KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

Jerzy Jarosz Instytut Fizyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Technologia informacyjna według MENiS
Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
FUNKCJE I Kompetencje nauczyciela
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Obserwacja wybranych uczniów
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Ocenianie holistyczne
Treści kształcenia.
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Refleksje nad dostosowaniem procesu nauczania i uczenia się do wymagań egzaminów zewnętrznych Mielec, 29 sierpnia 2008r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Obserwacja wybranych uczniów
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
"Matematyczne eksperymenty - poprawa jakości nauczania matematyki
Zapis prezentacji:

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM Dr Marek Kaczmarzyk Pracownia Dydaktyki Biologii Wydział Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytet Śląski Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

PODSTAWOWE KOMPETENCJE KLUCZOWE UCZNIA Planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się - samokształcenie Skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach - komunikacja Efektywne współdziałanie w zespole – kooperacja Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy – kreatywne myślenie Operowanie informacjami i efektywne posługiwanie się technologią informacyjną

ramy podstawowych zdolności poznawczych kształtują się do 7 roku życia. 50% - do 3 roku, dalsze 30% - do 5go...

Uwarunkowań genetycznych (doświadczenie gatunkowe) Ramy te kształtują się pod wpływem czynników dwóch typów: Uwarunkowań genetycznych (doświadczenie gatunkowe) Wpływów społecznych (doświadczenie indywidualne) Wzajemne relacje pomiędzy nimi są złożone i zmienne w czasie.

Składowe podstawowych, ogólnych zdolności poznawczych mogą mieć mniej lub bardziej sztywny charakter i podlegają zwykle modyfikacji w ograniczonym zakresie. Typowy przykład: styl poznawczy – jest kategorią formalną i określa typowy dla jednostki sposób zdobywania, przetwarzania i gromadzenia informacji. Kształtuje się na bazie czynników dziedzicznych do 3 roku życia.

STYLE NAUKI W TYPOWEJ GRUPIE UCZNIÓW

Zdolności poznawcze o konkretnym charakterze oraz zdobywane w szkole umiejętności można sobie wyobrazić jako elementy składowe budujące u człowieka funkcjonalne cechy wyższego rzędu, które można nazwać KOMPETENCJAMI.

Czy jednak samo wprowadzenie składników w przestrzeń programową szkoły wystarczy żeby pojawiły się u ucznia w postaci jego kompetencji?

REPRODUKCJA ZMIENNOŚĆ SELEKCJA

Powielanie decyduje nauczyciel Przyswajanie decyduje uczeń -zmienność SELEKCJA decyduje środowisko szkolne

Uświęcona tradycją dbałość Dwa wnioski: Uświęcona tradycją dbałość o nauczycielskie rzemiosło oraz przykuwanie uwagi ucznia to dopiero część warunków koniecznych do osiągnięcia sukcesu w szkole… O jakości oraz trwałości i funkcjonalności kompetencji kształtowanych w szkole decyduje specyficzne środowisko szkolne.

NAUCZANIE METODĄ PROJEKTU Projekt jako metoda nauczania polega na samodzielnej realizacji przez uczniów zaplanowanych przez nauczyciela zadań, które są powiązane z jednym lub kilkoma różnymi przedmiotami. Przystępując do realizacji zadania uczniowie otrzymują instrukcję (opis postępowania) obejmujący cele, sposoby pracy i kryteria ich ostatecznej oceny.

Projekt edukacyjny jest metodą kształtowania środowiska w jakim odbywa się proces selekcji różnych odmian i zestawów umiejętności ucznia. Nie podajemy w nim gotowych rozwiązań, nie wyznaczamy jednoznacznych metod osiągania celów. Kształtujemy jedynie warunki pozwalając uczniowi na samodzielną podróż i, co ważne, na popełnianie błędów, bez których selekcja jego umiejętności nie może doprowadzić do powstania realnych kompetencji.

Dziękuję za uwagę marek.kaczmarzyk@us.edu.pl www.aktywny-w-szkole.us.edu.pl aktywny-w-szkole@us.edu.pl Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego