Rady Działalności Pożytku Publicznego Poznań, 24 kwietnia 2015 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Najważniejsze zmiany w Ustawie o pożytku publicznym
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Organizacje pozarządowe
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Mrągowo KONFERENCJA organizacji pozarządowych Jak organizować współpracę organizacji pozarządowych z samorządem? Arkadiusz Jachimowicz Elbląskie.
PROGRAMY WSPÓŁPRACY SAMORZĄDÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
Centra Organizacji Pozarządowych
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Młodzieżowa Rada Gminy
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 1 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Brzeg Dolny, październik 2011 Wydział Współpracy z Organizacjami.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Rola podmiotów ekonomii społecznej w zadaniach publicznych zlecanych przez jednostki samorządu terytorialnego Rola podmiotów ekonomii społecznej w zadaniach.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Rady Pożytku do Standardowego Użytku Standardy Funkcjonowania Rad Działalności Pożytku Publicznego.
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Miejskiej Słupsk z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok Urząd Miejski w Słupsku.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
Kalkulator outsourcingu: Generator e-NGO. Kalkulator outsourcingu: Generator e – NGO jest projektem innowacyjnym testującym, dofinansowanym ze środków.
Współpraca Miasta Białegostoku z organizacjami pozarządowymi
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
FORUM ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH 4 KWIETNIA 2016 WYBORY PRZEDSTWICIELI ORGANIZACJI DO MIELECKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO Wydział Spraw Społecznych.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KOMISJE DIALOGU OBYWATELSKIEGO A POZNAŃSKA RADA DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO - zestawienie tabelaryczne.
w województwie pomorskim
Konsultacje społeczne projektu
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Wrocławska Rada Działalności Pożytku Publicznego
Pozafinansowe formy współpracy:
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Rady Działalności Pożytku Publicznego Poznań, 24 kwietnia 2015 r.

Rada to organ konsultacyjno-doradczy, którego rolą jest konsultowanie i opiniowanie dokumentów dla potrzeb organu jednostki administracyjnej, przy której ta rada działa. Warunkiem powołania rady jest wniosek organizacji pozarządowych. W przypadku rady na szczeblu regionalnym ustawa wymaga, by był to wspólny wniosek co najmniej 50 organizacji, prowadzących działalność na terenie województwa (art. 41 a ust 1). Na szczeblu powiatu i gminy rada może być powołana na wniosek organizacji, jednak ustawa nie narzuciła ich liczby (art. 41 e ust 2). Składa się z przedstawicieli organizacji pozarządowych, ale także z reprezentantów administracji publicznej (radni, pracownicy).

Do najważniejszych zadań rad powiatowych i gminnych określone w ustawie obejmują w szczególności (art. 41 i ust 1): opiniowanie projektów strategii, opiniowanie projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery pożytku publicznego, w tym programów współpracy, wyrażanie opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji, udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów pomiędzy organizacjami a administracją publiczną, wyrażanie opinii w sprawie zlecania zadań publicznych organizacjom. Nie jest to zamknięty katalog.

Tytuł projektu: Rady Pożytku do STANDARDowego użytku Priorytet, działanie i poddziałanie: Rozwój dialogu obywatelskiego Instytucja i numer konkursu: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej DWF_5.4.2_12_2013 Wdrażanie standardów współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi Okres realizacji: r. – r.

Misja Rad Działalności Pożytku Publicznego RDPP jest pełnoprawnym podmiotem uczestniczącym w stanowieniu i wykonywaniu prawa. Tworzy ją zespół przedstawicieli trzeciego sektora oraz władzy uchwałodawczej i wykonawczej. Celem RDPP jest wzmocnienie roli organizacji pozarządowych w dokonywaniu zmian służących pełniejszej realizacji konstytucyjnej zasady pomocniczości, rozumianej jako efektywne wykorzystywanie zasobów i potencjału społeczności lokalnej, zarówno poprzez kreowanie polityk publicznych, jak i realizację zadań ze sfery pożytku publicznego. Wartości, na jakich opiera się działanie RDPP, to dobro wspólne i niezależność oraz partnerstwo, odpowiedzialność, partycypacja.

Obowiązki członka rady działalności pożytku publicznego wg Standardów 1.Aktywne uczestnictwo w pracach -zapoznawanie się z dokumentami do konsultacji, zasięganie opinii środowiska pozarządowego, zasięganie opinii ekspertów, kontakty z przedstawicielami samorządu (np. udział w posiedzeniach komisji rady miasta) 2.Regularne uczestnictwo w posiedzeniach Rady - usprawiedliwianie/ informowanie o nieobecności. Po trzech nieusprawiedliwionych nieobecnościach członka Rady możliwość złożenia wniosku do organu jednostki admin. o jego odwołanie i powołanie nowego członka 3.Sumienne wypełnianie swoich obowiązków wynikających z przydzielonej funkcji, jak również z zadań w grupach roboczych, zespołach tematycznych itp. 4.Obiektywne podejmowanie decyzji tak, aby jak najlepiej reprezentować środowisko pozarządowe, a nie własną organizację.

Standardy Gmina/Miasto/Powiat/Województwo 1.Standard tworzenia rady działalności pożytku publicznego 2.Standard komunikacji 3.Standard funkcjonowania rad działalności pożytku publicznego 4.Standard monitoringu i ewaluacji Indeksacja – instrument samooceny dot. jakości funkcjonowania Rady To instrument wyłącznie na użytek rady; indeks nie „indeksuje”; nie ustawia rad na skali porównawczej; to rozbudowana ankieta, służąca możliwie szerokiej autorefleksji rad.

Współpraca między JST a NGO powinna być oparta o: Zasada pomocniczości oznacza, że lokalne problemy powinny być rozwiązywane u samego źródła. Jeśli sami obywatele (rodzina, sąsiedztwo, wspólnota lokalna, grupa) mają potencjał do poradzenia sobie z nimi, to lokalna władza powinna pozostawić im pole do działania. Zasada pomocniczości zakłada, że problemy publiczne są rozwiązywane na tym szczeblu, na którym powstają. Tworzy to najlepsze warunki do efektywnego działania.

Zasada suwerenności oznacza, że partnerzy współpracy zachowują niezależność we wzajemnych relacjach. Zasada partnerstwa zakłada współdziałania na rzecz celów, które są kluczowe dla rozwoju lokalnej społeczności. Podejmują oni wspólne wysiłki w przekonaniu, że dzięki łączeniu zasobów i kompetencji osiągną lepsze rezultaty. Partnerstwo zakłada, że wszystkie strony współpracują ze sobą w oparciu o zasady współudziału, współdecydowania i współodpowiedzialności.

Zasada efektywności wymaga od partnerów współpracy stałego podnoszenia potencjału do sprawnego realizowania zadań publicznych. Powinny być one wykonywane w oparciu o reguły gospodarności (oszczędnie), tworzenia maksymalnej wartości za określone nakłady (jakość do ceny) i szanowania publicznych zasobów. Zasada uczciwej konkurencji zakłada, że wszystkie podmioty mają szansę rywalizować o możliwość wykonywania zadań publicznych. W oparciu o powyższą zasadę można znaleźć najbardziej efektywnego realizatora zadań publicznych.

Zasada jawności zakłada, że partnerzy współpracy wzajemnie udostępniają sobie pełną i prawdziwą informację na temat obszarów swojego działania, które są istotne z punktu widzenia budowana wysokiej jakości partnerstwa. Wynika to z potrzeby budowania wzajemnego zaufania

Gorzowska Rada Działalności Pożytku Publicznego Otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na 2015 r. „4 zł na psa, 20 gr na dziecko” Szkolenia dla NGO

Gminna Rada Działalności Pożytku Publicznego w Wałbrzychu Otwarte spotkania dla organizacji pozarządowych dot. wyborów, na których organizacje mogą bezpośrednio zadawać kandydatom/kandydatkom pytania, poznać osoby kandydujące, nawiązać bardziej bezpośrednią relację. Rozwijanie kompetencji członków Rady.

Szczecińska Rada Działalności Pożytku Publicznego Szczeciński Budżet Obywatelski. Tydzień Inicjatyw Pozarządowych. Lokale dla NGO.

Powiatowa Rada Działalności Pożytku Publicznego w Bolesławcu Utrzymywanie stałego kontaktu RDPP z innym Radami w powiecie i województwie, jak np. Powiatową Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych. Wymiana doświadczeń. Wspólne działania.

Rada Działalności Pożytku Publicznego w Strzegomiu Budowanie własnej kultury współpracy pomiędzy organizacjami a samorządem, daje to bieżący kontakt z organizacjami pozarządowymi oraz przychylność samorządu, bezpośrednio wpływając na skuteczność Rady.

Więcej informacji: Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Modelowe Rady miesięcznik RDPP radypozytku.ngo.pl