subwencji oświatowej środków dla szkół prowadzących kształcenie zawodowe. Skrócenia i uproszczenia procedur wpisywania nowego zawodu do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego przez organizacje branżowe, pracodawców, dyrektorów szkół, kształcących w danej branży. Wprowadzenie do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216) jako organizatora kształcenia dla kursów zawodowych - publicznych szkół zawodowych kształcących w danym zawodzie.

Konwent Starostów Województwa Małopolskiego – Nowy Targ – 20 marca 2009 r. Opracowania systemowego rozwiązania w zakresie wydawania podręczników do przedmiotów zawodowych tak, aby częściowego finansować z budżetu państwa koszty związane z wydawaniem podręczników szkolnych do przedmiotów zawodowych. Wprowadzenie szeregu zmian w egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. Propozycje zmian dotyczyły: Egzamin w zasadniczej szkole zawodowej powinien być przede wszystkim praktyczny, a część teoretyczna ograniczona do minimum np. dotyczącej wykonanej próby pracy. Zmiany formuły etapu praktycznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i technikum i szkole policealnej – położenie nacisku na wykonanie, a nie na projekt wykonania. Wprowadzenia zasady opiniowania wymagań egzaminacyjnych z danego zawodu przez stowarzyszenia pracodawców i samorządy zawodowe. Obniżenia progu zdania etapu praktycznego egzaminu do 50%.

Konwent Starostów Województwa Małopolskiego – Nowy Targ – 20 marca 2009 r. Wprowadzenie finansowanych przez budżet państwa, obowiązkowych staży dla nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu w przedsiębiorstwach, centrach kształcenia praktycznego. Zapewnienie pracodawcom zatrudniającym młodocianych pracowników refundacji ponoszonych przez nich kosztów również po 2010 r., tak, aby mogli oni kontynuować przygotowanie zawodowe młodocianych (rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 kwietnia 2007 r. w sprawie refundowania ze środków Funduszu Pracy wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom).

Wyniki egzaminu zawodowego Konwent Starostów Województwa Małopolskiego – Nowy Targ – 20 marca 2009 r. Wyniki egzaminu zawodowego Średnie wyniki w Małopolsce są w ostatnich trzech latach wyższe od wyników uzyskiwanych w Polsce od 3,6% do blisko 7% (technika) i od 0.5% do blisko 4% w zasadniczych szkołach zawodowych. Są zawody w których te wyniki są zdecydowanie lepsze/*, np.: - Elektromechanik pojazdów samochodowych – ok 29%; - Elektryk – ok. 23%; - Blacharz samochodowy – ok. 18%; Technik handlowiec – ok. 20% * - rok 2008, wynik wyrażony w % uzyskujących dyplom

Konwent Starostów Województwa Małopolskiego – Nowy Targ – 20 marca 2009 r. Są również zawody w których Małopolska uzyskuje gorsze rezultaty niż średnia w kraju i tak *: - Krawiec – wyniki gorsze o ok. 10%; - Malarz-tapeciarz – gorsze o ok. 5%; Technik informatyk – gorsze o ok. 3%. /* - rok 2008, wynik wyrażony w % uzyskujących dyplom

Konwent Starostów Województwa Małopolskiego – Nowy Targ – 20 marca 2009 r. Technik mechanik

Konwent Starostów Województwa Małopolskiego – Nowy Targ – 20 marca 2009 r. Sprzedawca

Konwent Starostów Województwa Małopolskiego – Nowy Targ – 20 marca 2009 r. Elektryk

Konwent Starostów Województwa Małopolskiego – Nowy Targ – 20 marca 2009 r. Wynika z powyższych przykładów, że nie zawsze niski wynik egzaminu zawodowego świadczy o braku praktycznych umiejętności zawodowych, a wyniki egzaminów w poszczególnych latach charakteryzują się znaczną zmiennością. Egzamin zawodowy winien potwierdzać kwalifikacje zawodowe, a co za tym idzie mieć użytkowe znaczenie dla pracodawców. Z badań przeprowadzonych przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej wynika, że dla pracodawców wyniki egzaminu zawodowego nie niosą praktycznych informacji dot. kwalifikacji zawodowych.

Konwent Starostów Województwa Małopolskiego – Nowy Targ – 20 marca 2009 r. Prace związane z modernizacją organizacji procesu tworzenia programów nauczania w zawodach (prowadzi Krajowy Ośrodek Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego: - podstawa programowa kształcenia w zawodzie pisana w języku kwalifikacji cząstkowych; - możliwość organizacji kształcenia ustawicznego – na bazie tak napisanych podstaw programowych; - przypisanie kształceniu zawodowemu punktów ECVET (Europejski System Transferu Punktów Kredytowych). System ECVET ma ułatwiać gromadzenie, przenoszenie i uznawanie kwalifikacji rozumianych, jako potwierdzone w danym państwie wyniki uczenia się (niezależnie od okoliczności, w jakich przebiegał proces uczenia się).

Konwent Starostów Województwa Małopolskiego – Nowy Targ – 20 marca 2009 r. Efektem modernizacji podstaw programowych kształcenia w zawodzie będzie lista zadań zawodowych oraz kwalifikacji niezbędnych do ich wykonywania oraz rejestr kwalifikacji zawodowych podlegających certyfikacji. W oparciu o taką listę, opracowane zostaną programy nauczania dla zawodu i ich obudowa dydaktyczna oraz bank zadań do potwierdzania kwalifikacji. Programy nauczania dla zawodu przystosowane będą do nauczania w systemie szkolnym i do szkoleń w systemie pozaszkolnym. Bank zadań do potwierdzania kwalifikacji umożliwi certyfikowanie kwalifikacji uzyskanych w systemie: - formalnym (szkolnym), - pozaformalnym (kursy, szkolenia, przekwalifikowanie), - nieformalnym (samouczenie, doświadczenie zawodowe uzyskane w pracy). Daje to następnie podstawę do innej organizacji egzaminu zawodowego i potwierdzania kwalifikacji cząstkowych tak, aby wynik egzaminu niósł szczegółowe informacje dla pracodawców.

Niektóre zmiany w przyjętej przez Sejm ustawie o zmianie ustawy o systemie oświaty

Zmiany znajdujące się w przyjętej przez Sejm ustawie o zmianie ustawy o systemie oświaty Ustalanie kierunków kształcenia zawodowego Zmienione zostają: art. 39 ust. 4a:   Dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę i po zasięgnięciu opinii odpowiednio wojewódzkiej lub powiatowej rady zatrudnienia, ustala zawody, w których kształci szkoła.

Zmiany znajdujące się w przyjętej przez Sejm ustawie o zmianie ustawy o systemie oświaty Arkusze organizacji pracy szkół (w szczególności zawodowych) W art. 31 w ust. 1 uchyla się pkt 6a i 6b – Kurator nie będzie miał obowiązku opiniowana zgodności z prawem arkuszy organizacyjnych przed ich zatwierdzeniem. Nie będzie więc potrzeby zasięgania w tej sprawie opinii Kuratora Oświaty. Odpowiedzialność za właściwe przygotowanie kształcenia w nowych zawodach spoczywa na dyrektorze szkoły i na organie prowadzącym.

Zmiany znajdujące się w przyjętej przez Sejm ustawie o zmianie ustawy o systemie oświaty Projektowane zmiany w organizacji kształcenia ustawicznego: Pojawi się nowa placówka: publiczna placówka kształcenia ustawicznego o zasięgu ogólnokrajowym. Zmiany dotyczące centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego i ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego umożliwią elastyczne dostosowanie działania placówek do otoczenia gospodarczego. Dodatkowo będzie można: - prowadzić koordynację działań placówek prowadzonych przez różne organy prowadzące; - tworzyć filie; - pobierać (z zastrzeżeniami) opłaty; - organizować zajęcia, które są realizacją obowiązku nauki.

Zmiany znajdujące się w przyjętej przez Sejm ustawie o zmianie ustawy o systemie oświaty Kwalifikacje nauczycieli w kształceniu zawodowym W projekcie rozporządzenia dot. kwalifikacji podniesiono wymagania kwalifikacyjne w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w zasadniczych szkołach zawodowych - nauczyciel zasadniczej szkoły zawodowej będzie musiał legitymować się wykształceniem co najmniej wyższym zawodowym (§ 3 projektu rozporządzenia), a nie tak jak dotychczas wykształceniem na poziomie zakładu kształcenia nauczycieli. Osoby posiadająca przygotowanie zawodowe uznane przez dyrektora szkoły lub placówki za odpowiednie do prowadzenia zajęć z zakresu kształcenia zawodowego: zatrudniane byłyby na zasadach określonych w Kodeksie Pracy; zatrudnienie tej osoby następuje za zgodą organu prowadzącego, tygodniowy wymiar zajęć byłby jak nauczycieli a ustalone wynagrodzenie byłoby nie wyższe niż przewidziane dla nauczyciela dyplomowanego.

Obowiązujące już obecnie rozwiązanie: Nauczyciele mogą opracować samodzielnie własny program nauczania dla zawodu albo program nauczania dla profilu. Program nauczania dla zawodu albo program nauczania dla profilu opracowany przez nauczyciela powinien uzyskać pozytywną opinię kuratora oświaty, Program nauczania wybranej specjalizacji w zawodzie opracowany przez nauczyciela powinien uzyskać pozytywną opinię szkolnego zespołu przedmiotowego właściwego dla danego zawodu. Ułatwia to dostosowanie kształcenia w szkole do realnych potrzeb środowiska. Szkoła może kształcić zgodnie z potrzebami lokalnego środowiska (w granicach programu nauczania zawodu).