Kapitał ludzki jako czynnik wzrostu gospodarczego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Izokwanty.
Model IS, LM, BP dla gospodarki otwartej w warunkach zmiennych kursów walutowych;
ELEMENTY WSPÓŁCZESNEJ TEORII PRODUKCJI I PODZIAŁU Neoklasyczna teoria produkcji i podziału Trzy główne sposoby interpretacji interpretacji kapitału/zysku.
Dyfuzja technologii w zagregowanych modelach wzrostu gospodarczego
Krzysztof Cichy Katedra Ekonomii Matematycznej
Wprowadzenie do mikroekonomii
Rachunek dochodu narodowego
Budżetowanie kapitałów
Wykład: POPYT KREUJE PODAŻ - KEYNESOWSKI MODEL GOSPODARKI
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Wzrost gospodarczy: modele wzrostu
Produkcyjność krańcowa
OPIS PLANU FINANSOWEGO
Pomiar aktywności gospodarczej Produkt Krajowy Brutto (PKB)
Ku nowej ekonomii politycznej Shigeto Tsuru Monika Majda.
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Na podstawie tekstu J. Stiglitza :Distribution,Efficiency and Voice:Designing the Second Generation of Reforms.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Teoria podziału funkcjonalnego EC – na przykładzie teorii Ricardo
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
Teoria wyboru konsumenta
Dr inż. Sebastian Saniuk
Wprowadzenie do mikroekonomii
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
Marcin Kolasa Narodowy Bank Polski Szkoła Główna Handlowa
Długookresowe prognozowanie makroekonomiczne
Mikroekonomia A.14 Maciej Wilamowski.
Ekonomia w pigułce.
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
John Maynard Keynes – podejście makroekonomiczne
Zróżnicowanie społeczno – gospodarcze państw świata
Model cyklu realnego.
Model klasyczny. Gospodarka zamknięta.
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Produkt Krajowy Brutto PKB:
Wsparcie dla rozwoju technologii
TEORIA WZROSTU (ROZWOJU) GOSPODARCZEGO RICARDO
Prawo malejącej krańcowej stopy zwrotu Prawo DMP
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Model gospodarki otwartej – nie w pełni zintegrowanej z gospodarką światową W modelu gospodarki otwartej nie w pełni występują: rynek towarowy , rynek.
przedmiot i metody analizy
przedmiot i metody analizy
 Ekonometria – dziedzina zajmująca się wykorzystaniem specyficznych metod statystycznych dostosowanych do badań nieeksperymentalnych.  Ekonometria to.
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Rachunek dochodu narodowego
TPK jako teoria wartości oparta na kosztach produkcji
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
ZASTOSOWANIE DWUKROTNEJ SYMULACJI MONTE CARLO W WYCENIE OPCJI REALNYCH mgr Marcin Pawlak Katedra Inwestycji i Wyceny Przedsiębiorstw.
ROS – 2016 „Elastyczne strategie inwestycyjne - projektowanie i wycena Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu 12 stycznia 2016 Propozycja uproszczonego szacowania.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Mierniki aktywności gospodarczej. Mierniki aktywności gospodarczej - zespół odpowiednio przygotowanych i przetworzonych danych statystycznych przedstawiających.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
OD RECESJI DO KONIUNKTURY CZYLI ZMIENNA GOSPODARKA
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
mgr Małgorzata J. Januszewska
przedmiot i metody analizy
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
EKONOMETRIA Wykład 2 prof. UG, dr hab. Tadeusz W. Bołt
EKONOMETRIA W2 dr hab. Tadeusz W. Bołt, prof. UG
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej
Zapis prezentacji:

Kapitał ludzki jako czynnik wzrostu gospodarczego. Emil Panek   Kapitał ludzki jako czynnik wzrostu gospodarczego. Ujęcie modelowe (na przykładzie zagregowanych modeli klasy AK)   emil.panek@ue.poznan.pl

Struktura wykładu Kapitał ludzki – problemy z definicją i pomiarem Specyfika modeli klasy AK. Sposób ujęcia kapitału ludzkiego Podstawowy model AK (bez inwestycji w kapitał ludzki) Technologiczna bariera wzrostu. Trzy wersje optymalnych ścieżek wzrostu (trajektorii) Model AK z nieskończonym horyzontem. Efekt magistrali Model AK z egzogenicznie rosnącą efektywnością kapitału Pozorne pokonanie bariery wzrostu Model AK z jednoczesnymi inwestycjami w kapitał produkcyjny i kapitał ludzki. Realne pokonanie bariery wzrostu Wnioski

I. Kapitał ludzki – problemy z definicją Ujęcie ekonomiczne, socjologiczne, demograficzne… [Barro R., Bourdieu P., Coleman J., Hendricks L., Los B., Lucas R., Mankiw N., Nelson R., Phelps E., Putman R., Romer P., Verspagen B., Wei H., Weil D., Zienkowski L. Kapitał ludzki = ludzie i ich umiejętności Kapitał ludzki = zespół wszystkich czynników wpływających na produktywność jednostki, w tym wykształcenie, inteligencja, wrodzone zdolności, stan zdrowia, cechy charakteru… Kapitał ludzki = ogólny poziom wiedzy człowieka przekładający się na produktywność (Lucas) Kapitał ludzki = nagromadzone wyniki badań (kapitał w sektorze B+R) Kapitał ludzki = osiągnięty poziom wykształcenia lub alfabetyzmu funkcjonalnego (kapitał wykształcenia)

Kapitał ludzki a kapitał społeczny Kapitał ludzki – indywidualna (immanentna) cecha (atrybut) jednostki Kapitał społeczny – całokształt efektów interakcji międzyludzkich zachodzących w (badanej) grupie społecznej Kapitał społeczny = wszystkie czynniki społeczne wpływające na efektywność gospodarowania oraz inne (pozostałe) aspekty rozwoju Kapitał rodzinny = szczególny rodzaj kapitału społecznego wynikającego z więzi rodzinnych (Sztaudynger J.)

Kapitał ludzki – problemy z pomiarem metody pomiaru oparte na miernikach wykształcenia metody kosztowe metody dochodowe metody mieszane Na potrzeby wykładu (za Lucasem) Kapitał ludzki = wiedza przekładająca się na produktywność

II. Specyfika modeli wzrostu klasy „AK” W gospodarce mamy jedno limitowane dobro, które w zależności od przeznaczenia pełni rolę dobra produkcyjnego (czynnika produkcji), inwestycyjnego lub dobra konsumpcyjnego Inne niezbędne czynniki wytwórcze, np. praca, Ziemia, woda, powietrze, etc. są dostępne w nieograniczonej ilości. Ziemia nie wymaga nawożenia, jest w sposób naturalny urodzajna Gospodarka funkcjonuje w czasie rzeczywistym, który biegnie w sposób „ciągły”. Zmienna czasu t przyjmuje wartości z przedziału ; T - horyzont gospodarki. Wiedza jest ucieleśniona w kapitale produkcyjnym (fizycznym) K, czego wyrazem (wymiernym efektem) jest efektywność kapitału A; z jednostki kapitału K w gospodarce wytwarza się A jednostek produktu

Specyfika modeli wzrostu klasy „AK” (c.d.) Każda jednostka wytworzonego produktu może być przeznaczona na inwestycje lub konsumpcję. Inwestycje pomnażają kapitał produkcyjny (fizyczny) lub kapitał ludzki Efektem (wymiernym) inwestycji w kapitał produkcyjny jest jego przyrost (zwiększenie) w kolejnych jednostkach czasu ( ) Efektem inwestycji w kapitał ludzki (w modelu są to inwestycje na B+R, tj. inwestycje innowacyjne) jest rosnąca efektywność kapitału produkcyjnego ( )

III. Model „AK” – wersja podstawowa (bez inwestycji innowacyjnych) Zmienne i parametry modelu - zmienna czasu, , - kapitał produkcyjny w momencie - produkt w momencie - konsumpcja w momencie , - inwestycje brutto i netto w momencie - stopa inwestycji (brutto), - wskaźnik efektywności kapitału (produkcyjnego) - wskaźnik skutkowania inwestycji (produkcyjnych) - stopa deprecjacji kapitału

Podstawowe równania modelu: (*) , (**) (***)

Równanie dynamiki kapitału (*), (**), (***) ⇒ (1) (2) Postać ogólna rozwiązania równania (1) z warunkiem (2): ze stopą inwestycji

Stopy wzrostu: kapitału produktu konsumpcji (przy stałej stopie inwestycji W przypadku zmiennej stopy inwestycji : dla

Przykład: , , 1) , , tj. - 2 ‰ , , , 2) , tj. + 4 ‰.

Biorąc (1%) , , mamy = = Ad 1) (-1,2 %) Ad 2)

Pierwsze zagadnienie sterowania optymalnego (wyboru optymalnej ścieżki wzrostu) Zadanie 1

, Rys. 1. Schemat systemu dynamicznego (z jedną zmienną wejścia jedną zmienną stanu i jedną zmienną wyjścia

Rozwiązanie (gdzie (odmiana „pułapki ubóstwa”) a) ) = ) niezależnie od długości horyzontu

Rozwiązanie (c.d.) b) b1) rozwiązanie jak w a) b2) (długi horyzont )

Rozwiązanie (c.d.) ( = )

Rys. 2. Optymalna trajektoria kapitału – rozwiązanie zadania 1 (długi horyzont)

Rys. 3. Optymalna trajektoria konsumpcji – rozwiązanie zadania 1 (długi horyzont)

Wersja zmodyfikowana pierwszego zagadnienia sterowania wzrostem Zadanie 2

Rozwiązanie (długi horyzont T) : = ) ,

Rys. 4. Optymalna trajektoria kapitału – rozwiązanie zadania 2 (długi horyzont)

Rys. 5. Optymalna trajektoria konsumpcji – rozwiązanie zadania 2 (długi horyzont)

Przykład (c.d. – pierwsza dominująca faza wzrostu) , , , 1) , , ( +2,2% ) czyli p.c. (przy ) (+1,2%) , , 2) , , , (+3,1%)

(+2,1%) , , , , ( +2 ‰ ) (-3,6 %) (-3,3 %) czyli p.c. 3) W drugiej fazie wzrostu (przedział ) 1) (-3,6 %) (-3,3 %) 2)

Dyskonto & malejąca krańcowa użyteczność konsumpcji Zadanie 3

- funkcja użyteczności ↗ - stopa dyskonta (konsumpcji)

Założenie: Rozwiązanie dla (długi horyzont) :

Na przedziale ;

Rys. 6. Optymalna trajektoria stopy inwestycji – rozwiązanie trzeciego zadania sterowania (długi horyzont)

Rys. 7. Optymalna trajektoria stopy inwestycji – rozwiązanie trzeciego zadania sterowania wzrostu po zawężeniu przedziału dopuszczalnych stóp inwestycji do

IV. Model „AK” z nieskończonym horyzontem Zadanie 4 Założenia: jak w zadaniu 3

Rozwiązanie:

, , „Efekt magistrali”. Jeżeli oraz z horyzontem , rozwiązanie zadania 3 z horyzontem ,

, , , oraz rozwiązanie zadania 4 z horyzontem

to

Rys. 8. Optymalne trajektorie stopy inwestycji (rozwiązanie zadania trzeciego) przy i magistrala inwestycyjna

Rys. 9. Optymalne trajektorie kapitału (rozwiązanie zadania trzeciego) przy i magistrala kapitałowa

Rys. 10. Optymalne trajektorie konsumpcji (rozwiązanie zadania trzeciego) przy i magistrala konsumpcyjna

Konkluzja: aby ↗ musi A ↗ Przy standardowych wartościach parametrów , i oraz i otrzymujemy na magistrali: czyli per capita Konkluzja: aby ↗ musi A ↗ ,

V. Gospodarka z egzogenicznie rosnącą efektywnością kapitału (pozorne pokonanie bariery wzrostu) Założenie: Zadanie 5

Rozwiązanie (długi horyzont)

Malejąca krańcowa użyteczność & dyskonto konsumpcji Zadanie 6

Charakterystyka rozwiązania stopa wzrostu efektywności kapitału: stopa wzrostu optymalnej trajektorii: kapitału produktu konsumpcji

Dlaczego pozorne pokonanie bariery wzrostu? Optymalna trajektoria stopy inwestycji ma kształt podobny jak w zadaniu 3 Dlaczego pozorne pokonanie bariery wzrostu?

VI. Endogeniczny wzrost efektywności kapitału (Model AK z jednoczesnymi inwestycjami w kapitał produkcyjny i kapitał ludzki). Realne pokonanie bariery wzrostu Założenia: 1) Te same inwestycje (brutto ) zasilają jednocześnie kapitał produkcyjny i jego efektywność (gdyż )

Zadanie 7 - wskaźnik „skutkowania” inwestycji innowacyjnych

Rozwiązanie istnieje tylko gdy horyzont nie osiąga pewnej krytycznej długości , Rozwiązanie (długi horyzont )

przy przy

przy przy

Rys.12. Optymalna trajektoria kapitału – rozwiązanie zadania 7 (długi horyzont)

Problem sterowania wzrostem w modelu AK z inwestycjami innowacyjnymi & malejącą użytecznością & dyskontem konsumpcji Zadanie 8

Rozwiązanie (istnieje tylko dla z momentem Długi horyzont :

Rys. 13 Optymalna trajektoria kapitału – rozwiązanie zadania 8 (długi horyzont)

W dominującej fazie pierwszej przy przy przy

przy KONKLUZJA Nawet na przykładzie tak prostych obrazów matematycznych gospodarki jak modele AK można przekonać się, że fundamentalne znaczenie dla wzrostu gospodarczego ma kapitał ludzki (tutaj: zasilany przez wiedzę, której źródłem są badania naukowe). W modelach tych inwestycje w badania (inwestycje innowacyjne) przyczyniają się do szybkiego wzrostu efektywności kapitału produkcyjnego, a w efekcie sprzyjają szybkiemu wzrostowi produktu i konsumpcji.

Ten podstawowy wniosek znajduje potwierdzenie na gruncie innych modeli wzrostu endogenicznego, do których należą m.in. tzw. modele nabywania wiedzy przez działanie (uczenia się przez praktykę, learning by doing), modele kapitału ludzkiego (sensu stricto), modele działalności badawczo-rozwojowej (B+R) i in. Pozostaje niełatwe zadanie przekonania działaczy gospodarczych, polityków i rządy państw o głębokiej, gdyż dotyczącej każdego z nas i skutkującej w powszechnym wzroście dobrobytu wszystkich bez wyjątku społeczeństw, celowości inwestowania w kapitał ludzki, w tym zwłaszcza w badania naukowe i edukację. DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ